bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:35

rider schreef:
Ja, maar dat soort incidenten gebeurt niet dagelijks. Rolleyes

Tenzij jullie bos vol zit met dolle pitbulls natuurlijk.

Kijk, en daar hebben we mijn punt: Er zijn situaties denkbaar waarin een paard niet meer onder controle te houden is! Lachen

Dat het niet dagelijks gebeurd wil niet zeggen dat het nooit gebeurd...

De Pit Bull had net zo goed een Rottweiler of zelfs een Labrador kunnen zijn....Je hoeft geen bos vol Pits te hebben om een dergelijke situatie tegen te komen...!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:43

rider schreef:
Ik vind dat HC wel een punt heeft, eigenlijk. In hoeverre het haalbaar is voor iedereen, tja, daar ligt 'm misschien het probleem.

In het genivelleerde NL is het politiek incorrect om dit op te merken Rider en is het arrogant om laagdrempelig kennis te delen.

In de werkelijke wereld kan niet iedereen piloot worden bijvoorbeeld en dat is nog een bestuurder van een motorvoertuig zonder eigen overlevingsagenda.
Mbt paardrijden schreef Koning Duarte hierover: ´Slechts een enkeling heeft wat nodig is om een echt goede ruiter te worden, doch ik schrijf dit boek opdat de meeste ruiters zich niet als het dier gedragen waar ze op rijden.´

Mbt het topic: ruiters dienen naar de omstandigheden aangepast te kunnen rijden.
Het verschil tussen fight-or-flight na schrik en rationeel situationeel afhankelijk handelen is wat de ruiter onderscheidt van diens rijdier.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:46

Huertecilla schreef:
rider schreef:
Ik vind dat HC wel een punt heeft, eigenlijk. In hoeverre het haalbaar is voor iedereen, tja, daar ligt 'm misschien het probleem.

In het genivelleerde NL is het politiek incorrect om dit op te merken Rider en is het arrogant om laagdrempelig kennis te delen.

In de werkelijke wereld kan niet iedereen piloot worden bijvoorbeeld en dat is nog een bestuurder van een motorvoertuig zonder eigen overlevingsagenda.
Mbt paardrijden schreef Koning Duarte hierover: ´Slechts een enkeling heeft wat nodig is om een echt goede ruiter te worden, doch ik schrijf dit boek opdat de meeste ruiters zich niet als het dier gedragen waar ze op rijden.´

Mbt het topic: ruiters dienen naar de omstandigheden aangepast te kunnen rijden.
Het verschil tussen fight-or-flight na schrik en rationeel situationeel afhankelijk handelen is wat de ruiter onderscheidt van diens rijdier.

hc

Sorry hoor maar ik heb getemt, en met name doelend op de laatste alinea. Reden: je blijft jezelf tot in den treure herhalen....

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:48

@ Adil18: Het kan gebeuren ja.

En in zo'n situatie is het juist belangrijk dat het paard erop vertrouwd dat de ruiter weet wat er gedaan moet worden! Dat betekent ofwel stil staan en de ruiter de hond aan laten pakken (slaan met een zweep, bijvoorbeeld) of wegvluchten in een door de ruiter gecontroleerde aftocht.

Sorry, ik vind het gewoon dom dat je juist in zo'n gevaarlijke situatie het paard maar lekker laat doen waar het zin in heeft. Wat als het wegspringt, onderuit gaat en gelijk door die dolle hond te grazen wordt genomen? Wat als het teruggeschopt en zo de situatie alleen maar erger wordt?

Jíj bent de ruiter, jíj bent de verantwoordelijke. Jíj hoort ook in ongebruikelijke situaties je hoofd koel te houden in het kader van 'damage control'. Hoe beter het paard afgericht is, hoe beter dat lukt.

Het gaat mij erom dat je er als ruiter altijd naar moet streven om de beslissingen te nemen, want hoe je het ook wend of keert, jíj zal altijd beter nadenken dan het paard, en dus een situatie beter aan kunnen pakken.

Natuurlijk kan het gebeuren dat je in een zo bizarre situatie terechtkomt dat je echt niets meer kunt doen. Maar ik vind niet dat de wetenschap dat zo'n situatie ooit kan voorkomen de leidraad moet zijn voor het al dan niet toestaan van (mijns inziens ongewenst) gedrag.

Het feit dat je ten alle tijden de controle kan verliezen wil niet zeggen dat je dan maar bij voorbaat moet zeggen, ach, als het écht mis gaat hou ik 'm toch niet, dus laat maar aanrommelen die handel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:04

rider schreef:
Sorry, ik vind het gewoon dom dat je juist in zo'n gevaarlijke situatie het paard maar lekker laat doen waar het zin in heeft. Wat als het wegspringt, onderuit gaat en gelijk door die dolle hond te grazen wordt genomen?

...of door een niet gecontroleerde beweging zoals de twee reflexstappen opzij, de ruiter voor een vrachtwagen, ´dolle´ hond of boze wildzwijn-moeder dumpt?

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:06

rider schreef:
@ Adil18: Het kan gebeuren ja.

En in zo'n situatie is het juist belangrijk dat het paard erop vertrouwd dat de ruiter weet wat er gedaan moet worden! Dat betekent ofwel stil staan en de ruiter de hond aan laten pakken (slaan met een zweep, bijvoorbeeld) of wegvluchten in een door de ruiter gecontroleerde aftocht.

Sorry, ik vind het gewoon dom dat je juist in zo'n gevaarlijke situatie het paard maar lekker laat doen waar het zin in heeft. Wat als het wegspringt, onderuit gaat en gelijk door die dolle hond te grazen wordt genomen? Wat als het teruggeschopt en zo de situatie alleen maar erger wordt?

Jíj bent de ruiter, jíj bent de verantwoordelijke. Jíj hoort ook in ongebruikelijke situaties je hoofd koel te houden in het kader van 'damage control'. Hoe beter het paard afgericht is, hoe beter dat lukt.

Het gaat mij erom dat je er als ruiter altijd naar moet streven om de beslissingen te nemen, want hoe je het ook wend of keert, jíj zal altijd beter nadenken dan het paard, en dus een situatie beter aan kunnen pakken.

Natuurlijk kan het gebeuren dat je in een zo bizarre situatie terechtkomt dat je echt niets meer kunt doen. Maar ik vind niet dat de wetenschap dat zo'n situatie ooit kan voorkomen de leidraad moet zijn voor het al dan niet toestaan van (mijns inziens ongewenst) gedrag.

Het feit dat je ten alle tijden de controle kan verliezen wil niet zeggen dat je dan maar bij voorbaat moet zeggen, ach, als het écht mis gaat hou ik 'm toch niet, dus laat maar aanrommelen die handel.

Als je het filmpje goed had bekeken en had geluisterd had je geweten dat alles heel erg snel gegaan is. Soms blijft er geen tijd van de juiste reactie.

Bovendien waren paard en amazone niet zomaar een combinatie, zij is een trainster en haar paard loopt regelmatig mee op shows. Ik denk dat dier dier al met veel stressige situaties is geconfronteerd.

Citaat:

Dit heeft ook helemaal niemand gezegd Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:09

Huertecilla schreef:
rider schreef:

hc

Haha, HC! Je snapt het nog steeds allemaal niet he?

Nou ja, wees jij maar blij dat jij over de X-factor beschikt en oh zo goed kunt rijden en met paarden om kunt gaan...

Zo ik ga eens even naar mijn paardje om met haar aan te rommellen en haar verkeerde zaken bij te brengen Haha!

Dag mensen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:11

Huertecilla schreef:
rider schreef:
Sorry, ik vind het gewoon dom dat je juist in zo'n gevaarlijke situatie het paard maar lekker laat doen waar het zin in heeft. Wat als het wegspringt, onderuit gaat en gelijk door die dolle hond te grazen wordt genomen?

...of door een niet gecontroleerde beweging zoals de twee reflexstappen opzij, de ruiter voor een vrachtwagen, ´dolle´ hond of boze wildzwijn-moeder dumpt?

hc

Sh!t happens! Risico van 't vak Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:16

Adil18 schreef:
Haha, HC! Je snapt het nog steeds allemaal niet he?

Nee, inderdaad begrijp ik niet dat de bona fide ruiterij niet zelfregulerend optreedt vóór de overheid de openbare ruimte gaat beschermen tegen paarden´reflexen´.

Ik begrijp in het geheel de polemiek op dit topic niet.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:18

Hoezo moet er even bij vermeld worden dat het gaat om bona fide ruiterij? En wie is in deze casus bona fide en wie mala fide?
Verder heb ik wel een verklaaring voor de polemiek, daarvan ben jij de oorzaak Knipoog omdat je alles bestrijd en het op de meeste lezers overkomt alsof je alleen maar je gelijk wilt halen.
Think again...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:22

suleilitha schreef:
Hoezo moet er even bij vermeld worden dat het gaat om bona fide ruiterij? En wie is in deze casus bona fide en wie mala fide?
Verder heb ik wel een verklaaring voor de polemiek, daarvan ben jij de oorzaak Knipoog omdat je alles bestrijd en het op de meeste lezers overkomt alsof je alleen maar je gelijk wilt halen.
Think again...

Nou kijk HC, mooier had ik het niet kunnen verwoorden Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:25

Ik ben weer helemaal bijgelezen en stilletjes heb ik wel moeten lachen om jullie, mijn excusses daarvoor Clown .
Wat draven jullie maar door zeg (rotopmerkingen, temmen, enz), misschien kunnen we elkaar beter ook hier in het forum rustig in stap passeren.
Even terug te komen op het politiepaard, waarom dit paard in de sloot belandde weet in niet maar het lijkt me wel wat onwaarschijnlijk door een rustig aan komende rijdende vrachtwagen.
Vast nog niet voledig getraint of een andere berijder.
Dat paard was inderdaad geen robot, maar wel een vervoermiddel.
Verder las ik ook iets om om pad te gaan met een longeerzweep om evt honden op afstand te houden.
Persoonlijk zou ik dit niet doen, zo zoek je meer een gevaarlijke gebeurtenis op lijkt mij.
Vanaf je paard gaan zwaaien met een longeerzweep.
Het beste lijkt me stil te blijven staan, de hond druipt wel af, want je bent alleen interessant als je beweegt.
Voor de hond is de lol er snel vanaf denk ik, maar nogmaals weet erg weinig van honden.
Een hond die echt bijt mag een paard best een trap geven, maar persoonlijk vind ik ook het trappen van een paard niet kunnen.
Om me weer even te mengen in jullie discussie, mijn paard schiet ook niet weg.
Uiteraard schrikt ze wel, maakt een huppeltje op de plaats, verstijft of kijkt naar een vreemd voorwerp.
Ik kan het mij hier ook niet permiteren dat ze aan de haal gaat.

HC waarom rijd jij snachts?
Dit is puur uit belangstelling, mijn vraag mag je evt ook beantwoorden via pb of als je het niet wilt beantwoorden is het ook goed.
Dit lijkt me zo geweldig om eens te doen!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:35

rider schreef:

Wij zijn geen kamikazepiloten, ondanks het feit dat er incidenten gebeuren Sigaar

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:42

Zeker in stap passeren ja! Je vind het toch ook niet leuk als die vrouw in haar auto keihard langskomt scheuren?
Ik doe dat tenminste wel altijd. In stap passeren. Kwam ik een keer een vrouwtje tegen die me nog begon uit te schelden dat ik daar met het paard liep enz enz. Haar zou ik wel graag overhoop gegalopeerd hebben Extreme duivel

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:34

suleilitha schreef:
Sorry hoor maar ik heb getemt, en met name doelend op de laatste alinea. Reden: je blijft jezelf tot in den treure herhalen....

Ik snap werkelijk waar niet waarom jij getemt hebt
Dit is gewoon een gezonde discussie.
Ik zie eerder dat er getemt wordt op jouw topic waarbij je iemand persoonlijk hard onderuit haalt die zich hier niet kan verdedigen Ja

Ik ben het met beide partijen eens, doch meer met HC.
Ik hoef het ook niet compleet met iemand eens te zijn, ik mag mijn eigen mening hebben Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:51

blensink schreef:
HC waarom rijd jij snachts?

Is hier off-topic dus pm verstuurd.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:00

MarjonTampon schreef:
Zeker in stap passeren ja! Je vind het toch ook niet leuk als die vrouw in haar auto keihard langskomt scheuren?

Nee zo is dat. Je hebt de wegcode en reglementen voor specifieke paden, maar er is ook nog zoiets als gewoon beleefd en vriendelijk zijn, en het onder mekaar regelen.
Als er wandelaars op het pad lopen ga je in stap en je zegt goeiedag (bonjour Knipoog ). Als je fietsers of moutainbikers ziet aankomen zwaai je even wat tekens heen en weer zodat duidelijk is wie eerst door gaat. In je eigen straat loop je er langs zodat je makkelijk een praatje kan maken met de buren enz enz.. Paardrijden is ontspanning voor mij, is al genoeg stress op het werk Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:44

griebels schreef:

Gezonde discussie? Waar!? Haha!

Er kan geen sprake zijn van een gezonde discussies wanneer iemand zijn inzichten en meningen voor de enige, absolute waarheid houdt.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:09

Moderatoropmerking:
Ik ga nu op dit moment het hele topic eens rustig doorlezen om de precieze situatie te begrijpen. Wel wil ik jullie op dit moment al verzoeken, om het een beetje gezellig en respectvol over en weer te houden als dat kan. Discussies voer je op basis van argumenten, die geef je, en die weerleg je. Nou stellen wij het op Bokt op prijs als dit ook op een fatsoenlijke manier gebeurd. Dus haal de argumenten onderuit met feiten, motivaties. Haal niet de personen onderuit. Alvast bedankt.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:31

haffylover schreef:
mm volgens mij over zien de meeste hier ook iets. Ok ik moet toegeven ik stap ook niet altijd iedereen voorbij. Maar ik weet wel bij wie ik dat kan doen. En bovendien ik krijg vaak ook de vraag waarom ik voorbij stap. dat ik voorbij galopper vind ik vet zeggen ze vaak. Ik denk dan bij mezelf van dat kan wel amar stel dat je paar omdat moment schrik ergens anders van en die persoon om ver rent??

En wat honden betreft tjaa niet alle honden bezitters hebben hart voor mede dieren liefhebber heb ik uit ervaring gemerkt. Want mijn verzorg pony is 2 keer aangevalle door een hond terwijl ik in stap naderde en zelfs halt hield en de honden bezitter netjes verzocht om de hond aan te lijnen. tjaa en asl ze dat dan neit doen en de hond komtop me af geloof me dan galopper ik liever voorbij puur wegens veiligheid want anders dan vlucht die van mij.

Maar zoals juud in de begin post zij dat vorbij draaft of galoppeerd tjaa ik denk dan dat moet je zelf weten is neit bepaald sociaal naar de mede mens toe maar onthoud wel als jou paard schrikt en hij vlucht en rend wandelaars of honden omver dan heb jij meer schuld dan wanneer een hond een paard bijt.

maar goed dat is mijn mening

maar je zegt zelf dat je ook niet altijd voorbij stapt! :S dus we doen t zelfde.....[/quote]

ben ik niet helemaal met je eens de enige mensen waar ik niet bij stap zijn de mensen die ik ken en die mij kennen en waarvan ik weet dat zij het geen probleem vinden[/quote]

hmmmz Verward weet je dat heel zeker.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:06

Moderatoropmerking:
Topic is gelezen. Ik heb verschillende opties, kwistig met OW's gaan strooien wegens de veelvuldige persoonlijke aanvallen, het herhaaldelijk blijven doordrammen op een vervelende manier, steeds de discussie off-topic trekken etc. etc. Zodra de discussie weer redelijk ontopic verloopt, er 1 reactie bij staat die iemand net niet geheel aan staat, of waar iemand zich op de teentjes door getrapt voelt. Dan moet er schijnbaar weer acuut een sneer of persoonlijke aanval naar iemand geplaatst worden. Dat is jammer.

Als je het niet eens bent met iemand zijn of haar stelling, diens argumenten, dan heb je naar mijn idee twee keuzes. Of je gaat erop in en weerlegt het op een fatsoenlijke wijze (zie mijn vorige modopmerking). Of je negeert het en gaat er niet op in. Het persoonlijke gedoe is echt nergens voor nodig en bederft alleen maar je humeur. Daarom hierbij nog 1 laatste kans. Ga gewoon op een fijne manier verder met je discussie. Of discussieer niet meer. De eerste die wederom persoonlijk wordt, mag rekenen op de bijbehorende sancties.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:58

Adil18 schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=DDT7OB10P ... re=related

Ik denk dat deze vrouw het met mij eens zal zijn...

Weet niet, op de een of andere manier heb ik zo'n vaag vermoeden... Clown

En zo is een eventingpaard aan zijn eind gekomen, een pitbull greep hem bij de strot.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:08

Adil18 schreef:
griebels schreef:

Gezonde discussie? Waar!? Haha!

Er kan geen sprake zijn van een gezonde discussies wanneer iemand zijn inzichten en meningen voor de enige, absolute waarheid houdt.... Knipoog

Dan nog is het geen reden om te temmen. Daarbij blijft HC erg netjes en wordt niet persoonlijk terwijl jij, behoorlijk op de man afspeelt...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:30

Griebels, het gaat om het neerbuigende toontje waarmee gereageerd wordt. Het altijd beter weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:31

Moderatoropmerking:
Volgens mij was ik in de afgelopen 2 modopmerkingen duidelijk zat. Terug on-topic naar de discussie zélf, niet naar hoe die gevoerd werd.