bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:13

Bandida schreef:
griebels schreef:
Dat snap ik, maar dat zei HC ook Ja
Het gaat om het 'gedrag' wat na het reflex komt...

Oef..ik dacht al dat ik de enige was die zich zit te ergeren aan het gebrek aan begrip hier.
Bij een loslopend paard komt er wat na het schrikken, een reactie. Dat kan gaan van niets doen tot, lopen of een mep uitdelen. Als ik in de buurt ben wil ik dat mijn paarden checken bij mij of er al dan niet een reactie mag komen, en zo ja, wat. Na het schrikken moeten ze 100 % bij mij zijn.
Die reactie om eerst en zich eerst en vooral op de baas te richten is training en vervolgens vertrouwen. Dat vraagt oefening en tijd. Tot je bent waar je wil zijn met je paard dien je imo vooruit te denken, en zo veel mogelijk te vermijden dat je in situaties komt waar je paard niet klaar voor is.

Dat gezegd vind ik een aanvallende hond negeren echt wel basis voor een ruiter op de straat. Ik verwacht van mijn paarden, zelfs van een 2,5 jarige, dat een niet-dreigende hond tot tussen hun benen kan komen lopen, en dat bij een dreigende hond rustig stil gestaan wordt zodat ik even kan inschatten wat het gaat worden.

Lovers

en ik idem met wilde zwijnen, ATB-ers, motorrijders en ..... voetgangers Knipoog

In de openbare ruimte dient het gedrag van een paard aangepast te zijn aan wat daar mogelijk te verwachten is. Daar is de bestuuurder voor verantwoordelijk. Niemand anders.
Hoé je dat bereikt? Dat is basisdressuur. Hoe dat werkt? Dat is basisgedragsleer.
Dat is taak voor de ruíter, niet voor de anderen in de openbare ruimte.

Gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid; gebrek aan begrip is wel een reden voor onaangepast gedrag van ruiters, geen excuus.
Verbeter je paard, begin bij jezelf.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:24

Huertecilla schreef:
en ik idem met wilde zwijnen, ATB-ers, motorrijders en ..... voetgangers Knipoog

In de openbare ruimte dient het gedrag van een paard aangepast te zijn aan wat daar mogelijk te verwachten is. Daar is de bestuuurder voor verantwoordelijk. Niemand anders.
Hoé je dat bereikt? Dat is basisdressuur. Hoe dat werkt? Dat is basisgedragsleer.
Dat is taak voor de ruíter, niet voor de anderen in de openbare ruimte.

Gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid; gebrek aan begrip is wel een reden voor onaangepast gedrag van ruiters, geen excuus.
Verbeter je paard, begin bij jezelf.

hc

In principe stel jij dus nu dat wanneer iemand ze reacties van een paard niet altijd onder controle heeft (zoals meerdere van ons met het honden-voorbeeld aangaven), dat deze ruiter onkundig is?

En wil jij beweren dat jij wel alle kennis en vaardigheden bezit?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:25

Verbeter de discussie en hou op met betweterig gedrag Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:26

Pffff...
Bandida en HC, als een paard GEBETEN wordt door een hond, dan kun je het nog zo op jou gericht willen hebben maar dan hoeft het niet te betekenen dat die hond GENEGEERT gaat worden.
Sterker nog, een paard zal assertief uithalen, want een dier heeft nl een ovelevingsdrang of jullie dat nu wel of niet ethisch goedkeuren. Knipoog
Het is prachtig als jij je dier vertelt dat het niks mag doen, maar dan nog zal jouw dier jouw commando niet als een marionettepop gaan uitvoeren.
En het heeft groot gelijk want het is een onafhankelijk denkend wezen en een anders functionerend dier dan jij. Pling

Hoe je training ook is, hoe jouw paard ook op jou gericht is, dan NOG kunnen jullie externe prikkels niet 100% reguleren.

Ik vind er zelfs een kern van arrogantie in schuilen. Bloos

Voor het hondje dat in mijn sokken hangt op straat: helaas knullie, maar de trap zal hard en onaangenaam zijn.
Ja mensen, Detour heeft nb hondentraining gegeven en ethologie gevolgd, maar ook dan kan ik niet alles voorkomen. Haha!

Martin gaus wel eens gezien met zijn kat op schoot op de buis? Zo'n leuk dier en rats! Clown

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:32

Hc, dus als mijn paard schrikt van een aanstormende hond en hierdoor 2 passen wegspringt, dan komt dit door gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid van de ruiter.
Begrijp ik dit goed?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:35

Ikima schreef:
Hc, dus als mijn paard schrikt van een aanstormende hond en hierdoor 2 passen wegspringt, dan komt dit door gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid van de ruiter.
Begrijp ik dit goed?

Zo begreep ik dat ook...Of i.p.v. twee passen opzij springen het uithalen naar de hond....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:42

Citaat:
als een paard GEBETEN wordt door een hond

Ik heb hierboven al ergens geschreven dat ik het best begrijp dat een paard een hond probeert af te trappen die er effectief zijn tanden in zet.
Dat een hond zonder te dreigen gelijk bijt gebeurt alleen niet dikwijls. En ja, zo lang hij loopt te dreigen wil ik graag kunnen beslissen, en hoort het paard te wachten. Dat is in de praktijk ook geen enkel probleem, want geen van mijn paarden is ooit uit het niets gebeten en ze denken bij zenuwachtige honden alleen maar aan de beloning die volgt op het spelletje 'wachten bij gekke hond'.

Citaat:

Tja dat is dan maar zo Verward . Ik kan bij die opmerking alleen maar bedenken dat jij dan mogelijk geen ervarig hebt met schriktaining of iets dergelijks. Of dat je er nooit het nut van hebt ingezien?
Dit soort dingen aanleren is echt geen geheime kunst, en het is ook helemaal niet moeilijk. Komt vast alleen arrogant over omdat je het toevallig niet weet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:46

Ikima schreef:
Begrijp ik dit goed?

Nee. Dat begrijp je niet goed. Niet helemáál goed.

Schrikken is een reflex. Dat jouw paard schrikt is normaal. Dat het gelijk twee passen wegspringt is ongewenst. Als een paard uit schrikreflex twee passen wegspringt is dat potentieel levensgevaarlijk voor ruiter, paard en omgeving.
Het is verstandig als jij jouw paard leert niet gelijk twee passen opzij te springen als het schrikt, maar te stoppen bijvoorbeeld.
Deze reflex kan je conditioneren.

Omdat honden in de openbare ruimte een normale situatie zijn hoort jouw hond niet met flight of fright op een hond te reageren.

In jouw voorbeeld van de aanstormende hond schrikt het paard met een geconditioneerde reflex ´stilstaan´.
Het schrikt niet van de hond maar van íets onverwachts. Het heeft door opvoeding geleerd dat een hond normaal is.
Het heeft door opvoeding geleerd dat jouw leiderschap de veiligste optie is en wacht op jouw signaal.
Het heeft door dressuur geleerd alleen op jouw signalen het betreffende gevraagde gedrag te vertonen.

hc

Ikima

Ach ik heb ook pas 35 jaar ervaring met paarden, kom dus net kijken. Ik dacht dat ik na al die jaren toch wel genoeg kunde, kennis en vaardigheid had om zelf te beslissen of mijn paard 2 passen mag wegspringen voor of trappen naar een aanvallende hond.

Adil

Bandida schreef:
Citaat:
als een paard GEBETEN wordt door een hond

Ik heb hierboven al ergens geschreven dat ik het best begrijp dat een paard een hond probeert af te trappen die er effectief zijn tanden in zet.
Dat een hond zonder te dreigen gelijk bijt gebeurt alleen niet dikwijls. En ja, zo lang hij loopt te dreigen wil ik graag kunnen beslissen, en hoort het paard te wachten. Dat is in de praktijk ook geen enkel probleem, want geen van mijn paarden is ooit uit het niets gebeten en ze denken bij zenuwachtige honden alleen maar aan de beloning die volgt op het spelletje 'wachten bij gekke hond'.

Citaat:

Tja dat is dan maar zo Verward . Ik kan bij die opmerking alleen maar bedenken dat jij dan mogelijk geen ervarig hebt met schriktaining of iets dergelijks. Of dat je er nooit het nut van hebt ingezien?
Dit soort dingen aanleren is echt geen geheime kunst, en het is ook helemaal niet moeilijk. Komt vast alleen arrogant over omdat je het toevallig niet weet?

Bandida, er wordt gedoeld op het 100% onder controle hebben van je paard en dat heeft geen enkele ruiter. Als je beweerd dat je dat wel hebt komt dat inderdaad heel erg arrogant over (of naïef, maar net hoe je het bekijkt...)

Zelfs de grote ruiters donderen wel eens van hun paarden omdat ze een bepaalde reactie niet onder controle hebben...Of wou je zeggen dat je tipt aan het niveau van een Ludger Beerbaum of een Gerco Schröder?
Laatst bijgewerkt door Adil op 06-11-08 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:48

jawel hoor, schriktraining is prachtig maar nog steeds niet 100%waterdicht qua functioneren. Dat ze je dat niet hebben verteld vind ik echt vreemd. Bloos
Zelfs politiepaarden halen soms rare fratsen in paniek uit, hoe goed ze ook zijn gehabitueerd. Knipoog

Het komt arrogant over omdat dat die volledige overtuiging aanwezig is mbt het kunnen voorkomen van ongelukken, het dier dermate getraind te hebben etc.

Misschien is naief een beter gekozen woord en HC, ja, die vind ik beide.

Mijn excuses , naar jou is dat woord misschien totaal verkeerd toegepast. Ach gut

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:48

Huertecilla schreef:
Ikima schreef:
Begrijp ik dit goed?

Schrikken is een reflex. Dat jouw paard schrikt is normaal. Dat het gelijk twee passen wegspringt is ongewenst. Als een paard uit schrikreflex twee passen wegspringt is dat potentieel levensgevaarlijk voor ruiter, paard en omgeving.
Het is verstandig als jij jouw paard leert niet gelijk twee passen opzij te springen als het schrikt, maar te stoppen bijvoorbeeld.

Omdat honden in de openbare ruimte een normale situatie zijn hoort jouw hond niet met flight of fright op een hond te reageren.

In jouw voorbeeld van de aanstormende hond schrikt het paard met een geconditioneerde reflex ´stilstaan´.
Het schrikt niet van de hond maar van íets onverwachts. Het heeft door opvoeding geleerd dat een hond normaal is.
Het heeft door opvoeding geleerd dat jouw leiderschap de veiligste optie is en wacht op jouw signaal.
Het heeft door dressuur geleerd alleen op jouw signalen het betreffende gevraagde gedrag te vertonen.

hc

De twee passen weg IS de schrikreflex, HC....! Misschien toch meer gaan lezen? Of het opzij springen, of een trap....enz. enz.

Durf jij oprecht te beweren dat een paard nooit een paar passen is weggerend bij jou?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:51

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:55

Huertecilla schreef:
Ikima schreef:
Begrijp ik dit goed?

hc

Dit is dan geen paard meer maar een robot. 2 Passen wegspringen mag van mij, aan de kletter gaan is een heel ander verhaal. Er zijn maar weinig paarden die als een standbeeld blijven staan als ze aangevallen worden, we hebben het dus nu over aanvallen en niet over fikkie die uit de struiken komt banjeren en even naar je paard kijkt want daar reageert mijn paard nauwelijks op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:57

Citaat:
er wordt gedoeld op het 100% onder controle hebben

Ik heb geschreven dat ik wil dat ze 100% bij mij zijn. En vervolgens dat dat tijd en oefening vraagt. Maareuh, dit soort non-discussie heeft weinig zin.
Mijn enige intensie was hier bij wijze van tegenstellig aan het algemeen aanvaarden dat een paard nu eenmaal wel eens naar iets trapt uit schrik, neer te schrijven dat ik dat tot op grote hoogte onaanvaardbaar vind, en mits training ook onnodig.

Citaat:
het niveau van een Ludger Beerbaum of een Gerco Schröder?

Wat mij betreft verhouden Gerco ( Lovers ) en ik ons als eenwieleren tot de tour de France, beiden fietsen toch? Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:58

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:59

Adil18 schreef:

Bandida, speciaal voor jou!

Ga Meneer de politieagent maar een vertellen dat je hem onverantwoord vind, met zo'n schrikkerige knol op straat! Hoe haalt hij het in zijn hoofd!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:00

Ikima schreef:
Adil18 schreef:

Die is nu ontslagen als politiepaard en gaat nu eerst 4 maanden naar een drilkamp.
ROFL

ja, daar zullen ze hem eens op zijn nummer zetten! Zomaar schrikken na al die training, wat denkt die knol wel niet! Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:01

Ja, er zou maar een kind lopen, die lag nu ook in de plomp.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:01

Ik vind dat HC wel een punt heeft, eigenlijk. In hoeverre het haalbaar is voor iedereen, tja, daar ligt 'm misschien het probleem.

Ik wil ook niet dat mijn paard opzij springt als hij schrikt. Eerst zag ik daar ook niet zoveel kwaad in, tot ik een een keer bijna met meneer van een steile heuvel donderde omdat er een vos uit het struikgewas sprong ( en nee, niet in de aanval, hij rende gewoon van ons weg Tong uitsteken ) en paardjelief inderdaad die twee stappen opzij ging. Met het probleem dat er twee passen verder dus geen grond meer onder zijn hoeven was. Gelukkig ging hij alleen maar op zijn snufferd en hadden we allebei niets, maar preferabel is anders en het had ook erger kunnen aflopen.

Dus toen maar weer even terug de bak in, schriktraining, en daarna de eerste tijd maar makkelijkere stukken bos meegepakt zonder steile hellingen. Als we nu iets tegenkomen, springt hij in ieder geval niet weg, hij spant alleen plotseling zijn spieren en begint waarschuwend te snuiven. Het eindoordeel laat hij aan mij.

In de meeste gevallen dan, everzwijnen raakt hij nog steeds van in paniek (de twee stappen opzij paniek, niet de draai-om-en-ren-weg paniek). Kan ik begrijpen omdat ik mezelf ook regelmatig een ongeluk schrik van die beesten, maar in de toekomst wil ik dat wel graag anders zien (al zal ik dan eerst mezelf moeten conditioneren, eeks Haha! ).

Misschien is het wel mogelijk om je paard 100% onder controle te krijgen, misschien niet. Maar ik vind wel dat je als ruiter verantwoordelijk bent om altijd te blijven werken aan een zo veilig mogelijke situatie, en dat je het nooit goed moet vinden als je paard bijt of trapt. Als hij dan aangevallen wordt, vind ik het de taak van de ruiter om het paard te verdedigen. Dan stap je maar af en trap je die hond zelf in elkaar, als je zo graag met je paard ergens heen wilt (en dus de leider wilt spelen) vind ik dat je ook echt een goede leider moet zijn en eventueel gevaar moet anticiperen en elimineren (figuurlijk) voordat het paard schade op kan lopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:02

Adil18 schreef:
@ HC en Bandida:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=901555&hilit=politiepaard+te+water

Nou daar is nog wat training aan, meer kan je daar toch niet over zeggen? oliebol happens, maar je mag er toch wel van uit gaan dat de politie er naar streeft dat hun paarden niet perongeluk voetgangers van de weg gaan maaien.
Idem hier. Oefenen, en zo lang je niet op een behoorlijk niveau van betrouwbaarheid zit vooruitziend zijn. In het geval met de hond, met een paard wat in de lucht gaat trappen richting dreigende hond zou ik me bijvoorbeeld niet op zo'n ruiterpad wagen (niet dat we die hier hebben..)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:02

Adil daar hebben we wel wat voor: sedalin, resque, valium, kluisters, varkensprikkers etc.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:04

rider schreef:
Misschien is het wel mogelijk om je paard 100% onder controle te krijgen, misschien niet. Maar ik vind wel dat je als ruiter verantwoordelijk bent om altijd te blijven werken aan een zo veilig mogelijke situatie, en dat je het nooit goed moet vinden als je paard bijt of trapt. Als hij dan aangevallen wordt, vind ik het de taak van de ruiter om het paard te verdedigen. Dan stap je maar af en trap je die hond zelf in elkaar, als je zo graag met je paard ergens heen wilt (en dus de leider wilt spelen) vind ik dat je ook echt een goede leider moet zijn en eventueel gevaar moet anticiperen en elimineren (figuurlijk) voordat het paard schade op kan lopen.

Het dikgedrukte zal iedereen met je eens zijn...

Dat andere: Wees een goede leider en schop de hond zelf....Eh, denk je dat dit in een kudde ook zou gebeuren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:05

Adil18 schreef:
Durf jij oprecht te beweren dat een paard nooit een paar passen is weggerend bij jou?

Als mijn paarden ook maar één stap weg zouden springen zou mijn kadaver al járen geleden uit een ravijn getakeld zijn.

Dat dit niet binair is, dat het niet uit de lucht komt vallen is helder hoop ik. Dat vraagt opvoeding en dresseren. Dat is een proces.
Bandida geeft al een paar voorbeelden. Haar 2,5 jarig hengstveulen staat bij een malle hond te wachten op de beloning door haar.
Wanneer er iets onverwachts gebeurt vraagt hij reflexmatig aan háár wat hij daar mee moet.
Als ze er over een paar jaar eens op stapt is dat paard wat schrikreflex betreft bomzeker geconditioneerd.

Hier is niets moeilijks of geheims aan. Het recept kun je onder meer op mijn site lezen.
Dat heb ik op langdurig aandringen door Bandida in zo helder mogelijk NL voor ´jullie´ opgeschreven en zij sponsort dat het gratis voor ´jullie´ beschikbaar is.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

rider schreef:
In de meeste gevallen dan, everzwijnen raakt hij nog steeds van in paniek (de twee stappen opzij paniek, niet de draai-om-en-ren-weg paniek). Kan ik begrijpen omdat ik mezelf ook regelmatig een ongeluk schrik van die beesten, maar in de toekomst wil ik dat wel graag anders zien (al zal ik dan eerst mezelf moeten conditioneren, eeks Haha! ).

Haha die is zeer herkenbaar Haha! Mijn rijmaat is een paar weken terug nog met zijn jas aan flarden uit de struiken gekomen omdat zijn anders zeer schrikvast paard oog in oog kwam met een everzwijn. De zwijnentraining is voorzien voor deze winter.. die van mij hebben ook nog nooit eentje gezien Tong uitsteken