Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:36

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:
Als het fietspad een schelpenpad is, moet je er als ruiter sowieso vanaf blijven.

Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty

Ik geef het op.
Mijn conclusie is dat de ruiterij op de openbare weg beter verboden kan worden.

hc

Liever niet!!!!!

Ik rij altijd op de openbaren weg.

Wel ben ik van mening dat je paard eerst goed verkeers mak moet zijn eer je er mee gaat rijden op de weg.
Soms zie ik van die kinders rijden die hun paard als schrikken van een afval container dan denk ik waar ben je mee bezig?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:37

Kom jij zo vaak bankstellen tegen dan? Nagelbijten / Gniffelen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:38

nickyu schreef:
Pensionnetje schreef:
Gebruik iedere afwijkende situatie als een leerproces voor je paard.
Ga het vooral niet uit de weg. Daar worden ze rustig en zelfverzekerd van.
Men kan slechts angsten overwinnen door ermee geconfronteerd te worden.

ik zoek ze soms zelfs op Haha!
als ik weet dat ze ergens aan het verbouwen zijn of aan het oogsten of wat ever
rij ik er graag ff per express langs Duivel
kan niet gek genoeg , des te meer gekke dingen normaal zijn
des te beter het is
alle evt spannende dingen die we op het erf kunnen doen zijn al
"normaal"met een heb je haar weer zucht reactie

Super!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:40

Pensionnetje schreef:
Veiliger is als hij er echt niet meer naar omkijkt. Haha!

Mijn onverschrokken hengst kwam ooit in het bos een gedumpt bankstel tegen.
Nu schrikt hij nergens van, maar een bankstel? Nadat 5 collega ruiters er in dolle vaart al bokkend voorbij kwamen ben ik afgestapt. Ben met mijn achterwerk in het bankstel gaan zitten. Een snuivend en snurkende en steigerende hengst voor mijn neus. Ik ben niet weg gegaan eer hij normaal op het bankstel wilde toelopen. Heeft 1,5 uur geduurd, maar ach, ik zat lekker.

Moraal van het verhaal? Hij kijkt niet meer op of om van een bankstel. De andere paarden hebben een "banksteltrauma" Knipoog opgelopen. De angst is bij hen alleen maar gegroeid.Stop niet voor het probleem is overwonnen (in een veilige situatie natuurlijk) al duurt het uren. Laat een probleem vooral niet groeien.

ja eens maaarrrrrr ! als je paard dit wil gaan doen (je kent je paard imo goed genoeg neem ik aan dat je dit aanvoelt voordat je ooit buiten op de weg komt) en er komt net een andere verkeersdeelnemer aan is het vredelievender voor de rest van de wereld om heel even te wachten tot de weg vrij is
en daarna er net zo vaak langs te gaan tot die het lekker vind (rekening houdend met DE REST van de verkeersdeelnemenrs)

mariekie

Ik rij zeker al zolang ik me kan heugen buiten en nooit last gehad met verkeer.
Soms rijden ze extra hard langs, geven gas met brommers maar mijne reageert er niet op.
Nu met het vuurwerk is ze wel iets schrikachtiger maar om nu te zeggen van ik ga de weg niet meer op nee...
Laatst bijgewerkt door mariekie op 13-12-07 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Needje schreef:
Kom jij zo vaak bankstellen tegen dan? Nagelbijten / Gniffelen

Hahahah! Thuis wel ja Haha! ! Maar soms zijn zulke ervaringen dingen wel handig.
Zeker toen de hengst 3 weken later als reclamestunt even in een restaurant geparkeerd moest worden. Há, dacht ie, mij krijgen ze niet gek! En pikte vervolgens de suikerklontjes van tafel.... Bloos

Figaro

Pensionnetje schreef:
Laat een probleem vooral niet groeien.

Kijk en dat doe ik dus niet.
Op het moment dat mijn paard 1 meter om iets heen loopt ipv dat hij er op 20 cm langs loopt vind ik dat niet onveilig, omdat ik weet dat hij dat gaat doen.
Nogmaals ik kan hem er echt wel langs rijden, daar heb ik zelfs geen uren voor nodig. Maar ik wíl het niet omdat het ontspannen ritje er dan wel af is. In de 6 jaar dat ik hem rijd is hij er overigens nog nooit vandoor gegaag en nog nooit ergens echt van geschrokken.
Mijn paard heeft gewoon iets met wit.. Hij huppelt/springt over witte strepen op de weg, hoe vaker ik heen en weer zou gaan hoe hoger hij springt. Dus ik doe idd net of die witte strepen er niet zijn, nu maakt hij hoogstens een klein huppeltje. Daar kan ik mee leven. Verder geeft hij dus geen krimp als er een vrachtwagen langs kom, een shovel, een carnavalswagen, een auto met lege blikjes aan een touwtje, een toeterende auto, etc. Dan ga ik me echt niet druk maken om een meterjte uitwijken voor iets wits.
Zelf politiepaarden stappen nog wel eens opzij, het punt is dat je van je paard moet weten wanneer hij dat gaat doen en dat het een veilige situatie blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:42

Citaat:
het punt is dat je van je paard moet weten wanneer hij dat gaat doen en dat het een veilige situatie blijft.

jij snapt m Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:43

Pensionnetje schreef:

Nu schrikt hij nergens van, maar een bankstel? Nadat 5 collega ruiters er in dolle vaart al bokkend voorbij kwamen ben ik afgestapt. Ben met mijn achterwerk in het bankstel gaan zitten. Een snuivend en snurkende en steigerende hengst voor mijn neus. Ik ben niet weg gegaan eer hij normaal op het bankstel wilde toelopen. Heeft 1,5 uur geduurd, maar ach, ik zat lekker.

Moraal van het verhaal? Hij kijkt niet meer op of om van een bankstel. De andere paarden hebben een "banksteltrauma" Knipoog opgelopen. De angst is bij hen alleen maar gegroeid.Stop niet voor het probleem is overwonnen (in een veilige situatie natuurlijk) al duurt het uren. Laat een probleem vooral niet groeien.

Haha, ik zie je al zitten! Om exact dezelfde reden heb ik laatst een tijdje staan knuffelen met een levensgrote bronzen stier. Bloos Haha! Meer dan wat blazen deed m'n pony overigens niet, maar hij was er toch wel behoorlijk door geïmponeerd. Gelukkig hoefde de knuffelsessie niet al te lang te duren, al gauw snuffelde m'n pony aan de neus van de 'stier' en vond 'ie het daarna wel prima. De keer erop bekeek hij het beeld niet eens meer.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:44

Het punt is: je paard te leren het NIET te doen! Vork

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:45

joy76 schreef:
Pensionnetje schreef:

Haha, ik zie je al zitten! Om exact dezelfde reden heb ik laatst een tijdje staan knuffelen met een levensgrote bronzen stier. Bloos Haha! Meer dan wat blazen deed m'n pony overigens niet, maar hij was er toch wel behoorlijk door geïmponeerd. Gelukkig hoefde de knuffelsessie niet al te lang te duren, al gauw snuffelde m'n pony aan de neus van de 'stier' en vond 'ie het daarna wel prima. De keer erop bekeek hij het beeld niet eens meer.

Heb je geluk gehad dat ze je niet in een dwangbuis hebben afgevoerd. Flikflooien met een bronzen stier.. Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:46

whahahahah zie je al staan , prachtig

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:50

Om dus weer even ontopic te komen: Je kan een paard álles leren. Dus ook vol vetrouwen in het verkeer te gaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:56

Pensionnetje schreef:
Heb je geluk gehad dat ze je niet in een dwangbuis hebben afgevoerd. Flikflooien met een bronzen stier.. Clown

Heb ook angstvallig om me heen gekeken of er niemand toevallig een fotootje maakte met een mobieltje.. Knipoog Haha!

En ontopic: ik heb ook het idee dat je een paard álles kunt leren, al zal het bij de een wat sneller/gemakkelijker gaan dan bij de ander.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:59

en als je denkt dat je niks verrassend meer tegen kunt komen
(zoals wij vd zomer aan het einde van onze trektocht )
dan nog blijkt er soms toch weer ineens iets nieuws engs te zijn
(dit geval geluid vd auto banden over een nat spoor in de storm en hosende regen..) (ja we hadden zeer natte trektocht 4 dagen onweer regen onweer regen afgewisseld met hier en daar een straal zon .. in de zon en mooi weer of de zelfde objecten in de regen ..langs de snelweg rijdend de laatste 2 km is toch weer een heel ander point of vieuw als ik mijn paard mag geloven)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:01

Pensionnetje schreef:
Om dus weer even ontopic te komen: Je kan een paard álles leren. Dus ook vol vetrouwen in het verkeer te gaan.

Absoluut, mee eens. Dat doet die van mij dus ook Knipoog
En dat vind ik ook een van de belangrijkste dingen waar het in dit topic over gaat. Je moet je paard onder controle hebben als je deelneemt aan het verkeer.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:03

Een paard kan natuurlijk nog altijd geheel onverwachts schrikken. Maar door training en vertrouwen beperkt je de "schade" tot een absoluut minimum. Het paard blijft gehoorzaam en in de hand gesteld.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:05

yep ..hier hebben we ook de understanding bereikt
dat meneer MAG schrikken en kijken maar NIET ervandoor
NIET draaien NIET slaan , en toch ga ik er vanuit dat het ZOU KUNNEN gebeuren .. hopelijk niet maar ik zeg nooit nooit
en daar MOET je als ruiter rekening mee houden

zo blijf ik er bij dat
een iets flexibere verkeerswet zou kunnen bijdragen aan de
veiligheid van iedere verkeersdeelnemer (als de ruiter de keuze MAG maken daar te rijder
waar het veiliger lijkt om de mogelijkheid tot mogelijke ongelukken te minimaliseren)
we hebben het dus niet over de rustige bospaajes strand duin en polder
maar in de nabijheid van 60 / 70 / 80 en 100 km wegen
Laatst bijgewerkt door nickyu op 13-12-07 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:07

nickyu schreef:
en daar MOET je als ruiter rekening mee houden

En zo ook het overige verkeer! Net zoals kinderen ook onverwachte dingen binnen het verkeer kunnen doen. Opvoeden aan BEIDE kanten dus!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:08

ja idd , kinderen , ouderen op een fiets , racefietsers , wandelaars met honden etc etc allemaal deelnemers
waar je iets extra rekening houd met de onverwachte acties

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:09

Okay! En wie gaat deze plannen (het opvoeden van beide kanten Knipoog ) aankaarten bij het betreffende ministerie?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:19

daar jij net weer bewezen hebt taalkundig beter te zijn Tong uitsteken
korter en duidelijker iets te kunnen wee geven als ikje
zou ik zeggen ..wt let je
wil best wel brainstrormen maar met mijn dislexie
is schrijven niet mijn sterkste punt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:23

Pfff, bedankt voor alle eer. Maar politiek en ik dat botert niet Ach gut . Ik houd van snelheid en geen geleuter. Slecht voor mijn bloeddruk dat gewauwel in Den Haag. Haha!

Voor een protestmars ben ik wel te vinden Tong uitsteken Alle knollen mee naar het binnenhof!!!
Zetten we voor het gemak een bankstel neer.. Knipoog