Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:02

arno8 schreef:
Ik begreep uit het boek van Kassai (hij is echter niet altijd even goed gedocumenteerd) dat de hunnen ook van de hit & run waren. Na het op de vijand in een rechte lijn afgalopperen draaiden ze om, namen al naar achteren schietend afstand om vervolgens een nieuwe aanval uit te voeren. Door de snelheid van het paard bij de snelheid van de boog op te tellen zouden ze zelfs een groter bereik hebben dan de vijandelijke boogschutters die stil stonden op de grond.

De mongolen heb ik me nog niet zo mee bezig gehouden, maar het lijkt mij dat alle 'ruiterboogvolken' deze tactiek aanvankelijk toepasten omdat het eigenlijk een logische is (zelfs in moderne computerspelletjes kom je daar al snel achter). Ik denk dat hun legers later door het overwinnen van anderen groter en diverser werden, waardoor de tactieken ook veranderden. Het is denk ik ook onmogelijk te zeggen wat nou 'de beste' tactiek is. Een mameluk kan misschien 10 mongolen aan (ik zeg maar wat), maar misschien duurt het 20 jaar om 1 mameluk op te leiden en 1 jaar om 20 mongolen op te leiden.

De hunnen en mongolen veroverden. Zowel gebied als de steden in dat gebied. Hielden dat ook onder hun leiderschap. Dat gaat niet met hit & run :)*

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:06

We kunnen nog lang doorgaan HC :D

Maar om weer ontopic te komen: vandaag lekker gerengaloppeerd! *\o/*

SienenIvo

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:07

Ja!

Ging je hard?

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:16

Wat ik ervan vind ?? >> Het leukste van paardrijden (A) lekker buiten de bak rijden

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:36

SienenIvo schreef:
Ja!

Ging je hard?

Hij was tijdens de rit nogal bang omdat hij alleen met mij was, normaal neem ik z'n vriendinnetje op sleeptouw mee, maar ik vind dat hij toch moet leren alleen op pad te gaan. Hierdoor was hij een paar keer onderweg erg bang. De adrenaline zat er dus goed in toen we op de lange brede zandweg richting huis aankwamen 8-)
Ik hoefde niks te zeggen, alleen maar aan te geven dat het mocht :j
Het ging dus erg hard :7

jultje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:07

Ik laat haar soms ook wel even echt gaan. Niet elke rit want het moet niet standaard worden. Ze vind het altijd super leuk. Als ik haar laat gaan dan gaat ze ook echt. Ik doe dit wel altijd alleen op een lang zandpad, omdat ze anders niet echt voluit kan gaan.

lisaaatjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:25

Magrathea schreef:
lisaaatjeX schreef:
ik ging altijd met mijn lieve verzorg pony heerlijk buiten rijden en zij wist precies waar ze van mij mocht galopperen, tot het een van onze laatste ritjes toch bijna goed mis was gegaan en we samen zijn gevallen en ze precies op een steentje viel met der knie en daar ontzettend lang last van heeft gehad ookik zelf was erg geschrokken maar ben er vanaf gekomen met een paar blauwe plekken. maar hierdoor ben ik wel banger geworden om op stukken hele maal volluit te gaan omdat je toch niet altijd kan zien wat er in het gras zit

O jeetje, wat vervelend zeg... Maar was dat op een ruiterpad? Zo nee, zou ik voortaan de ruiterpaadjes pakken ;)
Maar buiten dat, een ongeluk zit in een klein hoekje... Het zou zonde zijn om nooit meer te doen waar jij en je (verzorg)pony van genieten omdat er wel eens wat zou kunnen gebeuren misschien... Dan kan je net zo goed je pony helemaal nooit meer naar buiten doen want stel je voor dat er iets gebeurt :P

ja ik was ook zeker erg geschrokken maar het was ook op een ruiterpad ;)
ik ben gister ook weer lekker even een rondje naar buiten gegaan maar volgens mij was ze zelf ook erg geschrokken... want ze ontweek het pad waar we op gevallen zijn dus toen ben ik er even naast gaan lopen en der zo proberen over het pad heen te krijgen na veel geduld lukte dit gelukkig wel :D

divanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:06

ik ga altijd met me VZ naar buiten en dan op stukjes waar het gaat laat ik haar gaan en dan gaat ze heel erg snel
ik ga dan ik het gras of op een zandpad echt super leuk

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:24

We hebben hier in het bos een redelijk steile 'berg' (80 meter ofzo). Daar moet je ook hard omhoog gaan, anders red je het niet tot boven :)
Grappig om te merken dat de paardjes steeds sneller worden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:42

arno8 schreef:
Ik houd ook wel van een goede race door de Drunense Duinen. Heb ook ooit nabij het strand gewoond, maar dat vond mijn paard een te lange vlakte. Hij werd er helemaal niet wild en opgewekt van, maar eerder sloom en onwillig. Alsof hij wilde zeggen: 'pffff, wat een lang strand zeg, dat gaan we maar eens rustig aan doen.' Zodra je dan weer op slingerende nauwe duinpaadjes was waar je nauwelijks kunt zien wat er vanaf de andere kant komt, wilde hij graag weer in rengalop. Dan is het namelijk spannend wat er om het hoekje te zien is... 8)7

De mijne is ook een keer zonder mij verder gegaan in de Drunense Duinen en toen koos ie idd ook van dat soort nauwe paadjes! Maar ik kan hem op de bospaden ook een keurig handgalopje laten doen. :j

Aha Engels Volbloed. Mijn paard is voor 75% EV. :j en ja, dat vind ik ook al best hard gaan.

HC: Mooi pad! Waar is dit ergens? Ik heb een keer geraced in de omgeving van Bubion. Vond ik ook absoluut een ervaring die ik nooit meer vergeet. Geweldig gewoon! Bij één van de ruiters bij ons was het toen ongepland bitloos. :')

Petitparis: ik wil mijn benen goed lang kunnen maken voor als mijn paard weer moet stoppen. Ik heb namelijk niet zoals op de renbaan een paard voor handen wat mijn paard stopt. Vandaar dat ik bij een buitenrit mijn beugels net zo lang heb als bij gewoon rijden.
Op dit vlak kan ik idd ook beamen wat HC zegt. Het voelt voor mij idd ook stabieler om mijn beugels op lengte te hebben. Die rengalop is immers maar een klein onderdeel van mijn buitenritten. Mijn paard wil nog wel eens opzij springen en dan wil ik gewoon diep kunnen gaan zitten.
Verrassend wat je schrijft over EV. Mijn paard zijn rug hangt zo wat stil in de lucht als ie zo hard gaat. Is dat bij de canter van een echte EV dan niet? Het zou mij verbazen als mijn perdje dat kan natuurlijk. Dan is ie toch maar een simpel kwpn'ertje.

Lifaya: Ik zweer juist bij een ondieper zadel! Die diepe zadels houden je houding veel te vast. Dan kun je juist niet mee gaan in de beweging. Kijk naar die zadels van renpaarden: Die zijn ook juist heel vlak.

Volgens mij heeft dat stuiteren op je paard voornamelijk te maken met of het paard de rug vasthoudt of niet. Een paard wat de rug gebruikt zit vele malen beter uit dan één die de rug vasthoudt. Friezen hebben vaak een brede bouw die door zadelkopers wordt onderschat en als jij te krappe schoenen aan hebt, ga je ook spieren gebruiken en wegdrukken, waarvan je dat gewoonlijk niet zou doen.

Kyrkelover: ik vraag me al jaren af, hoe mijn paard het zou doen op de renbaan. MAar ja, het ontbreekt mij aan lef om het daadwerkelijk te doen. Iemand heeft me eens gezegd, dat als je op een echt renpaard stapt als amateurtje, dat je het dan 7 kleuren in je broek doet, omdat dat idd veel sneller gaat dan wat het gemiddelde wpn'ertje laat zien. Wel een heel mooie foto!
Ik denk dat ie er nu te oud voor begint te worden. De laatste keer ging ie niet meer voluit. Hij vond een middengalopje wel best.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:49

_AlMaraam_ schreef:
petitparis schreef:
middengalop en uitgestrekte zit ik nog uit, maar de canter van de EV's toch echt niet. Maar die rijden we dan ook echt voor de rensport. Die kan je ook niet genoeg steun bieden als je langer zit (of je wil je rug om zeep helpen)

Canteren met onze 3-jarige EV is echt zo geweldig nochtans. Ik rij haar soms in het bos om te trainen maar als we naar de renbaan gaan voor echt snelwerk doet mijn stiefmoeder het. Dat is echt zo'n geweldig gevoel in het bos.

ik begrijp niet wat niet uitzitten te maken heeft met "canteren is toch geweldig".

Een goeie canter is genieten en echt snelwerk is kicken. MAAR ik zou niet eens willen dat mijn paard op buitenrit het in haar hoofd haalt om zo snel te gaan. Die wijkt ook voor niks dan, dus een hong die enthousiast wil meelopen kan maar beter uit haar spoor blijven of die is vertrappelt. Een enge kettingzaag die bij het opgalopperen nog super eng is wordt compleet genegeerd als ze voluit gaan.

@ idefix: een zadel met vlakke zitting is juist minder bedoeld om te zitten -> cuttingzadels, westernzadels... en een renzadel is helemaal niet bedoeld om op te zitten in galop ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:42

Als mijn dochter gaat canteren, gewoon door bos en hei, dan zit ze niet in het zadel, maar in de verlichte zit, en vrij korte beugels, en dit is behoorlijk zwaar voor de ruiter.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:47

Om maar is even het topic binnen te vallen.

Rengalop is heerlijk <3 Alleen het moment van tevoren zit ik ontzettend te zenuwpezen. Begin ik mezelf af te vragen of ik het paard wel bij me kan houden totdat we mogen, of dat de rest zn paard wel kan houden zodat het niet mis gaat. En dat vind ik behoorlijk stom van mezelf!

Komt misschien ook omdat het 1x gruwelijk mis is gegaan op strandrit, 1 paard weg, alle paarden weg, en ook gewoon niet meer te stoppen... Sindsdien nog 3 strandritten gemaakt wat prima ging, maar die angst blijft toch een beetje.

(gaat overigens over in een groep rijden, heb geen paard tot mijn beschikking om alleen buiten te rijden -O-)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:43

@ idefix: mijn ervaring is met mensen die nog nooit in een rengalop zijn geweest het al heel hard vinden gaan zodra je een uitgestrekte galop doet. Hier heb ik me echt wel een aantal keer op verkeken.
Dat ik dan gewoon een lekker galopje deed en dan zag je die mensen echt al kijken van oh oh dit gaat hard.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:53

Petitparis, wat bedoel je dan met uitzitten?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:07

ik denk dat ik weet wat petitparis bedoeld maar vindt het heeeeel moeilijk om duidelijk uit te leggen.
Een volbloed WIL hard en KAN hard, en gaat meestal TE hard.
De kunst is niet om ze hard te laten gaan maar om ze niet TE hard te laten gaan.
Een volbloed wordt geleerd om op teugelvoering te reageren, je benen kun je immers in de koers niet gebruiken. Nu is er een perfecte techniek bedacht om een volbloed te kunnen houden.
Dat wil zeggen voeten naar voren kont naar achteren ellebogen gebogen houden etc etc.
Hierdoor krijg je een soort evenwichtsmodel die moeilijk uit te leggen is, dit moet je echt zelf voelen.
Zit je echter te lang dan gaat heel dit evenwichtsmodel er aan.
Dit resulteert in dat je trekken geen effect heeft je kunt niet genoeg kracht uitoefenen.
http://www.youtube.com/watch?v=YclJVh8y ... re=related
Hier zie je dat het paard te hard gaat en dat hij dus zijn benen naar voren kan doen en ook echt kracht uitoefenen als hij zijn benen lang had gehad was hij noooit meer langzamer gegaan.
Dit is overigens nog geen rengalop!!

Ik kan er nog even geen vinden waarbij het dus fout gaat.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:59

Dat is inderdaad geen rengalop, maar mijn pony haalt die snelheid niet hoor :')

Ik zie wel wat je bedoelt. Bedankt! :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:49

kyrkelover, moet je mij maar eens komen filmen, ik zit vaak toch te lang omdat ik de intentie had om "rustig" te gaan canteren, maar dat m'n merrie er weer anders over denkt en een "onbewaakt" moment mij verrast :D

Met uitzitten bedoel ik zoals huertecilla, zitten op je kont zoals in de dressuur. maar dan zouden mijn benen alle kanten opgaan in rengalop, het strekken en weer samentrekken is dan zo extreel dat je totaal geen stabiliteit hebt

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:51

aah ok snap het

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:03

petitparis schreef:
kyrkelover, moet je mij maar eens komen filmen, ik zit vaak toch te lang omdat ik de intentie had om "rustig" te gaan canteren, maar dat m'n merrie er weer anders over denkt en een "onbewaakt" moment mij verrast :D

Met uitzitten bedoel ik zoals huertecilla, zitten op je kont zoals in de dressuur. maar dan zouden mijn benen alle kanten opgaan in rengalop, het strekken en weer samentrekken is dan zo extreel dat je totaal geen stabiliteit hebt

hahah ik ken het helemaal. Maarja nooit iemand met camera in de buurt en dat is wellicht maar goed ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:37

idefix4 schreef:
HC: Mooi pad! Waar is dit ergens?

De foto is gemaakt op 3500 meter camino van ons erf af. In vogelvlucht ongeveer 2 km. zuidoost.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:32

Echt een mooi gebied HC. Ik weet zeker, dat als ik de kans nogmaals krijg om daar te rijden, dat ik die met beide handen weer aanneem.

En mbt rengalop en canteren. Mijn interesse is wel gewekt. Iemand zei me, dat je met zo'n gang rond de 60 km per uur gaat bij een goed renpaard. Gevoelsmatig en lezend hoe het hier zit, lijkt me dat dat meer moet zijn? Want ik had al zo iets van: 'Nou, dan kan mijn paard zo de renbaan op! Want die redt dat ook aardig'. (Nu vermoedelijk ook niet meer, hij wordt een dagje ouder) En dit bedoel ik dus echt niet denigrerend, ik ben echt gewoon benieuwd hoe of het dan zit. Ik ben volledig onwetend in deze tak van sport en ik kijk met diep respect naar de ruiters die op zo'n canon gaan zitten. Ik vond die 60 km/u al hard zat! En tja, laten we eerlijk zijn, buiten de renbanen om, is het behoorlijk gevaarlijk om een paard zo hard te laten gaan, dat je geen controle meer hebt. Maakt niet uit hoe je die hebt, maar het is gewoon fijn dat je paard zich blijft herinneren dat jij op zijn rug zit en reageert als jij minder hard wilt. :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:37

Ik durf de mijn alleen op het strand voluit te laten gaan! In het bos of polder laat ik hem ook heel hard galloperen maar niet voluit ben als de dood dat hij schrikt van een eend/konijn/vogel etc. in de berm en opzij springt en we allebei vallen! Op het strand heb je beter overzicht.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:08

ik heb de ervaring dat schrikken geen effect heeft op mijn paard als ze al zo hard gaat, omdat ze al in een soort vluchtmodus zit. Als er bijvoorbeeld een eend opvliegt, dan versnelt ze alleen lichtjes, ze zal niet opzij springen want dat zou de route alleen maar verlengen. Ik ga dus alleen zo hard als ik vrij voor me uit kan kijken en de ruimte heb en weet dat ik niks of niemand van de sokken zal rijden

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:51

Jaa! Als we een goed pad tegen komen doen we dit regelmatig! :D Wij vinden het heerlijk maar de paarden ooK! :D