[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:18

Somebitch schreef:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met drinken voor je paard op een lange route?

Ehm, niet?
Het is niet mijn ervaring dat paarden zo nodig water willen onderweg. Als het echt lange tochten zijn (meerdaagse) dan las ik wel een lange graaspauze in (of twee als ik niet voldoende gras kan vinden). Ze halen veel vocht uit het gras en dan is water minder van belang. Wel zorg ik ervoor dat ze bij thuiskomst kunnen beschikken over water. Niet dat ze dan emmers leegdrinken.......

Somebitch

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:22

Dus het is niet erg dat ze bij 30 km niet drinken? :) die van mij heb ik met m'n rit van 30 km niet laten drinken en ook geen echte stop gemaakt.
Maar ik toen ik terug kwam begon ik het me af te vragen vandaar mijn vraag. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:37

Somebitch schreef:
Dus het is niet erg dat ze bij 30 km niet drinken? :) die van mij heb ik met m'n rit van 30 km niet laten drinken en ook geen echte stop gemaakt.
Maar ik toen ik terug kwam begon ik het me af te vragen vandaar mijn vraag. :)

Als je wel water aanbiedt, drinkt ie dan wel?
Er vanuit gaand dat ze voldoende kunnen drinken voor en na de rit, zou ik me niet direct druk maken.

Het wordt een ander verhaal als het 30°C is, maar dat lijkt me logisch, toch?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:39

Het ligt ook aan het tempo waarin je je rit aflegt, of er wel of niet gedronken gaat worden.
Endurance-paarden drinken vaak in de eerste 30 km van een rit ook al wel, als ze dat wordt aangeboden, zeker als het ervaren endurancepaarden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:40

Ik probeer nog wel eens of mijn pony dan ergens uit een plas ofzo wil drinken.
Maar met warm weer zijn er niet alitjd plassen en maak ik me daar ook weleens 'druk'om...laat hem dan vaak wel grazen met bit uit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:44

Leuk adnariM! Zo'n sulky lijkt mij ook nog wel eens wat. Misschien dat ik Alanda ooit nog eens voor de kar laat beleren (die doet alles toch zo netjes :D), maar dan is het natuurlijk wel het leukste als ik meteen mijn ouders mee kan nemen. Die zie ik nog niet op een sulky zitten :D

@ Somebitch, Alanda drinkt onderweg wel eens wat uit plassen, of bij het Bankven. Maar om nou te zeggen "wat drinkt die veel onderweg", nee, dat beslist niet.

Net weer lekker alleen met Alanda de hort op geweest. Even een snel ritje naar het Bankven. Dat red ik schijnbaar makkelijk om binnen een uur heen en terug te zijn, dus dat is een goeie om te onthouden voor als ik 's avonds nog even snel een ritje wil doen (zoals nu dus :P ) Heerlijk dat de temperatuur omhoog krabbelt en dat het langer licht is!! En het viel me op dat het, na dat beetje regen dat al gevallen is, ook al wat groener wordt... jeeej!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:29

Ja proberen te eten of een plas onderweg. Maar mijnes drinkt écht niet onderweg. Tijdens endurance ook niet, dan moest ik heb echt pushen met wortels en appels.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:39

Die van mij dronk eerst overal. Tot ik hem een keertje uit een meertje wou laten drinken. Bleek alleen helemaal vol te zitten met kikkerdril. Hij liep de slok water gelijk uit zijn mond lopen. En daarna deed hij bij dat meertje niet meer dan lippen natmaken. :')

Lazy day. :')
Afbeelding
Afbeelding

En nog een zondag na de buitenrit. :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:09

Hahaha Marcella die foto is echt grappig!!
Ik wil misschien morgen een rondje zelf gaan...mits droog.
Anders misschien zaterdag of zondag weer, heerlijk als het weer wat beter wordt!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:22

Hahha, de lazy day :z

Ik neem altijd een emmer water mee. Van de week dronk ie 'm al half leeg voor we begonnen :Y). Soms drinkt ie wel, soms niet.......

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:15

Kuggur schreef:
hetlevenwint schreef:
Ik heb gewoon boomloos dekje

Ik dacht dat álle dekjes boomloos waren.... :D

_O-

Ik ga vandaag rijden met Jack, hopen dat het zadel beter aanvoelt dan vorige keer mag daar anders weer naar kijken... (ik zat niet goed naar mijn idee) -O- . Nu maar centjes verdienen voor koets, tuig en western zadel (laat dan iemand komen daar voor voor passen en dergelijke).

Zou dan misschien lessen in trail nemen met de mijne.. nu eerst dat bij elkaar sparen :') .

Owja mijne drink gewoon uit plassen, drink wat en begint dan mij onder te spetteren...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:31

Hoe neem je een emmer water mee te paard dan? :')

Geen idee of die van mij drinkt onderweg. Iniedergeval niet uit plassen. :o volgende week zaterdag heb ik een endurance rit dus ben benieuwd of hij dan gaat drinken. :j

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:05

Gewoon op z'n kont parkeren die emmer, nog nooit gezien. :Y)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:02

Mijn ervaring is dat de meeste paarden de eerste 40 km niet drinken...
De mijne drinkt onderweg vrij weinig, maar in de vetgates wel goed, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Je schijnt trouwens opvouwbare emmers te hebben die je makkelijk te paard mee kunt nemen, maar daar zie ik het nut dus echt niet van in :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:29

Ik zie er het nut op zich wel van in,die emmers...als je écht lange tochten maakt of misschien zelfs een trektocht en je neemt bagage mee??

iets anders...iemand tips voor een manier om een nieuw,aardig groot stuk bos te leren kennen?
Ofwel,een app oid om te kunnen zien waar ik ben en vooral:hoe ik terug kom?

Ik heb wel mytracks,die een route 'opneemt',maar volgens mij navigeert die niet?
Ben een ster in verdwalen..
En nadeel van die apps is dat ze de batterij leegvréten..

Een garmin misschien?(nu nog even niet,geen geld voor....)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:19

Kim_Evendi schreef:
Mijn ervaring is dat de meeste paarden de eerste 40 km niet drinken...
De mijne drinkt onderweg vrij weinig, maar in de vetgates wel goed, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Je schijnt trouwens opvouwbare emmers te hebben die je makkelijk te paard mee kunt nemen, maar daar zie ik het nut dus echt niet van in :P

Je hebt opvouwbare emmers, in diverse uitvoeringen en te verkrijgen bij de betere buitensportzaak, bijvoorbeeld de Zwerfkei in Woerden http://www.zwerfkei.nl/

Op trektochten is zo'n emmertje erg handig, zowel om onderweg wat water uit een vijver te scheppen als om ze 's avonds brok te geven als ze op de wei staan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:00

Op Endomondo kun je zien wat je al hebt gereden, als je 'm bij de start hebt aangezet kun je dus ook zo je weg wel weer terugvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:09

Die ken ik niet.
Maar dan moet je dezelfde weg terug??
Ik zou het handig vinden dat mócht ik de weg even niet meer weten ik een punt kan intikken oid waar ik dan weer heen word gestuurd...
In de bossen is het gewoon soms lastig de weg vinden zeker als ze in elkaar overlopen (Veluwe/veluwezoom)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:24

Anoniem schreef:
Die ken ik niet.
Maar dan moet je dezelfde weg terug??
Ik zou het handig vinden dat mócht ik de weg even niet meer weten ik een punt kan intikken oid waar ik dan weer heen word gestuurd...
In de bossen is het gewoon soms lastig de weg vinden zeker als ze in elkaar overlopen (Veluwe/veluwezoom)

Dan zul je toch aan de GPS moeten, vrees ik, of heel simpel leren kaartlezen.....

Oh, en voor leeglopende foons heb je handige externe battery-packs, zelfs op zonne-energie.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:29

@DC: dat kan niet, maar je kan natuurlijk wel kijken waar je ongeveer naartoe moet. Wat ikke zegt, als je dat wil, dan wordt het een gps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:47

En doel je dan op een losse gps?Zoals garmin ofzo?
Ik heb daar nu even nog geen budget voor, dus ben blij dat ik voorlopig nog even samen richting bos kan met adnariM.. ;)

Maar het lijkt me wel handig,zoiets...

Kaartlezen is natuurlijk ook goed,moet nog even een goede kaart van deze omgeving vinden.

Hoe rijden jullie eigenlijk?
Met kaart,telefoon,gps....?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:49

Op de kaart van Zuidoost Veluwe staan fietspaden maar ook ruiterpaden tot aan Loenen. Heb je daar niets aan? Die gebruikte ik ook toen ik net in dat gebied stond. Kun je bij de VVV of bezoekerscentrum halen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:53

Loenen zelf wil ik ook nog wel,want ik ken dat stuk (nog)niet...zeg maar Loenermark enzo..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:31

Thuis rij ik met Endomondo Pro voor snelheid/afstand, in andere gebieden via uitgezette routes/knooppuntennetwerk of met iemand mee die de weg weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:39

En die routes zet je ook ergens op?
Of volg je bordjes of een kaart?