bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:08

Bandida schreef:
Adil18 schreef:
@ HC en Bandida:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=901555&hilit=politiepaard+te+water

Nou daar is nog wat training aan, meer kan je daar toch niet over zeggen? oliebol happens, maar je mag er toch wel van uit gaan dat de politie er naar streeft dat hun paarden niet perongeluk voetgangers van de weg gaan maaien.
Idem hier. Oefenen, en zo lang je niet op een behoorlijk niveau van betrouwbaarheid zit vooruitziend zijn. In het geval met de hond, met een paard wat in de lucht gaat trappen richting dreigende hond zou ik me bijvoorbeeld niet op zo'n ruiterpad wagen (niet dat we die hier hebben..)

Er naar streven heet niet uitsluiten! Het is en blijft een dier...!

Mer Rano zijn we ook aan het oefenen....Met als gevolg dat hij onze hond Bruno helemaal geweldig vind maar andere honden nog steeds niet Huilen van het lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:14

Ik ben het er mee eens dat een paard betrouwbaar moet zijn en vooral in gevaarlijke situaties zoals een ravijn, berghelling of langs een kanaal maar het moet geen robot zijn en ik heb het idee dat enkelen hier een robot van hun paard maken. Paard moet ook nog een klein beetje paard zijn en daar hoort schrikken ook bij.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:14

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Durf jij oprecht te beweren dat een paard nooit een paar passen is weggerend bij jou?

Als mijn paarden ook maar één stap weg zouden springen zou mijn kadaver al járen geleden uit een ravijn getakeld zijn.

Dat dit niet binair is, dat het niet uit de lucht komt vallen is helder hoop ik. Dat vraagt opvoeding en dresseren. Dat is een proces.
Bandida geeft al een paar voorbeelden. Haar 2,5 jarig hengstveulen staat bij een malle hond te wachten op de beloning door haar.
Wanneer er iets onverwachts gebeurt vraagt hij reflexmatig aan háár wat hij daar mee moet.
Als ze er over een paar jaar eens op stapt is dat paard wat schrikreflex betreft bomzeker geconditioneerd.

Hier is niets moeilijks of geheims aan. Het recept kun je onder meer op mijn site lezen.
Dat heb ik op langdurig aandringen door Bandida in zo helder mogelijk NL voor ´jullie´ opgeschreven en zij sponsort dat het gratis voor ´jullie´ beschikbaar is.

hc

Oh, wat een eer dat je mij je arrogante gezeik voorlegt! Haha!

Sorry hoor, maar ik geloof er allemaal niks van. Jij bent er een van de sterke verhalen en de opschepperij. Natuurlijk is een paard ook wel eens bij jou weggevlogen en jij bent ook geheid wel eens op je bek gegaan, klaar uit. Ook bij jou is er zeker wel eens sprake geweest van miscommunicatie...

Bah bah bah, echt waar, zoals jij doet alsof je alles weet en kunt en het een eer is dat jij je gezeik hier neer komt zetten, echt waar. Jij hebt een groot attitude-probleem...!

Kijk eens naar het topic van het politiepaard wat schrikt en het water in springt: Er zijn situaties denkbaar waarin je de controle over een paard kunt verliezen.

En hou maar op te refereren naar die site van je, "paardrijden volgens HC" is in ieder geval niet in alle opzichten mijn weg naar Rome...En zo geldt dat voor heel veel meer mensen...T is moeilijk, maar leg je er nou maar bij neer Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:17

Afbeelding

Rano, na wat trainen vind hij Bruno best ok en durft zonder twijfelen daar te eten wat Bruno ligt...

Echter geen garantie dat Rano niet meer uithaalt wanneer een andere hond hem aangrijpt...
Laatst bijgewerkt door Adil op 06-11-08 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:22

Ik heb totaal geen behoefte om de site van hc te lezen, wat hij hier al schrijft daar krijg ik al jeuk van.
Geef mij dan maar Jip en Janneke.

Adil wat een wild paard heb jij joh. Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:23

Adil18 schreef:

Is dat nu echt nodig, zo'n onbeleefde reacties?
Er staat toch ook gewoon dat het een proces is. Allicht dat het af en toe fout gaat. Erg leerrijk is dat Cool

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:26

Bandida schreef:
Adil18 schreef:

Is dat nu echt nodig, zo'n onbeleefde reacties?
Er staat toch ook gewoon dat het een proces is. Allicht dat het af en toe fout gaat. Erg leerrijk is dat Cool

Dat was echt nodig. Na ls die kleinerende posts waar HC doet alsof hij altwetend is en wij allemal kleine, onbeduidende muisjes zijn mag iemand hem best eens op zijn plaats zetten...

Ook als je het proces doorlopen bent garandeerd dat geen 100% controle...!

Citaat:
Allicht dat het af en toe fout gaat

Kijk, als dat nou gewoon is duidelijk toegegeven kon worden hoefden we hier helemaal niet zo heftig te discussieren Haha!
Laatst bijgewerkt door Adil op 06-11-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:31

Adil18 schreef:
Goede vergelijking, jij snapt hem niet: Als iemand jou wil slan hou je als reflex je armen voor je gezicht ter bescherming...

Als je zegt dat een pard pas mag trappen NADAT hij gebeten wordt, valt dat dus te vergelijken met dat jij je armen pas voor je gezicht mag houden NADAT jij geslagen wordt. En wat voor nut heeft een reflex dan?

Als mijn paard denkt gebeten te worden mag hij zijn kont (of datgeen wat aangevallen zou worden) wegdraaien. Dat is dezelfde vergelijking. Ontwijken namelijk!
Als hij gebeten wordt, mag hij terugslaan Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:33

Ikima schreef:
Ik heb totaal geen behoefte om de site van hc te lezen, wat hij hier al schrijft daar krijg ik al jeuk van.
Geef mij dan maar Jip en Janneke.

Adil wat een wild paard heb jij joh. Haha!

Levensgevaarlijk Haha!

HC zou op hem niet kunnen blijven zitten hoor! Ik heb hem zo slecht opgevoed en hij is zo dominant als de pest. Eigenlijk durf ik hem niet meer goed te rijden en voor de koets durf ik hem al helemaal niet meer te laten lopen.... Knipoog Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:34

griebels schreef:
Adil18 schreef:
Goede vergelijking, jij snapt hem niet: Als iemand jou wil slan hou je als reflex je armen voor je gezicht ter bescherming...

Als je zegt dat een pard pas mag trappen NADAT hij gebeten wordt, valt dat dus te vergelijken met dat jij je armen pas voor je gezicht mag houden NADAT jij geslagen wordt. En wat voor nut heeft een reflex dan?

Als mijn paard denkt gebeten te worden mag hij zijn kont (of datgeen wat aangevallen zou worden) wegdraaien. Dat is dezelfde vergelijking. Ontwijken namelijk!
Als hij gebeten wordt, mag hij terugslaan Ja

Wij ontwijken ook niet maar blokkeren de slag...Hoe moet een paard dat doen...

Verder beginnen we nog al met rare vergelijkingen besef ik ineens...We vergelijken een roofdier met een prooi- en vluchtdier...Eh....? Haha!

Sorry, das mijn fout, die vergelijking was dus misschien wel juist maar niet op zijn plaats hier...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:34

Ikima schreef:
Hc, dus als mijn paard schrikt van een aanstormende hond en hierdoor 2 passen wegspringt, dan komt dit door gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid van de ruiter.
Begrijp ik dit goed?

Nee want dat is het reflex Knipoog

Als het daarna de benen neemt, dat is een gebrek bij de ruiter...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:35

griebels schreef:
Ikima schreef:
Hc, dus als mijn paard schrikt van een aanstormende hond en hierdoor 2 passen wegspringt, dan komt dit door gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid van de ruiter.
Begrijp ik dit goed?

Waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:37

Het komt dus hierop neer, dat we allemaal een gebrek hebben??? En dat staat en valt met een paar pasjes die een paard wel eens verschiet?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:41

Adil18 schreef:
Dat andere: Wees een goede leider en schop de hond zelf....Eh, denk je dat dit in een kudde ook zou gebeuren?

Ten eerste: ja, in de kudde gebeurd dat ook. De leider bepaald niet alleen waar de kudde heen trekt, maar moet ze ook verdedigen tegen eventueel gevaar, als er geen andere opties zijn.

Ten tweede, en dit is belangrijker: ik vind als ruiter dat ík verantwoordelijk ben voor de veiligheid van het paard. Zou wat zijn als ik lekker hoog en droog blijf zitten en het beest aan zn lot over laat! Ik ben een mens, ik kan rationeler denken, veel situaties beter inschatten, dus probleemoplossing lijkt me meer aan mij besteed dan aan mijn paard. Bovendien raak ik persoonlijk liever zelf gewond doordat een hond mij bijt, dan dat hij in de benen van mijn paard hangt. Daarbij is de kans dat ik gewond raak kleiner, want in tegenstelling tot mijn paard weet ik e.e.a van hondengedrag, dus ik kan het probleem wellicht op andere wijze oplossen voor het in agressie ontaard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:42

Ik heb geen gebrek Haha!
Moet wel eerlijk vertellen dat mijn paard nog niet eens 2 passen wegspringt als die verschiet.
Laatst ineens een hert op het pad, die het hazepad verkoos Nagelbijten / Gniffelen
Mijn paard schrok, maakt 1 malle sprong naar rechts en kwam 50cm verder op het pad neer. 2 sprongen als reflex heeft hij nog nooit gedaan. Hij is mister cool himself Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:49

griebels schreef:
Ikima schreef:
Begrijp ik dit goed?

Zo denk ik er ook over maar hc niet. Zodra mijn paard aan de kletter gaat heb ik mijn paard dus gewoon niet onder controle.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:52

rider schreef:
Adil18 schreef:
Dat andere: Wees een goede leider en schop de hond zelf....Eh, denk je dat dit in een kudde ook zou gebeuren?

Ten eerste: ja, in de kudde gebeurd dat ook. De leider bepaald niet alleen waar de kudde heen trekt, maar moet ze ook verdedigen tegen eventueel gevaar, als er geen andere opties zijn.

Ten tweede, en dit is belangrijker: ik vind als ruiter dat ík verantwoordelijk ben voor de veiligheid van het paard. Zou wat zijn als ik lekker hoog en droog blijf zitten en het beest aan zn lot over laat! Ik ben een mens, ik kan rationeler denken, veel situaties beter inschatten, dus probleemoplossing lijkt me meer aan mij besteed dan aan mijn paard. Bovendien raak ik persoonlijk liever zelf gewond doordat een hond mij bijt, dan dat hij in de benen van mijn paard hangt. Daarbij is de kans dat ik gewond raak kleiner, want in tegenstelling tot mijn paard weet ik e.e.a van hondengedrag, dus ik kan het probleem wellicht op andere wijze oplossen voor het in agressie ontaard.

En daarom is het handig om een lange dressuurzweep mee te nemen, al is het alleen maar om die aanvallende hond bij je paard weg te slaan. Beter een klap van de zweep dan een klap van een paard. Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:54

rider schreef:
Adil18 schreef:

Ik ben ook voor beschermen, maar ik denk echter niet dat wanneer een paard wordt aangevallen dat hij eerst wacht tot de leider hem permissie geeft zijn belager van hem af te schoppen...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:57

Ikima schreef:
En daarom is het handig om een lange dressuurzweep mee te nemen, al is het alleen maar om die aanvallende hond bij je paard weg te slaan. Beter een klap van de zweep dan een klap van een paard. Haha!

Dat kan helpen, maar ik neem liever het risico niet dat het dan alsnog mis gaat en stap gewoon af. Sommige honden kalmeren ook wel als je ze gewoon even in hun nekvel grijpt en desnoods tegen de grond drukt, en dat valt ook makkelijker uit te leggen tegen het bijbehorende baasje. Knipoog

Scheelt wel dat mijn paard geleerd heeft dat hij moet blijven staan als ik af stap, anders zou ik dat ook niet doen natuurlijk. Clown

@ Adil18: nou ja, van mijn paard verwacht ik dat dus wel. Als er geschopt mag worden ben ik degene die de trappen uitdeelt. Haha! En dat werkt ook prima, als je er maar snel genoeg bij bent. Mijn paard zal pas uithalen als hij echt gebeten wordt, dus zo lang ik dat kan voorkomen is er niets aan de hand.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:03

Rider, lijkt mij niet handig om een dolle hond vanaf de grond te kalmeren, die heeft jou al te pakken voordat je het in de gaten hebt. Ik verkies dan liever de zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:05

Ik kies ook voor de zweep want ik hoef niet nog eens te worden gebeten. Voor die tijd had ik nooit gedacht dat je van een hondebeet dood en de doodziek kunt worden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:10

Adil18 schreef:
Ook als je het proces doorlopen bent garandeerd dat geen 100% controle...!

Het betreft een incident, maar wanneer je een keer op een op hol geslagen paard hebt gezeten, dan weet je heel zeker dat je niet altijd 100% controle hebt.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:13

En wat dan als de hond 'alleen' nog maar dreigt, en het paard schopt? Dan heb je kans dat de hond uit reflex aanvalt en dan kom je er niet meer tussen.

Zoveel 'dolle' honden lopen er nou ook weer niet rond, de meeste honden zijn zelf angstig/opgewonden en gaan daardoor dreigen. Ik heb twee keer meegemaakt dat ik een agressieve hond tegenkwam, in beide gevallen ben ik afgestapt, paard bleef rustig staan en ik kon op die manier zelf de hond rustig benaderen en bij de halsband pakken.

Ik vind dat jullie het een beetje opblazen, niet iedere hond die aanvalt is vals of dol. En ja, je kan een keer de verkeerde treffen, maar ja, dat kan je ook gebeuren als je gewoon als wandelaar door het bos loopt.

Ik ga er vanuit dat een hond met een normale instelling zich makkelijk laat kalmeren als je zelf tussenbeide komt en niet jouw paard en die hond het samen laat uitvechten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:28

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:32

Ja, maar dat soort incidenten gebeurt niet dagelijks. Rolleyes

Tenzij jullie bos vol zit met dolle pitbulls natuurlijk.