[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:15

Mijn pony staat nog ijzerloos,vandaag weer bekapt. Zolang de smid ijzers niet nodig is blijven ze er onder weg...
Voor ik in het bos ben moet ik wel een stukje over de weg en een stukje kiezel/grindpad, dat vind ik minder fijn....maargoed,zolang het goed blijft gaan...

Leuk dat je fijn gereden hebt Silence!
Wel vervelend dat struikelen.
Heeft de mijne ook een tijdje gedaan,en als hij echt moe is of niet oplet wil hij ook weleens wat sloffen.
Als ik hem wat aan het werk zet wordt dat minder.
Zou het wel even in de gaten houden!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:52

Rais schreef:
Ty krijgt dinsdag weer nieuwe ijzers. Hij heeft zijn huidige ijzers dan 6 weken gehad.

Dan is Alanda wel wat zuiniger. Die heeft op haar ijzers 10 weken gelopen := Normaal hou ik rond de 8 weken aan, maar mijn smid had het heel erg druk. Haar ijzers waren zo ver versleten dat de nagels geen kop meer hadden en het ijzer was wel erg dun geworden :') Toch liep ze er nog steeds goed op, maar volgende keer bel ik wel wat eerder de smid.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:54

Ik ben meestal verschrikkelijk slordig met op tijd de hoefsmid bellen...
Meestal rij ik door tot ze zo versleten zijn dat ze rammelen en inderdaad de koppen van de nagels zijn weggesleten. Ik heb zelfs zo een wedstrijd gereden, wat was ik blij dat ze er nog onder bleven zitten beide rondes :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:57

Snadrem schreef:
Rais schreef:
Ty krijgt dinsdag weer nieuwe ijzers. Hij heeft zijn huidige ijzers dan 6 weken gehad.

Dan is Alanda wel wat zuiniger. Die heeft op haar ijzers 10 weken gelopen := Normaal hou ik rond de 8 weken aan, maar mijn smid had het heel erg druk. Haar ijzers waren zo ver versleten dat de nagels geen kop meer hadden en het ijzer was wel erg dun geworden :') Toch liep ze er nog steeds goed op, maar volgende keer bel ik wel wat eerder de smid.

Dat zijn inderdaad normalere tijden, in mijn beleving.

Weet je ook waarom je zo kort doet met ijzers, Rais?

Hier geen ijzers onder de paarden; wij hebben gelukkkig de omstandigheid dat dat kan. ik ben er geen voorstander van, maar soms heb je geen keuze. Gezondheid gaat toch wel voor "principes".

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:01

Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.

Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:02

ikke schreef:
Hier geen ijzers onder de paarden; wij hebben gelukkkig de omstandigheid dat dat kan. ik ben er geen voorstander van, maar soms heb je geen keuze. Gezondheid gaat toch wel voor "principes".

Inderdaad. Uit principe heb ik er liever geen ijzers onder, maar ik heb gemerkt dat mijn paard er toch wel erg veel baat bij heeft door haar bokvoet. Ze loopt veel lekkerder met ijzers dan zonder (ze staat pas sinds afgelopen najaar op ijzers, daarvoor altijd zonder gehad maar dan moet de smid om de vier weken de hoefstand opnieuw corrigeren bij haar bokvoet).

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:07

Als het niet nodig is zou ik er ook geen ijzers onder doen. Scheelt nog eens geld ook.
In de winter heeft ze ook geen ijzers onder maar zodra ik weer begin met trainen slijten de hoeven wel erg snel en dan komen er dus wel weer ijzers onder.

Ik zou vandaag nog het bos in maar niet meer gedaan.. Misschien dinsdag nog een kort ritje...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:11

Snadrem schreef:
ikke schreef:

Inderdaad. Uit principe heb ik er liever geen ijzers onder, maar ik heb gemerkt dat mijn paard er toch wel erg veel baat bij heeft door haar bokvoet. Ze loopt veel lekkerder met ijzers dan zonder (ze staat pas sinds afgelopen najaar op ijzers, daarvoor altijd zonder gehad maar dan moet de smid om de vier weken de hoefstand opnieuw corrigeren bij haar bokvoet).

Inderdaad, die shetterd van mij heeft ze voor de steun, hij is erg gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft dat vorig jaar heel erg gehad! Daarvoor liep hij ook altijd op blote voeten! Wel fijn zoals jij zegt Snadrem dat ijzers soms zoon verschil maken, das positief :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:16

Rais schreef:
Ty heeft 2 weken terug er 1 ijzer al 2x afgestamd. Nu ligt, hetzelfde, ijzer weer scheef door het gestamp van hem. Aangezien de rest ook aardig versleten is en zijn hoeven hard groeien is het deze keer 6 weken. Normaal doet ik (6-) 7 weken.

Zijn hoeven groeien vrij hard en zijn ijzers slijten snel. Daarom doe ik vrij kort met ijzers. Waardoor zijn hoeven zo snel groeien weet niemand. Eerst dacht mijn hoefsmid dat het door de temperatuur van zijn sokken kwam maar nu zijn zijn sokken kortgewiekt en groeien ze nog hard. En dat zijn hoeven hard groeien door zijn sokken lijkt mij sterk. Dat is het ras en hij is opgegroeid met sokken, lijkt mij dat de hoefgroei zich daar wel op aanpast.

Nee hoor; bij sommige paarden groeit de boel gewoon harder dan bij andere paarden.

Er is in bepaalde kringen wel de opvatting dat de straal daar een rol bij speelt, maar of dat echt zo is, is mij nog niet overtuigend bewezen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:18

Zo ik heb er net 15 km opzitten en heb ik in een uur tijd gereden. :)) :D We zijn naar Oud-vossemeer gereden, zo door oudvossemeer heen richting Tholen, dan door Tholen weer heen terug naar stal. :+ Meneer had wat rare fratsen waardoor ik er 2 keer bijna naast lag. := Toen kreeg hij weer even goed straf en deed hij derest van de rit normaal. :D Zelfs door tholen gewoon over de weg waar de auto's ook rijden dus niet over het fietspad, netjes richting aangegeven en toen nog over de 80 km weg (gewoon over de weg) richting stal. Alleen bij de provinciale postweg ben ik wel over het fietspad gedaan. :D Was een goede oefening want nu kwamen ze Zembla tegemoet rijden met 80 a 90 km per uur en hij deed NIKS hij keek nog niet eens. :)) Ook verkeer van achteren wat hem met die snelheid inhaalde maar ook dat maakte hem niks uit wat ik wel verwacht had. :)

Baal alleen van mijn ijzers, ofja wat er nog vanover is. :o

Afbeelding
Hier nog op het fietspad
Afbeelding En hier de 80 km weg.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:20

Gelukkig deed je paard niks, is altijd leuk als je dat niet verwacht had :)
Die van mij geeft geen kik om iets, nog nooit gedaan ook :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:21

Nee echt leuk. :)) Nouja bij verkeer van voren wist ik niet wat hij zou doen, omdat hij daar wel wat angst mee heeft. Maar nu niet omdat er genoeg afstand was. Echt leuk. :D Heb heerlijk gereden. :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:35

Tof dat hij zo koel is daar!

Alanda wordt er ook steeds makker in. Ik hoop alleen niet dat ze daardoor overmoedig wordt. Ik heb al een paar keer gehad dat ik bij de 80 km weg stond te wachten om over te steken en dat ze dan halverwege de laatste auto zelf al begint te stappen :') "NEee paard, auto's zijn hard!"

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:38

Mooi ritje dus! Fijn dat hij zo braaf is

Zelf zou ik niet gauw langs de weg rijden als er een fietspad naast is. Officieel moet het wel maar ik ben toch bang dat ze even een stap opzij zet en hop daar zit je dan op de vooruit van een auto gesmeerd. Liever niet!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:42

kim345 schreef:
Mooi ritje dus! Fijn dat hij zo braaf is

Zelf zou ik niet gauw langs de weg rijden als er een fietspad naast is. Officieel moet het wel maar ik ben toch bang dat ze even een stap opzij zet en hop daar zit je dan op de vooruit van een auto gesmeerd. Liever niet!

Dat had ik ook hoor, maar ik wilde het even testen. :+ En eigenlijk was paardlief nog rustiger zo langs de weg als dat ik het fietspad ernaast gepakt had. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:43

Snadrem schreef:
Tof dat hij zo koel is daar!

Alanda wordt er ook steeds makker in. Ik hoop alleen niet dat ze daardoor overmoedig wordt. Ik heb al een paar keer gehad dat ik bij de 80 km weg stond te wachten om over te steken en dat ze dan halverwege de laatste auto zelf al begint te stappen :') "NEee paard, auto's zijn hard!"

:')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:43

Is het echt verplicht om op de weg te rijden als er een fietspad is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:46

dancer_ schreef:

Yep, je bent een bestuurder (of formeel: een geleider van rij- en trekdieren en vee) en die horen op de rijbaan thuis, volgens de wet.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:47

ikke schreef:
dancer_ schreef:

Yep, je bent een bestuurder (of formeel: een geleider van rij- en trekdieren en vee) en die horen op de rijbaan thuis, volgens de wet.

Ah okee, weer wat geleerd!
Wij hebben hier in de buurt óf een fietspad óf en weg en niet allebei, dus geen last van :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:48

Officieel gezien moet jij inderdaad op de weg, en dus ook op 80 km wegen. Fietspad is verboden.
Stel jij rijdt op het fietspad en je krijgt een ongeluk met bijvoorbeeld een fietser, ik noem maar even wat. Dan ben jij wettelijk gezien aansprakelijk omdat jij reed daar waar je niet mag rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:53

Somebitch schreef:
Officieel gezien moet jij inderdaad op de weg, en dus ook op 80 km wegen. Fietspad is verboden.
Stel jij rijdt op het fietspad en je krijgt een ongeluk met bijvoorbeeld een fietser, ik noem maar even wat. Dan ben jij wettelijk gezien aansprakelijk omdat jij reed daar waar je niet mag rijden.

Theoretisch: nee, die twee zaken worden gescheiden. Je krijgt een boete omdat je ergens reed waar dat niet mocht en vervolgens wordt gewoon gekeken wie aansprakelijk is in het ongeluk.

In de praktijk zal het per geval worden bekeken en kun je dus op voorhand geen zinnig woord zeggen over de uitkomst.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:55

ikke schreef:
Somebitch schreef:

Theoretisch: nee, die twee zaken worden gescheiden. Je krijgt een boete omdat je ergens reed waar dat niet mocht en vervolgens wordt gewoon gekeken wie aansprakelijk is in het ongeluk.

In de praktijk zal het per geval worden bekeken en kun je dus op voorhand geen zinnig woord zeggen over de uitkomst.

ohh Ik dacht van wel. :+ Maar zal inderdaad sowieso van geval tot geval bekeken worden. :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:05

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:11

Super leuk Silance, hoelang heb je Jimmy nu eigenlijk?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:13

Ruim 2,5 jaar.