''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanntjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:36

Ronduit Asociaal! helemaal mee eens!
Gewoon passeren in stap.
Doe ik zelfs als er een fietser aankomt.
Hou in als je iemand passeerd ongeacht of je dressuur of western rijt een ruiter is een ruiter...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:48

Livanna schreef:
Gewoon passeren in stap.
Hou in als je iemand passeerd ongeacht of je dressuur of western rijt een ruiter is een ruiter...

Euh en hoe haal jij dan een fietser ín??? :?

Ik kijk om of het kan, steek indien wel mijn hand uit, ga op de andere weghelft rijden en er in vlotte galop voorbij om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen. Hier geen ruiter- noch fietspaden namelijk.

Bij een stappende ruiter is passeren in draf normaal (want anders ga je er niet vlot voorbij) en vráág ik of galop mag. Wederom om het overige verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.

Als inhalen niet kan omdat het paard flipt haal ik uiteraard niet in, maar dat is wel fundamenteel fout fout FOUT! Die ruiter hoort dan niet op de openbare weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:49

Brainless schreef:
Mij maakt het niet uit hoor dat mijn paard schopte, ik maakte daar geen probleem van :+

De rechter ook niet: verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Verder hebben we het niet over jouw erf maar over de openbare weg.

VanntjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:02

Huertecilla schreef:
Livanna schreef:
Gewoon passeren in stap.

Euh en hoe haal jij dan een fietser ín??? :?

Ik kijk om of het kan, steek indien wel mijn hand uit, ga op de andere weghelft rijden en er in vlotte galop voorbij om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen. Hier geen ruiter- noch fietspaden namelijk.

Bij een stappende ruiter is passeren in draf normaal (want anders ga je er niet vlot voorbij) en vráág ik of galop mag. Wederom om het overige verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.

Als inhalen niet kan omdat het paard flipt haal ik uiteraard niet in, maar dat is wel fundamenteel fout fout FOUT! Die ruiter hoort dan niet op de openbare weg.

ik zei dat doe ik zelf als er een fietser aankomt of als ik die moet paseren

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:52

Livanna schreef:

Dat wil ik dan wel eens zien. Er zijn niet veel paarden die vlot 20-25 km/h stappen, en dat moet je toch echt wel gaan als je een fietser wilt passeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:53

Livanna schreef:

In stap een fietser inhalen :?

Ooooohkeeee...... :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:55

oomens schreef:
Livanna schreef:

Dat wil ik dan wel eens zien. Er zijn niet veel paarden die vlot 20-25 km/h stappen, en dat moet je toch echt wel gaan als je een fietser wilt passeren.

Hèh JEK, nóg een man.

Kan ook niet goed gaan; Martianen te paard *\o/*

Veel te pragmatisch.... O:)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:58

Huertecilla schreef:
Hèh JEK, nóg een man.

Kan ook niet goed gaan; Martianen te paard *\o/*

Veel te pragmatisch.... O:)

Sorry

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:01

Als ik een fietser inhaal dan doe ik dat inderdaad evengoed wel in draf, maar ik neem haar dan wel terug naar een rustige draf en als ik zie dat de fietsers schrikken, dan ga ik over in stap. Dieren, mensen en kinderen passeer ik ALTIJD in stap, als ik aan het draven ben, en ga als ik ongeveer op 5 meter afstand zit over in stap. Dat doe ik bij paarden evengoed, ik kom er evengoed wel langs in stap en ik raakt niet zo gefrustreerd als ik tempo terug moet nemen. Natuurlijk moet je een paard gewoon in een draf kunnen passeren, maar dan wel op een normale manier, als het beestje flipt, dan wacht ik tot de situatie weer onder controle is.
De ruiterpaden hier zijn trouwens doorgaans ongeveer 50cm breed, dan kun je elkaar dus ook absoluut niet passeren in draf, helemaal niet zonder overleg. Daar is hier de ruimte gewoon niet voor. Als we hier tegenliggers hebben, dan gaat 1 van de 2 van het pad af, en parkeert z'n paard even tussen de bosjes en stapt vervolgens weer omlaag het pad op als de ander voorbij is. Met inhalen gaat het ongeveer net zo, als je erlangs wilt, prima, maar dan gaat dat even in overleg en dan gaat de ander opzij om elkaar de ruimte te geven. In die situatie die ik eerder schetste (waarin een groep ruiters met hun paarden op een pad parallel aan het ruiterpad aan het draven waren en niet afremden), waren de andere ruiters hoe dan ook fout, omdat zij niet op dat pad mogen komen. Als ik met anderen aan het rijden ben, dan geef ik ook altijd even aan dat ik graag een galopje wil doen, zodat degene achter mij daar even rekening mee kan houden en zijn/haar paard onder controle kan houden.
Mogen jullie allemaal raar vinden, ik vind dat heel normaal.

Nog even specifiek aan HC, de situatie zoals jij die beschijft met die huurpaarden is natuurlijk wel een iets ander verhaal dan wat je hier in NL doorgaans treft. Dan gaat het om mensen die nooit op een paard hebben gezeten, dan heb je inderdaad geen controle whatsoever, maar het merendeel van de mensen die hier buitenrijden hebben hun paard prima onder controle, misschien niet op het niveau waarop jij dat graag ziet, maar wel voldoende.

Uiteindelijk zijn we het allemaal wel eens dat je een paard in draf moet kunnen inhalen, maar dat er wel een inschatting van de situatie moet worden gemaakt en dat als een paard flipt, je even gas terug neemt en niet ten koste van een ander toch je zin doordrijft, hoe vervelend je dat misschien ook vindt.

hyppolyte

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:02

@HC, al die mannen hier ineens, dat kan niet goed gaan! Hebben jullie elkaar via rooksignalen om versterking gevraagd ofzO _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:12

hyppolyte schreef:
Uiteindelijk zijn we het allemaal wel eens dat je een paard in draf moet kunnen inhalen, maar dat er wel een inschatting van de situatie moet worden gemaakt en dat als een paard flipt, je even gas terug neemt en niet ten koste van een ander toch je zin doordrijft, hoe vervelend je dat misschien ook vindt.

...en dat de bron van het vervelend de niet normaal inhaalbare is +:)+

Dan is er zelfs weinig ´vervelend´ aan voor inhalers schat ík zo in.
Poep gebeurt, ook de poep van mindere rijdierbeheersing of een ´verkeerde momentopname´ ;)
Inhouden of er met een boog omheen. Neem met een brede zwaai vriendelijk lachend mijn hoed af.

Reageer gerust op mij de eigen onlust af. Neem met een brede zwaai vriendelijke lachend mijn hoed af terwijl ik er met een boog omheen rij :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:30

Ik vind het inhalen van mederuiters waarvan paarden mogelijk
(let wel: mogelijk) kunnen reageren een heel ander verhaal dan het inhalen van voetgangers of fietsers....Meestal zit er voldoende ruimte tussen het ruiterpad en een wandelpad. Op het strand geef ik anderen de ruimte en ga niet galoperen op een heel vol strand. Ik schat de situatie per rit in. Anders kan ik net zo goed niet naar buiten gaan en al helemaal niet op het strand gaan rijden want daar barst het van de andere recreanten, hier iig wel. Verder herken ik veel in wat Hippolyte hierboven aangeeft.
En ik ken genoeg stallen hier in de buurt die commercieel van aard zijn en dus net zo goed beginners mee naar buiten sturen. Begeleiding is dan een heel relatief begrip.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:12

Ja .... is dat goed? Dat er uit commercieel belang onervaren ruiters ´begeleid´ buiten rijden en dat het bij een ander wordt gedropt om daar rekening mee te houden?
Dat het veel voorkomt, is dat juist erg of maakt het dit normaal?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:22

Ik vind dat persoonlijk heel erg. Eerst ong 10 lessen en dan eens kijken of buitenrijden aan de orde is, eerste de basis goed. Anders gaan ze maar lekker een Solex-toer maken. Ik ga in het buitenland ook alleen bij organisaties rijden die dat niet doen, en onbekwamem mensen onverichtte zaken retour sturen......

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:10

Erg of niet blijkbaar heeft het wel tot gevolg dat de "inhaalmanouvre" zoals ik hem beschreven heb als normaal wordt beschouwd, enigzins tot mijn verbazing , dat wel. Je moet er als nederlandse ruiter dus van uitgaan dat je mederuiters gevaarlijk incompetent(daar is die aanstootgevende term weer...) zijn.
Als je dit hier zou doen zou men je erg verbaasd aankijken...

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:27

[quote="Kuggur"]Erg of niet blijkbaar heeft het wel tot gevolg dat de "inhaalmanouvre" zoals ik hem beschreven heb als normaal wordt beschouwd, enigzins tot mijn verbazing , dat wel. Je moet er als nederlandse ruiter dus van uitgaan dat je mederuiters gevaarlijk incompetent(daar is die aanstootgevende term weer...) zijn.
Als je dit hier zou doen zou men je erg verbaasd aankijken...[/quote]

Waarom toch die kromme redeneringen. Is het nou echt zo moeilijk te bevatten? Het gaat om fatsoensnormen en op voorhand rekening met elkaar houden. Heeft niets, maar dan ook TOTAAL niets met ervan uitgaan dat een andere ruiter misschien incompetent is te maken. Het heet op voorhand met elkaar rekening houden uit beleefdheid.
In IJsland kom je nauwelijks andere ruiters tegen (heb ik zelf mogen ervaren!). hoef je hier totaal geen reklening mee t ehopuden want d eruimte is er en is de situatie dus totaal niet met een drukke randstad in NL vergelijkbaar. Dus hou maar op met appels en peren met elkaar te vergelijken. Beetje jammer.

Op maneges wordt je niet anders geleerd en wordt ongevraagd in draf of galop passeren als zwaar asociaal geclassificeerd.
Overigens gaat het ruiterbewijs nog veeeeel verder (en is in sommige uitrijgebieden in NL hartstikke erplicht) . Dan dien je allles en iedereen in stap te passeren, dus ook wandelaars. dan zou je dus niets kunnen doen op het strand.....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:33

MIjn god, zeurpiet! Die onervaren staprit-mensen zijn een ander verhaal, ik vind dat ook absoluut niet verstandig. Het is maar net wat mensen gewend zijn, het maakt mij weinig uit of je in stap of draf passeert (sterker nog, als je langs mij wil, moet je wel draven, ga je in stap echt niet redden), maar iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeuren. En ik stel het ook niet op prijs als jij zonder pardon langs komt denderen, dat is namelijk gewoon puur lomp en onbeschoft. Even netjes aangeven en dan in stap of draf erlangs, maar niet blijven doordrammen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:36

Wie is de zeurpiet, Hippolyte?
Ben het iig helemaal met je eens weat je in je laatste twee zinnen schrijft.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:37

Kuggur schreef:
Erg of niet blijkbaar heeft het wel tot gevolg dat de "inhaalmanouvre" zoals ik hem beschreven heb als normaal wordt beschouwd, enigzins tot mijn verbazing , dat wel. Je moet er als nederlandse ruiter dus van uitgaan dat je mederuiters gevaarlijk incompetent(daar is die aanstootgevende term weer...) zijn.
Als je dit hier zou doen zou men je erg verbaasd aankijken...

Je hebt gewoon gelijk.
Je moet er rekening mee houden en dat is de reden waarom sommigen uitwijken naar daluren; omdat er anders niet normaal te rijden valt.
Dat een paard een eigen overlevingsagenda heeft legt een zwaardere verantwoordelijkheid bij de ruíter dan met een de fiets. Dat ligt bij niemand anders. Of je nu met een paard een fiets inhaalt, met de fiets een paard of te paard een paard.
Het is ´erg´ en níet normaal dat het probleem van incompetentie bij de rest gedumpt wordt. Het is in strijd met het WvW.

Hier meld ik incompetente wegversperringen bij de dorpsagenten en die gaan er ook daadwerkelijk op uit.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:59

@okhannes, ik reageerde op de post van kuggur, niet op jou, was tegelijkertijd aan het typen.
Je moet altijd rekening houden met elkaar, ander wordt het overal gezeur en geruzie en die wegversperringen vind ik inderdaad ook niet normaal en onverantwoord, maar zo gaat het er in nederland meestal niet aan toe (uitzonderingen daargelaten). Dus er is geen sprake van die incompetentie zoals jullie die omschrijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:15

hyppolyte schreef:
Dus er is geen sprake van die incompetentie zoals jullie die omschrijven.

Dat is uiteraard een kwestie van perceptie en referentiekader.
Als je zelf geen vlotte doorrijder bent heb je een heel ander beeld dan wanneer je dit wel bent.

>10 jaar geleden koos ik al voor daluur-rijden en de ontwikkeling van het ruiterniveau is zich sinds de jaren zestig omgekeerd everedig met de groei.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:42

Huertecilla schreef:
>10 jaar geleden koos ik al voor daluur-rijden en de ontwikkeling van het ruiterniveau is zich sinds de jaren zestig omgekeerd everedig met de groei.

zo is het inderdaad ja... waar is de tijd dat het blosodomein nog voor mij en een enkele kennis alleen was... nu komt geen van ons er meer omdat het is overgenomen door bendes 15jarigen op op hol geslagen, ongefatsoeneerde paarden (maw nooit behoorlijk opgeleerd) die op de koop toe mij als gevaarlijk bestempelen wegens rijdend met een bosal of sidepull 8)7

mss toch maar eens een kameel strikken voor komende zondag :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:43

Alles is een kwestie van perspectief en referentiekader, maar wat mijn refenteikader betreft, ik ben absoluut een vlotte doorrijder, dus als een stel van die trage knollen voor me heb, dan ga ik daar ook langs, verschil is alleen wel dat ik even netjes aangeef dat ik erlangs wil. Maar het verschil is dat ik daar niet geïrriteerd van raak en dat ik het mij verder geen moer boeit als ik moet passeren in stap i.p.v. draf. Jij hebt wat dat betreft een korter lontje, maar dat maakt een ander nog niet incompetent.
Waar ik bijvoorbeeld veel meer last van heb zijn hardlopers op de ruiterpaden, die horen daar niet en dat levert vergelijkbare problemen op als die incompetente ruiters bij jou in de buurt. Bovendien zijn die ook nog een stronteigenwijs en hardleers, daar heb ik geen geduld voor, maar voor dieren, altijd.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:51

Hippolyte, had t niet beter kunnen verwoorden.

Hardlopers op ruiterpaden..levensgevaarlijk. Die springen ineens in een bosje om je ruimte te geven, staan half verdekt opgesteld zodast paard het niet goed kan plaatsen en alleen raar geritsel hoort, paard schrikt zich het leplazeris als ze er weer ineens uit springen om verder te joogen....maaer moutainbikers en crossmotoren met asociaal gedrag mogen ze dan ook gelijk opruimen. Ruimte zat om eldcers leuk te doen, maar nee...ze moetne perse op dat ene paardenpad waar voor ons al beperkt ruimte is....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:06

OKHannes schreef:
Hardlopers op ruiterpaden..levensgevaarlijk. ...maaer moutainbikers en crossmotoren met asociaal gedrag mogen ze dan ook gelijk opruimen. ....

Hoppa, iedereen behalven de ruiters zelf. Tsk. tsk.
Geen wonder dat ik als ruiter alleen ´problemen´ heb met ruiters welke niet anders zijn dan de ervaring als renner, fetser en motorcrosser _O-
Ah :)* dat ligt natuurlijk aan míjn mentaliteit :o

@Kynshyri: kun je nagaan als ik in strak pak zonder optoming op mijn hengst voorbij kom, of zelf hardlopend met een paard gezellig mee ;)
Is echt *\o/* als je samen met je paard lekker hardlopend en groep ruiters achteropkomt en in wil halen. Zelfs ´incompetent´ dekt de lading niet. Buiten hun wereld is correcter.