[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:39

heerlijk om lekker buiten te rijden,, maar eens lekker hard aan het werk vind mijn pony ook heerlijk
als ik meer moeite doe, zal hij een geweldige sportpony zijn

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:40

Maar buiten kan je ook hard werken. :j Tenminste die van mij werkt buiten harder dan in de bak hoor. :o Maar dan op een andere manier. :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:40

kim345 schreef:
Dat is op 1 dag. Ik zou zeggen gewoon een keer starten!
Een korte klasse 1 moet met gemak lukken. Ik ben ook begonnen met 26 km (en dat vond ik een heel eind! al moest ik toen helaas al stoppen op 14 km :+ )
Maar als je al 30 km rijdt moet dat zeker lukken. In de kennismakingsklasse hoef je ook maar 8 km/h te rijden

Ow, dat is dus peanuts voor ons :') We zitten gemiddeld rond de 13 km per uur met de langere afstanden. Ik wil alleen eerst een keer met mijn paard gaan rijden vanaf een vreemde locatie (dus op de trailer zetten en een buitenritje gaan doen) om te kijken hoe ze dat doet.

En verder weet ik niet zo goed wat ik me er bij moet voorstellen. Wanneer zijn er wedstrijden, waar worden ze gereden, etc. Vooral veel praktische dingen eigenlijk. Heb al wel wat zitten google-en maar dan verval ik al vaak weer naar het "ach... ik hou het wel recreatief" :P

Somebitch

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:41

Gewoon een keer doen Snadrem, ik zat het zelfde als jou. :j Weet niet waar je woont? Maar volgens mij wel in een gebied waar wel in de buurt een wedstrijd te vinden is.

Hou er wel rekening mee dat je in de impuls niet HARDER mag dan km per uur ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:41

Somebitch schreef:
Maar buiten kan je ook hard werken. :j Tenminste die van mij werkt buiten harder dan in de bak hoor. :o Maar dan op een andere manier. :j

precies dat is op een ander manier

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:43

http://www.endurancevereniging.nl

Ik weet niet waar je woont? zondag is er 1 in het Noorden van het land in Wateren.
Vanaf een vreemde locatie oefenen is verstandig, is je paard al eens op een vreemde locatie geweest met veel andere paarden? (concour?) daar heb ik de eerste wedstrijd problemen mee gehad, pony was zo onder de indruk van alles dat ze alleen maar stond te springen en dan de hartslag proberen goed te krijgen is een hopeloze zaak...
Als je nu al 13 km/h rijdt moet je zelfs oppassen dat je niet te hard gaat in de kennismakingsklasse. Daar mag je maar 12 km/h ... :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:44

Somebitch schreef:
Gewoon een keer doen Snadrem, ik zat het zelfde als jou. :j Weet niet waar je woont? Maar volgens mij wel in een gebied waar wel in de buurt een wedstrijd te vinden is.

Hou er wel rekening mee dat je in de impuls niet HARDER mag dan km per uur ;)

Niet harder dan 15 gemiddeld toch? Mijn paard staat in Hilvarenbeek overigens ;)

Edit, oh, 12 zie ik. Nou ja, dan moeten we maar stappen en draven :P Alanda is nog nooit op concours geweest voor zover ik weet. Wel veel verhuisd e.d., en dat heeft behoorlijk wat indruk gemaakt. Vandaar dat ik het een beetje voorzichtig wil aanpakken ook. En dan nog even los van trailer huren + auto met trekhaak + iemand met E rijbewijs (en tijd) regelen :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:46

nee dat is voor de klasse 2.
In de kennismakingsklasse moet je tussen de 8 en de 12 km/h zitten. (je kunt hier geen winspunten halen)
In de klasse I moet je tussen de 9 en de 13 km/h zitten. Je mag niet harder dan 15 km/h dan ben je uitgesloten. Zit je tussen de 13 en de 15 dan mis je een winstpunt.
In de klasse 2 moet je tussen de 9 en de 15 km/h zitten. Je mag harder maar dan krijg je geen winstpunt.
In de klasse 3 is het minimum 10, maximum vrij. Zelfde verhaal voor de klasse 4

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:47

Ik zou het dr wel even met je hoefsmid over hebben Somebitch, want na 2 weken is echt al wel snel! Die kleine van mij staat ook op ijzers, maar na 2 weken zien ze er gewoon nog okee uit :)

Welkom kim, volgens mij heb ik ooit in een ver verleden bij jou in een hk gezeten :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:48

Sorry ik bedoelde inderdaad 12 km mijn numlock stond niet aan. :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:49

dancer_ schreef:
Ik zou het dr wel even met je hoefsmid over hebben Somebitch, want na 2 weken is echt al wel snel! Die kleine van mij staat ook op ijzers, maar na 2 weken zien ze er gewoon nog okee uit :)

Welkom kim, volgens mij heb ik ooit in een ver verleden bij jou in een hk gezeten :P

Ik heb het er met de smid overgehad. :j Daarom kijken we nu hoe hij er bij de volgende beslagbeurt bij staat. :) Maargoed ik rij meerdere dagen in de week circa 10 km of meer soms wat minder. En dan dus het grote deel over asfalt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:52

Ik stel voor dat je gewoon de provincie Zeeland gaat aanschrijven om hun te overtuigen van de voordelen van zandpaden.

Ik merk het hier ook hoor, ik maak per week gemiddeld tussen de 50 en 80 kilometer en soms pak ik er wat meer asfalt of verharde paden bij. Dan slijten die ijzers ontzettend hard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:52

Haha nou ik denk niet dat provincie zeeland daar iets aan zal veranderen. :+ Voor zandpaden is hier ook weinig mogelijkheid moet ik zeggen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:53

kim345 schreef:
http://www.endurancevereniging.nl

Ik weet niet waar je woont? zondag is er 1 in het Noorden van het land in Wateren.
Vanaf een vreemde locatie oefenen is verstandig, is je paard al eens op een vreemde locatie geweest met veel andere paarden? (concour?) daar heb ik de eerste wedstrijd problemen mee gehad, pony was zo onder de indruk van alles dat ze alleen maar stond te springen en dan de hartslag proberen goed te krijgen is een hopeloze zaak...
Als je nu al 13 km/h rijdt moet je zelfs oppassen dat je niet te hard gaat in de kennismakingsklasse. Daar mag je maar 12 km/h ... :+

ben van het zuiden, maar zit momenteel ook met mijn hand mag nog zeker 1 maand niet paardrijden,, maar bedankt.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:01

Hier heb je bijna geen zand of gras, meer asfalt. Wel jammer opzich, maar ach met ijzers gaat het wel beter als zonder, achter heeft die van mij geen ijzers en dan zie je duidelijk het verschil met voor waar hij wel ijzers heeft :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:11

Ik ben erg verwend merk ik wel weer, moet momenteel zo'n 10 minuten rijden voor ik bij de bossen ben.
Daarna kan ik uren ronddwalen zonder al te veel asfalt tegen te komen.
Vind dit al vervelend :Y)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:12

Nou niet meer zeuren dan hoor Josien, ik moet circa 20 km rijden (te paard) om bij een bos te komen. :')

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:16

Ik moet denk ik zo'n 2 km voor ik in het bos ben. Maar het bos is niet zo groot en hier en daar zitten wel stukken asfalt. Daarbij hebben we hier ook veel kiezelpaden en daar slijten de ijzers hard op..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:17

Bos en strand zitten hier allemaal niet in de buurt :P
Alleen een klein meertje op ong 15km afstand met paard..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:19

Somebitch schreef:
Nou niet meer zeuren dan hoor Josien, ik moet circa 20 km rijden (te paard) om bij een bos te komen. :')

Haha, ik weet het! Maar waar ze normaal staat hoef ik niet eens een verharde weg over om in het bos te komen dus dan lijkt dit zo lang. :o

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:14

Welkom :)

Wij zijn weer op de terugweg.
Vanochtend nog een heerlijk ritje gedaan :D
Kilometertje of 47,5 gedaan dit weekend.
Niet slecht voor iemand met een dip lijkt me :P

Ik heb in ieder geval genoten en mijn stalgenootje is ook helemaal enthousiast.
We hebben echt een top weekend gehad :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:24

Ik had in de tijd dat ik nog in Zeeland woonde ongeveer 300-360 km nodig om ijzers zodanig te verslijten dat ze vrijwel weg waren := Altijd bermen of verharde weg, dat haal ik hier qua slijtage niet meer.

Wideapunten vanwege het schok-effect (niet kunnen doorglijden plus merrie biljardeert iets) nooit geprobeerd, nuggets wel, dat was 'iets' wat in de stiftgaten werd gelast. Scheelde iets maar niet veel.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:49

Hey Kim, jij ook hier, welkom! Dat gaat wrs weer wat naams-verwarring opleveren net als op het EF :)) Leuk dat je klasse 3 gaat starten!

Ik ben erg lang niet echt actief geweest (wel stille meelezer) ivm eindexamens, paardengedoe :Y) etc. en nu mijn laatste examen in zicht is ga ik lekker vakantie vieren!

Silence, zo te horen was het een heel leuk weekend, goed bezig! :j

Ik denk dat ik qua afstand-tot-bos/strand het meest verwend ben: ik zit direct aan de duinen, hoef niet 1 weg over, om verder dan 20 km te rijden moet ik over het strand of een weg oversteken, maar that's it...luxe :)
Niet voor lang meer trouwens, vanaf 1 juni staan we op een andere stal, maar ik weet nog niet eens waar := misschien op een stal waar het duin rond de 1,5 km langs de weg is...of een stal waar het duin op 2 min. draven is.

Wbt het afslijten van de ijzers, daar ben ik ook wel benieuwd naar, widea-puntjes hoor ik dus voorbij komen, maar dat schijnt ook niet helemaal goed te zijn..zoals hilli ook al zei. Ik ben omdat Upset verhuisd trouwens wel mijn vaste hoefsmid kwijt, daar baal ik gigantisch van, was zo blij met die man :(

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:51

ik kom weer uit mijn meelees modus :D
fijn voor je Silence dat je een leuk weekend hebt gehad! heb je nu geen spierpijn van het vallen?

die van mij struikelt ook wel, maar dat komt gewoon door luiheid, veel lange teugel rijden en sloffen dooie draak :Y) als ik haar aan het werk zet gebeurd het niet, heb ook een echte luie fjord :D

vandaag een lekkere lange rit gemaakt, wij zitten op 10 min. stappen van het bos, kan sneller als we niet zo treuzelen
zoals gewoonlijk wordt Inga nergens warm of koud van..
Lex was ontzettend druk maar luisterde wel gewoon, afkloppen.. gaat nu erg goed met hem nu hij ijzers voor heeft... heb mijn hoefsmid al 6 weken niet gezien *\o/* , komt donderdag weer.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:07

Zo, een hele pagina erbij! Heb wel bijgelezen maar niet alles onthouden...

Welkom Kim! Endurance lijkt mij ook erg leuk maar dat doe ik Ty denk ik niet meer aan... Ik wil nogsteeds ooit een keertje ergens komen kijken/vrijwilligen.

Tyson struikelt ook geregeld. Met name doordat hij zijn omgeving vele malen meer interessanter vindt dan waar hij zijn voeten neerzet!

Ty heeft ook widea-puntjes in zijn ijzers. Alleen in zijn achterijzers, aan de buitenkant. Ik zal binnenkort een foto plaatsen. Mijn ijzers slijten ook vrij hard, met name door het, vele, asvalt waarop we rijden en ook door de vele kiezels in het bos. Ty zijn hoeven groeien ook vrij hard dus wat dat betreft vind ik het niet erg dan zijn ijzers vrij hard slijten. Ty krijgt dinsdag weer nieuwe ijzers. Hij heeft zijn huidige ijzers dan 6 weken gehad.