Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:59

Als ze dat willen en kunnen, kunnen ze dat eerst uitproberen en inderdaad bekijken of het iets voor hen is en zo opbouwen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:00

TS, heb je misschien reisverslagen gemaakt van jullie eerdere trektochten? Of foto's of iets dergelijks? En zo ja ... kun je dan een link hier plaatsen? Lijkt me erg interessant om te lezen. :)

Dee_EsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:17

Deze link was denk ik al gedeeld? http://www.timcopejourneys.com/index.pl?page=1446

Wat ik vaak merk bij niet-paardenmensen is dat ze denken dat paarden heel sterk zijn. En dat zijn ze natuurlijk ook maar ze zijn ook heel kwetsbaar. TS, je hebt zelf veel rondgetrokken, dan weet je dat dit pijntjes veroorzaakt, drukkingen, schuurplekken, gevoelige gewrichten. Dit is voor een paard precies zo, met uitzondering dat het paard niet denkt: goh ik ga het avontuur van mijn leven aan, het is me al die pijntjes en ongemakkelijkheden meer dan waard. Daarnaast is er geen dier op aarde geschikt om op te rijden. Ervaren ruiters weten hoe makkelijk ze een paard uit evenwicht kunnen brengen, hoeveel verschil een scheve heup, een opgetrokken schouder etc kan maken. Een paard vangt dat wel voor de ruiter op maar bekoopt dat met extra slijtage.

Ik vraag me echt af welk paard geschikt is voor zoveel verschillende ondergronden en klimaten en die ook groot genoeg is om mensen te dragen van Nederlands formaat. De sterke rassen zoals de criollo zitten rond de 1.50m, die wegen dus rond de 450kg ongeveer. Met de 15% regel kom je dan op max 68kg. Met 10kg bepakking kan de ruiter dan max 58kg wegen. Nu kan dit best zo zijn in jouw geval maar je man?

Het zou voor de paarden eerlijker zijn om per etappe te wisselen. Paarden hebben een gigantische will to please. Als je geen jaren ervaring hebt met paarden is de kans heel groot dat je over hun grenzen heen gaat.

Maar zoals al vaker is geopperd. Begin eerst met lessen en kleine tochten, dan zijn de opmerkingen die hier worden gemaakt ook beter te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:22

Nogmaals, ik bedoelde er verder niks mee. Het was gewoon een vraag die zomaar in mij opkwam. Ik had wellicht wat beter er over na moeten denken. Excuses :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:29

schirocco24 schreef:
Pichu schreef:
Het enige wat ik me afvraag is hoe je aan zoveel geld komt zonder te werken?

Toch wel ja.. Maar dan nog.
Dus mogen wij niet vragen hoe je aan geld komt om iets te financieren?

Laten we het geld vragen even afsluiten. Is het dan een idee om TS bewust te maken wat een paard kost. Gewoon in ons dagelijks leven alleen al en nog niet eens op trektocht.

Als je TS een advies zou willen geven: maak een begroting van de extra kosten die je moet maken om met een paard deze tocht te maken ...
Volgens mij is TS gewend aan lange reizen en is ze prima in staat haar eigen boontjes te doppen! Maar waarom zou ze dat allemaal moeten delen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:29

Interessant topic ... Mijn eerste reactie was ook: "die zijn gek".

Maar is dat eigenlijk wel zo? Het is toch een enorme uitdaging om de stappen te ondernemen die ertoe zouden kunnen leiden deze tocht daadwerkelijk te gaan maken? Het geeft je in ieder geval de focus om ergens naar toe te werken. Het leren paardrijden, alles leren wat met paarden te maken heeft, het beginnen met dagtochten, die uitbreiden tot grotere tochten, meerdere meerdaagse of zelfs wekenlange tochten maken op verschillende plekken... Eigenlijk wel heel gaaf. En misschien gaat ergens onderweg de conclusie wel zijn dat dit niet haalbaar is, ook prima toch? Heb je toch al die kennis, kunde en ervaring opgedaan.

Ik heb geen tips voor je maar heb hier in dit topic wel interesssante sites voorbij zien komen, bijvoorbeeld die van de Long Riders Guild en de tip om de film Unbranded te bekijken klinkt ook goed.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:36

qua financiën is het toch geen zo'n gekke vraag lijkt me?

volgens mij ziet TS het allemaal veeel te rooskleurig.

mijn vraag is heel simpel.

heb je 25 000 euro op je rekening staan?(minstens)
zoja,dan is het mss realistisch.
indien neen kan je het toch sowieso al vergeten door geen beschikking van voldoende financiele middelen.

goeie paarden,goed tuig,deftige opleidingen,.....alles kost bommen vol geld.
ook onderweg gaat naar je eigen voer(wat dan te verwaarlozen is),je paard je 20 keer zoveel kosten,want moet telkens opnieuw beslagen worden,extra voer krijgen.
(en je gaf zelf aan van je paard vaker te laten grazen en geen ruwvoer mee te nemen,maar door drooog en dor gebied kan je je paard dagen laten grazen,er zit niets in het gras waar hij zijn energie uithaalt(als je wat er staat al gras kan noemen),dus dat haalt niets uit.)

een noodrantsoen van haver e.d.?waar heb je dat gehaald?
wat denk je dan?dat je paard met een kilootjes van deze mengeling weer enkele dagen doorkan?

pas op,volgens mij kan het en is het niet onmogelijk,MAAR enkel voor mensen die bijna op een paard geboren zijn,die zelf hun paarden kunnen beslaan,die zelf kunnen en mogen hechten,die zelf hun paard aanvoelen bij de minste onzuiverheid,.....
en zo'n dingen kan je gewoon niet allemaal leren op latere leeftijd,in een paar jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:39

secricible schreef:
dereizger schreef:
Deze route plannen duurt maanden misschien zelfs langer en er zullen ook alternatieve routes gepland moeten worden. Ze krijgen bij ons de tijd die ze nodig hebben om te eten en niet alleen savonds maar ook over dag als het nodig is zullen wij meerdere stops maken. En dan heb ik het niet over een stop van 10 minuten.
.

Volgens mij was er al eerder voor je berekend dat als je geen rustdagen neemt en iedere dag 20km aflegt je alsnog op een tocht van 2 jaar uitkomt. Met rustdagen, werkpauzes enz. zul je eerder aan de 3 jaar komen. Ik denk dat maanden echt lichtelijk overpositief gedacht is....

Het plannen duurt maanden schrijft ze.de reis zelf jaren.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:40

ik vind het een geweldige uitdaging. :D Niet dat ik het realiseerbaar acht maar hé, ik ken jullie niet, god weet waartoe jullie in staat zijn. :D

Vragen over waar TS het geld vandaan haalt, vind ik onbeschoft. Wie zijn wij om een ander z'n portemonnee te maken ? voor hetzelfde geld heeft TS enkele jaren geleden de euromillions gewonnen en profiteert ze daar dik van, nou het is haar gegund.

TS, dit gezegd zijnde : onderschat niet wat voor een kosten er bij het onderhoud van 2 paarden zullen komen kijken. Je kan jezelf best wel op een boterham met choco zetten in tijden van nood, maar dat gaat dus niet met je paard. Maak een schatting van wat je denkt te zullen uitgeven aan DA, hoefsmid, en weet ik veel wat, en doe dat maar maal 2 (per paard). Op z'n minst.

Ik ben benieuwd of het jullie gaat lukken. Route tot in detail op voorhand regelen, mwah ik weet niet of je dat moet willen. Waar ik me zelf zorgen om zou maken, is of ik een DA zou kunnen vastkrijgen indien nodig. Je geeft aan ervaring genoeg te hebben, dan weet je zelf ook dat zelfs een gsm met internet lang niet altijd doet wat je wilt en dat je vaak gewoon geen bereik hebt. In Europa zal dat wel niet zo'n ramp zijn, maar in Rusland en verder ... ?

Met je Westerse paarden Rusland of Mongolië intrekken, is misschien niet haalbaar. Is het een optie om je Westerse paarden te verkopen alvorens je Europa verlaat en andere stevige trekpaardjes aan te schaffen in Rusland ? En dan vervolgens aan de grens Rusland/Mongolië hetzelfde ?

Ik denk niet dat ik dat zou kunnen, reden dat ik met mijn paarden wellicht nooit buiten de EU zal gaan. :D Als ik ooit op trektocht zou gaan, that is. Ik wil wel, maar voorlopig zie ik nog teveel beren op de weg. :j

Maak inderdaad een aantal kleine tochten om te beginnen. Misschien eerst in Nederland maar Polen ofzo lijkt mij al realistischer om echt op jezelf aangewezen te zijn.

Wat ik persoonlijk zou doen : 2 stabiele ruinen kopen die mekaar liefst al kennen. Geen hengsten, geen merries. (hoewel ik echt een merrie-mens ben). Moet je als niet-paardenmens gewoon niet aan beginnen. :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:43

Ik kom mij als mede nomade en momenteel werkende als tourguide voor dag en trektochten te paard in IJsland ook even melden, ik denk dat ik een waardevolle bijdrage kan leveren aangezien ik zowel hetzelfde leven als ts leef, als ook het leven dat ts wil gaan leven.

Het leven dat je nu leeft ts, is niet te vergelijken met de tocht die je nu wilt maken. Ook ik raad het je ten zeerste af. De redenen daarvoor hebben andere bokkers je al gegeven.
Ook ik leef al 3,5 jaar zonder vast huis, op alle plekken ter wereld. Ik leef minimalistisch en met bijna geen bagage, maar ook ik zou zo'n trip niet maken desondanks dat ik nu voor mijn werk lange trektochten en dagtochten maak. Ik doe dit al dagelijks, maar er komt bij zo'n grot tocht als de jouwe nog meer bij kijken dan wat ik nu al dagelijks doe.

De enige manier om dit te verwezelijken is als je het volgend kunt realiseren;

*een gedegen opleiding in hoefonderhoud
*een paraveterane opleiding + uitbreiding paardenfysiotherapie/chiroprator
*een kudde paarden om met regelmaat per 3 uur te kunnen wisselen van rijpaard, pakpaard, rust etc.
*een gedegen rijopleiding + algehele kennis van het paard en verzorging.

Wat betreft bagage kom je echt wel op meer dan 10kg uit, je moet namelijk ook materiaal voor je paarden meenemen. Denk aan hoefijzers, medische materialen, verzorgingsmaterialen etc. De lijst is groot.
Je kunt op vele plekken namelijk niet zomaar even een hoefsmid of een dierenarts vinden.

Ook de omgeving waarin je gaat rijden vergt erg veel van 1 type paard, daar zijn ze niet voor gebouwd/gefokt. Een harde mongolische pony gedijdt goed op de mongolische steppe, maar een ander ras zal het daar niet trekken. Een bergpony gedijt goed in de bergen, maar een kwpner bijvoorbeeld weer niet.

Mits je van typ paard kunt wisselen en dus per nieuwe omgeving je kudde in kunt wisslen voor een kudde paarden die gedijt in die omgeving, moet je er niet aan beginnen.

Ik zou een kortere trektocht maken in een andere omgeving als je zo graag een trektocht wilt maken.

Deze droom die je nu hebt is niet realistisch en dat zal je niet waar kunnen maken, tenzij je paarden kapot wilt gaan rijden.
Er is nog zoveel meer dan ik hier in mijn bericht hebt gemeld, maar dan word de post echt te lang. Je mag je altijd pben met vragen overigens.

Neem dit aan van een mede nomade en trektochtleider.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 16-08-16 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:46

Goof schreef:
cheybinky schreef:
En ga je dan 2 paarden kopen? En mogen die daarna weer weg?
Ik zou dit alleen maar als mishandeling zien.

Je moet zelf hoefijzers kunnen beslaan, hoefijzers ergens kopen, niet mee te nemen en zeker niet voor 10.0000 km wat met rust dus zoals iemand al zei 2 jaar duurt, wat nou als je op een dor stuk komt en er geen eten voor de paarden is?

Ik zou zeggen, neem een jaar les, maak dan een keer een buitenrit met de manege,
Al heb je 80jaar ervaring, paardwaardig is het niet.
Of was het de bedoeling dat je halverwege een ander paard koopt?

Niet paardwaardig?
Ts wil met het paard doen wat het van oorsprong altijd gedaan heeft; trekken, veel lopen.
Ik denk dat een paard beter af is en veel gelukkiger is als het jarenlang een trektocht mag lopen dan dat het niets anders ziet dan iedere dag dezelfde (binnen)bak en iedere dag dezelfde training doet.

Daar heb je zeker gelijk in, maar dit kan toch niet, dan kies je niet voor het paard, zoals ik al las, zal je grote kans hebben dat je er een moet afmaken en een nieuwe moet kopen, nou nou, wat een band en wat mooi, ik ben naar mogolie gereden maar heb wel 2 paarden de dood in gereden.
Maargoed als ze daar trots op wil zijn, be my guest

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:46

Dee_Es schreef:
Deze link was denk ik al gedeeld? http://www.timcopejourneys.com/index.pl?page=1446

Oh wow ... ik had deze link nog niet gezien. Geeft inderdaad een wat realistischer beeld wat je allemaal kunt verwachten en met wat voor tegenslagen je ongetwijfeld te maken krijgt. :j
Ik heb alleen nog maar het intro filmpje gezien, maar dat is al heel indrukwekkend. Wil zeker de hele documentaire nog zien en het boek lezen. :)
Het zou mijn reis absoluut niet zijn, maar respect voor deze jongen! En ... hij heeft meestal 2 pakpaarden bij zich. :)*

Edit: Although Tim had almost no experience with horses, he was able to research the art of travelling by horse largely through an organisation called the 'Long Riders Guild.' Tim would have three horses: two pack horses (one for carrying grain, the other for carrying equipment) and the third would be a riding mount. In some areas of rough terrain walking by foot or incorporating camels would also be essential.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:54

cheybinky schreef:
Goof schreef:

Niet paardwaardig?
Ts wil met het paard doen wat het van oorsprong altijd gedaan heeft; trekken, veel lopen.
Ik denk dat een paard beter af is en veel gelukkiger is als het jarenlang een trektocht mag lopen dan dat het niets anders ziet dan iedere dag dezelfde (binnen)bak en iedere dag dezelfde training doet.

Daar heb je zeker gelijk in, maar dit kan toch niet, dan kies je niet voor het paard, zoals ik al las, zal je grote kans hebben dat je er een moet afmaken en een nieuwe moet kopen, nou nou, wat een band en wat mooi, ik ben naar mogolie gereden maar heb wel 2 paarden de dood in gereden.
Maargoed als ze daar trots op wil zijn, be my guest

Hoeveel paarden gaan relatief jong dood omdat ze kapot gereden zijn in de dressuur omdat ze van de eigenaar al op zeer jonge leeftijd ingereden moesten worden en in de topsport mee moesten komen?
Nou nou, wat een band, ik had wedstrijddrang en heb bereikt wat ik wilde, maar heb mijn paard de dood in gereden.

Kom op zeg, ieder paard gaat vroeg of laat dood, door ziekte, door gebreken, door ongelukken, door ouderdom. Kan gebeuren, zowel thuis op stal, als door heftige training als door een trektocht.
Als het risico met paarden zo groot is kunnen we ze beter in bubbeltjesplastic inwikkelen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:57

Dus als je van te voren weet dat je 1.2 misschien wel 3 paarden verliest in zo'n trip, zou je dit doen?
Paard gaat hier ook gerust 5u mee, en op de veluwe vakanties 9/10 uur, wel met pauzes, en de dag erna even de benen strekken, 2 weken, 1x per 2 jaar, meer dan genoeg.
Precies wat jij zegt, dus je bent hier voorstander van? Kapotrijden?

Heel apart, kan me niet voorstellen dat iemand oprecht van zijn paard houdt met zulke uitspraken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:59

De link van Dee_Es heeft echt heel veel info voor jou, TS. Er komen heel wat meer paarden (en andere dieren) bij kijken, maar kennelijk zijn de visa's (ook voor Rusland) dan weer geen probleem. :)
Ik denk dat deze site je de meeste informatie gaat geven, en ook nog van iemand die het zelf allemaal heeft meegemaakt. Het ís dus mogelijk, alleen met wat meer dieren dan jullie van plan waren. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:59

Rex_Rolfo schreef:
Wat betreft tijden en afstanden, hoe lang heeft Dzjengis Khan er over gedaan om vanuit Mongolië Europa onveilig te maken? Of waren de afstanden 800 jaar geleden nog niet zo groot?

Ik heb geen idee hoe hij dat deed. Ik was er niet bij. Maar ik sluit niet uit dat:
- Djengis Khan en zijn mannen heel wat meer ervaring had met paarden
- hij ook wat meer rijervaring had
- men destijds wat andere normen erop na hield ten aanzien van paardenwelzijn. Men vond het toen vast niet zo erg als paarden uitgeput raakten, pijn hadden of zelfs dood gingen als wij dat nu vinden. Er gaan geruchten dat ze zelfs hun bloed dronken.
- Ze waarschijnlijk in hun karavaan een hoeveelheid reservepaarden meenamen voor als er een paar omkwamen onderweg en om de lasten te verdelen.
- hij wellicht niet terugdeinsde een paar boeren te beroven van hun wintervoorraad veevoer
- ze zich in bepaalde perioden terugtrokken op voedzame plaatsen om hun dieren bij te laten trekken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:03

cheybinky schreef:
Dus als je van te voren weet dat je 1.2 misschien wel 3 paarden verliest in zo'n trip, zou je dit doen?

Dat weet je niet. Er is 0,0 garantie dat je paard doodgaat tijdens zo'n tocht.
Er is een risico ja. Paard kan doorgaan, kan ook gebeuren in stal, in de wei, in de bak, tijdens een buitenrit etc etc.
Een paard kan altijd doodgaan op ieder moment door wat voor omstandigheid dan ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:04

En daaraan toevoegend: paspoorten en medische keuringen had Ghengis ook niet zo'n last van. Voor zover er al grenzen bewaakt werden, vocht hij zich er gewoon doorheen, want daarvoor was hij op pad.
En een wat recenter voorbeeld: enig idee hoeveel paarden bij de tocht van Napoleon naar Moskou gesneuveld zijn?

De post van Babeth is verder de enige die écht telt, geloof ik.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:11

Uhm, dames ... wat recenter heeft een andere onervaren jongen het dus ook geprobeerd - en het is hem in ieder geval gelukt. Ik heb nog alleen het kleine intro filmpje gezien en een paar FAQ's gelezen, maar dit is pas 12 jaar geleden, hé?

"In June 2004 Tim set off on an epic journey, 10,000km from Mongolia to Hungary by Horse - a journey that eventually took him more than three years and led him on a deep journey into the fabric of nomad society on the Eurasian steppe."

Edit: Oja, en dan andersom en niet helemaal naar Nederland. :+
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 16-08-16 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:12

Goof schreef:
cheybinky schreef:

Er is een risico ja. Paard kan doorgaan, kan ook gebeuren in stal, in de wei, in de bak, tijdens een buitenrit etc etc.
Een paard kan altijd doodgaan op ieder moment door wat voor omstandigheid dan ook.

Maar er is ook 0,0 garantie dat het paard zo'n tocht overleeft en onder dergelijke omstandigheden (waar menig modern paard niet op is gefokt/gebouwd door toedoen van de mens) is het risico groter dat het paard ergens last van krijgt, al helemaal als de juiste kennis en materialen niet aanwezig zijn.

TS, het idee dat je in je hoofd hebt vind ik erg gaaf klinken en ik snap dan ook zeker dat het een grote droom van jullie is. Echter, weegt het meenemen/berijden van een paard op tegen al het materiaal dat een paard nodig heeft om deze tocht te maken. Een paard heeft dermate veel noodmateriaal, voeding en water nodig, dat het in feite alleen de reis zou kunnen maken met functie als pakpaard (twee, in jullie geval). Wat is de toegevoegde waarde van het meenemen van een paard dat zijn eigen spullen draagt, zonder erop te rijden, als jullie ook zelf zonder paarden jullie eigen spullen kunnen dragen en hierdoor ook flexibeler zijn wat betreft route.

Ik sta dan ook achter de reacties die voorstellen om wat kleiner te beginnen en dus te starten met (begeleide) trektochten in West Europa en dit later eventueel uit te breiden naar jullie droom. Met de huidige staat van ervaring en kennis zijn jullie nog lange niet klaar (en met jullie veel anderen niet, vandaar de goed bedoelde adviezen) om hier op een verantwoorde manier aan te beginnen.
Dat er helaas veel paarden in een stal vertoeven tegen hun zin, betekent niet dat alle paarden staan te trappelen om een dergelijke reis te maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:25

Ik denk ook dat Babeth haar inbreng niet te onderwaarderen valt. Je moet je ook de vraag stellen of je je droom wilt bereiken met de wetenschap dat het de gebruikte paarden misschien hun leven kost. En is het dan achteraf nog wel zo mooi als je kan zeggen: "Ja, we hebben de 10000 km gehaald, alleen de paarden hebben we onderweg moeten afmaken... Maar we hebben het gehaald!!"

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:27

Goof schreef:
cheybinky schreef:

Maar waarom zou je het risico vergroten door op zo'n slopende tocht te gaan? Je weet zelf toch ook wel dat zo'n tocht het risico wel vergroot op de dood van een paard? Ik wil niet zeggen dat het gegarandeerd is dat ze dood gaan, maar het risico wordt groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:40

Babeth schreef:
Ik kom mij als mede nomade en momenteel werkende als tourguide voor dag en trektochten te paard in IJsland ook even melden, ik denk dat ik een waardevolle bijdrage kan leveren aangezien ik zowel hetzelfde leven als ts leef, als ook het leven dat ts wil gaan leven.

Het leven dat je nu leeft ts, is niet te vergelijken met de tocht die je nu wilt maken. Ook ik raad het je ten zeerste af. De redenen daarvoor hebben andere bokkers je al gegeven.
Ook ik leef al 3,5 jaar zonder vast huis, op alle plekken ter wereld. Ik leef minimalistisch en met bijna geen bagage, maar ook ik zou zo'n trip niet maken desondanks dat ik nu voor mijn werk lange trektochten en dagtochten maak. Ik doe dit al dagelijks, maar er komt bij zo'n grot tocht als de jouwe nog meer bij kijken dan wat ik nu al dagelijks doe.

De enige manier om dit te verwezelijken is als je het volgend kunt realiseren;

*een gedegen opleiding in hoefonderhoud
*een paraveterane opleiding + uitbreiding paardenfysiotherapie/chiroprator
*een kudde paarden om met regelmaat per 3 uur te kunnen wisselen van rijpaard, pakpaard, rust etc.
*een gedegen rijopleiding + algehele kennis van het paard en verzorging.

Wat betreft bagage kom je echt wel op meer dan 10kg uit, je moet namelijk ook materiaal voor je paarden meenemen. Denk aan hoefijzers, medische materialen, verzorgingsmaterialen etc. De lijst is groot.
Je kunt op vele plekken namelijk niet zomaar even een hoefsmid of een dierenarts vinden.

Ook de omgeving waarin je gaat rijden vergt erg veel van 1 type paard, daar zijn ze niet voor gebouwd/gefokt. Een harde mongolische pony gedijdt goed op de mongolische steppe, maar een ander ras zal het daar niet trekken. Een bergpony gedijt goed in de bergen, maar een kwpner bijvoorbeeld weer niet.

Mits je van typ paard kunt wisselen en dus per nieuwe omgeving je kudde in kunt wisslen voor een kudde paarden die gedijt in die omgeving, moet je er niet aan beginnen.

Ik zou een kortere trektocht maken in een andere omgeving als je zo graag een trektocht wilt maken.

Deze droom die je nu hebt is niet realistisch en dat zal je niet waar kunnen maken, tenzij je paarden kapot wilt gaan rijden.
Er is nog zoveel meer dan ik hier in mijn bericht hebt gemeld, maar dan word de post echt te lang. Je mag je altijd pben met vragen overigens.

Neem dit aan van een mede nomade en trektochtleider.

Lijkt me een heel zinvolle bijdrage. TS, misschien kunnen jullie eens meegaan met zo'n trektocht te paard in IJsland. Eens aan den lijve ondervinden hoe het is. Het biedt ongetwijfeld een mooie kans om heel veel te leren en te ontdekken wat er allemaal bij komt kijken. En om een goede inschatting te maken hoe realistisch je droom is. En zo'n tocht is ongetwijfeld een mooi avontuur.

Ik denk dat je je nu niet bewust bent van hoe onbekwaam je bent, door gebrek aan een stuk ervaring. Dat lijkt me het eerste waar je aan moet werken: bewustzijn van wat je allemaal moet weten en kunnen om met paarden lange tochten te maken. Dit zou je kunnen helpen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:41

TS, is het bespreekbaar om op basis van de argumenten om het wel of juist helemaal niet te doen een deel van de tocht zonder paard af te leggen (en dan lopend of evt. toch op de fiets) en een deel met paard? Zodat je bepaalde hindernissen van grens- of papierwerk kunt omzeilen omdat er alleen maar personen in het spel zijn en niet ook nog dieren waar nog veel meer voor geregeld moet worden.

Verder zou ik me ook goed verdiepen in de voorwaarden waaronder je in de landen die je passeert mag werken en wat je daarvoor moet regelen. Het klinkt buitengewoon praktisch om op de plekken waar nodig aan het werk te gaan, maar er komt denk ik toch meer bij kijken. Ik weet dat bokker Justy een tijd heeft rondgereisd/-gewoond in Europa met gesloten beurs, dus misschien heeft zij nog tips over hoe je zoiets aanpakt en wat de succesbepalende factoren hierin zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:42

Tuurlijk. Maar het risico wordt ook groter op de renbaan of tijdens een military. Maar dat is ingeburgerd dus ok :7