politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:15

ikke schreef:
Lusitana schreef:
Banjerlief, als je persee wat om het hoofd wil doen, kun je een jas oprollen, of een Tshirt of weet ik het wat en een 8 maken om het hoofd. Er is altijd wat te bedenken, al is het je BH ...

Niet om het een of ander, maar dan heb jij een flinke BH of een heel klein paard voor ogen......... }:)
Om de neus gaat altijd....
Met een beetje fantasie kun je altijd wel iets in elkaar flansen. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:37

Dus? Dat hoort niet nodig te zijn, een hoofdstel wat er zomaar af kan is ook 10 keer niks, en als je in een situatie komt waar je paard vast kan blijven haken ben je imo ook slecht en onverantwoord bezig.
Vind dat paarden best gekeurd mogen worden (icm hun ruiter) door middel van een schriktraining, iets met knallen, toeters, bellen, paraplu's, schreeuwende kinderen, kettingzagen, vallende voorwerpen en andere 'dreigende' items, ik weet van de mijne dat die op ruststand zal gaan staan en even alles controleert van een afstandje, om vervolgens te gaan dommelen, slapen, maar ik ken er ook zat die voor iedere kak met 4 benen de lucht in gaan, en toch vertikken de eigenaren om het paard eerst vanaf de grond (wandelend) weg-, motor-, vrachtwagen-, gesnoeide boom-mak te maken, dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan de optoming.

Ja ja, paarden zijn vluchtdieren, rennen uit angst, maar maak het paard dan zo mak dat die niet meer schrikt of aanspant (bang is) voor al die dingen, dan heb je de kans op vluchten ook maximaal verkleind.
Bewijsje of iets, en zonder dat bewijs enkel aan de hand stappen in de berm, in het bos, op de ruiterpaden en/of in combinatie met een paard die wel 'goedgekeurd' is.

miss_lizje

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:04

En wie mag dat allemaal gaan betalen? Ik denk namelijk niet dat die "keuringen" gratis zullen zijn. En hoe zit dat dan met mensen die meerdere paarden hebben? Wil je dan net als een startkaart elke combinatie gaan keuren.
Net zoals het ruiterbewijs, vind ik dit gewoon uitmelken van de paardenhouder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:08

miss_lizje schreef:
En wie mag dat allemaal gaan betalen? Ik denk namelijk niet dat die "keuringen" gratis zullen zijn. En hoe zit dat dan met mensen die meerdere paarden hebben? Wil je dan net als een startkaart elke combinatie gaan keuren.

Waarom, als je een dure hobby wilt en buiten wilt rijden, prima. Moet er wel geen paardenbelasting komen, dat vind ik dan weer uitmelken.

Als ik auto wil rijden moet ik ook een auto kopen en een rijbewijs behalen, gelijke bij een scooter, motor, vrachtwagen...
Mag het bij een paard ook best, als je de openbare weg op gaat zonder begeleiding.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:23

Sorry maar ik rij toch al echt lang genoeg buiten om te weten wat wel en niet kan, en wat vooral mijn paard wel en niet verdraagd. En daarnaast is zo'n keuring ook maar een moment opname, zo is mijn paard bang voor zwaanen, daar kwamen we pas achter toen we ze voor het eerst tegen kwamen en toen had ik mijn paard al meer dan een jaar. We gaan er nogsteeds met een grote boog omheen, maar er wel langs ( is zowiezo aan te raden wanneer ze jongen hebben maar heel eigenwijs op de weg gaan zitten).

Misschien dat het wel gaat werken voor "nieuwe ruiters" maar voor oude ruiters niet.
Je voorbeeld met rijbewijs is nu al zodanig doorgevoerd, maar denk je echt toen het rijbewijs op kwam dat elke al langere bestuurder dit nog even ging halen? De generatie die gewoon zonder rijbewijs bleef rijden is nu dan al misschien verdwenen of zo oud dat ze toch niet meer achter het stuur zitten. Maar ze zijn er wel geweest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:25

Als je een mak paard hebt is het toch piece of cake om die test te doorstaan? In een grote groep waardoor de prijs lager is...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:29

Een idividu testen in een groep geeft geen rieel beeld van wat het paard/persoon doet buiten de groep.
Die van mij is zeer braaf alleen, maar in grotere groep gedraagd hij zich weer heel anders.
In die zin zal de test dus al waardeloos zijn, want het is geen afspiegeling van de werkelijkheid.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:31

'Horsecam' , camera op het paard en filmen hoevaak die schrikt en waarvoor :+

Nee onzin, vind dat er een goed 'bewijs' moet zijn om naar buiten te mogen, maar zo te zien is dat zo goed als onmogelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:34

xSlvna schreef:
Als je een mak paard hebt is het toch piece of cake om die test te doorstaan? In een grote groep waardoor de prijs lager is...

Maar hoe moet je dat paard dan trainen, je mag immers pas naar buiten met bewijs? En bovendien geld dat bewijs dan ook als je de volgende dag gewoon weer je geflipte bloedpaard uit de stal trekt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:36

Die geflipte paarden flippen denk ik even goed als ze een paraplu zien, een zeil, een kettingzaag horen...
Ik zeg trouwens net toch dat het onmogelijk is het goed te controleren :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:43

Dat 'rijbewijs' is er al lang, het werkt alleen niet helemaal hetzelfde als een normaal 'rijbewijs'. Dat is nl het ruiterbewijs.

Over 'rijden met helmcam'. Ik dacht daar nog aan met deze discussie in gedachten toen ik op zaterdagochtend met paard en al een (voor ons bekend) rondje deed. Ik ben behalve het gewone verkeer (bussen/fietsers/mensen die werken in de tuin) ook nog tegen gekomen:
1. de buurman die zn nieuwe paard aan het beleren was voor de kar (in draf)
2. een 'holleederscooter' waarbij achterop iemand zat die een tuinstoel verpakt in plastic vast hield
3. op een smal weggetje (1 auto breed) een grote vrachtwagen die ons tegemoet kwam :D

Uiteraard rekening mee gehouden door paardlief zo mogelijk even ergens safe te parkeren. Waar werd uitgebreid naar gekeken? Juist ja, de meneer die aan het werk was in zn eigen bollenveld :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:51

Apple, ben vanochtend naar de stad moeten rijden omdat ik op stal mijn mobiel kwijt was geraakt en mijn mam hier toch van moest weten, dus 6 kilometer over drukke weg met enorm veel passerende fietsers, auto's, vrachtwagens, bussen (die ze overigens nooit had gezien volgens mij), schreeuwende kinderen op de fiets naar/van school, toeterende auto's en scooters, zeilen, vlaggen en een grote vrachtwagen waarnaast gesnoeid werd (en de takken vielen vlak naast ons). Enigste wat gebeurde was af en toe het oor aan die kant even opzij, een halve tel. Toen ik terug kwam op stal vond ze het pas interessant, want daar was een hek :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:51

xSlvna schreef:
miss_lizje schreef:

Waarom, als je een dure hobby wilt en buiten wilt rijden, prima. Moet er wel geen paardenbelasting komen, dat vind ik dan weer uitmelken.

Als ik auto wil rijden moet ik ook een auto kopen en een rijbewijs behalen, gelijke bij een scooter, motor, vrachtwagen...
Mag het bij een paard ook best, als je de openbare weg op gaat zonder begeleiding.

Goed, plan, mits we dan ook een wandel-, fiets-, snorbrommer- en hondenuitlaatbewijs gaan invoeren!

Want wat doe je dan als ze met een grote bouwkraan langs de weg bezig zijn (juist ja, had ik dus weer, vandaag) of een luchtballon die landt, of een Boeing 747 op 70m hoogte? Moeten we een paard daar overal op gaan testen, inkl z'n ruiter? Kom op, doe normaal en begin eerst eens met je gezonde verstand te gebruiken.........

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:00

Nah vele doen dat niet en dat is het probleem, nogmaals ben met mijne vandaag de stad in gegaan en niks maakte haar uit, maar heb ook paarden over de weg zien vliegen omdat mensen koppig hun jonge paardje midden op een drukke plek ohz gaan 'beleren'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:44

xSlvna schreef:
Nah vele doen dat niet en dat is het probleem, nogmaals ben met mijne vandaag de stad in gegaan en niks maakte haar uit, maar heb ook paarden over de weg zien vliegen omdat mensen koppig hun jonge paardje midden op een drukke plek ohz gaan 'beleren'.

Ja maar je kunt "gezond verstand" niet afdwingen met regels! Dat is dezelfde stupide opvatting als denken dat je bedrijf veiliger wordt door meer regels te stellen. Veiligheid zit tussen je oren en verder helemaal nergens.

Hoe denk jij dit soort regels te handhaven? Immers, als er geen controle op is, zal de noodzaak om ze te volgen ook niet zo groot zijn en neem van mij aan, sluitende registratie van paarden komt er niet. De lobby die dat blokkeerd heeft heeft meer geld te makken dan de staat!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 21:58

Ja maar je kunt "gezond verstand" niet afdwingen met regels! Dat is dezelfde stupide opvatting als denken dat je bedrijf veiliger wordt door meer regels te stellen. Veiligheid zit tussen je oren en verder helemaal nergens.

hier boven een quote van ikke......

voorbeeld, pas op het nos, een kleding fabriek was in elkaar gestort, achteraf is toegekend dat dit had kunnen voorkomen als de rechten, eisen en REGELS waren waargemaakt!

het is in mijn ogen totale onzin om te zeggen dat regels niet meer veiligheid bieden. als we alle verkeerregels op 0 zouden zetten en onze auto's op de snelwegen met 'gezond verstand'moeten gaan besturen zien ik het ongevallen aantal steigen met dik 5000 %. en dan heb ik het niet over de vergelijking paard--> auto, neee, over de vergelijking regels---> regels!

en ja, door meer regels voor ruiters tijdens het buitenrijden, en dingen niet overlaten aan het gezonde verstand zullen we allemaal met een veiliger gevoel buiten opstap gaan...
niet alleen wij, ook onze medeverkeerdelnemers.

ik ben sowieso morgen van plan om via de gemeente doorgestuurd te worden naar de juiste instantie die mij meer kan vertellen over dit onderwerp. paarden in het verkeer. ik ga dit ook zeker weer aan jullie mededelen!

keeep it on topic, hou het gezellig, deel je mening en blijf discussieren!

greeetsz de TS

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:08

lot189 schreef:

voorbeeld, pas op het nos, een kleding fabriek was in elkaar gestort, achteraf is toegekend dat dit had kunnen voorkomen als de rechten, eisen en REGELS waren waargemaakt!

het is in mijn ogen totale onzin om te zeggen dat regels niet meer veiligheid bieden. als we alle verkeerregels op 0 zouden zetten en onze auto's op de snelwegen met 'gezond verstand'moeten gaan besturen zien ik het ongevallen aantal steigen met dik 5000 %. en dan heb ik het niet over de vergelijking paard--> auto, neee, over de vergelijking regels---> regels!

en ja, door meer regels voor ruiters tijdens het buitenrijden, en dingen niet overlaten aan het gezonde verstand zullen we allemaal met een veiliger gevoel buiten opstap gaan...

ik ben sowieso morgen van plan om via de gemeente doorgestuurd te worden naar de juiste instantie die mij meer kan vertellen over dit onderwerp. paarden in het verkeer. ik ga dit ook zeker weer aan jullie mededelen!

greeetsz de TS

Niet mee eens.

Puur alleen al volgens de regels zou ik in de berm of op de weg moeten rijden. Hier in de polder gaan ze met 70 a 80 km/h over die weg heen. De berm is gevaarlijk, deze wordt bijna weekelijks opengegooid voor het verwerken van kabels. Ik heb ooit een tinker door onaangestampte aarden zien zakken, godzeidank is dat toen goed afgelopen maar zoiets zien is zeker geen pretje.

Omdat de weg gewoon te gevaarlijk is en mensen hier niet gewend zijn om paarden op zulk soort wegen aan te treffen rij ik op het fietspad. Dit is veiliger voor mij en mijn paard en voor overige weggebruikers, maar mag volgens de regels dus niet. En wandelen doe ik al helemaal niet op een 50 km en/of 80 km weg niet.

Regeltjes zijn heel leuk, maar gezondverstand vind ik belangrijker. Als er een auto van links door rood rijd, en jij heb groen en rijd door, dan rij je toch ook niet boven op die auto? "omdat jij groen had en dus door moest/mocht rijden" Dan trap je toch ook op het rempendaal?

Nee ik analyseer liever zelf: Wat zijn de regels? -> zijn de regels veilig toepasbaar? -> is er een alternatief dat beter bij de situatie past?( al dan niet via legale of "illegale" wegen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:27

lot189 schreef:

greeetsz de TS

Ehm, "gevalletje India" heeft niks met regels te maken, maar alles met het negeren van de grenzen van constructiesterktes! Oorzaak en gevolg wel graag in de juiste context houden.

En nee, regels bieden geen veiligheid! Als regels veiligheid zouden bieden, waarom heb jij alle elektriciteitsdraad in je huis dan weggestopt in buizen in de muur? De regel is gewoon dat je niet aan stroom moet komen, dat is dodelijk; zoals je ook op elk transformatorhuisje kunt lezen. Waarom zijn alle spanningvoerende delen in een elektriciteitscentrale dan degelijk afgeschermd (meestal dubbel of zelfs driedubbel beveiligd!) Omdat regels veiligheid bieden? Nou, blijkbaar niet dus.......

In hoeverre dat "veilige gevoel" ook daadwerkelijk veilig is en geen valse veligheid,gebaseerd op gebakken lucht, daar zullen we het maar helemaal niet over hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:02

Regels kunnen je een soort richtlijn geven van hoe je je zou kunnen gedragen, maar uiteindelijk moet je zelf beslissen in een situatie wat verstandig/veilig is. Zie ook het voorbeeld van Miss_Lizje van iemand die door rood rijdt waarvoor je verstandig handelt om toch maar te remmen ondanks je eigen groene licht....... #)
Er zijn genoeg regels voor ruiters in het verkeer, probleem is alleen dat veel ruiters die regels niet zo precies kennen en dus vaak denken dat de gedoogde uitzonderingen op die regels de regels zouden zijn (zoals paarden op fietspad).
Mijn keuze is om te zorgen dat ik mijn zaakjes goed genoeg voor elkaar heb om te zorgen dat ik niet verongeluk met mijn paard langs de weg en dat andere verkeersdeelnemers ook niet extra risico's lopen door mijn keuze om langs de weg te gaan. Dat betekent dat ik soms (vaak) opzij ga of mijn paard inhoud zodat anderen veilig kunnen passeren, maar soms juist niet. Op een fietspad zal ik echter altijd plaats maken voor fietsers, want daar ben ik met mijn paard te gast, ik hoor daar niet volgens de regels, maar wel vanwege de verkeersveiligheid.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:50

ikke schreef:
xSlvna schreef:

Hoe denk jij dit soort regels te handhaven? Immers, als er geen controle op is, zal de noodzaak om ze te volgen ook niet zo groot zijn en neem van mij aan, sluitende registratie van paarden komt er niet. De lobby die dat blokkeerd heeft heeft meer geld te makken dan de staat!

xSlvna schreef:
Ik zeg trouwens net toch dat het onmogelijk is het goed te controleren :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:37

Wat is dat het nut van nog meer regeltjes in dit toch al achterlijk regelzieke land...??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:57

Misschien minder ongelukken, minder gevaar?

Al vind ik het opzicht prima, de huidige regels. Een vrouw wilde gister de politie bellen toen ik met mijn paard in de stad was en het paard achter de auto van mijn mam had geparkeerd (in het zelfde vak), ze vond het onverantwoord dus heb ik vriendelijk gelachen en haar succes gewenst bij het informeren van de politie over dit, voor hun, oninteressante iets. Stel je voor, je mag niet met je paard de stad in...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:18

Citaat:
Wat is dat het nut van nog meer regeltjes in dit toch al achterlijk regelzieke land...??

ik zou zeggen, ga naar nieuw-zeeland. (daar zijn ze nog 4 keer zo erg)
ik vind de regels in een cultuur en economie zoals wij hier hebben, niet al te veel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:27

Dus omdat er landen zijn waar nog meer regels zijn, is dit helemaal perfect? Kromme redenering :).
Edit: das t zelfde als zeggen dat hier niemand honger kan hebben want in een ander land sterven ze ervan

Ik vind dat we soms voor rare dingen regeltjes hebben, en dan voor andere dingen juist weer heel onduidelijke regels en gedoogbeleiden waarvan niet iedereen weet dat t gedoogobeleid is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:30

xSlvna schreef:
Misschien minder ongelukken, minder gevaar?

Al vind ik het opzicht prima, de huidige regels. Een vrouw wilde gister de politie bellen toen ik met mijn paard in de stad was en het paard achter de auto van mijn mam had geparkeerd (in het zelfde vak), ze vond het onverantwoord dus heb ik vriendelijk gelachen en haar succes gewenst bij het informeren van de politie over dit, voor hun, oninteressante iets. Stel je voor, je mag niet met je paard de stad in...

Dream on want de werkelijkheid zal je sneller achterhalen dan je de regels verzonnen kunt krijgen!

Je geeft zelf het voorbeeld al. Los van het feit of het wel of niet gevaarlijk is wat je deed (er zijn nogal wat factoren die daarop invloed hebben) als je het op de Dam in Amsterdam had geprobeerd, had je waarschijnlijk al politie achter je staart aan voordat je zelfs maar in de buurt was........