Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:57

nobel1: dan heb ik niets gezegd. Ik heb het idee dat iedereen maar denkt dat bitloos per definitie vriendelijk is dus vsandaar.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:25

VivaLaVida schreef:
nobel1: dan heb ik niets gezegd. Ik heb het idee dat iedereen maar denkt dat bitloos per definitie vriendelijk is dus vsandaar.

Klopt!
Ik persoonlijk vind een crosslinkhoofdstel ook absoluut niet vriendelijk.
Oke, je hebt geen bit in,maar de druk die je met zo'n hoofdstel geeft als je een hardhandige ruiter bent is naar mijn idee even pijnlijk zo niet vervelender dan een bit.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:33

sallandval schreef:
Net zoals ik vind dat een verantwoordelijke volwasssen ruiter voor foto's die hij op bokt plaatst gewoon even een cap op moet zetten. Want voor mensen die een voorbeeld aan je nemen (ook als ze die verantwoordelijkheid itt jou niet aankunnen) moet je ook instaan. Dat is dan mijn mening.

Dat vind ik wat overdreven.
Dat betekent dus dat wanneer je foto's op bokt plaatst niet alleen een cap op moet hebben,maar ook een paardrijbroek en rijlaarzen, want een spijkerbroek en ander soort laarzen kunnen ook voor gevaarlijke situaties zorgen.
Stel iemand ziet dat en denkt "dat wil ik ook!".
Ik rij zoals ik wil en ben niet verantwoordelijk voor anderen.
De spaarzame momenten dat ik uberhaupt foto's op bokt plaats zijn geen foto's waarop ik schreeuw "kijk eens naar mij, ik ben stoer!doe dit ook!!!".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:44

Waves schreef:
Maar ben het eens met Oomens. Dat moet dan een toets zijn van die specifieke combinatie van ruiter en paard.

Hoezo ´maar´ :?

Dat schrijf ik telkenmale luid en duidelijk: díe ruiter op dát paard met díe ´optoming´.

De combinatie zoals deze de openbare ruimte in wil, dient aan de eisen van de werkelijke wereld getoetst te worden. Klaar.
Ik begrijp al heel lang niet, al 35 jaar of zo, dat je in onze westerse drukke samenleving voor het voertuig paard geen proeve van bekwaamheid hoeft af te leggen. Dit terwijl juist het paard een eigen overlevingsagenda heeft waar dus MEER kennis/kunde/vaardigheid van de bestuurder voor wordt gevraagt. In het leger was de militaire rijproef langer dan mensenheugenis een elementair toest voor het eggie.

De cavallerie is met pantserwagens gaan rijden met rijvaardigheidstoetsen dáárvoor en die voor paarden is totaal verworden tot de FEI dressuur waar paarden voor worden gefokt die op straat niets te zoeken hebben.
De burgerruiters waren hoogwaardigheidsbekleders, ruikelui en adeliken die zich niet aan god of gebod gebonden voelden. Dat lijkt voor de hele ruiterij nóg te gelden 8)7
Tja, en dan zou een halsring niet kunnen omdat je niet verzekerd bent...

Hoog tijd voor een strénge rijvaardigheidstoets voor de ruiterij. Dan is het ongefundeerde geneuzel over wel/geen halsring over, rijden er geen ruiters meer op de stoep/het fietspad en bolderen er een stuk minder paarden als ongeleide projectielen door de openbare ruimte.

Tot die tijd :evaw:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:46

sallandval schreef:
Net zoals ik vind dat een verantwoordelijke volwasssen ruiter voor foto's die hij op bokt plaatst gewoon even een cap op moet zetten.

Geniet ervan:

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:55

VivaLaVida schreef:

Het ónderwerp is veilig of niet.

Mijn antwoord; de bereidheid van het paardte wíllen luisteren bepaalt de mate van veiligheid.

Verder werd diréct en aan een vooroordeel over stoer doen gekoppeld gevraagt waarom je met een halsring zou wíllen.

Mijn antwoord: omdat dit ethisch verantwoorder is.
Ja, IS, want een bit is als schriklint. Je kan bij gebruik pijn ermee, dus daarna de associatie met pijn erdoor, niet voorkomen hoe vaardig de ruiter ook is.

Dat onvaardige ruiters met een bitloze optoming ook pijn kunnen toebrengen is evident. Dat is ook fout. Dat maakt het bit niet minder verkeerd.
Dát is waarom je een halsring zou kunnen willen; omdat je meer hersens dan kracht moet gebruiken :)*

Homo sapiens = dénkende mens. Gebruik dan die hersens ipv geweld en pijnversterkende middelen.

Homo Caballus = Human brainpowered horsepower <3

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:03

Huertecilla schreef:
_O-

sallandval schreef:
Net zoals ik vind dat een verantwoordelijke volwasssen ruiter voor foto's die hij op bokt plaatst gewoon even een cap op moet zetten.
Uiteraard is die discussie totaal off-topic, maar toch even een opmerking erover. Voor én tegen zowel het wel als niet dragen van een cap zijn onderbouwde argumenten aan te voeren, en iedere 'verantwoordelijke volwassen ruiter' kan daar een eigen afweging mee maken, met voor iedereen dus ook een eigen uitkomst.
Het is schijnheilig om, wanneer jouw persoonlijke risico-afweging (met reden!) op "op dit moment, in deze situatie op dit paard geen cap" uitkomt, voor het beeld van de buitenwereld (die niets van jouw beweegredenen afweet en daarover dus geen oordeel zou moeten hebben) ineens die keuze om te moeten draaien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:11

nobel1 schreef:
Dat vind ik wat overdreven.

Dat ís het ook. Een helm is niet verplicht. Dierenmishandeling wel verboden.

Dierenmishandeling = ´Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat. '

Make love not war.

Maar ja, zo is een tiet op TV gelijk 18+ maar een bloed spuitende doorgesneden keel slechts 12+......

Leve het goede voorbeeld. Hop in het zadel met cap en bodyprotector met het paard onder bedreiging van bit, sporen en zweep met de snoet verticaal aan te snaarstrakke teugel *\o/*

Zie ik liever andere plaatjes op Bokt een paardgerichter beeld vormen;

Afbeelding

Ai, wat erg en nog een vies paard ook. Ja, en niets warme stal met goed voer; dat moet óók nog 24/7 in een familiegroep op het land van weidehooi en stro leven.
Daar behoren jonge ruitertjes tegen beschermd te worden: Rijp voor de rode knop :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:17

Huertecilla ik snap dat je door aanleiding van bovenstaande foto je standpunt betreffende dit topic wilt bekrachtigen,maar tevens ontkracht je daarmee je eigen onderstaand citaat,door een kind zonder cap zo op een dier te zetten.

Homo sapiens = dénkende mens. Gebruik dan die hersens ipv geweld en pijnversterkende middelen.

Wat als er ineens vanuit achter een hert wegspringt en de pony schrikt en op de vlucht slaat?

Ook al ziet de pony er emotieloos en futloos uit zou het toch kunnen dat je verrast wordt,is het vandaag niet dan misschien morgen en dan zijn het niet je eigen hersenen waar je mee speelt maar van een kind die nog een heel leven voor de boeg heeft,als het goed is!

Qimm

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:25

waarom is er eigenlijk geen tussenweg? waarom kun je ook niet ontspannen en paardgericht rijden met een traditionele optoming? Waarom is rijden met een traditionele optoming meteen met een strakke teugel en een bit wat achter de oren wordt getrokken, prikkende sporen en een zweep die misbruikt wordt?
Want dat zijn kennelijk de enige 2 kampen. Of paardvriendelijk met een neckrope (waar je kennelijk geen pijn mee kunt veroorzaken). Of onder pijnlijke dwang met een hoofdstel en eventuele andere hulpmiddelen...
Dat is wel zwartwit

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:34

Helemaal mee eens Qimm,maar hoe vrij en vrolijk en naturel sommige mensen hier op bokt en in dit topic willen overkomen,zo bekrompen en naïef zijn ze aan de andere kant en lopen zelf met optomingen zoals oogkleppen,oornetjes en strakke teugels rond,kom je daar tegenin om ze die persoonlijke optomingen te proberen doen verwijderen krijg je weer die Mods op je nek!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:37

Qimm schreef:
waarom is er eigenlijk geen tussenweg?

Als je wat meer moeite had genomen om te lezen, dan had je gelezen dat ik dit alláng geschreven heb.

Als je eenmaal als ruiter de vaardigheid hebt om belonend en volgens zo weinig mogelijk, zo veel als nodig te rijden, dan is een bitlessbridle prima.

Ik heb het op dit topic ook een handvol keren geschreven maar als citaat van mijn site: ´Ik vind echter dat het teugelloos rijden geen doel op zich mág zijn: op een ‘bitless bridle’ kun je ook prima weerstandsloos verzameld rijden.´

Bij míj speelt er nog een extra aspect.
Caprilli: ´Het hoogste wat de ruiter kan bereiken is om het paard niet in de weg te zitten.´
Een hoofdstel en teugels zitten bij extreme atletische toeren meer in de weg dan.... niets.
Leg de lat gerust waar jíj die wil leggen. Ik leg die niet voor jou.
Veel anderen vinden wel waar ik de mijne hoor te leggen. Waarom? Omdat het slecht voorbeeld is? Ik ken ook mensen, vooral níet ruiters :)* die het een goéd voorbeeld vinden.

Ik doe mijn eigen ding. Leer van wat ik er over deel, of niet. Ik doe het toch wel en leer verder :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:50

niemand in dit topic heeft overdreven optomingen gepropageerd, er wordt alleen gepleit voor het gebruik van een bit en iedereen is het er over eens dat wanneer je overdrevenere maatregelen moet nemen dan je gebruikelijke optoming om de straat op te kunnen, dat je je even achter je oren moet krabben of je paard wel goed opgevoed is.
Maar wanneer jouw paard het goed en ontspannen doet op een trensje, goed reageert op jouw signalen als ruiter en je dus zo veilig als mogelijk bezig bent met je dier... waarom is dat dan nog steeds verkeerd, gedwongen, waarom heb je dan ineens geen band? Waarom sluit het een het ander uit? Waarom moet je met een neckrope rijden om te 'bewijzen' hoe goed je band is?

HC ik heb jouw site (in het verleden) met veel belangstelling gelezen, ik vond het een leerzaam en interessant stuk tekst. Ik zal niet zeggen dat het onzin is, want dat is het zeker niet. Maar discussieren met jou lijkt haast onmogelijk. Want er is maar 1 weg, absoluut en zonder uitzondering. Wanneer je een hoofdstel gebruikt ben je bijna meteen aan het mishandelen en het paard zal per definitie ongelukkig zijn. Dat geloof ik gewoonweg niet. Misschien ben ik te jong, misschien ben ik te onervaren, misschien ben ik te egoistisch, misschien ben ik simpelweg te dom...

Ik heb vandaag met dit zalige weer een heerlijke rit gemaakt. Met boomzadel, met hoofstel en met een bit. Teugels hebben nagenoeg de hele rit volledig los gehangen. 1x heb ik ze weer in contact genomen omdat we werden aangevallen door vallende eikels uit de bomen en ik heb op die manier voorkomen dat we ineens achterstevoren stonden. en ik heb ze in contact gehad op het industrie terrein waar, ondanks dat het zondag was, toch vrachtwagens reden. Maar ze was er absoluut niet bang voor en ze heeft de hele weg enthousiast doorgestapt met de oortjes attent naar voren. Sorry, maar ik zie niet in hoe ik vandaag slecht ben geweest voor m'n vriendinnetje.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:51

Huert, je verwacht teveel van mensen maat. Een rijbewijs gaat niet helpen, dat zie je vaak genoeg met die randdebielen in het verkeer. Dat je het papiertje hebt zegt niet over de daadwerkelijke manier hoe jij van plan bent je in het verkeer te gedragen, Ik zie liever een denkbewijs, bewijs maar eens dat jij daadwerkelijk niet een idiote gladiool bent. Veel practischer! ik kon me er zo druk om maken toen ze van plan waren de ruiterbewijs verplicht te stellen, wat bewijst dat nou weer??? ik zie die meiden alsnog langs wandelaars galoperen of draven, hevig schoppend en trekkende omdat die rotknol niet in de krul loopt. Zegt echt bullshit over hun kunnen dus.

Nee, ik vind het ronduit treurig dat paarden de duppe zijn geworden in de sportwereld de laatste jaren. Toen ik nog echt vollop reed was een bijzet teugel heel speciaal, een martingaal een heuze hulpteugel en een slof? ow hemel!! das zo lastig rijden, wel eerst goed leren dan. En nu knoopt elke gek er maar wat aan... die achterkant van een paard is niet meer belangrijk. Wat dressuur vroeger eigelijk betekende is absoluut niet meer terug te vinden in het huidige kunnen van de ruiters en amazone's van nu. Je kan immers pas rijden als ie 'aan de teugel loopt" en zijn er vollop martelwerktuigen te koop voor elke ruiter (ja.. maar dat bit! daar moet je meer leren rijden (gewoon gedraaid staal, met een lelijk ding over de neus van staal.. wederom met draad eromheen.. goden!) waar menig martelaar uit de middeleeuwen jaloers op zou worden. Maar lopen die knol jo!!! nu nog een alt/ctrl/del knop erop zodat je niet meer hoeft te poetsen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:57

Caprilli: ´Het hoogste wat de ruiter kan bereiken is om het paard niet in de weg te zitten.´Dit is dus zalig makend.

Kan leuk worden over tig jaar: LDR..............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:03

Benfan schreef:
Huert, je verwacht teveel van mensen maat.
...
Nee, ik vind het ronduit treurig dat paarden de duppe zijn geworden in de sportwereld de laatste jaren.

Ik weet het.

Er zijn ook geen discussies mogelijk met de hoofdstroom omdat waar ik (en anderen) het over hebben gelijk ´natural´ is maar ondertussen volstrekt buiten het referentiekader ligt.

@Qimm; ik heb 30 jaar geleden het geluk gehad dat een aantal mensen in mijn wereld bij mij het muntje over leerprocessen en ´je krijgt wat je beloont´ hebben doen vallen.
Ik begrijp prima dat P+ en P- leermotivators zijn. Ik begrijp ook dat er P is zonder geweld of pijn. Dat pijn/geweldsloze P is een prima vergroter van het verschil met - en dus effect van een R+
Ik vind simpelweg pijn en pijnvergrotende hulpmiddelen niet passen in 21ste eeuwse bio-ethiek. Daar wenst ik dus inderdaad niet over te discussieëren.
Je krijgt wat je beloont en dat is ook nog leuk voor allebei. De meevaller is dan dat voor sommige combinaties teugels niet nódig zijn; dat die onbeteugeld betrouwbaar veilig zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:09

ik geloof ook in 'je krijgt wat je beloont'
maar ik geloof dat dat op meerdere manieren uit te voeren is waaronder jouw manier, waaronder mijn manier en misschien nog wel meer. Ik vind eerlijkheid belangrijk. Ik ben van het 'streng maar rechtvaardig' Met het vorige paardje wat ik reed kon ik ook onbeteugeld voor elkaar krijgen wat ik met teugels kon. dressuur proefje, springen, obstakelparcours. Maar ik zou nooit zo met haar de weg op zijn gegaan omdat ík dat niet vertrouwd vond.
Wanneer jij zeker bent van de africhting en van je zelf en van je paard dan geloof ik ook dat je niet perse onveiliger bezig bent dan iemand die met een hoodfstel op pad gaat. Maar het doortrekken en zeggen dat wanneer je een hoofdstel nodig hebt je niet goed genoeg met je paard bezig bent... :n Nee sorry, dat vind ik idioot.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:15

Johanna59 schreef:
Caprilli: ´Het hoogste wat de ruiter kan bereiken is om het paard niet in de weg te zitten.´
Dit is dus zalig makend.

Eigenlijk wel ja.

Is nog een hele klus om dat uit te werken want je zit met de natuurwet dat: actie = -reactie.
Als je daadwerkelijk onafhankelijk zit, is elk signaal met je lichaam wat meer is dat ´raak de haar´ een verstoring van het evenwicht wat je moet compenseren. Dat is makkelijk een verstoring.
Ik heb de meeste signalen welke ik met mijn lijf geef nu zo in elkaar zitten dat de samenstelling van de actie en compenserende actie een gelijkluidend coherent signaal vormen.
De uitleg van de ´spirale zit´ door Mevrouw Nicholson heeft me daarbij een sprong vooruit geholpen een jaar of vijf, zes terug. Viel echt een bák muntjes.

Ik zal even een foto zoeken van een beleerwándeling met mijn hengst. Is afgelopen voorjaar een rotspad ad. Ik leg hem de bedoeling uit. In het zadel is dat gewoon onmogelijk zonder met je lijf onbedoeld tegenstrijdige signalen te geven.
Heeft híj het eenmaal door, dan lukst het wel, doch niet met teugels; die zitten om te beginnen zijn bewegingsvrijheid in de weg, maar óók de mijne.
Maar goed; níet in de weg zitten anders dan door de zwaartekracht op de rug is een uitdaging waarvan ik het doel niet ga halen. Dat is een heerlijke motivator; er is altijd meer.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:21

Huertecilla schreef:
Johanna59 schreef:
Dit is dus zalig makend.

Eigenlijk wel ja.

Is nog een hele klus om dat uit te werken want je zit met de natuurwet dat: actie = -reactie.
Als je daadwerkelijk onafhankelijk zit, is elk signaal met je lichaam wat meer is dat ´raak de haar´ een verstoring van het evenwicht wat je moet compenseren. Dat is makkelijk een verstoring.
Ik heb de meeste signalen welke ik met mijn lijf geef nu zo in elkaar zitten dat de samenstelling van de actie en compenserende actie een gelijkluidend coherent signaal vormen.
De uitleg van de ´spirale zit´ door Mevrouw Nicholson heeft me daarbij een sprong vooruit geholpen een jaar of vijf, zes terug. Viel echt een bák muntjes.

Ik zal even een foto zoeken van een beleerwándeling met mijn hengst. Is afgelopen voorjaar een rotspad ad. Ik leg hem de bedoeling uit. In het zadel is dat gewoon onmogelijk zonder met je lijf onbedoeld tegenstrijdige signalen te geven.
Heeft híj het eenmaal door, dan lukst het wel, doch niet met teugels; die zitten om te beginnen zijn bewegingsvrijheid in de weg, maar óók de mijne.
Maar goed; níet in de weg zitten anders dan door de zwaartekracht op de rug is een uitdaging waarvan ik het doel niet ga halen. Dat is een heerlijke motivator; er is altijd meer.

Je vat mijn antwoord verkeerd op.

Als je een paard niet in de weg wil zitten, moet je niets met hem doen.
Niet aan de hand en zeker niet erop.

Het hoogste wat een ruiter kan bereiken is zijn doel.
En dan het liefst op een vriendelijke manier. Maar, helaas gaat dat niet altijd. Zachte heelmeesters................

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:42

Eerst uitleg van wat de bedoeling is en hoe dat het beste kan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EADT38OF.jpg

Dan doén; rechts en omlaag, om de ene struik, voor de andere langs en over exact de juiste rotsblokken met het zwaartepunt in het midden, weer ´links´ om recht te komen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFL3XF8C.jpg

Weerstandsloos rechtuit stoppen met zwaartepunt beheerst op de achterhand opdat ik kan volgen voor het vólgende stukje waar we línksom een fikse afstap moeten maken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NC4HPE8.jpg

De 10 meter lange lijn zit aan een niet schuivende ruime lus om de hals. De lijn is zo lang opdat ik ruím genoeg heb om er niet per ongeluk aan te trekken. (Wat érg ´gaaf´ is, is om met de lijn rechts hangend op een handvol meters achter hem, een keurig gestelde draai naar links te laten maken.)
De stok is een ´lange vinger´ opdat ik hem kan aanraken om hem uit te leggen wat ik bedoel.
De stem gebruik ik als brug. De zakken van het hesje bevatten piepkleine stukjes appel, - wortel ter positieve bekachtiging van extra goed of als uitgestelde beloning.

Het resultaat is dat hij léért; begríjpt hoe wat waarom en het zich eígen maakt.
Niet alleen de technische, lichamelijke kant, maar ook de signalen én dat ik het goed snap allemaal, het voor hem veel gemakkelijker is om naar mij te luisteren.
Wat hij technisch leert is voor hem ook een beloning trouwens. Het is echt goed te merken dat deze lichamelijk grensverlegging voor hem op zích motiverende succeservaringen zijn. Daar zitten vaak jackpot-momenten in; dat hij de voor hém positieve bekrachtiger uit het voor míj gewenste goede uitvoeren krijgt.

Daarna heb ík de uitdaging om hem over diezelfde route (en vergelijkbaar) in het zadel niet in de weg te zitten. Hij is namelijk niet te verlegen om het me duidelijk te maken als ik dat wel doe. Gelukkig in drie fases van duidelijkheid dus míjn taak om te leren dan :D

Oh, en nee, ik hoéf zulke routes niet te rijden. Het verleggen van vaardigheidsgrenzen is voor ons beíden een doel op zích. Ook voor mij jackpot. Soms dubbel zelfs wanneer hij een jackpot-ervaring heeft met de mijne. Daar gaan we nóóít in uitgeleerd zijn *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:46

Johanna59 schreef:
Je vat mijn antwoord verkeerd op.

Nee hoor want:

´Maar goed; níet in de weg zitten anders dan door de zwaartekracht op de rug is een uitdaging waarvan ik het doel niet ga halen.´

Verder leert een paard duidelijk beter bewegen door scholing.
Door ontwikkeling van bewegingstechniek, begríp ervan wordt het paard vaardiger. Ook in de wei. Ik zie dat aan die straatverchter van mij als er weer eens een ontsnapte hengst komt buurten hier bij zíjn merries.
Wat een paard echt géérd heeft, dus niet alleen onder druk van hulpen uitvoert, is dat paard eigen geworden. Past het onder andere omstandigheden ook toe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:51

Johanna59 schreef:
En dan het liefst op een vriendelijke manier. Maar, helaas gaat dat niet altijd. Zachte heelmeesters................

Niet van toepassing dat. Er valt niets te helen. Je wil iets méér. Inderdaad; als ruíter. Ik vind dat je niet het recht hebt dit af te dwingen.

Wanneer het paard iets niet zó doet als jij graag wil is dat JOUW probleem.
Bedenk hoe je het paard duidelijk kan maken wat je bedoelt en wat er een beloning voor is voor het paard.
1. Je kan een paard alleen iets vragen wat het begrijpt,
2. wat het kan en
3. je moet het de moeite waard maken.
Verzin een list. Gebruik je hersens. Toon aan dat je een sapiens bent.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:52

Huertecilla schreef:
Eerst uitleg van wat de bedoeling is en hoe dat het beste kan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EADT38OF.jpg

Dan doén; rechts en omlaag, om de ene struik, voor de andere langs en over exact de juiste rotsblokken met het zwaartepunt in het midden, weer ´links´ om recht te komen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFL3XF8C.jpg

Weerstandsloos rechtuit stoppen met zwaartepunt beheerst op de achterhand opdat ik kan volgen voor het vólgende stukje waar we línksom een fikse afstap moeten maken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NC4HPE8.jpg

De 10 meter lange lijn zit aan een niet schuivende ruime lus om de hals. De lijn is zo lang opdat ik ruím genoeg heb om er niet per ongeluk aan te trekken. (Wat érg ´gaaf´ is, is om met de lijn rechts hangend op een handvol meters achter hem, een keurig gestelde draai naar links te laten maken.)
De stok is een ´lange vinger´ opdat ik hem kan aanraken om hem uit te leggen wat ik bedoel.
De stem gebruik ik als brug. De zakken van het hesje bevatten piepkleine stukjes appel, - wortel ter positieve bekachtiging van extra goed of als uitgestelde beloning.

Het resultaat is dat hij léért; begríjpt hoe wat waarom en het zich eígen maakt.
Niet alleen de technische, lichamelijke kant, maar ook de signalen én dat ik het goed snap allemaal, het voor hem veel gemakkelijker is om naar mij te luisteren.
Wat hij technisch leert is voor hem ook een beloning trouwens. Het is echt goed te merken dat deze lichamelijk grensverlegging voor hem op zích motiverende succeservaringen zijn. Daar zitten vaak jackpot-momenten in; dat hij de voor hém positieve bekrachtiger uit het voor míj gewenste goede uitvoeren krijgt.

Daarna heb ík de uitdaging om hem over diezelfde route (en vergelijkbaar) in het zadel niet in de weg te zitten. Hij is namelijk niet te verlegen om het me duidelijk te maken als ik dat wel doe. Gelukkig in drie fases van duidelijkheid dus míjn taak om te leren dan :D

Oh, en nee, ik hoéf zulke routes niet te rijden. Het verleggen van vaardigheidsgrenzen is voor ons beíden een doel op zích. Ook voor mij jackpot. Soms dubbel zelfs wanneer hij een jackpot-ervaring heeft met de mijne. Daar gaan we nóóít in uitgeleerd zijn *\o/*

Wat grappig!
Zo heb ik mijn paarden ook gewend gemaakt aan de ruige(re) omgeving hier.
Ik zeil hier schuine heuveltjes af die je in NL niet zou nemen,maar het is inderdaad een kwestie van laten zien,laten vertrouwen,vooral niet dwingen en al helemaal niet in de weg gaan zitten.
Hetzelfde gold toen ik mijn paarden leerde te galopperen (het door bokt niet altijd gewaardeerde draverras :+ ); laten zien dat het niet erg is om te galopperen,eerst met 120 door het bos gaan en daarna steeds langzamer proberen te gaan zonder te schoppen en te trekken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:00

Huertecilla schreef:
Juut schreef:
Omdat ik foto's zie van een prachtig natuurlandschap, met alle ruimte ;)

..ah en de vrachtwagen op de 80-km weg in mijn profiel negeer je.

Hier routine door het dorp 7 jaar geleden alweer:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg

Een dergelijk foto is echter een veel minder mooi plaatje.

Ik negeer je hele profiel, net als dat van vele anderen. Hope you dont't mind ;) :)

Ondertussen is het verschillende keren benoemd; wat is er erg aan een bitloos hoofdstel, of een bit wanneer de ruiter er netjes vanaf kan blijven?

Maar goed, discussie was het rijden met neckrope. Ik heb het eens voorgelegd aan mn vader, die politieagent is, en zijn verhaal is dat je zeker het haasje bent wanneer je/ jou paard een ongeluk veroorzaakt door het aan kletter gaan van paard, wanneer je met halsring rijdt ipv een hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 03-10-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote verwijderd.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:01

Wat je dus aan wilt geven is dat je je paard psychisch zo moet manipuleren dat het dier alles wilt doen wat jij wilt dat het doet?!
Dus de eigen geest dood maken,zodat het dier je volgt als een mak lam.
En dat is dan Natural?!Natural is in de vrije natuur houden en verder niet aankomen,de rest wat daarna gebeurt door mensen is altijd gemanipuleert en niks meer Natural.

Paarden geestelijk manipuleren en geestdood maken is ook mishandeling overigens!
En zie inderdaad alleen foto's met paarden zonder uitstraling,zonder energie,dus inderdaad van die doodse blikken.

De mijne hoeft geen mak lam te zijn,lekker koppie erop,alles van ver horen en ruiken en daar ook op gespitst zijn,het lijkt af en toe net een waakhond en toch ook al heeft ze een bit in toont ze geen vluchtgedrag,ze wil eerder actie ondernemen om te zien wat ze hoort.
Optoming heb ik in om overige weg en bosgebruikers niet in gevaar te brengen mocht dit nodig zijn.
Bitloos heb ik ook geen probleem mee,maar alleen een halstertje of een touw om de nek wel en is nogal uitsloverig van kijk mij eens wat goed,tot er echt iets gebeurt,dan is het ook kijk mij eens wat ik aangericht heb!

Het geeft ook zeker hier het verkeerde voorbeeld aan mensen waarvan hun paarden wel voldoende brok krijgen,waar het klimaat vaak kouder is dus de paarden wat heftiger,jonger en gespierder,en het verkeer en de natuur veel bevolkter is,waardoor de kans op gevaren van buitenaf hoger is!

Wanneer je bij jullie van dorpje naar dorpje rijdt zul je misschien in 4uur tijd twee auto's tegenkomen,hier kom je er iets meer tegen,denk ook niet dat men tussen de rotsen doorrijdt met scootmobiel,wielrennerpeleton's e.d.

Die paar varkens die je toont zetten ook geen zoden aan de dijk en tevens is dit allemaal op eigen terrein,dus waar ze zich zeker voelen en niet de intentie hebben te vluchten,op vreemd terrein kan een paard dan voor eenzelfde opstakel wel weer verschieten.

Tevens heb ik het idee dat er veel mensen hun website of eigen bedrijfje zitten te promoten hier op bokt,dus sluipreclame,zit ik verder niet mee maar vind het zo slecht onderbouwd allemaal.