Wat je allemaal wel niet mee maakt op buitenrit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:48

MerelM schreef:
Mijn laatste buitenrit was echt heel gaaf!! Alleen hadden mensen een snoer over het ruiterpad gespannen waardoor het paard waar in op zat struikelde en allemaal gekke sprongen ging maken..

Dat is helemaal niet gaaf maar levensgevaarlijk! Daar moet je echt aangifte van doen. Voor hetzelfde geld breek jij (of je paard) je nek. Welke idioot doet zoiets? _-:(

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:37

aangifte doen, is poging tot doodslag!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:56

MerelM schreef:
Mijn laatste buitenrit was echt heel gaaf!! Alleen hadden mensen een snoer over het ruiterpad gespannen waardoor het paard waar in op zat struikelde en allemaal gekke sprongen ging maken..

De contradictie in deze uitspraak maakt me wat achterdochtig wat betreft het waarheidsgehalte van dit bericht...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:04

Kuggur schreef:
MerelM schreef:

De contradictie in deze uitspraak maakt me wat achterdochtig wat betreft het waarheidsgehalte van dit bericht...

Begrijpelijk. :j Het zou natuurlijk kunnen, maar je zou er ook van versteld staan hoeveel mensen niet stilstaan bij de gevolgen van (hun) daden. In elk geval: áls het waar is, moet er dringend aangifte gedaan worden.

Ik heb het trouwens zelf ook wel eens meegemaakt, alleen ging dat om een ijzerdraad en die was op hoogte van de ruiternek tussen de bomen gespannen! -:(- :r En ik heb toen ook geen aangifte gedaan omdat ik te naief was om het kwaad er in te zien. Nu zou ik daar wel anders mee omgaan...

MirelleV

Re: Wat je allemaal wel niet mee maakt op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:17

Laatste buitenrit die ik heb gemaakt was met mijn vriendinnetje en haar paard en ik op een jong beestje die ik mocht lenen (daar ben ik dan ook heel dankbaar voor natuurlijk). Super braaf ding, Duits koudbloedje.
Lopen er twee dames op het pad met een paraplu... je snapt dat dit HEEEEEL eng was... voor het paard van mijn vriendin dan. Een merrie op leeftijd en heeft eigenlijk alles al gezien maar ineens was die paraplu echt iets vreselijks... Dat was even dit een 'klein meningsverschil' die snel door mijn vriendin was opgelost maar die dames snapten er helemaal niets meer van, hielden elkaar maar vast en dat jong beestje van mij vond het allemaal prima haha!
Verder een super toffe rit gehad. Maar ja, soms vind je 'olifanten' op je pad.

xlovemist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:43

Toen ik en mijn zus buiten aan het galopperen waren dat er opeens een hond aan kwam rennen achter onze pony's aan, nou zijn onze pony's niet bang voor honden maar de eigenaar van de hond ging heel hard schreeuwen, dus ja hoor even 2 pony's op hol,,

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:01

Mijn laatste wandeling met mijn paard was een complete ramp, samen met zijn verzorger waren we vertrokken voor een wandeling. Ging super goed. Maar halfweg.. Hij trok zich los, en zette het op het lopen. Ken hem nu al 2,5 jaar geloof ik, heeft ie nog nooit gedaan, nochtans hebben we afgelopen jaren niets anders gedaan dan wandelen, nooit heeft hij 1 stap miszet. Hij kent verkeer, hij is verkeersmak, hij luistert goed op stemhulpen, hij respecteert je (nou, dit stuk ga ik toch wel herzien na gebeurtenis van vorige keer.. denk dat er op vlak van respect een heel serieus probleem is bij ons plots en ik zeg plots, want dit heeft echt altijd goed gezeten.. hier heb ik echt hard op getraind) Nooit heeft die kortom lastig gedaan op wandeling. Nu opeens wel... Pff. Hij is gewoon helemaal door het centrum etc (alsook: door verkeer, door bos, recht door een chiroweide (mag er niet aan denken, al die kindjes...), door woonwijken etc) recht naar zijn weide teruggelopen. Vlak voor de weide hebben buurtbewoners hem kunnen vangen. Is dus heel goed afgelopen, maar kon ook veel erger geweest zijn. Ben er echt van geschrokken. Weet niet wat hem bezielde, hij was niet geschrokken ofzo, hij had er gewoon genoeg van opeens. Hij deed wat lastig op een bepaald stuk (hij moest stil staan, vond ie niet fijn). Dus besloot die maar een versnelling of 6 hoger te gaan richting de weide, mijn verzorger heeft hem nog proberen stoppen maar hij was gewoon met zijn volle 500kg over je heen weg.
Verschrikkelijk gewoon.
Je wilt ook niet weten in wat een staat dat wij daarachter liepen, twee klunzen vol modder en zelf helemaal in paniek omdat we hem nergens, maar dan ook nergens zagen en hij was het bos al uit. Had dit echt nooit gedacht. Ik heb elke auto zitten tegenhouden dat ik zag onderweg..

Eind goed al goed dat hij gewoon naar zijn weide is gelopen en dat er geen verkeer was.. maar stel je voor dat er net een roekeloze chauffeur (of gewoon een chauffeur om de bocht die hem niet zag aankomen??) aankwam? Of dat hij gewoon van zottigheid op een auto was gelopen? Of dat er een kindje stond ergens? Of dat er een fietser in de weg stond? Of of Of... mag er gewoon niet aan denken. Gruwel. Dit was officieel een van de ergste momenten in mijn leven, die 20 minuten dat ik mijn paard kwijt was. En niet zozeer omdat ik hem kwijt was, maar de schade die kon gebeurt zijn in die 20min.. ik mag er niet aan denken.
Het duurt nu wel even voor ik nog buiten durf met hem. Back to basics voor ons... Al snap ik echt nog steeds niet wat er mis is gegaan. Het ging echt heel goed en plots had hij er gewoon genoeg van.. Zo gek.. En het was echt niet van verschieten, het was echt gewoon van, "Dit gaat te traag.. tjoedels, ik ben weg.. ". Vind het nog steeds heel gek. Hij ging vroeger graag wandelen. Hoop dat we dit probleem opgelost krijgen.

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:15

Waarschijnlijk is hier in de buurt een asielzoekers opvang bijgekomen we kamen gisteren twee moslim vrouwen tegen vrijwel geheel in het wit gekleed. Nu regardeerde mijn paardje toch al op wit dus twee van die vrouwen reageerde hij toch heftig op. Toch wel een bijzonder gezicht zo twee van die vrouwen in het bos jammer dat ik geen camera bij had;(

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:33

Ik rijd veel buiten dus al van alles mee gemaakt maar deze twee springen er toch echt wel uit...

Was een keer rustig een rondje door de polder aan het stappen met mijn paard, netjes in de berm. Komt er een lesauto aan. Jongen achter het stuur remt twijfelend af bij het zien van mij en mijn paard, denk dat hij wat onzeker was. De instructeur ramt echt keihard op de toeter, stapt vervolgens kwaad uit en begint me verrot te schelden want paarden hoorden volgens hem niet op de weg. Heb hem verteld dat ik net zoveel recht had daar te rijden met mijn paard als hij met zijn lesauto. Dat ik niks verkeerd deed en dat hij geluk had dat ik op een braaf paard reed want dat hij anders dankzij zijn actie wel eens het paard op de moterkap had kunnen hebben. En gezegt dat hij echt een schitterend voorbeeld was voor zijn leerling van hoe je niet omgaat met paarden op de weg. Hij zei niks meer en stapte weer in. Vreemd genoeg is hij nu altijd overdreven vriendelijk als ik hem tegen kom :D.

En een andere keer op buitenrit moest ik oversteken, rechts kwamen er in de verte 2 wielrenners aan. Kon er makkelijk voor en was echt al lang en breed overgestoken en terug in de berm toen ze me passeerde. Komen ze me al scheldend en spugend voorbij want ik moest aan de kant.. Uh.. Ik reed al in de berm..

Half uurtje later zag ik ze weer. Ik reed op de weg met paardlief, hun op het fietspad. Heb paardlief midden op het fietspad geparkeerd en gezegt dat ze nu een reden hadden om te spugen en te schelden. Stilte... :p

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:43

Vandaag voor het eerst een blokje om met de jonge merrie, een vriendin was mee op haar paard. De merrie was gespannen maar het ging op zich prima. Zo nu en dan een schrikreactie en eenmaal een steigering.

Maar halverwege de rit: op hol in galop! Ik probeerde te stoppen en om te keren maar het lukte niet. Ik denk dat het wel 20 jaar geleden is dat ik als klein meisje zó op een pony zat. Remmen en blijven zitten! Op een gegeven moment stopte ze wel, we hebben daarna nog fijn kunnen rijden maar het was me het ritje wel haha!

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:33

Teveel om op te noemen.. Mijn paard schrikt ook erg van de domste dingen.

Ik was bijvoorbeeld op een zonnige dag weg een week geleden, allemaal motors natuurlijk dus het was al een ritje met bokken en steigeren, en toen kwamen er 2 motors aan dus ik gebaarde of ze even wat rustiger wilde rijden, ging er een auto zomaar achter me toeteren omdat mn paard op dat moment een stap opzij deed. Huppa met zweepje even op de auto geslagen (:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 02:11

Dauth schreef:

Ik was bijvoorbeeld op een zonnige dag weg een week geleden, allemaal motors natuurlijk dus het was al een ritje met bokken en steigeren, en toen kwamen er 2 motors aan dus ik gebaarde of ze even wat rustiger wilde rijden, ging er een auto zomaar achter me toeteren omdat mn paard op dat moment een stap opzij deed. Huppa met zweepje even op de auto geslagen (:

Jij begeeft je dus met een totaal ongeschikt, en daardoor potentieel gevaarlijk paard in het openbare verkeer, en slaat met je zweepje om je heen als je als gevolg daarvan stuit op onbegrip.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:18

Laatst reed ik langs een boerderij, en daar is altijd wel gedoe met de hond daar. Als mijn pony hem ziet, is het goed, maar als hij opeens opduikt..... Er was al iemand vooruit gefietst, maar die hond reageerde daar dus niet op, kom ik voorbij, hond rent naar het hek toe en begint te blaffen. Mijn pony schrikt zich te pletter, en springt opzij, bijna een sloot in, en zag toen een weiland openstaan.
Hij is helemaal naar achter gerent, en toen weer rustiger geworden. Duss, sta je dan in een (netgemest) weiland :')

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:54

Kuggur schreef:
Dauth schreef:

Jij begeeft je dus met een totaal ongeschikt, en daardoor potentieel gevaarlijk paard in het openbare verkeer, en slaat met je zweepje om je heen als je als gevolg daarvan stuit op onbegrip.

Mijn paard is erg geschikt voor het openbaar verkeer. Alleen als iemand met een keiharde motor naast je rijd, of dat een auto achter je keihard gaat toeteren, schrikt zij natuurlijk. Volgens mij snap je niet helemaal dat een paard een vluchtdier is en haar natuurlijke instincten gebruikt.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:13

Paarden kunnen altijd wel ergens van schrikken. Het ene paard gaat dan stilstaan, het andere gaat stijgeren, bokken of gaat ervandoor. Dat maakt een paard nog niet ongeschikt of gevaarlijk voor een buitenritje. Gewoon blijven oefenen, een paard kan het toch leren. Paardrijden is een risicosport, zolang de ruiter denkt dat het vertrouwd is dan kan er heus een buitenrit gemaakt worden.
Motorrijders en automobilisten horen rekening te houden met andere bestuurders/ruiters, snelheid te minderen en zeker niet te gaan toeteren, dat is pas asociaal en gevaarlijk.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:39

hynderfrou schreef:
Paarden kunnen altijd wel ergens van schrikken. Het ene paard gaat dan stilstaan, het andere gaat stijgeren, bokken of gaat ervandoor. Dat maakt een paard nog niet ongeschikt of gevaarlijk voor een buitenritje. Gewoon blijven oefenen, een paard kan het toch leren. Paardrijden is een risicosport, zolang de ruiter denkt dat het vertrouwd is dan kan er heus een buitenrit gemaakt worden.
Motorrijders en automobilisten horen rekening te houden met andere bestuurders/ruiters, snelheid te minderen en zeker niet te gaan toeteren, dat is pas asociaal en gevaarlijk.

Precies dit. Ik vertrouw mijn paard, en ik weet precies wat ze doet als zij schrikt en waarvan zij schrikt. En als ik hierdoor niet op straat mag kan ik net zo goed mijn paard weg doen, ze is al een stuk rustiger en ik blijf oefenen met haar. En inderdaad bestuurders moeten rekening houden met andere bestuurders

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:42

Toen ik een jaar of 19 was verzorgde ik samen met twee vriendinnen een lieve haflinger. Bij de haflinger stond als gezelschap ook een klein, wit ponietje, een kruising shetlander/welsh dacht ik. Die pony had een krulletjesvacht (we hadden toen nog nooit van cushing gehoord).

Vaak gingen we samen naar de paardjes. Op een dag was ik daar met 1 vriendin en we wilden gaan rijden. Omdat ik groter en zwaarder ben zou ik op de haf rijden en de vriendin op het witte ponietje. Op de weg terug naar huis reed ik voorop. We kwamen wandelaars tegen: "hee, een meisje op een paard".
Toen zagen ze achter de haf het kleine, witte krulletjesponietje. "Ach wat zielig... dat andere meisje rijdt op een geitje!" _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:47

Dauth schreef:
Volgens mij snap je niet helemaal dat een paard een vluchtdier is en haar natuurlijke instincten gebruikt.

Atijd weer dat zelfde domme argument. Ieder dier is een vluchtdier (en een vechtdier).

Wat jij niet helemaal snapt is blijkbaar dat je niet kunt deelnemen aan het verkeer met een paard dat "haar natuurlijke instincten" volgt.

Dat voorkomen heet verkeersmak maken. En uit je verslag en je eigen karakterisering van je paard (quote: "schrikt van de domste dingen") blijkt dat dat nog niet genoeg gebeurt is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:54

AppleDumplin schreef:
xSCWx schreef:
Toen ik met mijn Shet aan het fietsen was, komt er een man die me inhaalt. Tijdens het inhalen zegt hij: dat is een mooie die zou ik wel willen dekken. Was zo'n sloeber figuur. Toen hij langs was zat hij nog helemaal in zichzelf te praten en te schreeuwen...

ik hoop dat hij bedoelde met zijn pony dekken :=

:') :') dat doet mij denken aan de tijd dat ik als 8 jarige mijn konijntje heb laten dekken door een konijn van de buurmanl. Zo gezegd zo gedaan.. Dus ik kom jubelend terug thuis met de verklaring:
"De buurman heeft mijn konijntje gedekt, de buurman heeft mijn konijntje gedekt!!!" :') :')

En boos dat ik werd toen mijn moeder mij zonder terughoudendheid of in acht neming van mijn tere zieltje stond uit te lachen zonder enige toelichting waarom.

(nu ik eraan terugdenk.. volgens mij heb ik niet vooraf aan mijn moeder gevraagd of ik mijn konijn wel mocht laten dekken, kan mij dat in ieder geval niet heugen :') )...

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:02

Kuggur schreef:
Dauth schreef:
Volgens mij snap je niet helemaal dat een paard een vluchtdier is en haar natuurlijke instincten gebruikt.

Atijd weer dat zelfde domme argument. Ieder dier is een vluchtdier (en een vechtdier).

Wat jij niet helemaal snapt is blijkbaar dat je niet kunt deelnemen aan het verkeer met een paard dat "haar natuurlijke instincten" volgt.

Dat voorkomen heet verkeersmak maken. En uit je verslag en je eigen karakterisering van je paard (quote: "schrikt van de domste dingen") blijkt dat dat nog niet genoeg gebeurt is.

Gelukkig is het niet jouw paard en zit jij er niet op. Gelukkig heb ik genoeg ervaring om hier goed mee om te gaan waardoor alles ook goed komt.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:03

Reed een aantal jaar geleden met mijn moeder buiten, ik op een pony, zij op een kwpn'er. Wij dus naar de bak rijden (is in het park een rijbak, ideaal) komt er opeens een of andere mafkees voorbij razen... Vol gas door het dorp, ramen open en muziek op max. , en dan ook een kind op schoot... Sukkels :n

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:09

NardoLove schreef:
ik was op het ruiterpad aan het crosse wantja op een ruiterpad mogen officeel geen fietsen ect. dus ik in volle rengalop op dat pad en er zat een bocht in dus wel vaart geminderd maar nogsteeds heel hard (we crossen dat pad heel vaak dus me pony doet alles zelf) en ja hoor een auto dus mijn pony vol op op de rem en springt aan de kant ik zet hem stil langs de auto en vraag netjes waarom ze er rijden omdat het een ruiterpad is en ik word helemaal verrot gescholden en ze waren at 3 auto's en de middelste pakt een soort geweer achtig iets en schiet de lucht in dusja mijn pony helemaal flippen maar rechts van mij (waar ik in kon) was een klein smal bospaadje die eigenlijk nooit meer gebruikt word en die schiet ze in volle galop dus ik ga om de nek van me pony hagen benen voor het zadel en hopen dat het goed komt maar dat pad kwam uit bij een sloot dus ik zag het al aankomen dus ik snel weer 'goed' gaan zitten (zo dat ik meer grip had) en ze springt over de sloot en rent in volle galop naar huis er zat helemaal geen rem meer op en een vriendin was wel mee op de fiets maarja daar had ik weinig aan gelukkig was de weg die me pony rende de rustige weg (en de kortste) eenmaal op stal storm ze door en de mensen van stal waren achter (het is ook een koeien bedrijf ze die die mensen waren achter (een opa, een vader en die zoon van 15) en ik ben natuurlijk heel erg geschrokken en die vader en zoon komen naar mij toen die vader zadelde me pony af en die zoon geeft mij was water en ik stortte helemaal in elkaar van de angst even later daar binnen me verhaal gedaan en hun de politie bellen blijft het een toerische route te zijn... maar mijn pony had best erge verwondingen aan zijn benen en doordat ze over asfalt reden ook nog peesproblemen (zijn gelukkig wel weer goed gekomen)

Wauw, dat is ff heftig... Je bent toch gek a;s je ff gaat schieten naast een paard? 8)7

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:38

Een tijd geleden ook wat meegemaakt (ik heb het geloof ik nog niet gepost en anders sorry)
We waren met de gehandicaptenmanege op buitenrit. Zo'n vier of vijf pony's met ruiters en begeleiders. Ik sloot met mijn ruiter de rij. Alle paarden werden overigs aan een touw vastgehouden door de begeleiders.
We liepen rustig door het bos en daar was ook een man zijn honhond aan het uitlaten. De hond liep los. Nou oké, de pony's zijn bomproof dus geen probleem. Tot die hond ineens grommend langs ons heen stormde. De pony's negeerden hem maar ik met mijn angst voor honden begon het toch al wel benauwd te krijgen. Het was ook echt zo'n grote. Toen draaide de hond zizich om en probeerde zo in de benen van 'mijn' pony te bijten! Gelukkig kreeg hij alleen de staart te pakken en vervolgens trapte de pony maar het was doodeng. Wat was ik blij dat de pony zo braaf was want op twee drafpasjes en een trap naar de hond na deed ze niks.

Een andere keer was wel grappig. Dit was ook bij de gehandicaptenmanege. We reden weer door het bos en naast het pad was een sloot. Aan de andere kant van de sloot was een man zijn hond aan het uitlaten en deze hond liep ook los. De hond was helemaal blij met ons en door de sloot gegaan om met ons mee te rennen. Het gevolg was dus dat het baasje maar aan het roepen was maar compleet genegeerd werd. Uiteindelijk moest hij dus ook door de sloot om zijn hond op te halen _O-

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:08

Ik ben eergisteren op buitenrit geweest met een vriendin van mij. We galopperen aan en haar paard schrikt. Vervolgens springt die van mij ook opzij waardoor ik naar voren klap. Paard gooit dr hoofd omhoog waardoor ik terug knal in het zadel, was ik me rechterbeugel letterlijk en figuurlijk kwijt :') :') :') :') :') Vriendin gaat stil staan en kijkt boos achterom terwijl ik met me beugel in me hand heel hard aan het lachen ben _O- _O-

nesimepelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:17

Ik was eens in frankrijk op buitenrit en omdat ik lange benen heb mocht ik op het megapaard (een hele mooie kwpn hengst) dus we rijden lekker, komt er een hele groep honden achter ons aan, blaffend en bijtend, alle paarden van slag en gingen alle kanten op, mijn mega kerel was de bangste van allemaal en begon rond te draven en bokken, en mevrouw de hondeneigenaresse stond gewoon voor het raam toe te kijken.. _-:(