Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:19

Het was blijkbaar net alleen deze 2 zomermaanden, normaal rijdt ze iets minder. Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Als je dat maand in, maand uit doet vraag je (naar mijn mening) best veel van 1 paard. Dat red ik zelfs niet met mijn trainingen voor een klasse 4 wedstrijd (160km of meerdaagsen).

Lijkt me wel heerlijk om zoveel vrije tijd te hebben dat je zo vaak met je paard erop uit kunt :)

Djilna

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:21

Ik rij ook meestal alleen trouwens. Voorheen veel met mijn beste vriendin toen we nog op dezelfde stal stonden en nu ook wel af en toe met (oud) stalgenootjes. Maar alleen is toch ook wel erg fijn soms. Heb ik een ietsje minder druk paard :')

[***], spijsvertering klinkt aardig overhoop! Vervelend dat hij daar zo'n last van heeft. Weet je de oorzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:22

Is het geen last van de warmte? Hoewel de mijne een dunne wintervacht heeft zweet hij nu toch ook makkelijker en staat al eens vaker te pompen na een stevig stukje galop. Hij herstelt wel altijd heel snel dus conditioneel zit het wel goed.

Ik deed onlangs over 21km 2,5u dacht ik, met stukken galop bij maar zeker de helft van de route stap ivm asfalt/bestrating. Voor 30km zou ik op dit ogenblik rond 3,5u doen ongeveer. Werk halftijds dus in principe heb ik daar zeker de tijd voor bijvoorbeeld.

Klopt Djilna, het lijkt veel maar als je het omrekent valt dat in mijn ogen nog heel goed mee. Ik kan hier een route van 28km doen met daarop 3 tot 4 rustplekken. Dat is gemiddeld om de 10km even op adem komen, wat laten grazen en drinken. Denk dat ieder gezond paard met wat conditie dat wel aankan, nee?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:33

It's not the distance but the speed that kills the horse. Dus ja, tuurlijk kan het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:37

Djilna schreef:
[***], spijsvertering klinkt aardig overhoop! Vervelend dat hij daar zo'n last van heeft. Weet je de oorzaak?

Varekaj schreef:
Is het geen last van de warmte?

Spijsvertering is inderdaad niet ok, maar het is ook niet echt een probleem (als in: hij eet nog, geen koorts, mest nog gewoon, mest is normaal, etc. ). Ik denk zelf last van de seizoenswisseling? Hij heeft exact ditzelfde nu voor de 3e keer .. De 1e keer was vorig jaar rond deze periode, de 2e keer was dit voorjaar (april/mei) en nu dus weer. Heb de 2 eerste keren meteen de DA gebeld maar verder dan 'een spuit Buscopan voor de zekerheid' kwam die niet, en daarna was er ook niks meer aan de hand.

Warmte heb ik ook aan zitten denken, want hij heeft natuurlijk al goed wat vacht. Maar hij moet verder ook niks, als we al iets doen is het uitsluitend stappen, hij zweet ook niet echt (beetje aan oren/singel) dus of ik het in die richting moet zoeken... Wel lijkt hij meer last te hebben van zijn neus/hooikoorts, ondanks dat het pollenseizoen eigenlijk voorbij is (maar er zitten nu blijkbaar veel schimmels en sporen van paddestoelen in de lucht en dat zou soortgelijke klachten geven).

Heeft het dan toch ergens met de weersomstandigheden te maken? Of is het toeval? Ik weet het niet .. Maar hij is wel heel opgeblazen en er is veel gerommel, en dus vooral sloom. Nu moet ik zeggen dat ik de andere pony ook erg opgeblazen vind, maar die heeft geen gerommel en is ook niet sloom (voor zover ik dat kan inschatten met het weinige dat hij nog moet doen). Hooi of ander voer is niks aan veranderd, maar ze springen beiden wel zuiniger om met hun hooi (als in: laten het langer liggen.. wat op zich geen probleem is want ze hebben reserve genoeg, maar het is wel opvallend dat ze het beiden tegelijk hebben.. Ofwel hebben ze nu ineens door dat het hooi niet spontaan verdwijnt als ze het niet meteen binnen boefen.. zou ook wel leuk zijn ;) ).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:39

iedere keer rond de verhaar en weerswisseling periode dus.

kun je daar niet iets ondersteunend voor vinden?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:41

Bedankt allemaal voor de reactie, het grote deel rijdt dus alleen. Ik reed vroeger met mijn verzorgpaardje ook wel eens alleen, maar wel altijd dezelfde route dus iedereen wist waar ik uitging. Wel handig dat je dan met endomondo kan laten volgen, weer iets bijgeleerd :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:42

Iig dus met de seizoenswissel voor-najaar. Ik zou dan idd de darmflora (tijdelijk) ondersteunen en daarnaast extra vitamines+mineralen. Oa de vachtwissel vraagt veel van een paard waardoor ze vaak wat slomer zijn. Heeft de ene meer last van dan de ander.
En het warme weer helpt dan ook niet. Mijn ADHD arabier heeft tijdens het rijden nog vol stuitermodus aan, maar hij zweet zich kapot. En in de wei staat hij gewoon met grote neusgaten en hogere ademfrequentie omdat hij het warm heeft. Ik ga dus eerdaags toch maar een stuk hals en borst eruit scheren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:44

EmptyWords schreef:
iedere keer rond de verhaar en weerswisseling periode dus.

kun je daar niet iets ondersteunend voor vinden?

Exact wat ik dacht!

Voor sommige paarden kost verharen een hoop energie, zeker als ze op korte tijd explosief van haarkleur wisselen. Zou dat gewoon even afwachten en laten voorbijgaan, desnoods even niks doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:47

Zo lijkt het er nu op inderdaad :j Eerste keren leek het nog toeval/geen link te hebben, maar het is nu de 3e keer op rij zeg maar dus het begint wel op te vallen ... Hij wordt een oud mannetje :P

Wat zou ondersteunend kunnen werken? In welke richting moet ik dan kijken?
Hij krijgt al een complete vitaminenkorrel (met aminozuren) dus weet niet of ik zomaar extra dingen erin kan duwen? En heeft het nog zin dat nu nog te geven? Of is het eigenlijk al te laat?

Een stuk scheren heb ik ook aan zitten denken, maar omdat hij het volgens mij niet echt te warm heeft en ik eigenlijk niks van hem vraag weet ik niet of dat iets gaat oplossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:49

emilyke12 schreef:
Bedankt allemaal voor de reactie, het grote deel rijdt dus alleen. Ik reed vroeger met mijn verzorgpaardje ook wel eens alleen, maar wel altijd dezelfde route dus iedereen wist waar ik uitging. Wel handig dat je dan met endomondo kan laten volgen, weer iets bijgeleerd :D

De technologie staat niet stil, en zo'n dingen zijn best wel handig tegenwoordig :j
Veel plezier in ieder geval! Buiten rijden is toch het fijnst, hahaha.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:55

Er zijn supplementen,die ze door die verharingsperiode heen helpen,maar welke het beste is,weet ik helaas ook niet.... Ben wel altijd tevreden over spullen en hulp van de Paardendrogist, misschien even daar vragen?

Ik trek niets in twijfel wbt de vele km's van sommigen,vind t alleen interessant, hoe en wat.

Met al die stenige wegen hier, doe ik 12-15 km in 2 uur. Dus voor 30 km moet ik wel even uittrekken. Kan best een keer ( heb op het moment best wat vrij), maar echt geen 3x pw. Iets met huishouden, kinderen, koken etc. Soms werk ik 15-22 en dan kan ik 's ochtends n rondje doen.
Rijd ook wel eens wat dressuurmatig,en hebben ook nog een pony,die gelongeerd wordt of voor de kat gaat. Of gereden door de kinderen.

Wist trouwens ook niet,dat ik me kon laten volgen met Endomondo. Ook,als je gewoon de simpele versie hebt en niet die premium?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:56

Bevriende personen kunnen zien waar je je bevindt als ze naar je workout gaan die je op dat moment aan het rijden bent geloof ik.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:00

Ok,ga ik eens uitzoeken. En mijn man maar eens Endomondo installeren

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:04

Live locatie delen via Whatsapp gaat ook prima is mijn ervaring. Dan stuur je die gewoon voor je wegaat en je zet hem weer uit als je terug bent.

Ik rij ook vrijwel altijd alleen thuis, en soms ook op andere plekken. In het laatste geval stuur ik altijd wel 1 of 2 mensen mijn locatie plus plan zodat ze weten wat en hoe.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:06

[***], gewoon dan tijdens de verhaarperiode de dosering van je huidige vitamine+mineralensupplement iets ophogen. Niet een andere erbij gaan geven.

En voor de darmflora kan een pre-+ probiotica product helpen. Maar soms ook al zoiets simpels als elke dag een beetje geweekte bietenpulp (bijv 200gr weken = +/- 1 volle voerschep geweekt). Bietenpulpvezels (pectine) hebben een ondersteunende werking op de darmflora.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:20

Ze krijgen bietenpulp en lijnzaadvlokken als standaard voer (2 kg ongeweekte pulp per dag, dus een goede emmer per keer). De vitaminen nog ophogen weet ik niet of het veel zin heeft, ze krijgen al een hogere dosis vanwege ouder zijn (en ik zet het klaar in bakjes en het gaat er nu al maar net in, dus ook een praktisch probleem). Maar zal straks eens uitzoeken wat er in "kuurvorm" bestaat, misschien is dat een optie.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:33

Ah oke, dan zit je inderdaad al ruim aan de prebiotica ;))

Dan denk ik dat je niet veel extra kunt doen behalve evt gewoon even wat rustiger aan :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:21

Ik rijd eigenlijk altijd wel alleen.
Deel eigenlijk nooit locatie of zo.
Wel altijd telefoon bij me.

Verharen kost veel energie dat zal hij best merken.

Mooi zeg 30 km per dag zou niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen.
En ik zou het op een gegeven moment wel saai vinden al die km alleen elke dag weer.
Al draaien wij onze hand niet om voor 30 km .

Ben jij 7 uur onderweg voor 30 km [***]..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:32

We rijden gemiddeld zo'n 5km/u en dan nog wat pauze bijgeteld denk ik dat ik al blij mag zijn als het in 7u kan :P

Hoelang zou ik het moeten geven? Want vind het maar niks zo.. Hij had vandaag ook een pusoog (geel) en dat oog had hij in het weekend veel jeuk aan. Voorlopig zit ik te wachten tot hij mest want er ligt nog niet al teveel, dus als er binnen korte tijd niks nieuws verschijnt dan wordt het toch weer de DA ..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:50

Poeh lastig want daar spelen meer factoren in mee. Als ze met een deels aangemaakte wintervacht komende week en de week erna 20 en meer graden geven staan de meesten er niet zo florissant bij.
Maar weinig poepen klinkt als of te weinig (geg)eten of darmen die niet goed hun werk doen.
Bij twijfel de dierenarts bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:00

Mijn kleintje heeft ook al een serieuze fluffy vacht en die stond gisteren heel lichtjes klam op de borst, maar wel nog helemaal vrolijk. Mijn tinker heeft minder vacht (die heeft meer tijd nodig om teddy te worden), die was droog maar wel iets slomer.
Ze hebben allemaal wel wat loperige ogen heb ik gemerkt, al moet ik toegeven dat er hier nog redelijk wat rondvliegt van vliegen.
Eet hij voldoende? Want als hij minder eet omdat hij zich wat suf voelt, dan is het ook logisch dat er wat minder uit komt aan de achterkant. Zolang je gerommel hoort zijn de darmen iig nog actief en in beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:39

Ja, het is dus moeilijk in te schatten hoeveel mest er zou moeten komen... Maar er komt in ieder geval nog wel wat. Hij eet nog wel maar het hooi met lange tanden, met veel pauzes, dus dat gaat niet zo binnen als anders. Maakt dat dan het verschil in mest of niet is moeilijk te zeggen natuurlijk. Zijn emmer pulp gaat er wel gewoon in.

Had eens zitten kijken naar dingen voor de weerstand, op stal zijn goede ervaringen met Redplex maar de Wintermix van de paardendrogist lijkt ook interessant. Heb wat schrik voor overdoseren van vitaminen.. hij krijgt al ongeveer 350 gr Vitalbix daily per dag (pony +- 400 kg).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:49

Heb je hem al eens getemperatuurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:55

Ja, al 3 dagen op verschillende momenten, is steeds normaal.

(Sorry trouwens dat ik het topic kaap hiermee :o Maar zit er wel mee in mijn maag.. misschien maar een apart topic maken.. )