Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:07

Natuurlijk kun je mensen verplichten om dat ruiterbewijs te gaan halen, maar ook dan blijven de asociale ruiters gewoon asociaal rijden, daar verandert niets aan. Alleen de ruiters die zich normaal al netjes gedragen zijn met zo'n verplichting gedupeerd, want die moeten er voor betalen, terwijl zij zich al netjes gedragen in het verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:08

idd hypo Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:09

Zie het rijbewijs.... Ik zie nog steeds zat asociale mensen in een auto op de weg, hoor.....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:56

Ja, maar het is voor de veiligheid van jezelf, dat van je paard en voor de overige mensen om je heen. Er zitten ook associale mensen op een paard... Wat wil dat nou zeggen? Dat het rijbewijs van de auto net zo goed kan worden afgeschaft? Zodat iedereen op de weg lekker een potje asso kan gaan doen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:59

Binckydenice schreef:
Ja, maar het is voor de veiligheid van jezelf, dat van je paard en voor de overige mensen om je heen. Er zitten ook associale mensen op een paard... Wat wil dat nou zeggen? Dat het rijbewijs van de auto net zo goed kan worden afgeschaft? Zodat iedereen op de weg lekker een potje asso kan gaan doen?

Nee, dat wil ik in elk geval niet zeggen. Ik wil wel zeggen dat het geen garantie biedt. Ik heb zelf geen ruiterbewijs, maar ik rij wel al 30 jaar, waarvan zo'n 25 jaar ook op de weg. Denk maar niet dat zo'n papiertje mijn veiligheid vergroot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:05

Nee, natuurlijk niet... Het autorijbewijs afschaffen is absoluut geen goed idee. Knipoog

Ik wilde alleen even duidelijk maken dat een ruiterbewijs niet zoveel toe zal voegen aan de veiligheid op de weg.
De meeste ruiters die regelmatig op de openbare weg komen, snappen de verkeersregels toch al (want ze hebben zelf al een rijbewijs of op de basisschool een verkeersexamen gedaan). Dus voor de verkeersregels vind ik een ruiterbewijs niet nodig.

Bovendien leer je paardrijden bij een manege, het ruiterbewijs is alleen een momentopname in de vorm van een test, en bewijst nog helemaal niets over je kennis en praktijkinstinct van handelen op de openbare weg. Lachen

Natuurlijk is voorlichting altijd goed, maar ik zie het nut niet zo in van een verplicht ruiterbewijs, omdat het in mijn ogen niets toevoegd. Mensen die zich normaal gedragen op de weg, doen dat ook zonder ruiterbewijs, en mensen die zich asociaal gedragen op de weg doen dat ook met ruiterbewijs. Dus er is eigenlijk geen toegevoegde waarde.
Pubers die zichzelf met hun paard voor een auto gooien, blijven dat toch wel doen, tenzij er een speciaal programma opgezet wordt, waarin ze te zien krijgen wat de gevolgen kunnen zijn. Maar met het huidige ruiterbewijs is dat niet het geval.

De overheid kan dus beter de automobilisten beter inlichten over de gevaren van paarden op de weg, daar worden veel meer ongelukken mee voorkomen dan het "opvoeden" van ruiters.

Denk ik Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:12

Voor veel mensen zou het wel iets goeds zijn, dan heb ik het vooral over kinderen die zonder begeleiding zijn, ik zou ook vaak een volwassen iemand onverantwoordelijk over de weg heen gaan met een paard. Dan denk ik soms tjonge jonge die zou wel een cursus goed gedrag mogen hebben. Ze zouden het ruiterbewijs in moeten voeren en moeten verstrengen met goede verkeersregels en hoe te handelen met onverwachte situaties....Want vooral daarin gaat het vaak fout...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:43

Binckydenice schreef:
Voor veel mensen zou het wel iets goeds zijn, dan heb ik het vooral over kinderen die zonder begeleiding zijn, ik zou ook vaak een volwassen iemand onverantwoordelijk over de weg heen gaan met een paard. Dan denk ik soms tjonge jonge die zou wel een cursus goed gedrag mogen hebben. Ze zouden het ruiterbewijs in moeten voeren en moeten verstrengen met goede verkeersregels en hoe te handelen met onverwachte situaties....Want vooral daarin gaat het vaak fout...

En wat verwacht je van een cursus "goed gedrag" bij zo'n volwassene? Dat ze zich daarna voorbeeldig gedragen? Ik zou er niet al te hard op rekenen, want het gros van de mensen weet best hoe het eigenlijk zou moeten, maar heeft daar gewoon geen zin in. Enige methode om fatsoenlijk gedrag te kweken is handhaving van de regels, mensen die zich gevaarlijk gedragen in het verkeer een flinke boete geven. Maar daar kom je op het volgende punt: pakkans. Als je weet dat het risico op het krijgen van een boete groot is, houdt je je meestal wat beter aan de regels dan wanneer je zeker weet dat er niet gecontroleerd wordt. Het hebben van een rijbewijs (of ruiterbewijs) maakt in die zin niet uit.
En ik ben er helemaal voor om een leeftijdsgrens in te stellen voor het (z)onder begeleiding op pad gaan van kinderen, ergens bij de 25 of zo Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:03

Shadow0 schreef:
Je bent bij autorijden niet verplicht om een aantal lessen te volgen - alleen is het vrijwel onmogelijk om je rijbewijs te halen zonder dat te doen.

oowh sorry dat dacht ik Bloos
mijn fout

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 23:58

runningkawa schreef:
kan je nagaan hoe slecht je rijd als je dat niet eens kunt,
want dat is wat jij nu met andere woorden zegt Bloos

Dus ik zou zeggen, kom maar op met die eis Haha!

Tja het is maar hoe je het interpreteerd... Maar wat jij nu zegt dat bedoel ik er niet meer, dat
snap je wel natuurlijk. Als je dus een proefje kan rijden, hoeft dit niet te betekenen dat je
kan rijden... Dusss...

Het zou dus gewoon een belachelijke eis zijn... Cool

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 00:21

ik denk ook dat het niet helpt aan de veiligheid van de ruiter op de weg....

want! automobisten wordt niet geleerd wat de tekenen van ruiters zijn op een paard..

ik heb hier namelijk een grote discussie met mijn autorijles instructeur over gehad dinsdag. want hij zegt dat wij het ook uitlokken en niet onder de mom van dat wij aso zijn maar dat als er jongeren van 20 in een auto aankomen racen en jij seint dat de auto langzamer moet gaan rijden dat ze dan express de gaspedaal intrappen.. dus mijn rijinstructeur zei ook heel eerlijk beste is om niet te seinen ook al is het je geleerd, omdat mensen dan express gaan doen wat jij net niet wil.. dat is zijn ervaring in het verkeer.. ik was het natuurlijk niet mee eens, vooral als je op een jong paard rijd.

nog ook iets!
een punt waar mijn auto rijinstructeur mij op gewezen heeft, als er een aanrijding voorkomt met een auto en paard altijd politie bellen en de auto mobilist laten wachten en anders kenteken noteren als het kan. want anders kunnen ze jou aanklagen. ook al heb jij juist gehandelt en er zijn geen getuigen kunnen ze jou er op pakken als er schade is aan de auto... ook al is het joun fout dus niet! als jij geseint hebt en ze gaan stug door een paard springt opzij tegen de auto. altijd politie bellen dan sta je al een stuk sterker, want hij heeft me al meerder van zulke gevallen verteld met niet alleen paarden dat de mensen die juist niets fouten hadden gedaan en voor mochten opdraaien..

moest dit even kwijt.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:54

Dakie schreef:
dus mijn rijinstructeur zei ook heel eerlijk beste is om niet te seinen ook al is het je geleerd, omdat mensen dan express gaan doen wat jij net niet wil.. dat is zijn ervaring in het verkeer.. ik was het natuurlijk niet mee eens, vooral als je op een jong paard rijd.

Waar ben je het niet mee eens?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:28

Ik ben het in ieder geval wel eens met je rijinstructeur, ik heb namelijk ook de ervaring dat mensen dan juist voorbij komen scheuren met een hoop bombarie. Er werd zelfs eens naar mij geroepen dat ik dan lekker dat paard in de worst moest stoppen als ik hem niet onder controle had terwijl er van niet onder controle hebben geen sprake was, ik vroeg gewoon simpel met een vriendelijk gebaar of ze wat ruim wilde paseren, mijn paard was de rust zelve en dat wilde ik graag zo houden.

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:23

Hypofocus schreef:
Nee, natuurlijk niet... Het autorijbewijs afschaffen is absoluut geen goed idee. Knipoog

Ik wilde alleen even duidelijk maken dat een ruiterbewijs niet zoveel toe zal voegen aan de veiligheid op de weg.
De meeste ruiters die regelmatig op de openbare weg komen, snappen de verkeersregels toch al (want ze hebben zelf al een rijbewijs of op de basisschool een verkeersexamen gedaan). Dus voor de verkeersregels vind ik een ruiterbewijs niet nodig.

Bovendien leer je paardrijden bij een manege, het ruiterbewijs is alleen een momentopname in de vorm van een test, en bewijst nog helemaal niets over je kennis en praktijkinstinct van handelen op de openbare weg. Lachen

Natuurlijk is voorlichting altijd goed, maar ik zie het nut niet zo in van een verplicht ruiterbewijs, omdat het in mijn ogen niets toevoegd. Mensen die zich normaal gedragen op de weg, doen dat ook zonder ruiterbewijs, en mensen die zich asociaal gedragen op de weg doen dat ook met ruiterbewijs. Dus er is eigenlijk geen toegevoegde waarde.
Pubers die zichzelf met hun paard voor een auto gooien, blijven dat toch wel doen, tenzij er een speciaal programma opgezet wordt, waarin ze te zien krijgen wat de gevolgen kunnen zijn. Maar met het huidige ruiterbewijs is dat niet het geval.

De overheid kan dus beter de automobilisten beter inlichten over de gevaren van paarden op de weg, daar worden veel meer ongelukken mee voorkomen dan het "opvoeden" van ruiters.

Denk ik Knipoog

Afgod Afgod AMEN Afgod Afgod

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:35

Nou ik vind het ruiterbewijs echt geldklopperij.Idd zoals vele al zeggen het vergroot niets aan de veiligheid van jezelf en anderen.Ze roepen het al heel lang maar er is niets van gekomen en ik ga me er ook niet druk over maken over zo'n stom papiertje.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:39

Ik dacht altijd al dat dit verplicht was?
Opzich vind ik het wel goed, zo mijd je onervaren ruiters op de weg. Maar voor mijzelf, ik heb al heel lang ervaring. En weet dat zo'n papiertje niets verandert aan mijn veiligheid en de veiligheid van de andere weggebruikers. En ookal heb je nog zoveel ervaring. Als je paard op hol slaat zijn er niet veel mensen die hem binnen een paar seconden stil hebben. Of gewoon simpel wegspringen en daarmee een weggebruiker raken. Ongelukken zitten in een klein hoekje.
Ik ben vóór als het rond de 50 euro kost, maar zoals het er nu voor staat vind ik het geldklopperij.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:56

Ze kunnen het net zo goed niet invoeren vind ik.
Er zijn er hier genoeg associale mensen die in volle galop langs je rijden en echt niet even gaan stappen als ze je zien, die harde galop is natuurlijk veel belangrijker dan het paard van een ander dat op hol slaat. Deze mensen weten heus wel wat ze moeten doen maar doen het gewoon niet, als ze een ruiterbewijs hebben waarschijnlijk ook niet.
Ten tweede moet het dan ook nog gecontroleerd worden, dat zie ik eigenlijk ook nog niet gebeuren.
En verder is het toch nergens een garantie voor? Een paard is en blijft een dier, als er dan van die gozertjes langskomen die denken dat het leuk is om je paard te laten schrikken of een auto die keihard voorbijrijdt kan je paard nog steeds schrikken en ongelukken veroorzaken, met of zonder dat stukje papier.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:29

@Shadow0: waar ik het niet mee eens was.. met het niet seinen.. ik weet ook wel dat mijn auto rij instructeur gelijkt heeft, maar als je het niet doet kan zijn dat mensen met niet zulke bedoelingen gewoon in de tempo door blijven rijden..

en mensen let vooral op het stuk wat ik over een mogelijk aanrijding/ schade heb geschreven! politie bellen...

ik heb al wel een keer gezien dat een vriendin van mij haar verzorgpaard te weg op sprong omdat het dier al bang was en toen kwam er ook nog een auto met een noodgang aan racen. gelukkig lichte schade aan de auto en de paard alleen schrik en voor de rest niks.. gelukkig waren we met meerdere personen en hebben wij die man ook even verteld waar hij wel niet bezig was.. omdat ik (niet op een paard of pony) al ver van te voren stond te seinen om langzamer te gaan rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:38

Dakie schreef:
@Shadow0: waar ik het niet mee eens was.. met het niet seinen.. ik weet ook wel dat mijn auto rij instructeur gelijkt heeft, maar als je het niet doet kan zijn dat mensen met niet zulke bedoelingen gewoon in de tempo door blijven rijden..

Als jij daardoor vaker in de problemen komt dan je ze vermijdt dan ben je gewoon niet erg handig bezig. Heeft weinig met wel of niet mee eens zijn te maken, maar gewoon met tellen en het verstandigste besluit nemen.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:04

het is ook gewoon een probleem dat mensen het niet met de auto theorie krijgen.. of brommer enz enz... en dat heb ik het natuurlijk over het seinen van ruiters...

maar ja, ongelukken blijven jammer genoeg gebeuren. hoe je het ook probeerd om het te vermijden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:11

Dakie schreef:
het is ook gewoon een probleem dat mensen het niet met de auto theorie krijgen.. of brommer enz enz... en dat heb ik het natuurlijk over het seinen van ruiters...

Ik zeg het op elke pagina wel een keertje - maar is dat het probleem? Daar geloof ik namelijk niets van. Als ik om me heen kijk zie ik een boel mensen die zich gewoon enorm aso gedragen op de weg, zonder rekening te houden met anderen of onzinnige dingen als regels. Maar dat betekent niet dat ze het niet weten, alleen maar dat ze het niet willen!

Het 'sein' voor rustigaan is volgens mij door iedereen te begrijpen, vooral in combinatie met een springend en stuiterend paard.

Ik ken eigenlijk maar 1 situatie die echt alleen komt door te weinig kennis van de weggebruikers, en dat zijn de welwillende weggebruikers die heel rustig passeren en 2 meter verderop even flink optrekken, niet beseffend dat zo'n plotseling geluid achter het paard juist eerder tot schrik leidt.

LindaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:24

dat vind ik toch niet zo geweldig. Aan de ene kant wel
goed aan de andere kant ook niet. Want moet je nou
echt óveral een bewijsje voor hebbe.. ? Gaat me toch
een beetje te ver.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:44

Je kan er in ieder geval nooit op achteruit gaan als je deze gaat halen toch?

LindaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:48

Binckydenice schreef:
Je kan er in ieder geval nooit op achteruit gaan als je deze gaat halen toch?

Nee dat niet Knipoog Lachen , maar het word wel een beetje vervelend
wanneer het echt verplicht word... als jij al 20 jaar lekker buiten
rijd. En ineens een snotneus naar je toe komt die je ff komt
vertellen dat jij je ruiterbewijs maar moet gaan halen. Na dat vind
ik toch wat overdreven.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:49

Ja, maar in veel gevallen zal het een uitkomst zijn, als je ziet hoe sommige langs de weg bezig zijn....