Er zijn hier genoeg ruiters die drukke wegen moeten oversteken om in het bos te komen. Bij mij in het bos kom ik ieder weekend motorcrossers, mountainbikers en een lading wandelaars tegen. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Er zijn hier genoeg ruiters die drukke wegen moeten oversteken om in het bos te komen. Bij mij in het bos kom ik ieder weekend motorcrossers, mountainbikers en een lading wandelaars tegen. Benfan schreef:Ik blijf erbij dat optoming niks zegt over de controle of daadwerkelijke band tussen mens en dier. Hoe iemand rijd zegt namelijk weinig over de daadwerkelijke relatie tussen mens en dier. Ik ga lekker in de herhaling vallen door te blijven zeggen dat ELK paard anders is, zijn eigen karakter heeft en daardoor zijn eigen voorkeuren. Je hebt je scheitluizen en dappere dodo's en een vrachtwagen is niet altijd honderde meters verderop.
Juut schreef:Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar alleen wat andere paarden om je heen vind ik een heel andere situatie als hier in nederland waar alles op elkaar gepakt zitEr zijn hier genoeg ruiters die drukke wegen moeten oversteken om in het bos te komen. Bij mij in het bos kom ik ieder weekend motorcrossers, mountainbikers en een lading wandelaars tegen.
Huertecilla schreef:Ik ben voor een rijbewijs voor paardrijden. Een écht rijbewijs met theorie en een praktijkproef Zoals ooit de militeire rijproef ooit was; toets van de combinatie voor het eggie).
Toon maar aan hoe vaardig en betrouwbaar veilig jíj bent met dát paard en anders mag je er niet mee in de openbare ruimte.
Maakt niet uit met/zonder of wat voor optoming ook.
Het gaat om díe ruiter op dát paard met hún communicatie.
Juut schreef:^ dat is er; ruiterbewijs
Waratje schreef:Juut schreef:^ dat is er; ruiterbewijs
Dat gaat nergens over
Erger nog, die zeuren over kleding, optomingen, zadels, afwijkende gangen en nog zo meer. Daar kun je bitloos al bij vergeten, laat staan een halsring.
nobel1 schreef:Mee eens HC.
Bit of geen bit, wanneer een paard wil rennen dan rent hij.
Ervaring heeft mij geleerd dat de houding en attitude van de ruiter absoluut een reactie geeft bij het paard.
Ruiter is relaxed = relaxed paard.
Zelf doe ik hier jaarlijks mee aan een nachtelijk spektakel (gem. 100 man publiek per avond die ook op het terrein rondlopen) waarin ik te paard met een grote fakkel rijd,strak langs een groep rovers die iemand aanvallen galoppeer,om kinder met lampionnen slalom en bij de eindfinale door rookmachines galoppeer terwijl er om mij heen rotjes afgaan,mensen schreeuwen en grote spotlights knipperen...en dat allemaal bitloos.
Vanaf het eerste jaar dat ik meedeed vondt mijn paard het geen probleem, want ik bleef rustig, toonde hem dat er niks engs was en beloonde hem wanneer hij braaf en kalm bleef.
Mijn punt hiermee is dat je op vele manieren een paard in de hand kan houden zonder er een bit of meer in te gooien.
Edit, het bewijs..(let niet op de prachtige jurk)
ikke schreef:Maar als ik niet met een paard in de openbare ruimte mag komen, zonder dat bewijs, hoe kan ik dat paard dan ooit trainen om om te gaan met situaties die je DAAR tegenkomt en welke niet of nauwelijks in een besloten omgeving van het eigen erf te oefenen zijn.
Huertecilla schreef:Juut schreef:^ dat is er; ruiterbewijs
Vandaar dat ik schrijf ´echt´![]()
Net als een motorij-examen, alleen met wat éxtra werkelijke wereld tests. Díe ruiter op dát paard.
Ben je van alle geneuzel over optomingen of wat ook af. Weet je ook gelijk dat de ruiter handelingsbekwaam is, de verkeersregels kent en fysiek vaardig is.
Juut schreef:@HC; nee, ben nooit in het zonnige zuiden geweest, maar eerlijk; zo gezegend vind ik nl niet.
Huertecilla schreef:Juut schreef:@HC; nee, ben nooit in het zonnige zuiden geweest, maar eerlijk; zo gezegend vind ik nl niet.
Waarom heb je er dan wel een oordeel over dat het hier allemaal veel makkelijker is als je er geen benúl van hebt waar het over gaat???
Met veel andere ´meningen´ over optomingsloos is het net zo. Geen basis.
Gewoon een streng rijbewijs. Klaar.
Is ook gelijk helder naar verzekering en de wet.
VivaLaVida schreef:als ik dit zo lees kunnen we maar beter stoppen met de huidige bloedvoering in de fokkerij...... Zat paarden met veel temperament die nou eenmaal wel eens aan de kletter gaan.
Huertecilla schreef:Juut schreef:@HC; nee, ben nooit in het zonnige zuiden geweest, maar eerlijk; zo gezegend vind ik nl niet.
Waarom heb je er dan wel een oordeel over dat het hier allemaal veel makkelijker is als je er geen benúl van hebt waar het over gaat???
Met veel andere ´meningen´ over optomingsloos is het net zo. Geen basis.
Gewoon een streng rijbewijs. Klaar.
Is ook gelijk helder naar verzekering en de wet.
VivaLaVida schreef:en jij kent de mensen niet waar je het nu over hebt dus hoe weet jij of zij hun paarden de basis niet hebben geleerd? Misschien zijn die van jou (door bijv afstamming of andere omstandigheden) wel extreem makkelijk...
VivaLaVida schreef:nobel1 schreef:Mee eens HC.
Bit of geen bit, wanneer een paard wil rennen dan rent hij.
Ervaring heeft mij geleerd dat de houding en attitude van de ruiter absoluut een reactie geeft bij het paard.
Ruiter is relaxed = relaxed paard.
Zelf doe ik hier jaarlijks mee aan een nachtelijk spektakel (gem. 100 man publiek per avond die ook op het terrein rondlopen) waarin ik te paard met een grote fakkel rijd,strak langs een groep rovers die iemand aanvallen galoppeer,om kinder met lampionnen slalom en bij de eindfinale door rookmachines galoppeer terwijl er om mij heen rotjes afgaan,mensen schreeuwen en grote spotlights knipperen...en dat allemaal bitloos.
Vanaf het eerste jaar dat ik meedeed vondt mijn paard het geen probleem, want ik bleef rustig, toonde hem dat er niks engs was en beloonde hem wanneer hij braaf en kalm bleef.
Mijn punt hiermee is dat je op vele manieren een paard in de hand kan houden zonder er een bit of meer in te gooien.
Edit, het bewijs..(let niet op de prachtige jurk)
ik heb meerdere keren gereden met het zelfde hoofdstel als wat jouw paard om heeft en vond het niet bepaald vriendelijk. Het snoert aan als je druk zet en heeft een slechte release.. (buiten dat om is het wel heel knap dat jouw paard zo relaxed bljft!)
sallandval schreef:Tsja, dat het kan okee... maar waarom zou je?
sallandval schreef:mocht er zo ooit iemand invalide raken omdat het paard toch in paniek raakt ben je je leven lang aan het afbetalen).
Juut schreef:En verder gaat dat ruiterbewijs wel degelijk ergens over; laten zien dat jij je paard onder controle hebt, en laten zien dat je je in het verkeer kan handhaven.
Huertecilla schreef:Mbt het topic is het wat míj betreft erg eenvoudig.
Tijd voor een strenge toets voor toelating tot de openbare ruimte.
Slagen jullie, dan is er én enige zekerheid én alles wettelijk in orde.
Huertecilla schreef:Dat vind ík nu een ethisch heel nare benadering.
Ik vind het belangrijk dat er niets gebeurt; er niemand invalide ráákt.
Betrouwbaar veilig = basis-eis.
Ik vind het echt HEEL erg dat het in de ruiterij normaal gevonden wordt dat een paard naar huis boldert als je er af kukelt. Er hangt een hoofdstel om dus je bent verzekerd, jouw probleem niet![]()
Het gebrek aan básis vrijwílligheid is inherent gevaarlijk. Dát vind ík nu niet kunnen. Dat nog afgezien van dat ik het niet van deze tijd vind om met 19de eeuse methodes en -spullen met een dier om te gaan.
Mbt het topic is het wat míj betreft erg eenvoudig.
Tijd voor een strenge toets voor toelating tot de openbare ruimte.
Slagen jullie, dan is er én enige zekerheid én alles wettelijk in orde.