''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:11

[quote="Huertecilla"][quote="OKHannes"]
Ik vind het heel knap dat op basis van wat Bonita bon en ik zeggen, de conclusie wordt getrokken dat wij onze paarden buiten niet in de hand hebben... +:)+
[/quote]

Er stáát: [i]´Als jij je daarop aangesproken voelt heb je werk aan de winkel. [b]Zo niet, dan niet[/b].´[/i][/quote]

HC, t gaat niet om jou uitspraken.... ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:13

OKHannes schreef:
HC, t gaat niet om jou uitspraken.... ;)

Dat het even helder is *D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:26

Aan diegenen die niet in draf/galop ingehaald willen worden , hoe moet ik me zoiets eigenlijk voorstellen? Mijn "kruissnelheid" is draf/tölt (buiten warming up en cooling down stap ik nauwelijks). dus ik kom aangedraafd, en zie iemand voor me rijden, ik neem aan in stap of een langzaam sukkeldrafje, en ik wil voorbijrijden. Begrijp ik jullie nu goed dat ik op enkele tientallen meters afstand (niet te dichtbij het vluchtdier mocht eens schrikken van het naderende hoefgetrappel, en in de sloot springen, zijn ruiter afwerpen, of zo snel mogelijk terug naar de veilige stal rennen) in stap moet overgaan, luid ga schreeuwen (niet té luid natuurlijk, vluchtdier etc..) of je alsjeblieft wil stoppen (ik ben nu in stap en kom dus anders niet voorbij...), ruiter in kwestie stopt, gaat aan de kant, ik stap voorbij, als ik een flink stuk voorbij ben kan ik weer gaan draven (niet te vroeg natuurlijk, anders komt dat kuddedier misschien wel achter ons aan gerend met alle onoverzichtelijke gevaren vandien...!)
Vertel me eens gaat het er echt zo toe op de ruiterpaden in NL?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:41

Kuggur schreef:
Vertel me eens gaat het er echt zo toe op de ruiterpaden in NL?

Doe je dat niet, dan wordt het paard dwars op het pad gezet tot jij je zonden overdacht hebt 8-)

De laatste keer dat ik in NL reed was dat op een Noriker. In stevige draf.

Het heeft mij tot ik emigreerde járen geweldig geleken om met een kameel over het ruiterpad te gaan op zondag.
Tuig met veel bellen eraan zodat niemand kan zeggen dat je niet aangaf dat je eraan kwam.
Lekker ontspannen telgang´draf´...
De reden? Exáct dezelfde reden dat ik altijd in de daluren reed :)*

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:50

[quote="Kuggur"]Aan diegenen die niet in draf/galop ingehaald willen worden , hoe moet ik me zoiets eigenlijk voorstellen? Mijn "kruissnelheid" is draf/tölt (buiten warming up en cooling down stap ik nauwelijks). dus ik kom aangedraafd, en zie iemand voor me rijden, ik neem aan in stap of een langzaam sukkeldrafje, en ik wil voorbijrijden. Begrijp ik jullie nu goed dat ik op enkele tientallen meters afstand (niet te dichtbij het vluchtdier mocht eens schrikken van het naderende hoefgetrappel, en in de sloot springen, zijn ruiter afwerpen, of zo snel mogelijk terug naar de veilige stal rennen) in stap moet overgaan, luid ga schreeuwen (niet té luid natuurlijk, vluchtdier etc..) of je alsjeblieft wil stoppen (ik ben nu in stap en kom dus anders niet voorbij...), ruiter in kwestie stopt, gaat aan de kant, ik stap voorbij, als ik een flink stuk voorbij ben kan ik weer gaan draven (niet te vroeg natuurlijk, anders komt dat kuddedier misschien wel achter ons aan gerend met alle onoverzichtelijke gevaren vandien...!)
Vertel me eens gaat het er echt zo toe op de ruiterpaden in NL?[/quote]

JA, hier doorgaans wel! Enkele ruiters (als eigenwijze pennymeisjes/jongens (jong en oud)) en een aantal menners (niet allen!) daargelaten. En waar hebben we het over tientallen meters....? Jouw zwartwit conclusie weer...maar goed.
Afhankelijk van de reactie van het paard kan je tot dichtbij doorrijden. Je vraagt of je er langs kan en door kan draven. Doorgaans geen probleem. Hele kleine moeite om het te vragen die door alle partijen als plezierig en als rekening houden met wordt ervaren. Stekl dat iemand door omstandigheden even wat minder buiten is geweest en het paard staat doorgaans heel goed in de hand maar is nu even lekker fit...kan zo maar gebeuren, het blijft immers een dier.....
Zo heb ik ook een menner ontmoet die vroeg of ik wilde stoppen zodat hij kon inhalen en mij daardoor het minste last wilde bezorgen (voor zover dat uberhaupt aan de orde was)......Kleine moeite en iedereen blij.

edit: heb zelf nog nooit om die reden een paard overdwars gezet (beetje lastig op een breed strand), dat aan handen gehad of bij anderen gezien
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 17-11-09 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonita_Bon

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:20

Kugger, ik vind je laatste reactie erg denegrerend naar ons toe. Jammer.
Ik heb ik geen enkele reactie deze dwaze situatie geschetst.

Grappig dat HC trouwens zegt: "haal beleefd in" dat is namelijk precies het punt wat ik probeer te maken, alleen hebben we beiden een ander beeld van de werkelijkheid. Dit kan te maken hebben met het verschil in leefomgeving, ervaringen of wat dan ook, het geval blijft dat je er niet vanuit mag gaan dat een andere weggebruiker altijd en overal oplet en zich aapast en je dus zelf soms extra in moet houden, waarschuwen etc. Of dat nou gewenst is of niet. En ik lees in HC zijn comments dat hij dat ook doet, dat het hem stoort begrijp ik min of meer.

Kugger, in jou geval: je komt in een stevige tolt aan en het paard in de verte stapt. In een gunstig geval kijkt de ruiter even om, leg je dus oogcontact en kun je eventueel afremmen wanneer nodig is. Heeft de ruiter je niet door dan nader je tot je kunt roepen: "kan ik passeren?" Bij eventuele paniek van de 'onkundige' ruiter of wanneer je zelf ziet dat het paard ervan van slag raakt of een ander geval, dan ga je over in stap, kan de ruiter inhouden, jou laten passeren of eventueel omdraaien, een inham/zijstraat/afslag opzoeken of naar de overkant van de weg gaan whatever.
Ik moet zeggen dat ik me er soms ook aan erger hoor, kost mij ook mijn lekker ontspannen drafje, maar als dat een ongeval voorkomt... tuurlijk.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:29

Ach Bonita Bon. ik heb zelf een aantal weken in IJsland gereden (midzomer) en de kans dat je daar een paard tegenkomt is heeeeel klein...of je rijdt langs een loslopende kudde. Niet echt vergelijkbaar met NL......rij-omstandigheden staan VER uit elkaar, dus inleven in onze situatie is misschien dan ietwat moeilijk? Laten we hert daar maar op houden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:51

Dat lijkt mij ook.

Hier zijn in het bos de ruiterpaden soms minder dan een meter breed. Wil ik iemand inhalen, dan zal ik altijd terugnemen in dezelfde gang als mijn voorganger en dan normaal vragen of ik er voorbij mag. Want dan zal mijn voorganger wel een stukje opzij moeten.
Er in galop aanstormen en vanaf 30 m van te voren roepen 'aan de kaaaaaaaaaant' zie ik mezelf niet doen. Niet vanwege evt. neurotische reacties, maar omdat ik ervoor kies om beleefd en hoffelijk te zijn. Omgekeerd verwacht ik dat van andere ruiters ook. Ookal is etiquette niet in de wet vastgelegd.
Een andere situatie is wanneer ik bijv. op een zandweg rijd met daarnaast een fietspad. rijden er fietsers op het fietspad, dan is er zoveel ruimte dat ik me vrij voel om rustig door te galopperen.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:57

Dit is echt aso.
Bij ons gebeurd dit ook heel vaak,
dat ze in draf of in galop langs komen.
Je hebt toch wel een beetje verstaand als
je op een paard zit, neem ik aan.
Dit kan heel verkeerd aflopen.
Zoals bij een vriendin laatst; paard in de sloot,
het halve brandweerkorps moest uitrukken
om het paard er uit te halen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:34

Bedankt Okhannes en Bonita, jullie bevestigen dat het beeld dat ik voor ogen had, absurd genoeg, klopt met jullie realiteit.....

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:36

:? :\

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:41

ik rij ook western maar ik zou der ook niet over kunnen hoor ;)
der zijn ook veel western ruiters die dressuur ruiters helemaal niks vinden
misschien zijn dit van die ruiters,
het gebeurt ook vaak genoeg dat dressuur ruiters western ruiters maar niks vinden
maar dat valt meestal wel een beetje mee hoor,
de meeste mensen doen gewoon aardig tegen elkaar :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:56

Wat is precies je probleem Kugger? Waarom zo zelfingenomen reageren? Dat is geen fijne karaktertrek.
Ipv inhoudelijk in te gaan op mijn teksten, krijg ik OF een waanzinnige reactie waarin we overduidelijk gekleineerd worden OF een inhoudsloze one-liner waar het sarcasme vanaf druipt terug. Wederom jammer, en het getuigt nou niet bepaalt van de vaardigheid te kunnen discusieren...
Mij heb je er niet mee, behalve dat het jammer is van de sfeer binnen het topic. Mij heb je er ook niet mee als je me in galop passeerd, maar dit geld dus niet voor iedereen, KUN je je daar in ieder geval in verplaatsen?? (sociale vaardigheid 2) en ipv onze manier van passeren de grond in te stampen, kom jij dan met een veel beter plan wat mij de ogen zou kunnen openen, wie weet begrijp ik jou dan en kom ik tot de conclusie dat IK het verkeerd zie. Die argumenten ontbreken alleen tot nu toe

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:05

Beantsje schreef:
Citaat:
Mijn vraag aan jou is, als je het dan mega-asociaal vindt, hoe zou zo'n vierspan dat dan anders moeten doen?

In een rustige draf en even roepen zodat ik me niet de pleuris schrik. :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:11

Fatsoensnormen (ook een sociale vaadigheid) zijn helaas niet bij iedereen standaard aanwezig. Jammer, maar mijn beeld wordt met de laatste post van Krugger ook pijnlijk bevestigd. Van mij mag je me ook in volle patrol inhalen, maar het gaat over het rijgedrag van mensen in het algemeen en hoe met elkaar om te gaan. Iets wat voor sommigen onder ons moeilijk blijkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:13

Saar4 schreef:
In een rustige draf en even roepen zodat ik me niet de pleuris schrik. :)

Hmmmm.
Dat jij schrikt geeft óók aan dat je niet voldoende oplet :)*

Een pak belletjes op het tuig ook goed?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:21

En als je dus vraagt of je mag passeren en ze zeggen 'neen' dan zit je vast en kan je de hele weg voorzichtig in stap van die andere proberen weg te raken _O-

ja sorry hoor, maar het niveau in het topic was toch al onder nul gezakt; kan er maar beter de humor van in zien

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:22

Alleen is het wel zo dat de meeste paden in Spanje een stuk harder zijn en hoor je dus sneller dat er wat aankomt dan het gemiddelde pad hier in NL. Dus iets horen aankomen is zeker langs een weg met druk verkeer dan wat lastiger. Nou is het wel zo dat mij paard het dan ook wel doorheeft dat er iets van achter komt en dan kijk ik ook gelijk om.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:24

[quote="kynshiri"]En als je dus vraagt of je mag passeren en ze zeggen 'neen' dan zit je vast en kan je de hele weg voorzichtig in stap van die andere proberen weg te raken _O-

[size=9]ja sorry hoor, maar het niveau in het topic was toch al onder nul gezakt; kan er maar beter de humor van in zien[/size][/quote]

Nee hoor dan draai je om en galopeer je lekker hard weg :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:25

Ach, als ze te dicht achter/langs mijn vorige paardje langsliepen merkten ze dat vanzelf....

Oh ja voor HC, Ja ik had dan een rood lint in de staart.... maar blijkbaar denken de meeste dat dat een leuke versiering is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:26

Bonita_Bon schreef:
Grappig dat HC trouwens zegt: "haal beleefd in" dat is namelijk precies het punt wat ik probeer te maken, alleen hebben we beiden een ander beeld van de werkelijkheid.

Ik denk dat het verschil is: ´geef beleefd gelegenheid tot inhalen.´
Als dat door gebrek aan rijdierbeheersing niet kan is er wat fout bij díe ruiter. Zo eenvoudig is het.

Daar hou je dan als inhaler noodgedwongen rekening mee en dat zou niet moeten want je mag ervan uitgaan dat de bestuurder diens rijdier vaardig beheerst.

Ik heb geen begrip voor angstagressie door de ingehaalde; je hebt geen recht boos te worden op een ander vanwege je eigen beheersingsprobleem.
Ik heb helemáál geen begrip voor daardoor gestuurd agressief gedrag; eigen rechter spelen is anarchie en je hebt niets te piepen als je lik op stuk krijgt.

Nee, de inhaler mag er ook niet voorbij rammen. Ook dat is een vorm van eigen rechter spelen.

Nogmaals:
Haal beleefd in en geef daartoe beleefd gelegenheid.
Als inhalen niet kan door gebrek aan beheersing van het rijdier is dát en niets anders, het probleem.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:29

OKHannes schreef:
kynshiri schreef:
En als je dus vraagt of je mag passeren en ze zeggen 'neen' dan zit je vast en kan je de hele weg voorzichtig in stap van die andere proberen weg te raken _O-

ja sorry hoor, maar het niveau in het topic was toch al onder nul gezakt; kan er maar beter de humor van in zien

Nee hoor dan draai je om en galopeer je lekker hard weg :+

wedden dat je in de andere richting dan ook een muts tegenkomt die je enkel in stap wil laten passeren... en zo komt het dat een mens maar gewoon weg blijft van de ruiterpaden op momenten dat er ook maar een waterkansje is dat er andere ruiters op tocht zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:29

Brainless schreef:
Ach, als ze te dicht achter/langs mijn vorige paardje langsliepen merkten ze dat vanzelf....

Oh ja voor HC, Ja ik had dan een rood lint in de staart.... maar blijkbaar denken de meeste dat dat een leuke versiering is.

Pardon???
Dat is geen excuus. Een ´rood lint´ is leuke versiering meer niet. Ik rij deze week toevallig met een wit en groen lint in de staart van Arabella. Die schopt ook. Dat is echter MIJN probleem, MIJN verantwoordelijkheid en al hang ik er een knipperende gevarendriehoek op, ben ik nóg aansprakelijk voor wat ze doet.
Dat probleem ligt bij JOU als ruiter (eigenaar)!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:33

kynshiri schreef:
en zo komt het dat een mens maar gewoon weg blijft van de ruiterpaden op momenten dat er ook maar een waterkansje is dat er andere ruiters op tocht zijn.

Wil je ook een kameelrit op zondag? :D

Berg bellen eraan en ~~}> over het ruiterpad }>

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:35

Mij maakt het niet uit hoor dat mijn paard schopte, ik maakte daar geen probleem van :+
Zij schopte trouwens alleen als er iemand tegen op reed, maar op ons terrein was (is?) de regel dat een rood lint betekend "hou afstand, paard kan schoppen".
Eigenlijk een "domme" regel, want er was al een regel dat je niet te dicht achterop iemand mocht rijden, dus eigenlijk was dat lint ook niet nodig geweest.
Want als iedereen zich netjes aan de afstandsregel zou houden, zou het ook niet zo ver komen dat zou schoppen.