superpony schreef:Wat ik doe als ik met alle 4 rij, is de touwen lang en voor mn knop van ene kant naar andere kant gelijk metd e brug van mn teugels en dat tesamen oppakken. Dan rij ik dus op 2 handen. Het enige nadeel is, dat ik echt probeer te voorkomen dat mn rijpaard een ruk krijgt aan mond of lijf. Ik heb een keer gehad dat mn handpaard struikelde en mn rijpaard per ongeluk een rukje in de mond kreeg. Het was minimaal, maar voor mij een no go.
Toen mn zoon klein was, had ik hem en de shet zelfs aan een longe mee, maar dan moest hij zelf wat sturen. Voor nu vind ik dat te lang en gebruik ik vaak gewone halstertouwen. Ik heb altijd een knoopje aan het einde als stopje. Maar vaak denk ik wel, een iets langer touw zou beter zijn.
Zoals jij ook een stelletje hebt dat elkaar niks doet, kan je je misschien gewoon gaan concentreren op jezelf en hun zelf laten kiezen hoe ze lopen, mits je verkeer passeert of smalle doorgangen.
Hier geen risico op rukjes in de mond, want bitloos (sidepull). Dus hoogstens eens extra druk aan het hoofd als ik rijd met mijn leidtouw in eenzelfde hand dat ook teugels vast heeft. Maar ik heb mijn handpaard aan een lang leidtouw, dus eigenlijk is er altijd voldoende speling om daar zelf op in te spelen als het handpaard uitwijkt of stopt.