Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rais schreef:Ty krijgt dinsdag weer nieuwe ijzers. Hij heeft zijn huidige ijzers dan 6 weken gehad.
Snadrem schreef:Rais schreef:Ty krijgt dinsdag weer nieuwe ijzers. Hij heeft zijn huidige ijzers dan 6 weken gehad.
Dan is Alanda wel wat zuiniger. Die heeft op haar ijzers 10 weken gelopenNormaal hou ik rond de 8 weken aan, maar mijn smid had het heel erg druk. Haar ijzers waren zo ver versleten dat de nagels geen kop meer hadden en het ijzer was wel erg dun geworden
Toch liep ze er nog steeds goed op, maar volgende keer bel ik wel wat eerder de smid.
ikke schreef:Hier geen ijzers onder de paarden; wij hebben gelukkkig de omstandigheid dat dat kan. ik ben er geen voorstander van, maar soms heb je geen keuze. Gezondheid gaat toch wel voor "principes".
Snadrem schreef:ikke schreef:Hier geen ijzers onder de paarden; wij hebben gelukkkig de omstandigheid dat dat kan. ik ben er geen voorstander van, maar soms heb je geen keuze. Gezondheid gaat toch wel voor "principes".
Inderdaad. Uit principe heb ik er liever geen ijzers onder, maar ik heb gemerkt dat mijn paard er toch wel erg veel baat bij heeft door haar bokvoet. Ze loopt veel lekkerder met ijzers dan zonder (ze staat pas sinds afgelopen najaar op ijzers, daarvoor altijd zonder gehad maar dan moet de smid om de vier weken de hoefstand opnieuw corrigeren bij haar bokvoet).
Rais schreef:Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.
Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.
kim345 schreef:Mooi ritje dus! Fijn dat hij zo braaf is
Zelf zou ik niet gauw langs de weg rijden als er een fietspad naast is. Officieel moet het wel maar ik ben toch bang dat ze even een stap opzij zet en hop daar zit je dan op de vooruit van een auto gesmeerd. Liever niet!
Snadrem schreef:Tof dat hij zo koel is daar!
Alanda wordt er ook steeds makker in. Ik hoop alleen niet dat ze daardoor overmoedig wordt. Ik heb al een paar keer gehad dat ik bij de 80 km weg stond te wachten om over te steken en dat ze dan halverwege de laatste auto zelf al begint te stappen"NEee paard, auto's zijn hard!"
ikke schreef:dancer_ schreef:Is het echt verplicht om op de weg te rijden als er een fietspad is?
Yep, je bent een bestuurder (of formeel: een geleider van rij- en trekdieren en vee) en die horen op de rijbaan thuis, volgens de wet.
Somebitch schreef:Officieel gezien moet jij inderdaad op de weg, en dus ook op 80 km wegen. Fietspad is verboden.
Stel jij rijdt op het fietspad en je krijgt een ongeluk met bijvoorbeeld een fietser, ik noem maar even wat. Dan ben jij wettelijk gezien aansprakelijk omdat jij reed daar waar je niet mag rijden.
ikke schreef:Somebitch schreef:Officieel gezien moet jij inderdaad op de weg, en dus ook op 80 km wegen. Fietspad is verboden.
Stel jij rijdt op het fietspad en je krijgt een ongeluk met bijvoorbeeld een fietser, ik noem maar even wat. Dan ben jij wettelijk gezien aansprakelijk omdat jij reed daar waar je niet mag rijden.
Theoretisch: nee, die twee zaken worden gescheiden. Je krijgt een boete omdat je ergens reed waar dat niet mocht en vervolgens wordt gewoon gekeken wie aansprakelijk is in het ongeluk.
In de praktijk zal het per geval worden bekeken en kun je dus op voorhand geen zinnig woord zeggen over de uitkomst.