manege heemskerk strandrit, iemand geweest?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxytinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:22

tja ik ga ergens anders huren volgende keer
echt vreselijk daar en wij moesten idd ook geen form ondertekenen

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:41

Annetje schreef:
Tancedra, ik vrees dat jullie gewoon geluk gehad hebben. Bij ons waren de paarden toen in het bos ook heel braaf, maar zodra we op het strand waren niet meer. Ze konden alleen galoperen en als we stil stonden of probeerden te stappen, was een van de paarden als een dolle om zich heen aan het meppen.

Nee, dat denk ik niet. Ik rij wekelijks in het duin en kom regelmatig paarden van Heemskerk tegen. Het gros gaat goed, maar er zijn dus uitschieters bij waarbij de "ruiters" niet echt ruiterwaardig met de paarden omgaan, waardoor ze behoorlijk uit de band kunnen springen. Ben jij dan de volgende die op dat paard naar buiten gaat, dan kan het best zwaar zijn aangezien beest ook niet gek is en vorige keer lekker druk mocht zijn of zich leplazeres is geschrokkken.
Mochten er echt zoveel ernstige ongelukken gebeuren dan zouden we dat hier in de omgeving echt wel weten.
Meeste ongelukken gebeuren door bravoure en weinig ervaring in combinatie met paarden verhuren zonder begeleider.

Annetje

Re: manege heemskerk strandrit, iemand geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:25

Ah bedoelde je 'm zo :) daar heb je denk ik wel gelijk in.
Ik dacht te lezen dat je erop doelde dat wij (bijvoorbeeld, maar ook de rest die hier poste) dus niet goed genoeg konden rijden en hadden willen jakkeren, want dat was bij ons niet zo. Wij hadden namelijk de twee minste ruiters (ikzelf en 1 andere) inderdaad op twee superbrave paarden zitten. Ik moet zeggen dat die twee zich ook keurig gedroegen, alleen tja... als de rest aan de kletter gaat, gaat zelfs de braafste er wel achteraan.

roxytinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:15

ik lees nu net de reactie over dat als er ongelukken gebeuren
de mensen in de omgeving er van af zouden moeten weten
dat is ook zo
wij kwamen een aantal mensen tegen het enige wat die zeiden och zeker weer van heemskerk vandaan
gebeurt elke keer en er lopen vaak paarden los buiten en dat wil niet altijd wat met de ervaring te maken hebben
de groep waar ik mee ging reed namelijk allemaal al een jaar of 10 dus denk dat dat niet altijd het geval is
ben het met je eens dat dat best wel eens zou gebeuren maar zeker niet altijd en zeker niet dat ze anders wel te houden zijn sommige wel hoor.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:34

Roxytinker, ik heb ook specifiek "ernstige" ongelukken geschreven. Iedereen weet hier inderdaad dat er regelmatig mensen afgaan bij de paarden van Heemskerk en dan voornamelijk door onervarenheid en "pech" doordat de paarden daarvoor een slechte rit hebben meegemaakt. Maar wanneer er regelmatig ernstige ongelukken gebeuren zoals bij jullie het geval is (was toch bij jou?) en/of regelmatig paarden los over de doorgaande weg, dan zou het ook bekend zijn bij gemeente en overige instellingen.
Blijft jammer dat er niet meer gecontroleerd wordt op veiligheid en stallencomplex. Het is een toplocatie en ik weet zeker dat er met een ander beleid heel wat moois van te maken valt!

roxytinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:47

hoi esther ja idd sorry dacht dat je bedoelde dat er nooit wat gebeurde sorry verkeerd gelezen

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:51

ik zie dit topic nu pas maar wil even reageren.

kennis is paar maanden terug duin rit daar gaan maken, mocht zonder proef/voor te rijden gelijk naar buiten met collega die beginner was.
jong friesje, net onder het zadel en ja hoor na een braaf uur kreeg ie de gekte en is ze er af gevallen.
borstbeen gebroken, neus gebroken en nu nog steeds uit de roulatie, 2 dagen ziekenhuis...
collega is met 2 paarden terug naar manege gelopen, daar geen excuses niets, echt schandalig.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:12

kevje06 schreef:

kennis is paar maanden terug duin rit daar gaan maken, mocht zonder proef/voor te rijden gelijk naar buiten met collega die beginner was.
jong friesje, net onder het zadel en ja hoor na een braaf uur kreeg ie de gekte en is ze er af gevallen.
borstbeen gebroken, neus gebroken en nu nog steeds uit de roulatie, 2 dagen ziekenhuis...
collega is met 2 paarden terug naar manege gelopen, daar geen excuses niets, echt schandalig.

ik zou niet weten over welke fries dat gaat want we hebben al een heletijd geen jonge friesjes meer gekregen jaa laats 1tje maar die gaat pas sinds net naar de duinen, dus ik ben wel benieuwd over wie dat gaat?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:18

kevje06 schreef:

Vind het vervelend dat dat gebeurd is maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het ook wel een btje gek vind dat je kennis dan toch de beslissing neemt om die onervaren collega mee naar buiten te nemen...
Btje eigen schuld dikke bult verhaal vind ik het!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:31

Ik snap ook niet dat mensen zoiets doen. Als beginner, of iemand die amper op een paard heeft gezeten, een paard gaan huren en buitenrit gaan maken zonder begeleiding. Dom. Maar ja, paardrijden is niet zo moeilijk he, wordt er vaak gedacht, ofzo.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:07

En juist voor dat soort mensen hoort een manege eerst te kijken of je in elk geval zelfstandig op kan stijgen, en in elk geval kan zitten en sturen in alle gangen. Mensen hebben misschien de sterke neiging te denken dat paardrijden makkelijk is, maar de manege heeft uiteindelijk wel de verantwoordelijkheid over in elk geval de paarden. En onder die verantwoordelijkheid valt IMO ook het niet meegeven van je paarden aan letterlijk jan en alleman die ooit in Ponypark Slagharen een rondje op een Shet heeft gehobbeld. De manege is hier nalatig, die hadden moeten testen of het verantwoord was die mensen een paard te verhuren. Ik vind het heel triest dat dat ongeluk is gebeurt, alleen was het bij deze manege geen vraag of er zo iets zou gebeuren, maar alleen maar wanneer. En komen ze op de een of andere manier nog opvallend goed weg steeds!

Maargoed, met wat ik daar een half jaar geleden gezien heb vraag ik me serieus af of ze zelf wel de kennis hebben te zien of iemand kan rijden, volgens mij valt het ze nog niet op als je achterstevoren en ondersteboven op je paard gaat zitten. Wij moesten maar langs de weg opstijgen, op paarden die we niet kenden. Het zou letterlijk niemand zijn opgevallen als we de een beugelriem als singel hadden gebruikt, de singel als staartriem en de andere beugel als martingaal en het bit achter de oren hadden gedaan en de neusriem als bit hadden gebruikt. En dit is niet overdreven! Er was gewoon NIEMAND die even kwam kijken!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:46

Heb daar jaaaren geleden nog een paardje bijgereden. Jong dier, bij vorige eigenaren verkeerd ingereden, vond alles gewoon nog erg lastig. Dus als ik aankwam gooide ik m eerst even los, dat was al heel raar, volgens hun durfde ik er niet op :? Heel vreemd natuurlijk om een jong dier even de kans te geven gek te doen voor ie zich moest concentreren. Na 2 weken was er een andere bijrijder, ik trok het dier namelijk onvoldoende in de krul volgens de eigenaren, beest moest gelijk maar dressuurmatig hoog niveau gereden worden. Als ie niet luisterde had ik hem (quote) even flink in zn bek moeten rukken. Arm dier..
Nee, ik sluit me wat dat betreft aan bij bovenstaande post; die mensen weten zelf niet eens hoe het hoort.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:14

Geen idee welke fries, maar vind toch niet schuld van kennis, haar college had ook al 1 jaar ervaring dus niet volledig beginner maar er was geen begeleiding mogelijk, of ze wilde of niet.

JeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:48

Ik snap dat sommige mensen deze manege niet goed vinden, maar met de groep waarmee ik bijna elk jaar er kom gebeuren geen gekke dingen. We hebben leuke begeleiding mee, paarden gedragen zich meestal erg goed, oké, logisch dat de paarden richting en op het strand wat heet worden, maar dat vind ik eigenlijk wel normaal.
En ik moet wel zeggen: Ik zie wel eens verhalen dat er mensen met weinig ervaring zo op pad gaan, oké manege controleerd niet, want het lijkt mij ook dat het een beetje je eigen verantwoordelijkheid is. Als je weet dat je nog niet erg goed kan rijden en/of niet stevig in het zadel zit mocht er wat gebeuren(want elk braaf paard kan wel eens schrikken of heet worden), ga dan ook niet op een strandrit!
Met onze groep heeft iedereen genoeg ervaring, mocht er iets gebeuren, weet iedereen wat te doen. En dan hebben we ook nog hulp van de begeleiding, hoe jong ze ook mogen zijn, ze weten hoe de paarden reageren en wat ze moeten in ''nood''.
Wij gaan binnenkort weer en ik ben benieuwd hoe veranderd het is met stallen enzo. :D

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:01

RionaFjord schreef:
Ik snap dat sommige mensen deze manege niet goed vinden, maar met de groep waarmee ik bijna elk jaar er kom gebeuren geen gekke dingen. We hebben leuke begeleiding mee, paarden gedragen zich meestal erg goed, oké, logisch dat de paarden richting en op het strand wat heet worden, maar dat vind ik eigenlijk wel normaal.
En ik moet wel zeggen: Ik zie wel eens verhalen dat er mensen met weinig ervaring zo op pad gaan, oké manege controleerd niet, want het lijkt mij ook dat het een beetje je eigen verantwoordelijkheid is. Als je weet dat je nog niet erg goed kan rijden en/of niet stevig in het zadel zit mocht er wat gebeuren(want elk braaf paard kan wel eens schrikken of heet worden), ga dan ook niet op een strandrit!
Met onze groep heeft iedereen genoeg ervaring, mocht er iets gebeuren, weet iedereen wat te doen. En dan hebben we ook nog hulp van de begeleiding, hoe jong ze ook mogen zijn, ze weten hoe de paarden reageren en wat ze moeten in ''nood''.
Wij gaan binnenkort weer en ik ben benieuwd hoe veranderd het is met stallen enzo. :D

Haaai, kan het toevallig zo wezen dat ik met jullie mee ben geweest ? Je komt me bekent voor haha xxx

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:50

RionaFjord schreef:

Om de gezondheid van de paarden even buiten beschouwing te laten en puur te kijken naar hoe het er als ruiter is, omdat de manege niet controleerd op ervaring, worden die paarden verpest. Mijn ervaringen daar waren ook dat er paarden waren die de strandopgang echt niet op wilden, met enorm veel moeite is het ons toch gelukt, maar ik wordt er niet vrolijk van als ik een paard dat enorm in protest gaat een opgang op moet dwingen, dan gaan er bij mij toch belletjes rinkelen.
Op het strand zelf wilden we eerst gewoon even stappen, stukje draven, even een handgalopje en als het goed gaat een rengalop doen. Alweer met pijn en moeite, die paarden wilden vanaf de eerste zandkorrels er vandoor. Het stappen was heel geforceerd en opgesloten, het draven waren alleen wat dribbeltjes en de handgalop was hoge sprongen.
Ik heb de hele rit het gevoel gehad dat ik die paarden moest opvoeden en daar wordt ik voor betaald in plaats van dat ik daar zelf voor moet betalen.

Dus in die zin, nee het boeit me echt niet als een onervaren persoon haar arm op drie plaatsen breekt omdat ze eraf lazert op het strand, maar het boeit me wel dat daardoor het paard waarop ik de volgende keer rijd, verpest is. Dus als die manege niet zou geven om zijn paarden, is het alsnog hun verantwoordelijkheid om te controleren voor hun klanten.

JeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:20

@greetgibo13, Jep, ben de groep waar Irma en Inge ook bij zitten ;)
Je kunt ons binnenkort waarschijnlijk weer eens verwachten! Het is al te lang geleden :D

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:01

kevje06 schreef:
Geen idee welke fries, maar vind toch niet schuld van kennis, haar college had ook al 1 jaar ervaring dus niet volledig beginner maar er was geen begeleiding mogelijk, of ze wilde of niet.

Als er geen begeleiding mogelijk is of ze wilde niet dan kan je toch gewoon beslissen om niet te gaan en een manage te zoeken die wel begeleiding heeft?
Lijkt mij zoeizo wel beter als je met iemand die 1 jaar rijervaring heeft en voor het eerst het strand op gaat.

Heb zelf ook 1x gereden bij heemskerk. Kregen de paarden Promiss en Bonny mee. Op een gegeven moment namen we de verkeerde afslag in het bos waardoor we weer richting stal gingen en dat wisten de paarden perfect, ze vlogen ineens vooruit. Toen we bij de standopgang kwamen wilden ze idd niet makkelijk het strand op maar toen we er eenmaal reden waren ze gelukkig wel erg braaf en keurig terug te nemen vanuit de galop. Alleen stilstaan voor een foto hadden ze wat moeite mee :D

Viel mij idd ook op dat de eigenaar van de stal niet kijkt naar rijervaring en zich al helemaal niet druk maakt om hoe er met haar paarden omgegaan word.
Ondanks deze dingen wel een leuke rit gehad!

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:47

RionaFjord schreef:
@greetgibo13, Jep, ben de groep waar Irma en Inge ook bij zitten ;)
Je kunt ons binnenkort waarschijnlijk weer eens verwachten! Het is al te lang geleden :D

haha is goed als jullie het van te voren even aan geven waneer jullie gaan of door geven aan de manege zelf dat ik wel met jullie mee ga,
dan wordt het vast weer een geslaagde rit, heb altijd zo gelaggen met jullie haha. :D

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:22

weet iemand hoe de fries vicky op het strand en in de duinen is ?

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:27

loveyou174 schreef:
weet iemand hoe de fries vicky op het strand en in de duinen is ?

Vickey is een eigen paard geworden xx

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:39

Poe ik lees dit topic toch weer met veel verbazing!
Ik kom zelf al ruim 10 jaar bij deze manege en ga er vrijdag weer heen :) Wij hebben 1 keer gehad dat de paarden gek hebben gedaan, dat was op een winderige dag en de voorste wilde het strand niet op. Ik geloof dat dit al een jaar of 8 geleden is!
Daarna nooit meer iets geks gehad!

Ik schrik wel even dat er iemand zo hard van/met Nelly is gevallen..want dat is mijn favo paardje! Ik reed haar eerst ook op manege De Delft (toen heette ze nog Havella Z ;) ) en ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zoiets doet!!
Hoe dat gebeurt is is natuurlijk nooit te achterhalen..maar er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal :)

Ik vind het iig wel heel leuk bij de manege en raad het anderen wel aan, mits je voldoende ervaring hebt en situaties goed kunt inschatten.
Misschien is het handig om eerst een cursus buitenrijden en een ruiterbewijs te halen voordat je zelf met de paarden op pad gaat.
De veiligheid ligt natuurlijk voor een deel bij de manege aangezien zij de eigenaar van de paarden zijn..maar grotendeels ligt de veiligheid in je eigen handen! En doe jezelf niet beter voor dan je bent :) Daarmee voorkom je een hoop problemen :j

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:14

Nou ik kom toch een beetje van mijn vorige berichtje terug..

Wij zijn gister dus voor een strandrit naar de manege gegaan, hadden Nelly Morena en Roza mee.
De rit richting het strand ging wel oke, ik zat voorop met Nelly en die was flink voorwaarts! Maar het waaide en het was best koud dus oke, dan kan een galopje soms wat sneller uitvallen :)
Bij het strand aangekomen kreeg het meisje op Roza haar het strand niet op :( Na een paar keer proberen zijn we maar omgekeerd want de paarden raakten een beetje druk en gestressed. We zijn toen richting wijk aan zee gereden om verder een duin en bosrit te maken.
Gewoon relaxed gestapt, gedraaft en een galopje gemaakt, dit keer wel beheersd ;) na een stuk stappen op een recht stukje nog een galopje gemaakt en ineens zag Nelly spoken :\ Ze sprong opzij en ging door de bosjes zo de weg op :S Daar gooide ze me er vanaf en ging er kei hard vandoor! Het meisje op Roza viel er ook af, Roza ging er ook vandoor.
Toen hebben we de manege gebeld en die zei alleen dat we de paarden maar even moesten gaan zoeken :S Vroegen niet eens even hoe het met ons was, maar okee paarden zijn zoek..dat snap ik nog wel.

Toen ik op de manege aankwam vroeg degene daar op wie ik zat, ik gaf aan op Nelly. "Oh dan snap ik wel dat je bent gevallen, die gooit iedereen er af de laatste tijd" -O- Serieus?! Had dat even van te voren gezegd!!!
De kans bestaat natuurlijk altijd dat je van een paard af valt..maar als er heel veel mensen afvallen binnen een paar weken dan geef je dat paard toch niet meer mee?! Dat vind ik echt heel jammer!! Daarbij zei ze dat dit paard iig niet meer voorop mocht, terwijl de eigenaresse heeft gezegd dat het geen probleem is. Ook de martingaal ontbrak, nu zal dit geen enorm verschil hebben gemaakt, als ze de kolder in hun kop krijgen helpt een martingaal ook niet meer..maar wat ben ik teleurgesteld zeg :x
Zoals ik hierboven al zeg hebben we met plezier bij deze manege gereden, maar de laatste tijd zijn de paarden niet echt betrouwbaar meer!!

Ik hoop dat Nelly en Roza goed op de manege terecht zijn gekomen, maar ons zie je voorlopig niet terug! :evaw:

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:16

Oow dat is balen Ilse!

Had je de pony's nog gevonden en zelf niets aan over gehouden?

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:44

Nee we hebben de pony's niet meer gevonden, Jenkins...we hoorden later dat ze in Beverwijk bij de begraafplaats gezien waren! Best een stuk uit de richting!!

Ik lig met morfine op de bank ivm een gekneusde heup/bekken :( en een blauwe knie en vinger :p
Die vriendin die van Roza viel heeft een zere arm. Maar we komen er wel weer bovenop!

Hoop alleen voor de volgende ruiter dat ze Nelly niet meer meegeven..zo braaf als ze een paar maanden terug ook was!
Ik hoop nog van greetgibo13 te horen of de paarden oké zijn :)