''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:07

Incompetent is het woord van de week geloof ik.....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:10

Huertecilla schreef:
Reageer gerust op mij de eigen onlust af. Neem met een brede zwaai vriendelijke lachend mijn hoed af terwijl ik er met een boog omheen rij :D

NEEEE niet zwaaien met die hoed, daar schrikt het paard van! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:12

Ik vind degene die zich te goed/te beroerd voelt om zich aan te passen aan andere ruiterpad/bos gebruikers incompetent.
Het is een kwestie van fatsoen (en verplicht) om rekening te houden met de "zwakkere" gebruikers.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:12

En HC, als je ergens je ergernis over uitspreekt betekend dat niet per definitie dat je zelf niets verkeerd doet? Waar zette zij neer "maar ik doe alles goed"?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:15

HC begrijp me niet verkeerd, kan dat soort dingen prima handelen, maar er kunnen wel door ondoordachte mountainbikers en motorcrossers vervelende situaties ontstaan.
Ik weet dat in bv Spanje ruiters, mountainbikers, wandelaars allemaal van hetzelfde pad gebruikt (moeten) maken. Echt een heel ander situatie.
Hier in de buurt zijn er voldoende mogelijkheden voor deze sporters gecreerd naast het paardenpad. Waarom dan op het paardenpad rijden. Ik mag ook niet op de fietspaden of voetpaden rijden, krijg ik ook een bekeuring.....

Stel, ik ga mer een groep kinderen naar buiten (heb ik geen gedultd voor dus doe het niet). Er komt een mountainbiker of kotiorcrosser op het ruiterpad ons tegemoet. Mijn paard houdt zich netjes, paard twee ook, paard dire ook, pony 1 heeft ene stoute bui en heeft een hele mooie aanleiding om te klieren, pony 2 doet vrolijk mee....9 van de 10 keer is dit geen probleem maar die ene 10e keer.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:39

OKHannes schreef:
Ik weet dat in bv Spanje ruiters, mountainbikers, wandelaars allemaal van hetzelfde pad gebruikt (moeten) maken. Echt een heel ander situatie. .....

Huh :?
Dat geeft toch juist véél interactie?!
Ah :)* , je bedoelt dat de ruiters hier weten dat voor hen dezelfde regels als voor iedereen gelden, dat onvoorziene omstandigheden een zekerheid zijn en dat zíj voor hun paardbeheersing daarbij verantwoordelijk zijn. Ja, dat klopt.
Dat verklaart ook dat (vooral engelse) toeristen echt een plaag zijn. Met engels paardrijbewijs, bp aan, helm op, maar geen benul eronder..... en mopperen op iedereen behalve op hun eigen incompetentie. Onbewust onbekwaam heet dat :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:42

beantsje schreef:
Huertecilla schreef:
Reageer gerust op mij de eigen onlust af. Neem met een brede zwaai vriendelijke lachend mijn hoed af terwijl ik er met een boog omheen rij :D

NEEEE niet zwaaien met die hoed, daar schrikt het paard van! :D

Oh, maar ik doe dat van veilige afstand hoor, want je moet tenslotte rekening houden met de zwakkeren in het verkeer ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:46

Juist, zoiets. Daarom ga ik voor paardrijvakanties in het buitenland alleen met organisaties in zee die ergesn verstand van hebben en onbekwam ruiters direct naar huis sturen.

Maar wij zijn hier in de randstad (veluwe ed kan anders zijn) aangewezen op enkele paardenpaden terwijl anderen alle kanten op kunnen ..en dan nog op de smalle paardenpaden moeten.....niet nodig en onnodig gevaarlijk. En als wij ergens anders dan op de paden rijden (bv fietspad....niet dat ik vind dat dat hoort maar wil een voorbeeld noemen) ...... huppa, boete. Ik wil best op de mountianbikepaden gaan rijden, maar dat mag ook niet.....Dus

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:47

maar even zonder gekheid HC ik denk wel dat de situatie bij jou toch anders is dan hier.
De paden zijn hier gewoon te smal om elkaar voorbij te jakkeren. Ook bij paarden die je goed onder controle hebt.
Bij tegemoetkomende ruiters vind ik het daarom zeker zo veilig om even in stap over te gaan. Inhalen zal op zo'n stuk meestal niet eens zonder meer lukken, zonder dat de voorganger even van het pad af gaat. De voorganger hoeft dat natuurlijk niet te doen, maar jij hebt ook niet het récht om in te halen als dat verkeerstechnisch niet mogelijk is op een veilige manier.
Waar het breed genoeg is, is het natuurlijk een ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:49

Voorstel: zo´n blauw bord met ´L´ achterop bij iedereen die niet normaal ingehaald kan worden.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:57

“Western ruiters “en passeren.. aarrgh!!!

De titel deed mij een voorstelling maken van westernruiters die met getrokken pistolen de gepasseerden uit hun sokken rijden , :D ( levendige fantasie, sorry.)
@TS, Ik snap dat de eerste ruiter de betreffende druppel was, en dan is het lekker om het van je af te schrijven, hoe frustrerend :( het kan zijn om die “western ruiters” tegen te komen.
Topic is niet om western af te kraken, ik vind wel dat je met je titel die suggestie wel wekt, maar dat terzijde.
Maar ik snap jou verhaal wel.
Ik wilde nog even reageren op de rest van de reacties. :o

Na het doorlezen van de pagina’s van de tig pagina’s valt t allemaal wel mee.
Beide teams vinden dat met gepaste snelheid je elkaar moet kunnen passeren, toch?
De een vind jog/galop gepast de ander vindt dat alles in stap moet,(moeilijk met een draver die in stap soms sneller zijn dan een quarter in galop :D ) ook dat is een kwestie van interpretatie, hoe snel gaat iets, en vooral hoe snel kan ik zelf iets verwerken en mij daarop aanpassen.
Beide teams vinden dat je soms een aanpassing moet doen naar gelang de situatie.
Wie de aanpassing moet/gaat doen zijn jullie het niet over eens.
De een kies voor daluren en een boog eromheen, wat een eigen keus is om niet in de betreffende situatie te komen.
De ander vind dat de inhaler zich maar moet aanpassen want die wil iets. Het is dus jou keus om de gedragverandering neer te leggen bij de inhaler.
Blijft weer fatsoen/omgangsnormen e.d. zijn voor een ieder anders en interpretaties van “regels”ook.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:00

[quote="Huertecilla"]Voorstel: zo´n blauw bord met ´L´ achterop bij iedereen die niet normaal ingehaald kan worden.[/quote]

Of de franse A voor de iets verder gevorderde :+

nomorebokt

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:01

@Jelson, ook verschilt het of je in IJsland, Spanje of NL woont en meer of minder ruimte hebt om te passeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:02

beantsje schreef:
maar even zonder gekheid HC ik denk wel dat de situatie bij jou toch anders is dan hier.
De paden zijn hier gewoon te smal om elkaar voorbij te jakkeren.

Hier heb ik soms een kapmes mee om het pad vrij te hakken ;)

Ja, de situatie ís anders. Hier is het heel normaal dat een paard verkeersveilig is en de ruiters idem. Het is gewoon hetzelfde of je een fiets, motorfiets of paard rijdt en als een paard eens uitzwaait met de kont ga je daar omheen, of je dat nu te paard, fiets of motorfiets moet doen. Idem een ATB-er die onderuit ketste. Ook dat gebeurt juíst als je deze passeert, of dat nu te fiets, paard of motorfiets is :D

Ik rij soms een stuk sámen op met een paar ATB-rijders, zelfs motorcrossers. Je komt elkaar tegen onderweg en gewoon even een boom opzetten terwijl je doorrijdt.
Als ik zo´n bink in een stofwolk een steile helling zie afkomen beroep ik me echt niet op mijn voorrang als stijgend verkeer of dat hij rekening met mijn mogelijk van het op ons afstuiven schichtige paard rekening moet houden. Ik ga simpel van het pad. Als ik met zoonlief op zijn jonge merrie op pad ben gewoon wat eerder. Ik kan er vlot en veilig af en op dus ook dat is geen punt.
Als bestuurder van een rijdier draag je extra VERANTWOORDELIJKHEID, heb je niet meer rechten :)*
Bij dát begrip schort het bij veel ruiters.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:08

ik als iemand die als het ff kan ook western rijd, (maar er zijn nu eenmaal meer bijrijdpaardjes die engels gereden zijn) vind het niet meer als normaal dat je rustig langs iemand gaat zeker als je ziet dat zijn/haar paard dit eng vind! net als dat men als automobilist wat afstrand neemt en niet met 80 langs een paard raast!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:14

AlexandraM schreef:
ik als iemand die als het ff kan ook western rijd, (maar er zijn nu eenmaal meer bijrijdpaardjes die engels gereden zijn) vind het niet meer als normaal dat je rustig langs iemand gaat zeker als je ziet dat zijn/haar paard dit eng vind! net als dat men als automobilist wat afstrand neemt en niet met 80 langs een paard raast!

...en ík vind het normaal dat een ruiter zich niet met een paard wat ´dit eng vindt´ in de situatie begeeft dat een ander daar rekening mee moet houden.
Poep gebeurt, ook met een verkeerszeker paard, doch dat is niet hetzelfde als er vanuit gaan dat een ander maar rekening met je moet houden. Dat vind ik gewoon niet acceptabel anti-sociaal weggedrag wat geen rekeing houdt met de verkeeersrechten van die anderen; dat zij er vanuit mogen gaan dat jij jouw rijdier beheerst.

Ikzelf geef erg veel om mijn paarden en laat hen niet het risico lopen dat ze van het wel/niet inschikkelijke door anderen afhankelijk zijn.
Ook vind ik niet dat ik voorrang heb omdat ik paardrij.
Hoe meer mijn rijdier eng vindt, hoe meer ík me aanpas en hoe meer ík voorrang geef. Silly me.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:21

Huertecilla schreef:
Voorstel: zo´n blauw bord met ´L´ achterop bij iedereen die niet normaal ingehaald kan worden.

_O- eerlijk = eerlijk...das een goeiuh..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:52

[quote="Huertecilla"][quote="AlexandraM"]
[/quote]

...[b]en ík vind het normaal dat een ruiter zich niet met een paard wat ´dit eng vindt´ in de situatie begeeft dat een ander daar rekening mee moet houden.
Poep gebeurt, ook met een verkeerszeker paard, doch dat is niet hetzelfde als er vanuit gaan dat een ander maar rekening met je moet houden. Dat vind ik gewoon niet acceptabel anti-sociaal weggedrag wat geen rekeing houdt met de verkeeersrechten van die anderen; dat zij er vanuit mogen gaan dat jij jouw rijdier beheerst.[/b]
Ikzelf geef erg veel om mijn paarden en laat hen niet het risico lopen dat ze van het wel/niet inschikkelijke door anderen afhankelijk zijn.
Ook vind ik niet dat ik voorrang heb omdat ik paardrij.
Hoe meer mijn rijdier eng vindt, hoe meer ík me aanpas en hoe meer ík voorrang geef. Silly me.[/quote]

Helemaal mee eens, zeker als ik met mijn paard op dezelfde weg zit als de andere weggbruiker. Ik maak geen gebruik van de weg als ik mijn paard niet goed onder controle heb. Ik wil geen belemmering voor anderen zijn.
Er zijn stukken uitrijgebied in NL (veluwe) waar je met elkaar alle kanten op kan zonder elkaar in de weg te zitten, in de randstad is dat bijzonder lastig. Zeker als die fietster of motorcrosser wel op de paardenpaden mag en ik niet mag uitwijken naar de fietspaden. Ik moet dus wel rekening houden met de regels van andere weggebruikers (logisc als ik van hun deel gebruik maar zij mogen vrijheid/blijheid alles op onze paden....?
En ook ik rij wel eens op met een hardloper, maar dan loopt hij op zijn pad en ik op het mijne.....

hyppolyte

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:47

Even ter info, bij ons in het bos mogen wandelaars/hardlopers en fietsers niet op de ruiterpaden komen, dus als ze dat wel doen en ik vriendelijk vraag om dat niet meer te doen en ik een grote bek terugkrijg, dan hebben zij een probleem, niet ik.

Kwam laatst trouwens nog een stel wandelaars tegen op het ruiterpad. Klein kindje van 2 of 3 jaar oud stond midden op het ruiterpad, goddank net waar ik haar kon zien en moeders liep ergens 50 meter hogerop van het pad af te struinen, had niet eens door dat we langskwamen. Als het meisje iets verderop had gestaan hadden we waarschijnlijk al in galop gezeten en dan was daar echt een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Niet omdat ik mijn paard niet onder controle heb, maar omdat ik met een onverwachte situatie en met een reactietijd zit (die gelukkig vrij snel is) en weinig ruimte om te ontwijken.
Als iemand daar niet hoort te lopen dan hoef ik daar dus ook niet vanuit te gaan of rekening mee te houden toch?

Ik kan prima normaal ingehaald worden, maar niet in het bos, want daar is geen ruimte voor, dan moet ik namelijk eerst van het pad af, moet ik dan ook een L op mijn rug?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:00

hyppolyte schreef:
Even ter info, bij ons in het bos mogen wandelaars/hardlopers en fietsers niet op de ruiterpaden komen, dus als ze dat wel doen en ik vriendelijk vraag om dat niet meer te doen en ik een grote bek terugkrijg, dan hebben zij een probleem, niet ik.

Kwam laatst trouwens nog een stel wandelaars tegen op het ruiterpad. Klein kindje van 2 of 3 jaar oud stond midden op het ruiterpad, goddank net waar ik haar kon zien en moeders liep ergens 50 meter hogerop van het pad af te struinen, had niet eens door dat we langskwamen. Als het meisje iets verderop had gestaan hadden we waarschijnlijk al in galop gezeten en dan was daar echt een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Niet omdat ik mijn paard niet onder controle heb, maar omdat ik met een onverwachte situatie en met een reactietijd zit (die gelukkig vrij snel is) en weinig ruimte om te ontwijken.
Als iemand daar niet hoort te lopen dan hoef ik daar dus ook niet vanuit te gaan of rekening mee te houden toch?

Ik kan prima normaal ingehaald worden, maar niet in het bos, want daar is geen ruimte voor, dan moet ik namelijk eerst van het pad af, moet ik dan ook een L op mijn rug?

:))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:04

OKHannes schreef:
Zeker als die fietster of motorcrosser wel op de paardenpaden mag en ik niet mag uitwijken naar de fietspaden. Ik moet dus wel rekening houden met de regels van andere weggebruikers (logisc als ik van hun deel gebruik maar zij mogen vrijheid/blijheid alles op onze paden....?
En ook ik rij wel eens op met een hardloper, maar dan loopt hij op zijn pad en ik op het mijne.....

Beetje een raar luxeprobleem. Allemaal een ´eigen´ pad waar er 17 miljoen mensen op een ´postzegel´ wonen.
Hier is er verharde weg en onverharde camino, voor iedereen. Geen voetpad, geen, fietspad, geen ruiterpad. Meestal geen berm, wel een greppel.
Wel zo helder; allemaal overal dus geen gezeur noch jijbakken over vermeende ´rechten´ of wel/geen extra rekening houden met niet inhaalbaren.
Hier loop ik hard met een paard aan de lijn over het allemanspad en ik spring over de greppel als er een trekker voorbij wil. Die is groot én aan het werk = heeft voorrang :D
Loop/rij ik met een paard wat ´het wat eng vindt´, dan let ik nog beter op en spring ik eerder over de greppel :)*
Dat vind ik normaal je eígen verantwoordelijkheid dragen. Ook als ik te paard een ander met een paard inhaal/tegenkom.

Zoals ík dat zie rijden er in NL veel ruiters zonder benul van het WvW en zonder rijdierbeheersing maar met vermeende extra rekeninghoud-rechten rond.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:22

bicci schreef:
Huertecilla schreef:

_O- eerlijk = eerlijk...das een goeiuh..

Dit voorstel deed ik ook al HC, hij blijft leuk, misschien nog zwaailampje, achteruitkijkspiegel, knipperlicht en bordje met "pas op, zwenkt uit"

Diverse malen wordt de WvW erbij gehaald. Er bestaat ook nog zoiets als ongeschreven regels. Hier houdt de wetgever ook rekening mee. Er wordt namelijk ook gekeken naar de kwestie Voorrang Krijgen en hier tegen over Voorrang Nemen. Dus als je in dit geval je paard dwars over de weg gooit om je gelijk af te dwingen, zit je fout.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:25

en nog lomp bezig ook, want je legd het leven van je dier in de waagschaal..
voorrang hebben = niet altyd voorrang krijgen.

ben ooit eens aangereden toen een auto door rood knalde..geloof me, das geen pretje met je paardje.

de mijne heeft er niks aan over gehouden en ben er gewoon weer mee buiten aan het rijden.
maar nee.....niet voor herhaling vatbaar..zelf herstellen en je dier zn wonden laten herstellen.

*met dank nog aan die bestuurder*
(nee....ik geef niet hem de schuld...hij HAD de schuld, waren getuigen bij)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:36

Ben het helamaal eens met wat hierboven staat...maar dan ga je er van uit dat er meerdere soorten sporters van het zelfde pad gebruik maken.- Ja HC die luxe hebben we hier in de randstad.....waarbij ik een boete kan krijgen als ik met mijn paard op een voetpad of fietspad rij of wandel...dis ik mag gene gebruik maken van andere paden, anderen wel van het paardenpad...heeft iets met veiligheid te maken geloof ik.......
Maar volgens mij heeft de TS het over de situatie op een paardenpad met andere paarden.......

edit: heftige situatie Bicci. Gelukkig geen bljvende schade, maar toch...poeh he, mijn worst nightmare

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:56

OKHannes schreef:
, mijn worst nightmare

De míjne is dat mijn paard, mijn verantwoordelijkheid, een ernstig ongeval veroorzaakt.
Een paard wat iets eng vindt is niet alleen een voorzienbaar ´lastig´ voor de ruiter of een onvoorziene omstandigheid voor andere verkeersdeelnemers, het is ook een gróóót dier wat érg veel schade kan veroorzaken. Geestelijk/lichamelijk letsel, verlies van leven; door het natuurlijke gedrag van een dier wat jouw hobby is.... ´
Dát is míjn nachtmerrie. Dáárom begrijp ik de ruiters niet die hun gebrek aan beheersing op een ander projecteren. Gewoon níet. NUL.