Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:53

Heb je al bekeken of er over de gehele route voldoende voedzaam gras te vinden is? In het wild foerageren paarden vele uren per dag en verbruiken ze vrij weinig energie. Dan kunnen ze toe met een schraal dieet. Bij een trektocht moeten ze veel en lang werken en hebben ze minder tijd om te eten. Dan moet hun ruwvoer dus rijk zijn. Hoe ga je dat oplossen?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:55

Niets is onmogelijk, Tips; ga veel workshops volgen over de gezondheid en ziektes en hoef verzorging van het paard / Veel km onder begeleiding(dressuur-matig of western gericht) / Endurance training workshops volgen, zijn vaak weekends of midweeks trainingen. Ga op onderzoek uit betreft zadels en hoofdstellen en bepakkings-tuig voor t paard.

Ik zou voor een stevig sober paardje kiezen of een kruising hier van. paardje met vlakke gangen is erg prettig.

Ik ga jullie violgen als t zo ver is!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:57

Jongens, 15% van het lichaamsgewicht meenemen aan noodrantsoenen betekent dat je de paarden verder niet kunt belasten, ze lopen dan alleen mee voor de gezelligheid en om hun eigen eten te sjouwen -O-

Een extra pakpaard lijkt leuk, maar ook dat dier moet eten en drinken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:00

Shirley schreef:
Jongens, 15% van het lichaamsgewicht meenemen aan noodrantsoenen betekent dat je de paarden verder niet kunt belasten, ze lopen dan alleen mee voor de gezelligheid en om hun eigen eten te sjouwen -O-

Ze zouden er naast kunnen gaan lopen in plaats van erop te zitten. Spaart de paarden energie....

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:01

Shirley schreef:

Deze 15% is niet bedoeld voor noodrantsoen, er werd gezegt dat een paard 15% van zijn eigen gewicht kan tillen maximaal daar zal ik rekening mee houden maar 15% van het gewicht aan noodrantsoen is niet de bedoeling.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:02

safina schreef:
Shirley schreef:

Ze zouden er naast kunnen gaan lopen in plaats van erop te zitten. Spaart de paarden energie....

En dit zal ook vaak gebeuren heb ik ook meedere malen verteld, wij hoeven en WILLEN niet de hele rit op het paard zitten. Vandaar ook dat we niet gaan voor een huifkar of andere karren die eerder werden vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:03

dereizger schreef:
Shirley schreef:

Deze 15% is niet bedoeld voor noodrantsoen, er werd gezegt dat een paard 15% van zijn eigen gewicht kan tillen maximaal daar zal ik rekening mee houden maar 15% van het gewicht aan noodrantsoen is niet de bedoeling.

Maar hoe doe je dat dan met ruwvoer? Want daar draait het om. Paarden hebben ruwvoer nodig, geen haver, gerst en spelt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:06

dereizger schreef:
En dit zal ook vaak gebeuren heb ik ook meedere malen verteld, wij hoeven en WILLEN niet de hele rit op het paard zitten. Vandaar ook dat we niet gaan voor een huifkar of andere karren die eerder werden vermeld.

En waarom neem je het paard dan nog mee. Dat is alleen maar onnodig als je ook zelf wil lopen. Een paard wandelt niet altijd braaf achter je. En kan aan de hand schrikken en zich zo los rukken. Dan heb jij brand wonden op je hand en het paar kan zijn nek breken over de teugels of het touw.

Nogmaals ga lekker zelf wandelen en vergeet je paarden droom.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:07

safina schreef:
Heb je al bekeken of er over de gehele route voldoende voedzaam gras te vinden is? In het wild foerageren paarden vele uren per dag en verbruiken ze vrij weinig energie. Dan kunnen ze toe met een schraal dieet. Bij een trektocht moeten ze veel en lang werken en hebben ze minder tijd om te eten. Dan moet hun ruwvoer dus rijk zijn. Hoe ga je dat oplossen?

Als ik zeker weet dat het gaat lukken begint het maken van de route verder. Maar eerst de duidelijkheid krijgen hoe het met invoeren gaat naar Rusland/kazachstan/Mongolie en of dit ook daadwerkelijk kan en gaat volgens de legale weg.

Deze route plannen duurt maanden misschien zelfs langer en er zullen ook alternatieve routes gepland moeten worden. Ze krijgen bij ons de tijd die ze nodig hebben om te eten en niet alleen savonds maar ook over dag als het nodig is zullen wij meerdere stops maken. En dan heb ik het niet over een stop van 10 minuten.

Wat zou een goed ritme zijn voor een trektocht bijvoorbeeld 2 uur lopen uur rusten? En met lopen heb ik het er niet over dat we zullen gaan draven maar gewoon rustig genieten van de toch.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:12

kijk eens naar de criollo tocht in argentinie.de paarden daar lopen met maximaal 100 kilo op de rug en krijgen onderweg geen eten of drinken.de tocht is dacht ik 1000 km.
ze zijn afhankelijk van wat ze onderweg vinden.
ze overleven t allemaal.

aangezien ts zegt genoeg geld te hebben kan je onderweg betalen voor goed hooi en ze dit desnoods laten brengen naar een plek 20 km verderop waar ze zouden overnachten.geef die mensen geld ervoor,zij blij,ts blij,paarden blij.

ik denk dat t drink en eetprobleem voor de paarden opgelost kan worden als je niet teveel de wildernis ingaat,alleen is de vraag hoe ga je rusland inkomen?ivm met visa,en russen zijn nou niet t meest makkelijke volk die t leuk vinden dat jij daar met paarden aankomt.

Hier in Europa ga je denk ik best veel hulp kunnen krijgen en mensen vinden die dit leuk vinden maar in mongolie of rusland?

lau,als jouw paard niet achter jou aan loopt en zich losrukt is ie niet goed opgevoed ;}en ziet hij jou niet als zijn leider.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:15

connie64 schreef:
kijk eens naar de criollo tocht in argentinie.de paarden daar lopen met maximaal 100 kilo op de rug en krijgen onderweg geen eten of drinken.de tocht is dacht ik 1000 km.
ze zijn afhankelijk van wat ze onderweg vinden.
ze overleven t allemaal.

aangezien ts zegt genoeg geld te hebben kan je onderweg betalen voor goed hooi en ze dit desnoods laten brengen naar een plek 20 km verderop waar ze zouden overnachten.geef die mensen geld ervoor,zij blij,ts blij,paarden blij.

ik denk dat t drink en eetprobleem voor de paarden opgelost kan worden als je niet teveel de wildernis ingaat,alleen is de vraag hoe ga je rusland inkomen?ivm met visa,en russen zijn nou niet t meest makkelijke volk die t leuk vinden dat jij daar met paarden aankomt.

Hier in Europa ga je denk ik best veel hulp kunnen krijgen en mensen vinden die dit leuk vinden maar in mongolie of rusland?

lau,als jouw paard niet achter jou aan loopt en zich losrukt is ie niet goed opgevoed ;}en ziet hij jou niet als zijn leider.

Mijn paard is prima opgevoed hoor, geen problemen mee loopt keurig op de plek waar het moet.
Alleen kan mij zo voorstellen dat niet elk paard dat doet. Zeker niet bij mensen zonder ervaring daar maken ze graag gebruik van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:16

Wat ik me nog afvraag: wat ga je eigenlijk doen als een paard ernstig kreupel raakt? Of koliek krijgt? Of een been breekt? In the middle of nowhere? Ga je eerst leren slachten of euthanaseren? Als je door onbewoonde gebieden trekt, is de kans zeker aanwezig dat er een paard gewond raakt of zelfs sneuvelt. Als het nodig is, zul je het dier uit zijn lijden moeten kunnen verlossen.

Tieneke

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:24

Hoe wil je eigenlijk terugkeren? Met of zonder paard?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:26

dereizger schreef:
Deze route plannen duurt maanden misschien zelfs langer en er zullen ook alternatieve routes gepland moeten worden. Ze krijgen bij ons de tijd die ze nodig hebben om te eten en niet alleen savonds maar ook over dag als het nodig is zullen wij meerdere stops maken. En dan heb ik het niet over een stop van 10 minuten.
.

Volgens mij was er al eerder voor je berekend dat als je geen rustdagen neemt en iedere dag 20km aflegt je alsnog op een tocht van 2 jaar uitkomt. Met rustdagen, werkpauzes enz. zul je eerder aan de 3 jaar komen. Ik denk dat maanden echt lichtelijk overpositief gedacht is....

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:27

Ik snap dondersgoed dat je moet weten of je heel freaking Rusland in kan, maar dat is het enige wat je steeds blijft vragen. Niemand heeft daar antwoord op, want niemand werkt hier op 't Russisch consultaat. Waar men hier wél verstand van heeft is het houden van paarden en daar worden hele praktische vragen over gesteld, waar je straal overheen leest. Je wil informatie over paarden, die kan je krijgen, maar dan moet je ons eerst wel vertellen hoe je vooralsnog denkt deze praktische zaken in te vullen. Je geeft ons wat dat betreft te weinig informatie, daarom blijft men zich herhalen. Gebaseerd op wat je ons geeft, kun je niet verwachten dat er nieuwe nuttige tips bij komen.

Ik zou zeggen: neem even rustig de tijd, lees álle berichten, noteer álle vragen en geef óveral antwoord op. Vraag desnoods of er even een slotje op dit topic kan, zodat je een grote update kunt schrijven en we daarna verder met je mee kunnen denken. Want zoals het nu gaat schiet je met dit topic geen moer op. :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:28

secricible schreef:
dereizger schreef:
.

Volgens mij was er al eerder voor je berekend dat als je geen rustdagen neemt en iedere dag 20km aflegt je alsnog op een tocht van 2 jaar uitkomt. Met rustdagen, werkpauzes enz. zul je eerder aan de 3 jaar komen. Ik denk dat maanden echt lichtelijk overpositief gedacht is....

Lezen!
TS heeft het over het plannen/voorbereiden van de route. Niet over het rijden van de route.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:29

secricible schreef:
dereizger schreef:
.

Het gaat hier niet over dat de route maanden duurt, deze duurt jaren maar het plannen van de route alleen al zal maanden duren. Ik wil hier de tijd voornemen en goud uitstippelen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:31

dereizger schreef:
safina schreef:

Als ik zeker weet dat het gaat lukken begint het maken van de route verder. Maar eerst de duidelijkheid krijgen hoe het met invoeren gaat naar Rusland/kazachstan/Mongolie en of dit ook daadwerkelijk kan en gaat volgens de legale weg.

Wat zou een goed ritme zijn voor een trektocht bijvoorbeeld 2 uur lopen uur rusten? En met lopen heb ik het er niet over dat we zullen gaan draven maar gewoon rustig genieten van de toch.

Ja, maar nogmaals: je zult ongetwijfeld in gebieden komen waar nauwelijks een voedzame gras groeit. Gebieden waar wilde paarden, die geen arbeid verrichten, zich maar lastig in leven zouden kunnen houden. In delen van Rusland, Mongolië en Kazachstan zullen geen boerderijen staan waar ze een paar mooie balen hooi voor je hebben klaarliggen of langs komen brengen. En gezien je tempo ben je daar niet in een dagje doorheen. Dat los je niet op door ze s avonds uitgebreid te laten eten, want dan is er simpelweg niets voedzaams te eten. Dan kan je kiezen om ernaast te gaan lopen of veel te stappen om energie te besparen, maar dan duurt je tijd in zo'n gebied nog veel langer. En dat is ook weer nadelig voor de lichamelijke toestand van je paard.
Onderschat bij je beslissing om dit te doen vooral de behoefte aan kwalitatief goed ruwvoer niet. Lang niet overal op de wereld groeit veel en goed gras. En maak vooral niet de vergissing door te denken dat je dat even kunt vervangen met een zak graan. Of dat makkelijk op kunt lossen door wat langzamer te gaan en 'te genieten'. Ruwvoer is een eerste levensbehoefte voor een paard en een paard dat werkt heeft ten alle tijden goed ruwvoer nodig. En als je je paarden ziet verschralen en uitgeput raken is het genieten snel klaar, denk ik.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:41

Vraag me af of je van hier tot de grens met Rusland aan genoeg gras komt ook. Oke bermgras, maar dat is vaak erg vuil/stoffig. En om nu elke dag een stal te gaan zoeken... Of een boer die zijn land wil openstellen. Zal wel lukken, maar kost ook weer extra tijd. Ik snap wel dat tijd geen probleem is, maar het schiet gewoon niet op.

Vroeger, toen men nog rondtrok met paarden, hadden meer mensen ook notie van paarden, dus wisten wel snel te helpen. Nu weet ik dat zo goed niet.

Nu, ik zou mijn hond op zo'n toch ook niet meenemen, dus mijn paard ook niet.

Als je mooie tocht wil maken, vind ik zo'n 1000km lang genoeg om er zeker van te zijn dat het behapbaar is. Als dat volledig lukt, kun je misschien denken aan iets meer, hangt er dan maar vanaf hoe het gaat met de visums.

Moest er geen oorlog zijn was vanuit Midden Oosten, zoals al aangegeven hier, ook een optie geweest. Jammer genoeg gaat dat niet lukken.

Alles sinds ts, hier ga je waarschijnlijk geen paarden vinden die het kunnen, ik denk dat je ze moet importeren of kijken of je van een land kunt starten waar ze er goeie hebben. Maar dat weet ik zo direct niet, behalve Mongolië zelf.

Is dat trouwens geen optie, vanuit Mongolië vertrekken en richting hier komen en zien hoe ver je raakt?

Wat je schreef over de paarden dan verkopen aan iemand die het nodig heeft vond ik wel wat naïef, als je de taal niet spreekt, weet je ook niet of ze ze nodig hebben. En vaak is het, zoals ik al zei, gewoon handelswaar. Niet romantiseren.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:44

Ik vind dit een ontzettend gaaf plan en mocht je het doorzetten ga ik graag volgen! Zoals duidelijk te merken is, is alles nog in zeer prille voorbereiding én gaan jullie niet over één nacht ijs. Dat je je hier op Bokt meldt om je goed voor te bereiden in zake het meenemen van paarden is prima. Jammer dat er zo negatief gereageerd wordt. Ik denk zeker dat je met de juiste voorbereiding ver komt en misschien zijn paarden wel tot meer in staat dan menig één hier denkt ;)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:50

Waarom niet gewoon een vliegtuig nemen en naar Mongolië vliegen? Als je daar wilt wandelen en rijden is dat een haalbaarder plan wellicht ook een goedkoper plan.
Heb je niks met de grens van Rusland te maken en kan je daar in Mongolië twee paarden kopen.

Anders een tot aan de grens van Rustland rijden en door Rustland met een paarden taxi gaan?

christel294

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:50

Ik zeg doen die reis! Kijk waar je komt en geniet ervan. Staan zo veel paarden op stal een beetje depressief voor zich uit te staren, dat is pas zielig!

Je komt overal wel een oplossing tegen onderweg, en als je het tot de helft haalt is het toch ook top! Gewoon van dorp tot dorp..

Have fun!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:57

Ik vind het een prachtige droom. Er wordt genoeg tijd besteed aan voorbereiding om te kijken of het haalbaar is. Heb zelf een aantal trektochten gereden in het buitenland en daar ging het al heel anders aan toe dan met onze verwende KWPN'ers. Mijn eigen paarden zouden het ook niet kunnen. Dus kies een geschikt ras uit. De genoemde criollo's is nog niet zo raar. Heb ook appaloosa's dit werk goed zien doen. Of kruisingen hiermee.
En een tip: als jullie hebben leren paardrijden ga een paar keer op trektocht naar onherbergzaam gebied. In de Pyreneeën gebruiken ze kluisters, erg handig. En je paard mag bij elk stroompje, riviertje etcetera drinken. Tijdens deze trektocht reed je ongeveer 3 a 4 uur achter elkaar. Minimaal 1.5 lunchpauze (paarden werden gekluisterd en losgelaten zodat ze eten konden zoeken) en dan nog weer 3 a 4 uur rijden. Wil je het langer als een week volhouden dan zou ik de rijtijden nog wat beperken. Overigens liepen we ook ongeveer de helft van de tocht met het paard aan de hand (alle afdalingen).
De gids had een gps en satelliettelefoon mee voor noodgevallen/medische hulp in te roepen en stel dat er een paard een been breekt, moet je idd ervoor zorgen dat je het paard uit zijn lijden kunt verlossen.

Alles kan als je maar wilt en je goed voorbereid. Ik lees met interesse verder mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:03

Misschien is het al ter sprake gekomen, misschien niet, maar dacht je nou echt dat een paard zo even 1,2,3 zo ver kan lopen, zoveel dagen achter elkaar? Een endurance paard krijgt al maanden aan training. Je kan niet binnen 2 jaar en genoeg ervaring op doen met paarden (En dan heb ik het niet alleen over rijden. Het medische gedeelte is de grootste hobbel hier denk ik. Veel dingen herken je niet zonder het nooit gezien te hebben) en dan kan je een beetje rijden, weet je wat kleine dingetjes over het medische aspect, en ben je al bijna 2 jaar verder. Dan moet je nog een paard zoeken, dat is ook niet zo gepiept. Dat paard moet getraind worden, en dat gaat ook veel tijd kosten.

Sorry, TS, ik denk persoonlijk niet dat dit haalbaar is. Een paard zit zo veel ingewikkelder in elkaar dan opstappen en wegrijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:04

Het enige wat ik me afvraag is hoe je aan zoveel geld komt zonder te werken?