Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Binckydenice schreef:Ja, maar het is voor de veiligheid van jezelf, dat van je paard en voor de overige mensen om je heen. Er zitten ook associale mensen op een paard... Wat wil dat nou zeggen? Dat het rijbewijs van de auto net zo goed kan worden afgeschaft? Zodat iedereen op de weg lekker een potje asso kan gaan doen?
Binckydenice schreef:Voor veel mensen zou het wel iets goeds zijn, dan heb ik het vooral over kinderen die zonder begeleiding zijn, ik zou ook vaak een volwassen iemand onverantwoordelijk over de weg heen gaan met een paard. Dan denk ik soms tjonge jonge die zou wel een cursus goed gedrag mogen hebben. Ze zouden het ruiterbewijs in moeten voeren en moeten verstrengen met goede verkeersregels en hoe te handelen met onverwachte situaties....Want vooral daarin gaat het vaak fout...
Shadow0 schreef:Je bent bij autorijden niet verplicht om een aantal lessen te volgen - alleen is het vrijwel onmogelijk om je rijbewijs te halen zonder dat te doen.
runningkawa schreef:kan je nagaan hoe slecht je rijd als je dat niet eens kunt,
want dat is wat jij nu met andere woorden zegt
Dus ik zou zeggen, kom maar op met die eis
Dakie schreef:dus mijn rijinstructeur zei ook heel eerlijk beste is om niet te seinen ook al is het je geleerd, omdat mensen dan express gaan doen wat jij net niet wil.. dat is zijn ervaring in het verkeer.. ik was het natuurlijk niet mee eens, vooral als je op een jong paard rijd.
Hypofocus schreef:Nee, natuurlijk niet... Het autorijbewijs afschaffen is absoluut geen goed idee.
Ik wilde alleen even duidelijk maken dat een ruiterbewijs niet zoveel toe zal voegen aan de veiligheid op de weg.
De meeste ruiters die regelmatig op de openbare weg komen, snappen de verkeersregels toch al (want ze hebben zelf al een rijbewijs of op de basisschool een verkeersexamen gedaan). Dus voor de verkeersregels vind ik een ruiterbewijs niet nodig.
Bovendien leer je paardrijden bij een manege, het ruiterbewijs is alleen een momentopname in de vorm van een test, en bewijst nog helemaal niets over je kennis en praktijkinstinct van handelen op de openbare weg.
Natuurlijk is voorlichting altijd goed, maar ik zie het nut niet zo in van een verplicht ruiterbewijs, omdat het in mijn ogen niets toevoegd. Mensen die zich normaal gedragen op de weg, doen dat ook zonder ruiterbewijs, en mensen die zich asociaal gedragen op de weg doen dat ook met ruiterbewijs. Dus er is eigenlijk geen toegevoegde waarde.
Pubers die zichzelf met hun paard voor een auto gooien, blijven dat toch wel doen, tenzij er een speciaal programma opgezet wordt, waarin ze te zien krijgen wat de gevolgen kunnen zijn. Maar met het huidige ruiterbewijs is dat niet het geval.
De overheid kan dus beter de automobilisten beter inlichten over de gevaren van paarden op de weg, daar worden veel meer ongelukken mee voorkomen dan het "opvoeden" van ruiters.
Denk ik
Dakie schreef:@Shadow0: waar ik het niet mee eens was.. met het niet seinen.. ik weet ook wel dat mijn auto rij instructeur gelijkt heeft, maar als je het niet doet kan zijn dat mensen met niet zulke bedoelingen gewoon in de tempo door blijven rijden..
Dakie schreef:het is ook gewoon een probleem dat mensen het niet met de auto theorie krijgen.. of brommer enz enz... en dat heb ik het natuurlijk over het seinen van ruiters...
Binckydenice schreef:Je kan er in ieder geval nooit op achteruit gaan als je deze gaat halen toch?