Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reijer

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:40

Ik heb ruiterbewijs gehaald toen het "bijna" verplicht was.
Dat is zeker al 20 jaar geleden.

Je moet daarna ieder jaar een bedrag betalen om het bewijs geldig te houden.
Vooralsnog valt het bij mij onder de noemer GELDKLOPPERIJ!!!!!!!!!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:41

ik hoef dat maar eens in de 3 jaar..

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:51

ik vind het dus onzin, geldklopperij. nogmeer (rij)bewijzen om in het verkeer deel te nemen. binnenkort komt het nog zo ver dat je te voet nog een rijbewijs moet gaan halen.

wanneer ik de weg op ben met een paard kom ik vaak onbegrip tegen van andere weggebruikers, zoals jongeren die stoer willen doen met auto of brommer, moterrijders etc. persoonlijk vind ik gewoon dat ze meer aandacht moeten gaan geven aan paarden/dieren op de weg bij ieder ander rijbewijs dat ze uitgeven.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:05

Ja, maar bij je ruiterbewijs leer je ook hoe je met mooilijke siuaties moet handelen. Ookal werkt het overige verkeer in jou nadeel.

LotteSmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:08

Ik ben blij dat ik hem heb gehaald!
Mijn paard lag 3x met mij op de grond te rollen. En heb hem toch gehaald!haha

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:25

Binckydenice schreef:
Ja, maar bij je ruiterbewijs leer je ook hoe je met mooilijke siuaties moet handelen. Ookal werkt het overige verkeer in jou nadeel.

ik heb dan wel mijn koetsiersbewijs ipv ruiterbewijs maar ik heb niks over moeilijke situaties meegekregen..
als dat wel zo zou zijn en ze bijvoorbeeld vragen dat je met je paard langs een schrikparcours moet gaan en het op moet lossen als je paard bang wordt dan zou ik helemaal voor zijn! Ja

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:26

jah moeilijke situaties handelen lukt me nu ook wel.. dus jah hoef ik geen geld voor uit te gaan geven

ervaring en zelf nadeken en goed handelen wat nodig is

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:31

Reijer schreef:

Vind ik ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:37

Binckydenice schreef:

Van mijn vriendinnen die wel een ruiterbewijs hebben, hoor ik dat helemaal niet. Zij moesten bijvoorbeeld 'correct' op- en afstijgen, stappen, draven en galopperen, zowel individueel als in de groep, een sprongetje maken en buiten rijden (richting aangeven e.d.). Had totaal niets met moeilijke situaties te maken. Dus vertel eens..... Lachen
Ze vertelden me ook dat ik (als ik 'm ooit al zou gaan halen) zo wegrij met mijn ruiterbewijs in mijn zak, zo simpel als het is. Zij vinden het overigens ook geldklopperij, net als ik. Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:39

Reijer schreef:

hoezo ieder jaar. Mijn rijbewijs is 2 jaar geldig. Alleen wel naa*end idd dat je dan weer 25 euri mag neerleggen om je rijbewijs 2 jaar te verlengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:42

verography schreef:
Mijn rijbewijs is 2 jaar geldig.

Die van mij zelfs 10 jaar?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:43

Nou van mij mogen ze het verplichten, heb ik dat ding iig niet voor niks. Scheve mond

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:43

Nadya schreef:
Binckydenice schreef:

Van mijn vriendinnen die wel een ruiterbewijs hebben, hoor ik dat helemaal niet. Zij moesten bijvoorbeeld 'correct' op- en afstijgen, stappen, draven en galopperen, zowel individueel als in de groep, een sprongetje maken en buiten rijden (richting aangeven e.d.). Had totaal niets met moeilijke situaties te maken. Dus vertel eens..... Lachen
Ze vertelden me ook dat ik (als ik 'm ooit al zou gaan halen) zo wegrij met mijn ruiterbewijs in mijn zak, zo simpel als het is. Zij vinden het overigens ook geldklopperij, net als ik. Haha!

1 van die moeielijke situaties is wat je moet doen als je paard ophol slaat. Was een toetsvraag:
Wat doe je als je paard op hol slaat?
1. Je probeert hem terug te krijgen door zo hard mogenlijk aan de teugels te trekken.
2. Je stuurt hem op waar mogenlijk een volte en probeert hem zo te verlangzamen
3: je stuurt hem richting een boom, stopt die vanzelf wel Nagelbijten / Gniffelen

2 was uiteraard goed.

Maar ook zitten er wel degelijk goede vragen tussen. Zoals wat doe je als je moet invoegen met het overige verkeer. Wat doe je als je een tractor tegenkomt etc, etc. Toch zie ik nog te vaak dat er mensen zonder rijbewijs rond rijden en echt dom zijn in het verkeer. Dus dat het nodig is vind ik van wel.

@shadow: Wow. ga ik toch binnenkort even een biref naar het KNHS sturen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:44

jah op een volte op de weg Gestoord

best lastig als je geen ruiterpaden heb.. of wat dan ook waar je niet kan remmen Knipoog

dan vijl ik de keisjes wel even bij.. how is how

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:45

Verography, die vraag voegt dus niets toe aan mijn kennis, want dat weet ik al jaren.
Maar op de weg in een volte gaan rijden is niet altijd te doen (zeker niet op de weg waar ik overheen moet). Clown

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:50

verography schreef:
1 van die moeielijke situaties is wat je moet doen als je paard ophol slaat. Was een toetsvraag:
1. Je probeert hem terug te krijgen door zo hard mogenlijk aan de teugels te trekken.
3: je stuurt hem richting een boom, stopt die vanzelf wel Nagelbijten / Gniffelen

2 was uiteraard goed.

Maar ook zitten er wel degelijk goede vragen tussen. Zoals wat doe je als je moet invoegen met het overige verkeer. Wat doe je als je een tractor tegenkomt etc, etc. Toch zie ik nog te vaak dat er mensen zonder rijbewijs rond rijden en echt dom zijn in het verkeer. Dus dat het nodig is vind ik van wel.

@shadow: Wow. ga ik toch binnenkort even een biref naar het KNHS sturen

allemaal leuk en aardig maar dat jij die vraag in theorie kan beantwoorden betekend nog niet dat je weet hoe je dat op de weg aanpakt. harstikke leuk dat ze de theorie doen maar het is eigenlijk gewoon onzin.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:51

vind ik ook.. je handelt altijd anders en je paard dus ook..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:51

Shadow0 schreef:
verography schreef:
Mijn rijbewijs is 2 jaar geldig.

Die van mij zelfs 10 jaar?

Dan deed jij het vast 5x zo goed als gemiddeld Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:53

Sentido, dat bedoelde ik ook. Leuk hoor, al die theorie, maar in de praktijk werkt het wel een beetje anders.
En dat leer je niet bij dat examen, hoor. Op de hei zal ik mijn paard wel in een volte 'dwingen' als 'ie er vandoor gaat, maar op de lange, smalle weg bij ons waar ze 80 of meer rijden i.p.v. de toegestane 50 km, laat ik mijn eventueel vandoor gaande paard liever even rechtdoor rennen, zodat we niet onder een auto komen. (en ik mag hopen dat het sowieso nooit gebeurd).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:54

verography schreef:

2 was uiteraard goed.

Maar ook zitten er wel degelijk goede vragen tussen. Zoals wat doe je als je moet invoegen met het overige verkeer. Wat doe je als je een tractor tegenkomt etc, etc.

Het probleem met dit soort vragen is dat je niet in elke situatie hetzelfde antwoord zult toepassen. Veel hangt af van de situatie ter plaatse en van het paard dat je op dat moment onder je kont hebt. Met het ene paard zul je met een trekker in zicht maken dat je zo ver mogelijk uit de buurt komt, terwijl je met een ander paard een klein stukje de berm ingaat. Die volte is ook een leuke op een niet al te breed ruiterpad in het bos, dat gaat niet passen Gestoord

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:54

die ene vraag is ook bedoeld als voorbeeld vna een onzin vraag. Tijdens mijn examen moest ik hier hard om lachen en daarom is dei vraag ook blijven hangen Nagelbijten / Gniffelen

maar deze vraag kwam na een vorobeeld van waar je reed he Knipoog was in een breed bospad

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:56

ok maar dat neemt nog niet weg dat je als je de theorie snapt dit nog niet kunt toepassen in de praktijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:01

Maar er zijn zoveel soorten paarden met zoveel soorten angsten en gedragingen en dus zoveel soorten situaties. Dat kun je niet leren op zo'n examen, maar je kunt wel zorgen dat je je paard goed kent en je gezonde verstand gebruiken naast je kennis van het rijden e.d.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:44

ja natuurlijk, maar een ruiterbewijs hebben betekend niet dat je je gezonde verstand kunt gebruiken..
het helpt absoluut niet mee aan een betere veiligheid op de weg, en dat is de reden waarom ze het willen verplichten
maar ik denk maak het examen dan eerst maar veel moeilijker en haal alle onzin eruit zoals aftekeningen en botten..
leuk om te weten maar niet nodig om de weg mee op te kunnen.
verplicht het dan ook om net als het autorijbewijs, een bepaald aantal lessen te moeten volgen, schrikparcoursen rijden en veel, heel veel begeleid buiten.. op alle soorten terreinen.
als je het dan haalt zou het wel meer veiligheid brengen.. niet veel maar in ieder geval beter als dat het nu is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:48

Je bent bij autorijden niet verplicht om een aantal lessen te volgen - alleen is het vrijwel onmogelijk om je rijbewijs te halen zonder dat te doen.