Iemand ooit met buitenrit van z'n paard afgevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anna_belle

Re: Iemand ooit met buitenrit van z'n paard afgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:15

Vorig jaar, door het prikkeldraad heen...
We wilden 's morgens vroeg een buitenrit maken en kwamen langs een wei met koeien. De eerste keer keerde ze om en galoppeerde weg, maar kon haar makkelijk terugnemen.
Toen nog een keer geprobeerd langs de koeien te komen, maar "mevrouw" zag alleen een uitweg in de tegenoverliggende wei. Ze maakte een klein sprongetje maar kwam toch nog in aanraking met het prikkeldraad. Ik duikelde er af en "mevrouw" had later 12 hechtingen in haar borst.
Sindsdien hebben we geen buitenrit meer gemaakt... Wie tips heeft hoe we de "draad weer moeten oppakken", heel graag!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:24

ik ben ook een keer gekukeld tijdens een buitenrit.(jaren geleden)
reden in galop op het strand(waren met 4 paarden) toen bleek dat er een paar kinderen waren geweest die kuilen hadden gegraven en het afgedekt met takjes etc( valkuilen dus)
en ja hoor,.hij stapte er in,.. ging alle kanten opspringen om zijn evenwicht terug te krijgen en floeps...daar ging ik,......
gelukkig bleef hij wel braaf staan...
hebben echt mazzel gehad,.paard had zijn been kunnen breken door dat gat en ik had veel raarder terecht kunnen komen(belandde op mijn hoofd/nek)
paard had gelukkig niks en ik ook niet(behalve hele erge spierpijn)

ben sindsdien veel voorzichtiger geworden met buitenrijden

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:27

ja!
ik was vergeten mijn paard aan te singelen en wonder boven wonder kwam ik er op zonder het zadel te verschuiven maar toen ik ging draven hing ik+zadel onder zijn buik _O-
paard vond het niet erg en stond in de berm te eten :+

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:46

anna_belle schreef:
Vorig jaar, door het prikkeldraad heen...
We wilden 's morgens vroeg een buitenrit maken en kwamen langs een wei met koeien. De eerste keer keerde ze om en galoppeerde weg, maar kon haar makkelijk terugnemen.
Toen nog een keer geprobeerd langs de koeien te komen, maar "mevrouw" zag alleen een uitweg in de tegenoverliggende wei. Ze maakte een klein sprongetje maar kwam toch nog in aanraking met het prikkeldraad. Ik duikelde er af en "mevrouw" had later 12 hechtingen in haar borst.
Sindsdien hebben we geen buitenrit meer gemaakt... Wie tips heeft hoe we de "draad weer moeten oppakken", heel graag!

ga op koe-snuffel-cursus op de AOK in makkinga, om je paard koebestendig te maken, dan hoef je geen wei met vlekkies meer te vrezen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:29

2 keer,

1 keer : rengalop met zephir, blijft die oen staan en draait zich om, ik zat in verlichte zit.. 3 maal raden :')

Andere keer : ik ging zonder zadel, halstertje om met de pony een end weg, toen ze geen zin meer had galopeerde ze aan en er was geen houden aan, ik wist dat als ik me zou laten vallen, ze gelijk stil zou staan ;(

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:35

Jep. Was een buitenritje aan het maken met nog 2 meiden,
opeens schoten er hertjes uit het bos en het paard van mijn vriendin verschoot er van, waar op die van ons volgde.
Alleen mijn paard sloeg een hele andere richting in, niet meer op het bospad maar letterlijk langs af de bomen. Toen hij bij een laag hangende tak kwam, in volle rengalop moest ik me natuurlijk klein maken, maar door zijn snelle afwending lag ik er af. Gelukkig had ik de teugels nog vast. :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:57

Nee nog nooit gevallen tijdens een buitenrit, wel 1 keer dwars door het dorp met een op hol geslagen paard := Dat was ook geen succes! Gelukkig ben ik toen wel blijven zitten en het is een wonder dat er geen ongelukken zijn gebeurd..

Loenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:53

Ja 1 keer. Ik reed met een sjabrak met beugels en een singel eraan. Ik reed in galop, en had de bocht niet aan zien komen (paard dus wel) heel hard door een scherpe bocht heen, en toen gleed het dekje samen met mij eraf (naja dekje hing aan de zijkant). Ik lag in de brandnetels en het paard stond me scheef aan te kijken. Niks met mij en het paard aan de hand verder gelukkig :)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:19

zelf nog nooit gelukkig, wel een ander zien vallen. We reden in een groep op het strand, toen het paard schrok van een zandophoping. Paard sprong opzij, vrouw eraf. Toen is een strandganger op het paard terug gereden, heel bizar!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:22

2x, een keertje met mijn vorige pony die in het bos het stukje al herkende waar je terug KON, maar we waren nog maar net in het bos, en mijn pony dacht, jippie we zijn erbijna, dus die ging ervandoor en bokte een keer en toen lag ik er naast, teugel gebroken :=
teugels aan elkaar geknoopt en verder gereden!

En 2 weken geleden met mijn huidige pony, we gingen langs een stukje waar ook een speeltuintje was, en daar gingen 2 kindjes op de glijbaan slaan dus pony vloog ervandoor, en daar lag ergens een ijzeren plaat, die er ook wel ligt als ze met de weg bezig zijn zodat je daar over heen kan rijden ipv door de modder ofzo, en hij heeft ijzers en ijzer op ijzer gaat glijden.. nou daar lagen we dan met z'n 2en, allebei schaafwonden en ik nog een diepe wond bij mijn elleboog en mijn arm zwaar gekneusd..

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:24

Pfoe, dat is ook niet echt te voorkomen... Verder alles goed gekomen?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:27

ja gelukkig wel, was vooral blij dat hij niks ernstigs had!
heb zo af en toe nog wel last van mijn arm, maar het valt nu allemaal wel weer wat mee gelukkig :)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:29

Ah, fijn!

Ben laatst wel bij de ingang van de bak bijna gevallen, een duif besloot ineens onder het paard door te willen vliegen... Paard met vier benen de lucht in! Kwam voor het zadel terecht, maar kon er gelukkig snel heelhuids afspringen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:41

Ik ben onlangs van mn paard gevallen in de polder,

we gaan altijd alleen op buitenrit, maar als we dan een weide passeren met paarden wilt ze niet goed vooruit,
dus zet ik haar in een drafje, maar zij wou terug naar het paard dus wou omkeren

ze had echter niet gezien dat aan weerskanten van de baan een beek ligt ( was nogal hoge begroeiing)
ik kon ze niet meer stoppen. en ik voel dat ze opeens in het niets stapt,

dan ben ik een stukje kwijt, lig ik opeens op mn rug in de beek en zie ik haar voorbij lopen in de beek.
Dus snel er terug uit gekropen om haar te vangen, stond ze me boven op de wachten, over haar toeren en in de teugels gestapt
en mn linker stijgbeugel bijna van het zadel.

Ben toen terug opgestapt en de tocht verdergezet, helaas heeft ze heel de rit zo dom gedaan :s

sindsdien ga ik niet meer op buitenrit

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:43

Vanwege het paard dat je rijdt, of de ervaring? Zo zonde om niet meer buiten te rijden, probeer het anders een op een ander rustiger paard, straks durf je nooit meer...

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:46

Meestal rijd ik in mijn eentje buiten. Ik ben alert, en schaam me niet om de knop van het westernzadel in voorkomende gevallen stevig vast te grijpen. Degene die van Ronnie de Pony lazert is namelijk in een mum van tijd paardloos. Hij gaat echt niet op je staan wachten! Hij kan vrij nerveus zijn & neemt de benen...

Een poosje geleden waren we in de uitzonderlijke situatie dat er nog 3 andere paarden mee gingen. Ik heb me echter niet gerealiseerd dat hij super-ontspannen was. We hebben lekker gereden & gespetterd in een vennetje. Op het zandpad aangekomen deed het rooie ros zijn kop omlaag. Op dat moment dacht ik nog "Hij zal wel jeuk h..." En toen ging meneer door de voorbenen... door de achterbenen... en maakte vervolgens aanstalten om te gaan rollen. Ik was te perplex om te reageren. Ronnie is altijd te gespannen om zoiets te doen... dacht ik! Nou ja, actie geboden, en mijn eerste ingeving was "Nu eraf!"

Juist op het moment dat ik mijn been over het zadel sloeg en af wilde stappen, stond de grapjas op.
Kijk, DIE oefening had ik nou nog nooit gedaan. Afstappen terwijl je paard opstaat... :+
En van een hoogte van ca. 40 cm heb ik in het zand gehapt.

Uiteraard ging de rooie (op een sukkeldrafje) ervantussen, maar gelukkig konden de andere ruiters hem te pakken krijgen...
We hebben goed gelachen & het was een prachtige rit.

--------------

Voor iedereen met slechte ervaringen / angst:
Rijden jullie in je eentje buiten? Waarom vragen jullie niet iemand anders mee te paard, of op de fiets? Dat geeft jou en je paard (mentale) steun. Er zit echt een groot verschil tussen alleen buitenrijden met een kuddedier, of in een groepje... Ronnie de Pony is ook niet meteen in zijn uppie naar buiten gegaan, er is een hele tijd lang een fietser of een ander paard meegegaan... Inmiddels rijd ik wel alleen met hem naar buiten (lange ritten van 20-40 km, vooral bos, maar 2.5 km vanuit stal naar het bos is toch asfalt). Maar aangezien we nog steeds niet goed verkeersmak zijn, ga ik toch ook geregeld (minimaal 1-2x per maand) met de steun van andere paarden de weg op.

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:27

ik reed op de zandvlakte met mijn pony en een vriendin van mij op haar pony. Mijn pony kreeg het in der bol, dus ging in volle galop richting een heeel smal wandel pad in de bosjes. Er was zo'n boom met een splitsing, dus de ene kant naar links en de andere naar rechts. Mijn pony ging er door heen en ik bleef tussen de boom hangen :o Gelukkig bleef mijn pony daarna op 10 meter afstand staan, en ze stond heel raar naar me te kijken haha, gelukkig was er niks aan de hand verder en zijn we rustig verder gereden :j

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:19

Ik heb op zich toch 2 keer iets redelijk spectaculairs meegemaakt.
Toen ik mijn paard niet lang had maakte ik bijna iedere dag een buitenrit, mijn vader er bij. De eerste keer dat ik los van het halstertouw ging besloot meneer ineens het op een rennen te zetten, waarna ik een paar km en heel veel bokken verder eraf ben gevallen, paard is 100m verder opgevangen, en ben echt blij dat ik er met een hersenschudding vanaf ben gekomen en mijn paard ongedeerd was. En mijn vader maar keihard fietsen. (':
En de eerste keer dat ik alleen met mijn vorige pony op buitenrit ging besloot dat dier ineens dat hij toch wel heel erg bang was voor koeien (daarvoor dus nooit...). Ziet hij een koe staan, bedenkt zich geen moment en keert 90 graden, springt over een sloot en gaat dwars door het prikkeldraad. Grappig dat het dier voor de rest nog nooit ervandoor is gegaan, en onder mijn kont nooit gebokt heeft. (':

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:01

1 keer maar gelukkig ( voor zover ik me kan herinneren )

Op mijn vz paard ( nu huidig paard ) waarmee ik voor het eerst buiten ging rijden. Waren op de terugweg en reed langs een meertje en jong en onbezonnen als ik was dacht; aaah ff een galopje! Meneer dacht; aaah ja, zal je eens wat laten zien! En SCHOOT weg. Al schreeuwend; PAS OP!!!!!! ( t was best druk daar :+ ) schoten we over het gras. Totdat mijn edele ros dondersgoed zag dat er ineens een 'afgrondje' was. EN ik niet.. Dus HIJ ging vol in de remmen. En ik niet ... :+ Vloog over de kop ( moet je je dus indenken dat ik niet allene van zijn rug af vloog, maar ook nog eens richting dat stuk grond dat zo'n 40 cm lager was dan waar paardlief stond. Hij vond het ook niet nodig om even te wachten totdat ik netjes was opgestaan en mijn kleren weer had rechtgetrokken. Nee hoor, meneer ging alvast naar huis! Gelukkig was dat terrein afgesloten en kon ie de uitgang niet vinden :Y)

Overigens heb ik wel vaker op een denderend peerd gezeten. 1 keer op het strand zonder zadel waarbij ik ( hoe bizar ) nog gigantisch de slappe lach kreeg ook.. :')
1x met een fries dwars door het dorp heen.. heel fijn..
en 1x met zelfde heer als hierboven in het duin. NIET meer te stoppen.... ( ik stap NOOIT meer bitloos op een paard :Y) )

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:19

Nu ja,, een keer of 2 denk ik.
De eerste keer:
We hebben bij ons in de bos een groot stuk hei liggen, en dat is nu het perfecte crosparcour.
Ik daar voor de eerste keer met mijn 4 jarige op. En ja, crossen deed die wel, maar de rem, die was doorgeslagen. Geen rem te vinden en ja wat gebeurt er dan? Alle andere paarden voorbij en recht de bosjes in en dan springt die er terug uit en ik ben recht op mijn benen terechtgekomen.

Nu ja de tweede keer:
Terug met mijn 4 jarige op schok en ja. Zoals je jonge paarden kent, ze kunnen wel eens hun keuren hebben. Hij had die dag het bokken. En op een gegeven moment aant galopperen en we komen in een open ruimte en hij wijkt uit voor een plas, met men knie tegen de boom. Hij steekt alle andere paarden voorbij, doet zijn keuren er bij, struikelt over vanalles en nog wat en ja dan lig je daar tegen een boomstronk. Ik kon niet meer recht, ze zijn mijn paard gaan halen. En zo hard op men tanden gebeten en met 1 hand en 1 beugel naar huis gereden. Met drastische wendingen. Op naar de dokter, een ontstoken voet, en ze hebben 2 maand onderzoeken gedaan op mijn schouder, kliniek in en kliniek uit. Met de camera in gaan kijken, een blauw product recht in mijn schouder gespoten enzo. En ja een operatie dus. Ik heb 1 jaar niks kunnen doen. Mijn arm ging niet hoger dan 5 cm. Alle dage naar de kinesist bijna een jaar lang. En pijn heb ik gehad, verschrikkelijk. Ik ben zelfs van de pijn flauwgevallen enzo. Nu mijn schouder is nog niet perfect, echt hard doorrijden doet pijn, maar ik zal wel moeten, want die 4 jarige van toen is nog altijd in opleiding, echt geen simpele. En nu zit ik mss nog met een liesbreuk van die val.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:35

ja...Mijn paard schrok van 2 ponys die aan kwamen galopperen en begon te rennen en te bokken. Ik ben toen keihard op mijn stuitje gevallen, dus terugrijden was niet echt een pretje....
Ik heb half in verlichte zit gezeten, half op de nek van mijn paard gehangen, zo pijn deed het. Ik het er nu nog wel eens last van.

En toen ik in het bos een boomstammetje wilde springen ben ik eraf gevallen. Paard ging linksaf en ik rechtsaf....Elleboog uit de kom. Gelukkig gebeurde dit dichtbij stal en kon iemand met de fiets mijn paard ophalen en kon ik meteen naar het ziekenhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:42

wat een verhalen allemaal! :)?
ik gelukkig nog niet, maar in de bak donder ik er al af :+

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:46

Lotje02 schreef:
ja...Mijn paard schrok van 2 ponys die aan kwamen galopperen en begon te rennen en te bokken. Ik ben toen keihard op mijn stuitje gevallen, dus terugrijden was niet echt een pretje....
Ik heb half in verlichte zit gezeten, half op de nek van mijn paard gehangen, zo pijn deed het. Ik het er nu nog wel eens last van.

En toen ik in het bos een boomstammetje wilde springen ben ik eraf gevallen. Paard ging linksaf en ik rechtsaf....Elleboog uit de kom. Gelukkig gebeurde dit dichtbij stal en kon iemand met de fiets mijn paard ophalen en kon ik meteen naar het ziekenhuis.

Komt me ook bekend voor, over een boomstammetje springen :D
Ik was toen een jaar of 8 denk ik. Ik ging voor de eerste keer mee op wandeling. Ze namen eerst een paar sprongetjes, alles ging goed. Maar de laatste, hoe het gebeurt is weten we niet. Maar ik was als jong mannetje onder het paard gevallen. Ook naar ziekenhuis. Ze hebben mijn lies moeten dichtnaaien. Het litteken is nu nog altijd goed zichtbaar.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:54

Toen ik voor het eerst met de manege naar buiten ging, reed ik op een paard genaamd Benjamin(r.i.p), die nog wel eens lekker gek kon doen. Toen we aandraafde, gaf hij een paard bokken, maar ik bleef erop zitten. Maar na een tijdje moesten we weer terug naar stap omdat mijn (nu) verzorgknollie Banjer <3 het niet bijhield. Toen die weer bijgedraafd was, draafde we weer aan, wat Benjamin heel leuk vond, en dus weer bokte. Alleen bleef ik dit keer niet zitten. :P Toen ik opkeek lag ik op de grond en stond mijn paard een paar meter verderop gras te eten. Ik dus nog een beetje trillend naar hem toe lopen om hem te vangen, alleen had Benjamin daar nog lang geen zin in, gras was veel te lekker :P , dus die sprong toen met vier benen de lucht in toen ik hem bij de teugels pakte. Toch weer opgestapt en ondanks dat hij zich nog niet helemaal gedroeg tijdens de rest van de rit ben ik er gelukkig niet meer afgevallen :P

angela26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:33

hoi nou ik ben 1 keer er af gevallen (laten vallen) mijn paard ging er in volle rengalop vandoor was niet te hou ze schrok van een fiets!!! de gek die ziet ze maar elke dag maar ja deze was eng.
het was een recht stuk dat richting een tunneltje gaat maar ja dat is wel een weg.
proberen in te houden vergeefse moeite wou omtrekken maar het was die dag zo nat en glad dacht dat we dan beide zouden glijden.dus proberen te remmen en ik wist dat ze de bocht niet kom redden dusze moest eerst tegen de helling van de tunnel op rennen heb me daar in het zand laten vallen en paard stond gelijk stil.
heb echt geluk gehad dat ik heel vroeg in de ochtend ging rijden en dus geen ander verkeer tegen kwam.
maar ja goddank nooit meer gebeurt _/-\o_