Bandida schreef:griebels schreef:Dat snap ik, maar dat zei HC ook
Het gaat om het 'gedrag' wat na het reflex komt...
Oef..ik dacht al dat ik de enige was die zich zit te ergeren aan het gebrek aan begrip hier.
Bij een loslopend paard komt er wat na het schrikken, een reactie. Dat kan gaan van niets doen tot, lopen of een mep uitdelen. Als ik in de buurt ben wil ik dat mijn paarden checken bij mij of er al dan niet een reactie mag komen, en zo ja, wat. Na het schrikken moeten ze 100 % bij mij zijn.
Die reactie om eerst en zich eerst en vooral op de baas te richten is training en vervolgens vertrouwen. Dat vraagt oefening en tijd. Tot je bent waar je wil zijn met je paard dien je imo vooruit te denken, en zo veel mogelijk te vermijden dat je in situaties komt waar je paard niet klaar voor is.
Dat gezegd vind ik een aanvallende hond negeren echt wel basis voor een ruiter op de straat. Ik verwacht van mijn paarden, zelfs van een 2,5 jarige, dat een niet-dreigende hond tot tussen hun benen kan komen lopen, en dat bij een dreigende hond rustig stil gestaan wordt zodat ik even kan inschatten wat het gaat worden.
en ik idem met wilde zwijnen, ATB-ers, motorrijders en ..... voetgangers
In de openbare ruimte dient het gedrag van een paard aangepast te zijn aan wat daar mogelijk te verwachten is. Daar is de bestuuurder voor verantwoordelijk. Niemand anders.
Hoé je dat bereikt? Dat is basisdressuur. Hoe dat werkt? Dat is basisgedragsleer.
Dat is taak voor de ruíter, niet voor de anderen in de openbare ruimte.
Gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid; gebrek aan begrip is wel een reden voor onaangepast gedrag van ruiters, geen excuus.
Verbeter je paard, begin bij jezelf.
hc

. Ik kan bij die opmerking alleen maar bedenken dat jij dan mogelijk geen ervarig hebt met schriktaining of iets dergelijks. Of dat je er nooit het nut van hebt ingezien?
) en paardjelief inderdaad die twee stappen opzij ging. Met het probleem dat er twee passen verder dus geen grond meer onder zijn hoeven was. Gelukkig ging hij alleen maar op zijn snufferd en hadden we allebei niets, maar preferabel is anders en het had ook erger kunnen aflopen.