Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VivaLaVida schreef:nobel1: dan heb ik niets gezegd. Ik heb het idee dat iedereen maar denkt dat bitloos per definitie vriendelijk is dus vsandaar.
sallandval schreef:Net zoals ik vind dat een verantwoordelijke volwasssen ruiter voor foto's die hij op bokt plaatst gewoon even een cap op moet zetten. Want voor mensen die een voorbeeld aan je nemen (ook als ze die verantwoordelijkheid itt jou niet aankunnen) moet je ook instaan. Dat is dan mijn mening.
Waves schreef:Maar ben het eens met Oomens. Dat moet dan een toets zijn van die specifieke combinatie van ruiter en paard.
VivaLaVida schreef:nobel1: dan heb ik niets gezegd. Ik heb het idee dat iedereen maar denkt dat bitloos per definitie vriendelijk is dus vsandaar.
Huertecilla schreef:

sallandval schreef:Uiteraard is die discussie totaal off-topic, maar toch even een opmerking erover. Voor én tegen zowel het wel als niet dragen van een cap zijn onderbouwde argumenten aan te voeren, en iedere 'verantwoordelijke volwassen ruiter' kan daar een eigen afweging mee maken, met voor iedereen dus ook een eigen uitkomst.Net zoals ik vind dat een verantwoordelijke volwasssen ruiter voor foto's die hij op bokt plaatst gewoon even een cap op moet zetten.
nobel1 schreef:Dat vind ik wat overdreven.

Qimm schreef:waarom is er eigenlijk geen tussenweg?
die het een goéd voorbeeld vinden.
Benfan schreef:Huert, je verwacht teveel van mensen maat.
...
Nee, ik vind het ronduit treurig dat paarden de duppe zijn geworden in de sportwereld de laatste jaren.
Nee sorry, dat vind ik idioot. Johanna59 schreef:Caprilli: ´Het hoogste wat de ruiter kan bereiken is om het paard niet in de weg te zitten.´
Dit is dus zalig makend.
Huertecilla schreef:Johanna59 schreef:Caprilli: ´Het hoogste wat de ruiter kan bereiken is om het paard niet in de weg te zitten.´
Dit is dus zalig makend.
Eigenlijk wel ja.
Is nog een hele klus om dat uit te werken want je zit met de natuurwet dat: actie = -reactie.
Als je daadwerkelijk onafhankelijk zit, is elk signaal met je lichaam wat meer is dat ´raak de haar´ een verstoring van het evenwicht wat je moet compenseren. Dat is makkelijk een verstoring.
Ik heb de meeste signalen welke ik met mijn lijf geef nu zo in elkaar zitten dat de samenstelling van de actie en compenserende actie een gelijkluidend coherent signaal vormen.
De uitleg van de ´spirale zit´ door Mevrouw Nicholson heeft me daarbij een sprong vooruit geholpen een jaar of vijf, zes terug. Viel echt een bák muntjes.
Ik zal even een foto zoeken van een beleerwándeling met mijn hengst. Is afgelopen voorjaar een rotspad ad. Ik leg hem de bedoeling uit. In het zadel is dat gewoon onmogelijk zonder met je lijf onbedoeld tegenstrijdige signalen te geven.
Heeft híj het eenmaal door, dan lukst het wel, doch niet met teugels; die zitten om te beginnen zijn bewegingsvrijheid in de weg, maar óók de mijne.
Maar goed; níet in de weg zitten anders dan door de zwaartekracht op de rug is een uitdaging waarvan ik het doel niet ga halen. Dat is een heerlijke motivator; er is altijd meer.
Johanna59 schreef:Je vat mijn antwoord verkeerd op.
Johanna59 schreef:En dan het liefst op een vriendelijke manier. Maar, helaas gaat dat niet altijd. Zachte heelmeesters................
Huertecilla schreef:Eerst uitleg van wat de bedoeling is en hoe dat het beste kan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EADT38OF.jpg
Dan doén; rechts en omlaag, om de ene struik, voor de andere langs en over exact de juiste rotsblokken met het zwaartepunt in het midden, weer ´links´ om recht te komen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFL3XF8C.jpg
Weerstandsloos rechtuit stoppen met zwaartepunt beheerst op de achterhand opdat ik kan volgen voor het vólgende stukje waar we línksom een fikse afstap moeten maken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NC4HPE8.jpg
De 10 meter lange lijn zit aan een niet schuivende ruime lus om de hals. De lijn is zo lang opdat ik ruím genoeg heb om er niet per ongeluk aan te trekken. (Wat érg ´gaaf´ is, is om met de lijn rechts hangend op een handvol meters achter hem, een keurig gestelde draai naar links te laten maken.)
De stok is een ´lange vinger´ opdat ik hem kan aanraken om hem uit te leggen wat ik bedoel.
De stem gebruik ik als brug. De zakken van het hesje bevatten piepkleine stukjes appel, - wortel ter positieve bekachtiging van extra goed of als uitgestelde beloning.
Het resultaat is dat hij léért; begríjpt hoe wat waarom en het zich eígen maakt.
Niet alleen de technische, lichamelijke kant, maar ook de signalen én dat ik het goed snap allemaal, het voor hem veel gemakkelijker is om naar mij te luisteren.
Wat hij technisch leert is voor hem ook een beloning trouwens. Het is echt goed te merken dat deze lichamelijk grensverlegging voor hem op zích motiverende succeservaringen zijn. Daar zitten vaak jackpot-momenten in; dat hij de voor hém positieve bekrachtiger uit het voor míj gewenste goede uitvoeren krijgt.
Daarna heb ík de uitdaging om hem over diezelfde route (en vergelijkbaar) in het zadel niet in de weg te zitten. Hij is namelijk niet te verlegen om het me duidelijk te maken als ik dat wel doe. Gelukkig in drie fases van duidelijkheid dus míjn taak om te leren dan![]()
Oh, en nee, ik hoéf zulke routes niet te rijden. Het verleggen van vaardigheidsgrenzen is voor ons beíden een doel op zích. Ook voor mij jackpot. Soms dubbel zelfs wanneer hij een jackpot-ervaring heeft met de mijne. Daar gaan we nóóít in uitgeleerd zijn
); laten zien dat het niet erg is om te galopperen,eerst met 120 door het bos gaan en daarna steeds langzamer proberen te gaan zonder te schoppen en te trekken. Huertecilla schreef:Juut schreef:Omdat ik foto's zie van een prachtig natuurlandschap, met alle ruimte
..ah en de vrachtwagen op de 80-km weg in mijn profiel negeer je.
Hier routine door het dorp 7 jaar geleden alweer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
Een dergelijk foto is echter een veel minder mooi plaatje.