Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
browneyes
Berichten: 42
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Nederland

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:54

Met mijn eerste Fjord ging ik altijd alleen naar buiten, die was 300% mak, ik reed (stom!) destijds ook altijd zonder cap. Maar nu... ik ga niet in mijn eentje naar buiten, daar is Vlim te onzeker voor... hij ziet echt alles (spoken). Daarnaast schijnen er in het natuurgebied rondom de manege (rand van Den Haag) nog wel eens mafkezen rond te lopen en ik heb er weinig behoefte aan om zo iemand tegen te komen. Als ik dan nog mijn mobieltje tevoorschijn moet toveren, dan ben ik te laat, vrees ik... O ja, en inmiddels rijd ik ALTIJD met cap, want 1x verkeerd vallen en het kan afgelopen zijn.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:59

ik heb eerlijk gezegd nog nooit alleen buiten gereden...
maar op zich moet het wel kunnen.
je kan in de bak natuurlijk ook heeeeel fout terecht komen!
ga je eerst alleen lekker wandelen met je paardje, dus zelf ernaast !
denk dat dat een goeie is om overal aan te wennen als jullie met z'n 2tjes zijn Lachen

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:11

Nou gisteren weer alleen buiten gereden en hij was superbraaf op het dode af. En de vorige keer met stalgenoot was geen succes (lag er bijna naast).

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:48

LEKKER DOEN! JE LEEFT MAAR EEN KEER!

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:38

Isalover schreef:
LEKKER DOEN! JE LEEFT MAAR EEN KEER!


Haha! Haha! is dit nou cynisch bedoeld?????

destiny88

Berichten: 698
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: maarssen

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:45

Allen buiterijden kan makkelijk doe ik ook altijd.
Als jij weet dat je paard rustig is en jij niet bang bent kan het makkelijk..

__xMariek

Berichten: 337
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Dronten

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:45

Ik rij nu zo'n 5 jaar op de pony van een vriendin, zij geeft mij ook les. Pony is al 21, maar soms nog zó gek en gestoord Knipoog Maar dat vind ik niet erg, meestal is ze heel rustig. Haar baasje doet volgend jaar examen en heeft het vrij druk met school, daarom rijd ik af en toe alleen. Omdat er geen binnenbak is en in de winter de buitenbak vaak nat, moet ik eigenlijk altijd buiten rijden. Tot nu toe altijd goed gegaan Knipoog Neem je mobiel mee, dan kun je altijd bellen Clown

Charlie82

Berichten: 223
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Graft

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:47

Het zou er bij mij aan liggen wat voor een paard ik mee heb. Maar met mijn eigen paard ga ik graag alleen. Wel idd met een telefoontje op zak. Maar de hoofdreden voor mij is dat ik bij het naar buitengaan niet graag van andere mensen afhankelijk ben.
Maar je moet er gewoon een goed gevoel bij hebben.

missMuppit

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-01-07

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:05

bij mijn verzorg/huur paardjes hebbe we geen bak (alleen een hele zware longeerbak) dus we moete wel naar buite. en in de zomer vakantie gaat de eigenaar 2 maanden naar zeeland. dan moge wy ook kome voor een strand rit Pling maar waar het om ging: ik rij alleen maar buite, samen met een vriendin. ik rij op ee soort kleine shire en sij op een shet. altijd handig Knipoog

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:08

destiny88 schreef:
Allen buiterijden kan makkelijk doe ik ook altijd.
Als jij weet dat je paard rustig is en jij niet bang bent kan het makkelijk..

Inderdaad; dan moet je natuurlijk het juiste paard hebben Nagelbijten / Gniffelen En je paard kennen; 'O ow daar staat een hond;Even opletten' 'Oo nu moet ik even inhouden anders gaat hij/zij er vandoor'.

Kan dus best. Mits je genoeg ervaring hebt!

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:59

Als bijrijdster en nu ook met eigen paard heb rijd ik veel alleen buiten. Ik kan mijn werktijden grotendeels zelf indelen en dus overdag gaan en dat kunnen weinig mensen. Ik zorg altijd dat ik mijn mobiel heb en wat basisspulletjes (hoevenkrabber, touw, een papier met mijn adresgegevens en telefoonnrs. van vrienden i.g.v. nood) en laat op stal altijd mijn route achter en de verwachtte tijd van thuiskomst. Ik vind alleen rijden niet gevaarlijker dan met meerdere mensen rijden. Als we met een groepje rijden doen we dat altijd met paarden die gewend zijn buiten te rijden en onder controle zijn. Vorig jaar heb ik na jaren weer eens de fout gemaakt dat ik akkoord ging dat er zich op de Veluwe bij ons groepje van drie twee onbekende paarden voegden. Eén van de twee paarden bleek nooit buiten te rijden, was enorm druk en schrikkerig, bokte en sloeg zelfs een keer met als gevolg dat de rest de handen vol kreeg. Voor mij hoeft dat niet en dàt vind ik gevaarlijker dan alleen rijden. Ik zou op een paard wat ik niet vertrouwde noch in een groep noch alleen buiten willen rijden. Een clubje wat goed samengaat is heerlijk en gezellig en met z'n tweeën op pad is wat relaxter en genieten van de natuur. Je komt zo vaak wat meer wild tegen op je pad.

Cathelijne15

Berichten: 574
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:45

Als je je paard goed kent enzo dan kun je best alleen buiten rijden denk ik. Maar bij een paard die je minder vertrouwt kun je beter met z'n 2e gaan, zou ik doen dan. Lachen

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:21

Ik rijd bijna altijd alleen buiten, vind het veel lekkerder.
Als ik met z'n tweeën of nog meer rij, dan moet je zoveel rekening houden met andere paarden, en je kunt niet doen en laten wat je zelf wilt. En m'n verzorgpony word er af en toe ook best druk van als je met z'n tweeën (of meer) rijd. Daarom rij ik liever alleen, je kunt lekker je eigen gang gaan, niks geen gezeur of wat dan ook en lekker je eigen weg.
Het enige voordeel eraan vind ik dat het gezelliger is met z'n tweeën (of meer).

Laatst ben ik dus wel een hele enge man tegen gekomen in het bos, ben toen heel hard weg gegalopeerd (was samen met iemand anders) maar wie weet wat hij wel niet gedaan had als je alleen was! Best eng hoor!
Maar nu let je daar dus extra op en kijk je heel vaak achterom enzo of er niets "engs" aan komt, doordat die "rare" man er dus was.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:28

met paard ben je altijd sneller zegt mijn moeder altijd Knipoog, als ik echt alleen ga, neem ik ook een zweep mee, kan ik ze slaan Tong uitsteken

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:03

Ik rij vrijwel uitsluitend alleen buiten, maar alleen op mijn eigen paard welke ik door en door vertrouw en dat is niet van de ene op de andere dag gegaan.

Loren
Berichten: 88
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:19

Het ligt vooral aan je eigen gevoel. Als jij denkt dat je de controle over je paard hebt en je voelt je er zeker bij zou ik het doen.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:58

opala schreef:
Ik rij vrijwel uitsluitend alleen buiten, maar alleen op mijn eigen paard welke ik door en door vertrouw en dat is niet van de ene op de andere dag gegaan.


Idem is het bij mij niet van de ene op de andere dag gegaan. Hij was jong en nog niet zo lang zadelmak. Ik heb er veel tijd ingestoken om buiten samen op pad te gaan. Heb gewandeld aan de hand. Kennis laten maken met verkeer m.n. hoge voertuigen zoals vrachtwagens, tractoren, met allerei voorwerpen en geluiden en toen ik merkte dat hij met veel zelfvertrouwen naar buiten ging, niet uit zijn pan ging als er zich iets voordeed, hij op mij vertrouwde ben ik alleen op pad gegaan en ik ben er pas na verscheidende bosritten ook op langs de weg gaan rijden.
Ook het traileren heb ik rustig opgebouwd. Ik moet zeggen dat ik er nog steeds veel plezier van heb dat het zo is gegaan.

Steffiee

Berichten: 210
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Dronten

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:13

Ik ga ook gewoon alleen naar buiten, wel met mobiel.
Ons bos ( waar ze nu alles aan het kappen zijn voor een stomme woonwijk:( ) is trouwens 100 m verderop dus ze kunnen dr zo heen lope Haha!

_xLarax_

Berichten: 78
Geregistreerd: 25-03-06

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:48

Ik hou er niet zo van alleen een buitenrit maken!! Ik voel me veiliger als er nog een pony mee gaat want als er wat gebeurt dan zit je! En het is natuurlijk gezelliger Knipoog

MariekeVol

Berichten: 1649
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:59

Ik vind het niet fijn... ook al is de pony betrouwbaar: als ik lekker aan het rijden ben en er komt iemand/iets tevoorschijn, een geluid, plastic zak, wat dan ook, dan schrik ik zèlf nog wel eens.. en daar kan dan de pony dan ook weer van schrikken.
Ik ben ook wel eens op buitenrit mijn stijgbeugel kwijtgeraakt in galop... de pony begon te draven en ik lag ernaast.. en die pony was ook 300 % betrouwbaar Lachen.
Bovendien vind ik het gewoon eng in mijn eentje Tong uitsteken
Maar als antwoord op de stelling: het moet kunnen, maar ik doe het niet. Mag het ook niet trouwens.

Lucy_

Berichten: 1876
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Bleskensgraaf

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:08

Ik moet wel.
De rest bij ons op stal rijden altijd in de bak. Of ze gaan samen buiten rijden en dan mag ik niet mee Knipoog
Ik rij dus altijd alleen buiten. Maar ik ga niet zo ver weg. Meestal blijf ik wel waar auto's voorbij komen mocht er wat gebeuren en blijf ook in de buurt van de dorpen etc. Mijn pony kan best ergens van schrikken en er van door gaan maar bij de meeste dingen weet ik wel wanneer ze er vandoor gaat waardoor ik haar al iets meer in de hand pak Knipoog.
Ik ben ook een keer een enge man tegen gekomen. Dat was in een soort "bos" en dat noemen ze al niet zo geweldig maar goed. Ik was toen wel samen met een vriendin en we waren er snel vandoor gegaan maar later kwamen we hem weer tegen. Brr .. daar ga ik dus ook nooit meer heen Knipoog

ziatje
Berichten: 1198
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:10

Ik ga altijd alleen naar buiten Lachen

anouckiie__
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: kesteren

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:08

ik rij wel buiten en heb ook altijd me telefoon bij me. maar er kan natuurlijk maar zo iets gebeuren je pony hoeft maar te schrikken en hij kan wegvliegen. mischien dat die dat niet doet maar het kan altijd.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:02

ik ga elke dag alleen naar buiten.