Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:36

Ik rijd geen Engels, en die keer dat ik mijn beugel verloor was vele jaren geleden toen mijn beenspieren nog niet zo goed ontwikkeld waren.
In ieder geval zie ik de meerwaarde van blijven zitten niet in, als je ook een goede verlichte zit kan hebben

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:39

elk paard heeft daarbij een andere gang. Het ene paard is makkelijker met doorzitten en bij de ander stuiter je op en neer :P Ik heb ooit eens een 3 jarige fries gereden en kon daar niet eens normaal op lichtrijden omdat die echt een vreselijke draf had. Maar bijvoorbeeld de gelder die ik bijrijd heeft een heerlijke draf die je prima kan doorzitten :j je kan het beste kijken naar wat voor het paard icm welke ruiter het beste is. En dan heb je inderdaad nog het tuig dat een rol speeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:57

Magrathea schreef:
In ieder geval zie ik de meerwaarde van blijven zitten niet in, als je ook een goede verlichte zit kan hebben

Zoek dan eens op het web naar beelden van de Novel software.
Bij een goede vaardige doorzitter is er niet de op en neer amplitude door de op- en neer ´verende´ ruiter.
Ga maar eens op een mechanische weegschaal staan en dan licht rijden.

De maximum waardes onder een ´licht´ rijdende ruiter zijn fluks het DUBBELE van wat deze weegt en tot overmaat van ramp ook nog eens a-symetrisch met de gangafloop. Vandaar het ´van been wisselen´; om de ongelijke belasting op beiden zijden evenveel ongelijk te maken.

Dát is de meerwaarde voor het paard van vaardige in het zadel blijven zitten; het krachtverloop op de rug blijft dan veel dichter bij het gewicht van de ruiter.

Dat moet je alleen wel wíllen weten ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:00

lifaya schreef:
elk paard heeft daarbij een andere gang. Het ene paard is makkelijker met doorzitten en bij de ander stuiter je op en neer :P

Dat wel/niet stuiteren is een kwestie van vaardigheid.
Op het ene paard is meer nodig dan op het andere.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:01

Huertecilla schreef:
lifaya schreef:
elk paard heeft daarbij een andere gang. Het ene paard is makkelijker met doorzitten en bij de ander stuiter je op en neer :P

Dat wel/niet stuiteren is een kwestie van vaardigheid.
Op het ene paard is meer nodig dan op het andere.

laat ik het zo stellen, die fries is de enige waarbij ik zowel niet kon lichtrijden als doorzitten, hij had echt een heel andere gang dan dat ik gewend ben, is overigens ook de enige fries waar ik ook ooit op heb gereden :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 14:15

Ik zit ook liever door ja. Lichtrijden heb ik altijd wel wat vraagtekens bij gehad.

In een echte rengalop vraag ik me ook af of ik mijn pony er een plezier mee doe om te blijven zitten. Ja HC, je hebt gelijk, ik moet gewoon leren zitten en dat kán ik ook wel, maar fijn is anders. Als ik in rengalop zit ga ik een klein stukje uit het zadel (dus nee, niet languit in de beugels staan) en met mijn bovenlichaam iets naar voren. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik daar grandioos veel kwaad mee doe.

Femkebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:21

jaa in het bos heb je bij ons van die lage heuveltjes. Geweldig om dat heerlijk samen met een vriendin over de heuveltjes te gaan!
Alleen daar zijn wel honden dat is erg irritant.
Laatst toen ik daar om mijn vriendin wachtte en ik gewoon stapte kwam er ineens een hond op
mijn pony aangerent die pakte mijn pony. Ik hield mijn poon niet dus pony naar huis gerent met die hond erachteraan..
Lang de rotonde en stoplichten!
Ik was zoo blij toen ik mijn pony zag met een vrouw erbij!
Wonder boven wonder had mijn schatje echt niks! zelfs mijn zadel en hoofstel waren nog helemaal heel!

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:24

Heerlijk! Dat was waar Claire en ik het meest van genoten, je kon haar zo opjutten met je stem, dan ging nog zo veel harder! En racen tegen Wayna was ook fantastisch!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:09

Ik had het ook niet over lichtrijden, maar verlichte zit in rengalop. En ik zou het waarderen als je niet zo denigerend zou praten tegen mij en de rest (dat geldt overigens niet alleen voor dit topic). Ik krijg er een zo'n jeuk van.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:47

Ik laat mijn verzorg fjord op veilige plekken ook graag gaan, is altijd genieten en hij heeft het soms ook echt even nodig :D Verlichte zit doe ik enigszins behoedzaam (niet al te ver naar voren). Fjordlief blijft een fjord, hij kan loeihard maar die keer dat we in rengalop zaten en hij onderweg een enorme bok gaf en zn hoofd omlaag trok om gras te eten was minder grappig. Hij heeft dat daarna nog eens geprobeerd en inmiddels krijgt hij de kans niet meer, maar toch :Y)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:23

Jullie bedoelen vast zoiets?!!?
Afbeelding
In het maisveld.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:32

Zo zit ik ook ja! :) Gave foto!

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:37

helaas ben ik een best bange ruiter en toen wou ik het die dag net doen toen ging mijn pony ophol door een ander sinds dien durf ik buiten niet meer t egaloperen maar ik kwam dan ook uit op een weg (en mijn pony heeft peesklap gehad)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:39

Nou over hoe ik er op die foto ophang zullen we het maar niet hebben hahah.
Maar ja is voor de fun en dan gaat het niet altijd even charmant.
Ga overigens graag voluit buiten maar veel paden zijn simpelweg ongeschikt.
Kijk ik heb het niet over dat uitgestrekt galopje wat de meeste al als rengalop aanzien, maar over echt vol gas.
Dan moet een pad aan zoveel eisen voldoen, niet te hard, niet te zacht, en al helemaal niet verschillend, goed overzichtelijk, geen gladde bodem etc etc.
Nou die zijn er nu eenmaal niet veel, dus dat komt er meestal op neer dat je dan toch naar een baantje moet die onderhouden is.
Ook heb ik niet echt foto's van mijn uitwaai momenten helaas, ja op de baan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:03

Op ´Ruiters´, ´Paardrijden in stijl´ een foto in galop op de provinciale weg. Links voorgetorteerd en nét bezig de linkerarm uit steken om de kruisende camino op te rijden. Paard galopeert keurig door +:)+

lisaaatjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:06

ik ging altijd met mijn lieve verzorg pony heerlijk buiten rijden en zij wist precies waar ze van mij mocht galopperen, tot het een van onze laatste ritjes toch bijna goed mis was gegaan en we samen zijn gevallen en ze precies op een steentje viel met der knie en daar ontzettend lang last van heeft gehad ookik zelf was erg geschrokken maar ben er vanaf gekomen met een paar blauwe plekken. maar hierdoor ben ik wel banger geworden om op stukken hele maal volluit te gaan omdat je toch niet altijd kan zien wat er in het gras zit

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:17

Huertecilla schreef:
Afbeelding

Prachtig! Weet wel dat mijn paard het op die ondergrond niet lang vol zou houden, daar zijn de hoefjes niet aan gewend. Maar zou heerlijk zijn om daar met een aangepast paard in rengalop overheen te gaan.

Huertecilla schreef:
Afbeelding

Even een offtopic vraagje: Heb zelf van leer een houder voor mijn ruiterboog gemaakt en zit nog te twijfelen hoe ik hem ga bevestigen aan het zadel. Als ik het op deze manier zou doen, lijkt mij dat het gaat wapperen in galop. Ook zou ik met het linkerbeen de boog tegen de buik duwen, wat me voor paard en boog niet fijn lijkt. Of zit het weer heel anders als je op het paard zit? Ik zie trouwens dat de boog geen werparmen heeft. Is het een Scythenboog?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:19

lisaaatjeX schreef:
ik ging altijd met mijn lieve verzorg pony heerlijk buiten rijden en zij wist precies waar ze van mij mocht galopperen, tot het een van onze laatste ritjes toch bijna goed mis was gegaan en we samen zijn gevallen en ze precies op een steentje viel met der knie en daar ontzettend lang last van heeft gehad ookik zelf was erg geschrokken maar ben er vanaf gekomen met een paar blauwe plekken. maar hierdoor ben ik wel banger geworden om op stukken hele maal volluit te gaan omdat je toch niet altijd kan zien wat er in het gras zit

O jeetje, wat vervelend zeg... Maar was dat op een ruiterpad? Zo nee, zou ik voortaan de ruiterpaadjes pakken ;)
Maar buiten dat, een ongeluk zit in een klein hoekje... Het zou zonde zijn om nooit meer te doen waar jij en je (verzorg)pony van genieten omdat er wel eens wat zou kunnen gebeuren misschien... Dan kan je net zo goed je pony helemaal nooit meer naar buiten doen want stel je voor dat er iets gebeurt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:23

Arno....vroeger toen mannen nog jagers waren, droegen ze dit soort dingen stoer over hun schouder en trokken er stoer van achteren uit een pijl uit......misschien is dat de oplossing? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:27

arno8 schreef:
Even een offtopic vraagje: Heb zelf van leer een houder voor mijn ruiterboog gemaakt en zit nog te twijfelen hoe ik hem ga bevestigen aan het zadel. Als ik het op deze manier zou doen, lijkt mij dat het gaat wapperen in galop. Ook zou ik met het linkerbeen de boog tegen de buik duwen, wat me voor paard en boog niet fijn lijkt. Of zit het weer heel anders als je op het paard zit? Ik zie trouwens dat de boog geen werparmen heeft. Is het een Scythenboog?

Op de foto zit de hoes nog niet goed. Ik moet ook de stijgbeugels nog omhoog vastzetten.
Was een kiek voor mijn zoon ging boogschieten:
Afbeelding

Hier de mongoolse kuif van Bella wat beter in beeld :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIG3FBFU.jpg

Deze boog/hoes komt als ik op pad ga verticaler, boven het zweetbad en blijft het in alle gangen waar deze zit omdat mijn been dat ook doet omdat ik alle gangen en snelheden doorzit. Ook bij stijgen en dalen houd ik mijn zit opdat ik dezelfde signalen blijf geven.

Het is inderdaad een vroeg type dubbelgebogen (recurve; deflex-reflex) boog zonder siyas. Die siyas zijn momentvergroters waardoor de schutter met dezelfde trekkracht een krachtiger boog kan trekken. Bij de grote bogen van Chinees type is het effect zó groot dat bij max treklengte de kracht zelf mínder geworden is!
Het is niet direct een ´scythen-boog´ omdat álle vroege recurve bogen van dit type zijn. Ook die van de boogschutter van Amesbury was van dit type.

Hier een overtek van een bronzen pot. Op de muts na had het een scene uit bijna heel eurazië over een periode van zowat een millenium kunen voorstellen;

Afbeelding

Voor mijn later type bogen heb ik een hoes aan het paard en een pijlkoker op de heup/been.
De bereden artillerie van de hunnen tot mongolen reed met twéé bogen (zwaar en licht) en een enorme variëteit aan bijpassende pijlen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 18-04-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max.2foto's is toegestaan, de rest is omgezet in URL

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:29

russel schreef:
Arno....vroeger toen mannen nog jagers waren, droegen ze dit soort dingen stoer over hun schouder en trokken er stoer van achteren uit een pijl uit......misschien is dat de oplossing? :D

Alleen in Hollywood versies Russel. Daar hebben ze ook hun zwaard op hun rug. Moet je eens proberen te paard :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:51

Huertecilla schreef:
Deze boog/hoes komt als ik op pad ga verticaler, boven het zweetbad en blijft het in alle gangen waar deze zit omdat mijn been dat ook doet omdat ik alle gangen en snelheden doorzit. Ook bij stijgen en dalen houd ik mijn zit opdat ik dezelfde signalen blijf geven.

Het is inderdaad een vroeg type dubbelgebogen (recurve; deflex-reflex) boog zonder siyas. Die siyas zijn momentvergroters waardoor de schutter met dezelfde trekkracht een krachtiger boog kan trekken. Bij de grote bogen van Chinees type is het effect zó groot dat bij max treklengte de kracht zelf mínder geworden is!

Het is niet direct een ´scythen-boog´ omdat álle vroege recurve bogen van dit type zijn. Ook die van de boogschutter van Amesbury was van dit type.

Voor mijn later type bogen heb ik een hoes aan het paard en een pijlkoker op de heup/been.
De bereden artillerie van de hunnen tot mongolen reed met twéé bogen (zwaar en licht) en een enorme variëteit aan bijpassende pijlen.

Bedankt voor de info! Vroeg me al af hoe dat zat met verschil in kracht. Als de vijand op 500 meter zit wil je toch een andere boog dan wanneer ze om je heen rennen en je snel wil kunnen herladen. Geeft me mooi een excuus om in de toekomst een sterkere boog te kopen, als ik de behoefte en geld heb. Hoe doen ze dat dan eigenlijk? Aan iedere kant van het paard 1 boog laten hangen? Heb inderdaad gemerkt dat doorzitten voor mij noodzakelijk is, lichtrijdend met de benen sturen is niet echt een signaal dat mijn paard begrijpt. Ongetwijfeld zijn er ruiters die dat wel kunnen, maar ik ben er niet een van.

Heb idd al besloten niks van Hollywood te kopiëren, wat een ongelooflijke onzin daar wel niet voorbij komt... Hunnen die 1 pijl afschieten en dan het zwaard trekken om op de vijand af te stormen (jaja... daar hebben ze die boog maandenlang voor zitten slepen), of deze uit de verder overigens prachtige film Mongol:

Tuurlijk... supergetrainde mannetjes met zwaarden als kamikazetroepen op een andere mongolenstam afsturen. In werkelijkheid waren ze meteen neergemaaid door een pijlenregen... Ook wordt in de eerste minuut al een pijl afgevuur als een soort 'boodschap' naar de vijandelijke leider. Maar... als ze binnen het bereik van de pijlen zijn, is het dan niet hoog tijd om massaal pijlen op de vijand af te gaan vuren? Ook wel mooi dat de paarden in deze films wonderwel nooit wat overkomt. En zo kun je nog een hele tijd doorgaan, alleen zijn de meeste films op die manier niet leuk meer om te kijken. En het is verder een hele mooie film

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:19

Er is een wezenlijk verschil tussen de ruiters als de scythen en de latere hunnen en mongolen.
De eersten waren vooral hit & run. De laatste twee waren wat de cavallerie betreft weinig meer dan bereden artillerie.
Van grote afstand werden met de sterke boog pijlen gelanceerd en als er daar een half tot heel dozijn van onderweg waren werd er op signaal met een fluitpijl op de vijand afgegalopeerd in een rechte lijn*, onderwijl zo snel mogelijk pijlen met de lichtere boog afschietend.
Als de ruiters al bij de vijand aankwamen, dan was dat vlak na een régen van pantserdoorborende pijlen.
Te paard op getrainde infanterie inrijden is echter een nogal domme tactiek die veel verliezen geeft.
Dat deden ze dus alleen als de infanterie slecht getraind was, dus al in paniek of wannner deze op de vlucht sloeg. Vooral in dat laatste geval is cavallerie met een slagwapen dodelijk.

De mamelukkenwaren degen die de mongolen te paard versloegen.
Dezelfde lui versloegen ook de kruisridders.
Hun cavaleriehandboeken zijn smúllen.
Je kan er onder ´furusiya´ wel wat over vinden.
Het is echt de hoge school van cavalerie. Maximum effect, minimum verlies. Sun Tsu zou er trots op geweest zijn.

* de hunnen/mongolen waren geen hoge school ruiters en de ruimte van de vlaktes was de rijschool. Verfijnd manouveren was geen onderwerp. Ook niet dat het wapentuig daarvoor in de weg zou kunnen zitten dus.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:37

Ik begreep uit het boek van Kassai (hij is echter niet altijd even goed gedocumenteerd) dat de hunnen ook van de hit & run waren. Na het op de vijand in een rechte lijn afgalopperen draaiden ze om, namen al naar achteren schietend afstand om vervolgens een nieuwe aanval uit te voeren. Door de snelheid van het paard bij de snelheid van de boog op te tellen zouden ze zelfs een groter bereik hebben dan de vijandelijke boogschutters die stil stonden op de grond.

De mongolen heb ik me nog niet zo mee bezig gehouden, maar het lijkt mij dat alle 'ruiterboogvolken' deze tactiek aanvankelijk toepasten omdat het eigenlijk een logische is (zelfs in moderne computerspelletjes kom je daar al snel achter). Ik denk dat hun legers later door het overwinnen van anderen groter en diverser werden, waardoor de tactieken ook veranderden. Het is denk ik ook onmogelijk te zeggen wat nou 'de beste' tactiek is. Een mameluk kan misschien 10 mongolen aan (ik zeg maar wat), maar misschien duurt het 20 jaar om 1 mameluk op te leiden en 1 jaar om 20 mongolen op te leiden.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:56

petitparis schreef:
middengalop en uitgestrekte zit ik nog uit, maar de canter van de EV's toch echt niet. Maar die rijden we dan ook echt voor de rensport. Die kan je ook niet genoeg steun bieden als je langer zit (of je wil je rug om zeep helpen)

Canteren met onze 3-jarige EV is echt zo geweldig nochtans. Ik rij haar soms in het bos om te trainen maar als we naar de renbaan gaan voor echt snelwerk doet mijn stiefmoeder het. Dat is echt zo'n geweldig gevoel in het bos.