Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:06

Ik heb ervaring met lange trektochten te voet en ben opgegroeid tussen de paarden, toch denk ik er niet aan een paard deze gigantische tocht aan te doen. Waarom niet? Omdat het paard er niet zelf voor kiest. Mijn droom zijn de olympische spelen, toch moet ik mijn dromen bijstellen en in kleine stukjes opdelen, eerst provinciaal, dan hopen op een Belgisch Kampioenschap en zo verder. Jullie willen ineens voor de hoofdprijs gaan. Begin met een toer naar compostella, de pyreneeën, in Amerika wat trektochten,... En als je zo 10 jaar ervaring hebt opgedaan, dan kun je misschien door Rusland naar Mongolië, in de hoop dat tegen dan de regels in Rusland soepeler zijn.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:06

Pichu schreef:
Het enige wat ik me afvraag is hoe je aan zoveel geld komt zonder te werken?

Daar kunnen wij niet over oordelen. Misschien heeft ts wel een flinke erfenis gekregen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:07

Pichu schreef:

Dat vraag ik mij ook nog steeds af... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:11

Ja dat begrijp ik. Ik vroeg het me alleen af.

TS, om een beetje paardenkennis te leren kun je zo al 10 jaar uittrekken. Dan nog minstens 5 jaar voorbereiden. Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar ik betwijfel ten zeerste of je dat er voor over hebt. Het is een hele mooie droom, zeker, maar waarom probeer je niet eerst wat anders?

Een wandel of fietstocht naar Mongolië bijvoorbeeld. Of een trektocht binnenin Nederland en misschien wel België of Frankrijk. Dat is ook leuk en net zo'n grote uitdaging!

Tieneke

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:14

Als ts ervaring heeft met tochten van +1000 km begrijp ik wel dat de Benelux nog weinig uitdaging biedt. Maar de paarden zou ik persoonlijk achterwege laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:15

Een flinke tocht door de Ardennen biedt zeker wel uitdaging!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:15

Voor wat ik (vooral) uit het profiel bekijken is dat TS binnen twee jaar al weg wilt (vind ik persoonlijk nogal krap i.v.m. met nu geen kennis over paarden).
Desniettemin is het echt geen optie om een vliegtuig te pakken en in Mongolië een paard te kopen en dan in dat land rond te reizen. Aangezien dat is wat je wilt.?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:17

Seltje schreef:
Ik heb ervaring met lange trektochten te voet en ben opgegroeid tussen de paarden, toch denk ik er niet aan een paard deze gigantische tocht aan te doen. Waarom niet? Omdat het paard er niet zelf voor kiest. Mijn droom zijn de olympische spelen, toch moet ik mijn dromen bijstellen en in kleine stukjes opdelen, eerst provinciaal, dan hopen op een Belgisch Kampioenschap en zo verder. Jullie willen ineens voor de hoofdprijs gaan. Begin met een toer naar compostella, de pyreneeën, in Amerika wat trektochten,... En als je zo 10 jaar ervaring hebt opgedaan, dan kun je misschien door Rusland naar Mongolië, in de hoop dat tegen dan de regels in Rusland soepeler zijn.

Dit vind ik echt een fantastisch advies! Gevoel voor paarden ontwikkelen duurt namelijk behoorlijk lang, om echt inzicht te krijgen in of het wel oke met ze gaat, ziektes voorzien, en gedrag inschatten. Door eerst 10 jaar lang al kleinere trektochten te doen leer je precies wat je paard nodig heeft om het vol te houden, terwijl er dan nog begeleiding voor handen is. Daarnaast heb je dan ook avontuur en prachtige plekken.

Als ik kijk naar mijn opa met meer dan 80 jaar ervaring met paarden, zou ik hem best durven wegsturen op een trektocht, het zit bij hem zo in zijn bloed en manier van doen verweven dat ik denk dat hij de verantwoordelijkheid voor een paard perfect aan kan. Maar zelfs dan met de kleine beschikbaarheid voor voedsel op sommige plekken zou ik mijn hart vasthouden. (en natuurlijk zou hij nu te oud zijn, maar is meer ter illustratie van paardenman in hart en nieren, vs met maximaal 5 jaar ervaring weg rijden naar mongolie). Ik denk dat het echt belangrijk gaat zijn het gevoel voor paarden te ontwikkelen, en elk klein signaaltje op te kunnen pikken, te handelen met nuchterheid en verantwoordelijkheid, en vooral heel fine getuned te raken op hoe paarden in elkaar zitten. Dit red je niet met 5 jaar. Ik zelf ben vanaf dat ik kon lopen met paarden in aanraking geweest, heb duizenden uren in het zadel gehad met verschillende paarden en pony's, en alsnog heb ik niet die ervaring en kijk op paarden die bijvoorbeeld mijn opa heeft. En ik ben van mening dat je dusdanig doorgewinterd moet zijn wil je zo'n toch maken. Daarom denk ik dat het plan van Seltje dus ook een meer haalbaar plan is omdat je in 10 jaar trektochten over de hele wereld met eventueel wat begeleiding zoveel meer leert!

Ik denk dat het uiteindelijk op de een of andere manier wel te doen moet zijn, maar qua voorbereiding zou ik toch de manier van Seltje kiezen, heel veel ervaring op doen door al te trekken in wat meer bewoonde gebieden, en dan pas kiezen voor jullie tocht der tochten. :) Heel veel succes, ik ben benieuwd naar jullie wegen!
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 16-08-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Wauw, een topic dat binnen één dag ontploft naar 12 pagina's, die afstand heeft TS toch maar mooi voor elkaar gekregen :D

Wat betreft tijden en afstanden, hoe lang heeft Dzjengis Khan er over gedaan om vanuit Mongolië Europa onveilig te maken? Of waren de afstanden 800 jaar geleden nog niet zo groot?

Die huisarts waar TS het over had heb ik ook wel eens iets over gelezen. Details staan me niet meer bij. En was er niet een Engelse (Ffyona Campbell??) die het deel Spanje - UK van haar voettocht om de wereld (of vanuit Zuid-Afrika, in elk geval aardig stukkie wandelen) met een ezel deed?
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 16-08-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

En zelfs dat lijkt me nog knap lastig! Je kunt ook naar Mongolië reizen en een paard leasen. Dan zit je ook niet aan het paard vast wanneer de tocht voorbij is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:18

Hoe dat ze het financiert is natuurlijk niemand zijn zaak en niemand zijn probleem. En bovendien zéér brutaal om te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:20

Oh, nou ik bedoelde het niet brutaal. :) Als je zo'n topic opent komen zulke vragen wel makkelijk naar boven ja.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:22

Pichu schreef:

Wat ik me afvraag is waarom het mensen interesseert hoe TS aan geld komt :+ TS geeft aan dat geld geen probleem is dus zal wel een goedgevulde bankrekening hebben, en als je geen huis hebt en kan overleven op Noodles heb je niet veel geld nodig :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:23

Ik vind dat eigenlijk niet heel brutaal, het is toch een deel van de reis.
Als je reisboeken leest staat het ook beschreven, mensen willen alles weten hoe zoiets tot stand komt en hoe het mogelijk gemaakt word omdat het toch een groot deel van de reis is.
Zeker als je zelf een droom hebt, is het eigenlijk een goede basis om te weten hoe andere het doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:24

Tieneke schreef:
Hoe dat ze het financiert is natuurlijk niemand zijn zaak en niemand zijn probleem. En bovendien zéér brutaal om te vragen.

Als het welzijn van twee paarden in gevaar kan komen, vind ik die vraag totaal niet brutaal.. Imho ziet ts de hele zaak veel te rooskleurig in..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:26

Pichu schreef:
Oh, nou ik bedoelde het niet brutaal. :) Als je zo'n topic opent komen zulke vragen wel makkelijk naar boven ja.

Ik snap prima dat iemand tegen TS zegt:
Besef je wel dat het veel gaat kosten om zo'n reis te ondernemen.

Ik vind niet dat je kan vragen hoe TS aan zoveel geld komt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:28

Ts kan vragen naar bepaalde kostinschattingen en dan zal ze zelf wel uitmaken of dat het waard is. Je vraagt niemand hoe hij/zij aan zijn geld komt, dat is privé, en als je het dan doet, dan is het nog de toon die de muziek maakt. Of stel de vraag desnoods via pb, als je echt denkt dat je dat moet weten, maar ga er niet vanuit dat je er antwoord op krijgt.

Mensen menen tegenwoordig dat ze het recht hebben om alles te weten, blijkbaar zelfs over een volslagen onbekende.

Eens met Brainless.

Ik ben ook niet voor het plan wat ze heeft, maar uiteindelijk gaat dit gewoon over een stukje beleefdheid.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:28

Tieneke schreef:

Volgens mij wordt er hier ook niet gevraagd hoeveel geld ze heeft en al helemaal niet wat de bankrekening is.
Vanuit mijzelf, vraagt zo'n reis behoorlijk wat financiën. Paarden, tuig, voer en voor zichzelf nog middelen etc. Daarbij kosten aan hoefsmeden en dierenartsen indien nodig (sowieso jaarlijkse enting, zadelcheck en tandarts) Niet te vergeten dat je al die jaren gewoon niet werkt?
Het is meer bedoeld voor de welzijn van de dieren. Heeft ze niet alleen de kennis (die voldoende beoordeeld is) maar heeft ze ook de financiële middelen om voor de paarden te zorgen op reis. Wij weten hier allemaal wat een DA kost. Maar we weten ook allemaal wat het kost om een paard te houden en te onderhouden. TS waarschijnlijk niet, die heeft al geen verstand van paarden laat staan van de kosten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:29

Er werd wel gevraagd hoe ze aan haar geld komt. Meermaals.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:33

Pichu schreef:

Tieneke schreef:
Er werd wel gevraagd hoe ze aan haar geld komt. Meermaals.

Toch wel ja.. Maar dan nog.
Dus mogen wij niet vragen hoe je aan geld komt om iets te financieren?

Laten we het geld vragen even afsluiten. Is het dan een idee om TS bewust te maken wat een paard kost. Gewoon in ons dagelijks leven alleen al en nog niet eens op trektocht.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:33

Een andere optie is om de tocht met 2 ezels te doen. Dan laat je het rijden vallen, maar gaat met soberder dieren op pad. Een ezel is veel minder veeleisend qua voeding dan een paard...

Maar goed, blijft het feit: weegt al het gedoe van gezondheidsverklaringen, grensovergangen, continue 'zorgen' voor de dieren en hun welzijn, hoeven en voedsel en water, op tegen de voordelen ven het reizen met lastdieren om wat bagage en/of jezelf op kwijt te kunnen...

Nu organiseer ik zelf ezeltrektochten hier in Spanje, en heb zelf ook paarden waar ik vooral dagritten mee rij. En voor meerdaagse tochten in wandeltempo prefereer ik wandelen met een ezel boven rijden met alle bagage in stap op een paard (afgewisseld met ernaast lopen)...

Het gezelschap en gemak van ezels tov paarden onderweg is enorm! Ze zijn dapper, sober, karaktervol, trouw, hebben een groot aanpassingsvermogen, kortom geweldige trekkingsmaatjes in een handig formaat!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:42

Waar een wil is, is een weg! Een paar dingen die zo in mij opkwamen:

Rijlessen, ja, zeker de basis eerst leren in de bak (zitlessen ook in het begin), maar daarna vooral veel buitenrijden onder ervaren begeleiding, al wat kortere tochten maken, misschien in andere landen een paar trektochten maken bij ervaren stallen. Die kunnen je tips geven wat het rijden betreft, maar je vooral ook attent maken op mogelijke gevaren, op hoe paarden reageren etc.

Paard aan een lang touw binden is, met een paard dat het gewend is, geen probleem. Probleem is enkel dat een volwassen paard in Nederland zoiets niet gewend is.... Hier in Tunesie worden paarden het van jong af aan geleerd aan een paar meter lang touw te staan. Ook wanneer het zich een keer om hun been of nek draait, weten ze zich altijd te bevrijden. Ik heb hier werkelijk waar nog nooit wat ernstigs zien gebeuren hierdoor.

Wat wilde dieren betreft, het hangt ook van het paard af, een warmbloed die bijna enkel in de bak wordt gereden zal bij de eerste blaffende hond misschien ervandoor gaan, maar een ervaren buitenrijpaard is daar totaal ongevoelig voor. Bij wilde honden bijvoorbeeld nooit weggalopperen, dan komen ze er enkel maar achteraan, juist terugnemen en in hun richting draaien, dan zijn het de honden die ervandoor gaan ;)

Bij het kiezen van paarden zou ik Berbers aanraden, haha daar heb ik zelf goede ervaringen mee ;) :p mocht je serieus op zoek zijn, zou ik eerder in Frankrijk, Tunesie of Algerije gaan kijken waar ze meer op prestatie fokken dan in Duitsland of Marokko, daar fokken ze meer op uiterlijke kenmerken. Daarbij hebben Marokkaanse Berbers vaak te fijn beenwerk, dus meer risico op blessures.

Veel zuid Amerikaanse gangenpaarden stammen ook van de Berbers af, zoals de Criollo, die paarden hebben veel dezelfde kenmerken behouden, zouden zeker ook een goede keuze zijn. Ik zou niet voor een koudbloed achtig paard gaan. Berbers staan bekend om hun enorme uithoudingsvermogen, sterke benen, rechte rug, comfortabele gangen en trouwe, betrouwbare karakter.

Wat zadels betreft zou ik voor een zadel met flex-panelen gaan, die passen zich aan aan de rug van het paard, ook in hun beweging. Ik heb een orthoflex zadel, ben er al vele jaren heel tevreden mee, daarbij past hij ook nog eens op vele paarden.

Dat is voor ons hier, in een land waar ook geen goede dierenartsen, zadelpassers, hoefsmeden of wat dan ook zijn, natuurlijk best handig :p Zou inderdaad ook een cursus hoefbekappen doen en heel veel bijlezen over paardenziekten. Wat ziektes betreft, hier hebben wij, al hamdulllah, in alle jaren behalve af en toe koliek, niet veel meegemaakt, ondanks dat we geen biks, dekens, goede medicijnen, zadelpassers, ostheopaten of wat dan ook hebben.
Praat met veel mensen die echt ervaring hebben wat trektochten betreft, leer de meest voorkomende ziekten te herkennen (veel, heel veel lezen), leer heel goed naar je paard te kijken, zijn gangen (dan zul je ook snel kunnen herkennen wanneer hij niet rad loopt), zijn houding, hoe hij ademt etc. Je hebt aangegeven dat je de tijd hebt, en ik denk, als je je hier fulltime in gaat investeren, kan je snel erg veel leren. Voor velen die hier gereageert hebben is dat misschien moeilijk voor te stellen omdat die nog school, studie of werk hebben, en zich slechts enkele uren per week aan hun hobby kunnen wenden, maar als je je echt fulltime op een doel concentreert, gaat het leren natuurlijk ook veel sneller!

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:55

Je kan misschien de documentaire unbranded eens bekijken.
Daar zijn ze van Mexico naar Canada gereden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:57

Pichu schreef:
Een flinke tocht door de Ardennen biedt zeker wel uitdaging!

Als je de hele wereld al hebt gezien rn al zoveel hebt ondernomen als TS zijn de Ardennen piepklein en zeker niet uitdagend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:58

ik denk dat TS de uitdaging in zo'n tocht moet zien in het leren omgaan met de paarden in zulke omstandigheden. En dat lijkt me voor TS toch echt wel een uitdaging...