Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:49

Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar alleen wat andere paarden om je heen vind ik een heel andere situatie als hier in nederland waar alles op elkaar gepakt zit ;) Er zijn hier genoeg ruiters die drukke wegen moeten oversteken om in het bos te komen. Bij mij in het bos kom ik ieder weekend motorcrossers, mountainbikers en een lading wandelaars tegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:51

Benfan schreef:
Ik blijf erbij dat optoming niks zegt over de controle of daadwerkelijke band tussen mens en dier. Hoe iemand rijd zegt namelijk weinig over de daadwerkelijke relatie tussen mens en dier. Ik ga lekker in de herhaling vallen door te blijven zeggen dat ELK paard anders is, zijn eigen karakter heeft en daardoor zijn eigen voorkeuren. Je hebt je scheitluizen en dappere dodo's en een vrachtwagen is niet altijd honderde meters verderop.

Ik ben voor een rijbewijs voor paardrijden. Een écht rijbewijs met theorie en een praktijkproef Zoals ooit de militeire rijproef ooit was; toets van de combinatie voor het eggie).
Toon maar aan hoe vaardig en betrouwbaar veilig jíj bent met dát paard en anders mag je er niet mee in de openbare ruimte.
Maakt niet uit met/zonder of wat voor optoming ook.
Het gaat om díe ruiter op dát paard met hún communicatie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:57

^ dat is er; ruiterbewijs ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:58

Juut schreef:
Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar alleen wat andere paarden om je heen vind ik een heel andere situatie als hier in nederland waar alles op elkaar gepakt zit ;) Er zijn hier genoeg ruiters die drukke wegen moeten oversteken om in het bos te komen. Bij mij in het bos kom ik ieder weekend motorcrossers, mountainbikers en een lading wandelaars tegen.

Waarom dit vooroordeel? Wel eens geweest waar ik woon? Ik wel in NL!

Hier geen ruiterpaden, maar motorcrossers, landbouwvoertuigen, mtb-ers, 4x4s en wandelaars allemaal over hetzelfde pad hoor. Legio écht agressieve erfhonden ook :D
Hier geen ruiterpad, geen fietspad, vaak niet eens een berm en wél een 80km provinciale weg waar ik op rij.
Hier ook dezelfde aso´s als in NL op de weg. Heel wat meer zelfs want hier rijdt 10-15% zonder rijbewijs.
De ruiterij in NL kent diens zegeningen niet. Jullie rijden in een relatief lúxe situatie!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:58

Juut schreef:

Dat gaat nergens over |o
Erger nog, die zeuren over kleding, optomingen, zadels, afwijkende gangen en nog zo meer. Daar kun je bitloos al bij vergeten, laat staan een halsring.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 03-10-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:00

Huertecilla schreef:
Ik ben voor een rijbewijs voor paardrijden. Een écht rijbewijs met theorie en een praktijkproef Zoals ooit de militeire rijproef ooit was; toets van de combinatie voor het eggie).
Toon maar aan hoe vaardig en betrouwbaar veilig jíj bent met dát paard en anders mag je er niet mee in de openbare ruimte.
Maakt niet uit met/zonder of wat voor optoming ook.
Het gaat om díe ruiter op dát paard met hún communicatie.

Maar als ik niet met een paard in de openbare ruimte mag komen, zonder dat bewijs, hoe kan ik dat paard dan ooit trainen om om te gaan met situaties die je DAAR tegenkomt en welke niet of nauwelijks in een besloten omgeving van het eigen erf te oefenen zijn.
Hoe wil je dan regelen dat het bewijs gehaald kan worden, wanneer je niet, zoals bij een auto, in kunt grijpen wanneer het mis dreigt te gaan. Kortom, wat zijn dan de criteria waarmee je in mag schrijven voor die proef en hoe worden die dan getoetst?
Hoe wil je de indiviuele reacties en oplossingen van de combinatie vangen in een objectieve waarneming?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:03

Juut schreef:

Vandaar dat ik schrijf ´echt´ :)*

Net als een motorij-examen, alleen met wat éxtra werkelijke wereld tests. Díe ruiter op dát paard.
Ben je van alle geneuzel over optomingen of wat ook af. Weet je ook gelijk dat de ruiter handelingsbekwaam is, de verkeersregels kent en fysiek vaardig is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:07

Waratje schreef:
Juut schreef:

Dat gaat nergens over |o
Erger nog, die zeuren over kleding, optomingen, zadels, afwijkende gangen en nog zo meer. Daar kun je bitloos al bij vergeten, laat staan een halsring.

Een halsring hoef je niet mee aan te komen zetten, nee. Maar wat is er mis met een bitloze optoming? En verder gaat dat ruiterbewijs wel degelijk ergens over; laten zien dat jij je paard onder controle hebt, en laten zien dat je je in het verkeer kan handhaven.
@HC; nee, ben nooit in het zonnige zuiden geweest, maar eerlijk; zo gezegend vind ik nl niet. Helemaal niet toen ik door busschaufeur met haast de sloot in werd gereden met paard en al ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:13

nobel1 schreef:
Mee eens HC.
Bit of geen bit, wanneer een paard wil rennen dan rent hij.
Ervaring heeft mij geleerd dat de houding en attitude van de ruiter absoluut een reactie geeft bij het paard.
Ruiter is relaxed = relaxed paard.

Zelf doe ik hier jaarlijks mee aan een nachtelijk spektakel (gem. 100 man publiek per avond die ook op het terrein rondlopen) waarin ik te paard met een grote fakkel rijd,strak langs een groep rovers die iemand aanvallen galoppeer,om kinder met lampionnen slalom en bij de eindfinale door rookmachines galoppeer terwijl er om mij heen rotjes afgaan,mensen schreeuwen en grote spotlights knipperen...en dat allemaal bitloos.
Vanaf het eerste jaar dat ik meedeed vondt mijn paard het geen probleem, want ik bleef rustig, toonde hem dat er niks engs was en beloonde hem wanneer hij braaf en kalm bleef.

Mijn punt hiermee is dat je op vele manieren een paard in de hand kan houden zonder er een bit of meer in te gooien.

Edit, het bewijs..(let niet op de prachtige jurk ;-) )
Afbeelding

ik heb meerdere keren gereden met het zelfde hoofdstel als wat jouw paard om heeft en vond het niet bepaald vriendelijk. Het snoert aan als je druk zet en heeft een slechte release.. (buiten dat om is het wel heel knap dat jouw paard zo relaxed bljft!)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:14

ikke schreef:
Maar als ik niet met een paard in de openbare ruimte mag komen, zonder dat bewijs, hoe kan ik dat paard dan ooit trainen om om te gaan met situaties die je DAAR tegenkomt en welke niet of nauwelijks in een besloten omgeving van het eigen erf te oefenen zijn.

Hoe gaat dat met alle andere voertuigen?

Idem individuele mensen met een motorvoertuig. Ik zie het probleem niet. Daar zijn ook praktijkproeven voor. Bij motorfietsen eerst op een afgesloten terrein voor vaardigheidsverrichtingen. Voeg daar met een paard wat schrikdingen bij:
1. Theorie
2. Vaardigheidstoets met schriktest.
3. In het verkeer.

Enn ruiter op een paard is een mens op een voertuig. Niet meer niet minder
Dat het voertuig een dier is, maakt dat eisen mbt betrouwbaar veilig ZWAARDER horen te zijn :)*
Ik ben daar een GROOT voorstander van. Toets de combinatie, hoe die ook is. Dit hele topic is verder geneuzel.

Bedenk Ikke dat de huidige dressuurproef een totale verwording is van wat ooit de militaire toets voor het eggie was :)*
Het is een non-probleem om dat anno nu op te stellen. Iedereen weet wat een combinatie zou moten kunnen en wat in de werkelijke wereld kan voorkomen. Toets het maar. Is níets anders dan eenn mens op een voertuig en NIETS anders dan met welke ander voertuig ook. Alleen de eisen moeten strenger zijn vanwege de eigenschappen van het voertuig.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:14

Huertecilla schreef:
Juut schreef:

Vandaar dat ik schrijf ´echt´ :)*

Net als een motorij-examen, alleen met wat éxtra werkelijke wereld tests. Díe ruiter op dát paard.
Ben je van alle geneuzel over optomingen of wat ook af. Weet je ook gelijk dat de ruiter handelingsbekwaam is, de verkeersregels kent en fysiek vaardig is.

Hoe moet dat dan als je verschillende paarden rijdt?
Iedere week zo'n examen doen?

In het begin van het topic kwam ik de vraag tegen wel of niet iets om het hoofd bij het buiten rijden. Hetgeen meteen in mijn hoofd schoot was wel een halster oid. Mocht er iets gebeuren dan kan een 3e ook baas over jouw paard bij het naar huis brengen of uit de sloot halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:17

Juut schreef:
@HC; nee, ben nooit in het zonnige zuiden geweest, maar eerlijk; zo gezegend vind ik nl niet.

Waarom heb je er dan wel een oordeel over dat het hier allemaal veel makkelijker is als je er geen benúl van hebt waar het over gaat???

Met veel andere ´meningen´ over optomingsloos is het net zo. Geen basis.

Gewoon een streng rijbewijs. Klaar.
Is ook gelijk helder naar verzekering en de wet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-10-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:19

als ik dit zo lees kunnen we maar beter stoppen met de huidige bloedvoering in de fokkerij...... Zat paarden met veel temperament die nou eenmaal wel eens aan de kletter gaan. Kan ie nog zo braaf zijn...niet iedereen bezit een dooie bok die nooit ergens van schrikt en t allemaal niks kan schelen! (niet persoonlijk op te vatten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:24

Huertecilla schreef:
Juut schreef:
@HC; nee, ben nooit in het zonnige zuiden geweest, maar eerlijk; zo gezegend vind ik nl niet.

Waarom heb je er dan wel een oordeel over dat het hier allemaal veel makkelijker is als je er geen benúl van hebt waar het over gaat???

en jij kent de mensen niet waar je het nu over hebt dus hoe weet jij of zij hun paarden de basis niet hebben geleerd? Misschien zijn die van jou (door bijv afstamming of andere omstandigheden) wel extreem makkelijk...

Die van mij luistert perfect volgt me overal en toch kan ie weleens schrikken... Daar is het een paard voor....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:26

VivaLaVida schreef:
als ik dit zo lees kunnen we maar beter stoppen met de huidige bloedvoering in de fokkerij...... Zat paarden met veel temperament die nou eenmaal wel eens aan de kletter gaan.

Valt ook keurig binnen de bijzondere verrichtingen met praktijk ´plof´momenten :D

Gaat om díe combinatie zals die op het examen komt. Déi ruiter op dát paard, met die hulpmiddelen en hún communicatie.
Selecteert inderdaad verschillende paarden én ruiters op hun geschiktheid voor het eggie :)*
Wederom niets anders dan ooit de militaire proef. Daarbij was ook een selectie op schrikbestendige paarden als in de fok!

Wanneer voor de huidige FEI dressuur een type ´ veel temperament´ succesvol is wat in de praktijk uitgesloten wordt, dan is het HOOG tijd dat dit blijkt. Die paarden horen dan nu ook niet op de weg -:(-

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:27

Huertecilla schreef:
Juut schreef:

Omdat ik foto's zie van een prachtig natuurlandschap, met alle ruimte ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:27

VivaLaVida schreef:
en jij kent de mensen niet waar je het nu over hebt dus hoe weet jij of zij hun paarden de basis niet hebben geleerd? Misschien zijn die van jou (door bijv afstamming of andere omstandigheden) wel extreem makkelijk...

Ik schrijf daar dus NIETS over :)*

Wat ik schrijf = toetst maar en STRENG graag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:32

Juut schreef:
Omdat ik foto's zie van een prachtig natuurlandschap, met alle ruimte ;)

..ah en de vrachtwagen op de 80-km weg in mijn profiel negeer je.

Hier routine door het dorp 7 jaar geleden alweer:

Afbeelding

Een dergelijk foto is echter een veel minder mooi plaatje.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:37

Tsja, dat het kan okee... maar waarom zou je? Het ziet er gaaf uit voor een foto. Net als zonder cap rijden (of zonder helm op een motor). Een beetje stoerdoenerij als je het mij vraagt.

Moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. Mij zou je het niet snel zien doen; al was het maar omdat ik me niet kan voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij zou uitkeren mocht er onverhoopt toch iets geks gebeuren (paard kan ook gestoken worden door een wesp of zo, mocht er zo ooit iemand invalide raken omdat het paard toch in paniek raakt ben je je leven lang aan het afbetalen).

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:40

VivaLaVida schreef:
nobel1 schreef:
Mee eens HC.
Bit of geen bit, wanneer een paard wil rennen dan rent hij.
Ervaring heeft mij geleerd dat de houding en attitude van de ruiter absoluut een reactie geeft bij het paard.
Ruiter is relaxed = relaxed paard.

Zelf doe ik hier jaarlijks mee aan een nachtelijk spektakel (gem. 100 man publiek per avond die ook op het terrein rondlopen) waarin ik te paard met een grote fakkel rijd,strak langs een groep rovers die iemand aanvallen galoppeer,om kinder met lampionnen slalom en bij de eindfinale door rookmachines galoppeer terwijl er om mij heen rotjes afgaan,mensen schreeuwen en grote spotlights knipperen...en dat allemaal bitloos.
Vanaf het eerste jaar dat ik meedeed vondt mijn paard het geen probleem, want ik bleef rustig, toonde hem dat er niks engs was en beloonde hem wanneer hij braaf en kalm bleef.

Mijn punt hiermee is dat je op vele manieren een paard in de hand kan houden zonder er een bit of meer in te gooien.

Edit, het bewijs..(let niet op de prachtige jurk ;-) )
Afbeelding

ik heb meerdere keren gereden met het zelfde hoofdstel als wat jouw paard om heeft en vond het niet bepaald vriendelijk. Het snoert aan als je druk zet en heeft een slechte release.. (buiten dat om is het wel heel knap dat jouw paard zo relaxed bljft!)

Klopt! Daarom heb ik de ringetjes vastgezet zodat hij niet meer aansnoert.
De release vond ik ook niet je van het en het gaf teveel druk op de neus, maar als je het vastzet kan dat allemaal niet meer :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:58

sallandval schreef:
Tsja, dat het kan okee... maar waarom zou je?

Dat zoú je al op de inleidende pagina van mijn site kunnen lezen :)*
Het toverwoord = ethiek.

Het topic is echter de veiligheid of niet.
Daarover zeg ik; zou voor toegang tot de openbare ruimte inderdaad HEEL streng getoetst moeten worden. Élke combinatie, met welke hulpmiddelen ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:08

sallandval schreef:
mocht er zo ooit iemand invalide raken omdat het paard toch in paniek raakt ben je je leven lang aan het afbetalen).

Dat vind ík nu een ethisch heel nare benadering.
Ik vind het belangrijk dat er niets gebeurt; er niemand invalide ráákt.
Betrouwbaar veilig = basis-eis.

Ik vind het echt HEEL erg dat het in de ruiterij normaal gevonden wordt dat een paard naar huis boldert als je er af kukelt. Er hangt een hoofdstel om dus je bent verzekerd, jouw probleem niet :?
Het gebrek aan básis vrijwílligheid is inherent gevaarlijk. Dát vind ík nu niet kunnen. Dat nog afgezien van dat ik het niet van deze tijd vind om met 19de eeuse methodes en -spullen met een dier om te gaan.

Mbt het topic is het wat míj betreft erg eenvoudig.
Tijd voor een strenge toets voor toelating tot de openbare ruimte.
Slagen jullie, dan is er én enige zekerheid én alles wettelijk in orde.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:25

Juut schreef:
En verder gaat dat ruiterbewijs wel degelijk ergens over; laten zien dat jij je paard onder controle hebt, en laten zien dat je je in het verkeer kan handhaven.

Het laat zien dat je één paard onder controle hebt onder de omstandigheden tijdens het examen. Het zegt niets over wat er gebeurt in andere situaties. Bovendien kun je op het meest afgestompte, makke paard je ruiterbewijs halen en vervolgens op je groene, driejarige hengst de weg op gaan.

Bij motoren zit er al veel verschil tussen de verschillende types (veel/weinig pk's, zware/lichte motor, chopper/racemodel, etc.), en die hebben dan nog niet eens een eigen karakter. Je rijbewijs halen op één type, zegt relatief weinig over je voertuigbeheersing wanneer je een ander model rijdt dan dat waarop je je examen hebt gehaald. Bij paarden en een ruiterbewijs, is dat verschil nog véle malen groter.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:28

Huertecilla schreef:

Dat lijkt me geen slecht plan.

Maar ben het eens met Oomens. Dat moet dan een toets zijn van die specifieke combinatie van ruiter en paard. Niet dat je dan met je papiertje op elk willekeurig paard met neckrope in het verkeer mag deelnemen. Veiligheid staat of valt tenslotte bij de combinatie en mate van gezamenlijke africhting, niet bij alleen de kunde van de ruiter.

Ik ken wel wat paarden waar ook HC met alle ervaring en kunde niet zomaar zonder oefening het verkeer mee in kan met een neckrope.

Volgens mij is het nu ook al zo dat wanneer je op deze manier een ernstig ongeluk veroorzaakt dat je dan echt aan moet kunnen tonen dat het met dat paard verantwoord was om zo de weg op te gaan (bijvoorbeeld door filmpjes dat je met je paard al jaren doodkalm optomingsloos op wilde festivals rondhobbelt, ik noem maar wat). Kan je dat niet dan kan je terecht tot aan je graf iemands invaliditeit bekostigen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:55

Huertecilla schreef:
Dat vind ík nu een ethisch heel nare benadering.
Ik vind het belangrijk dat er niets gebeurt; er niemand invalide ráákt.
Betrouwbaar veilig = basis-eis.

Ik vind het echt HEEL erg dat het in de ruiterij normaal gevonden wordt dat een paard naar huis boldert als je er af kukelt. Er hangt een hoofdstel om dus je bent verzekerd, jouw probleem niet :?
Het gebrek aan básis vrijwílligheid is inherent gevaarlijk. Dát vind ík nu niet kunnen. Dat nog afgezien van dat ik het niet van deze tijd vind om met 19de eeuse methodes en -spullen met een dier om te gaan.

het paard hoeft natuurlijk niet naar huis te rennen om ergens tegenaan te botsen, of om bijvoorbeeld te vallen. Zie Klaus Ferdinand Hempfling; een tovenaar in lichaamstaal en meester over zijn paarden. In één van zijn clinics is toch iemand gestorven door een ongeluk. Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje.

Wat ik maar wil zeggen is dat als je je paard met neckrope of zonder tuigage kunt rijden je dat natuurlijk op die manier moet doen. Maar een hoofdstel waar je niet aan zit zit een paard ook niet in de weg. Er is dus behalve stoerdoenerij en "kijk mij mijn paard eens geweldig de baas zijn" geen enkele reden om het af te laten als je in het openbaar bent. Dat was wat ik bedoelde met 'waarom zou je?'.

Dat kun je dan op ethiek gooien maar ik vind er niets onethisch aan een paard rijden met bv een touwhalster waar je niet aan komt. Wat ik wél onethisch vind is op een forum met veel jonge ruitertjes gaan lopen verkondigen dat elk tuig een soort martelwerktuig is en het 'goede' voorbeeld geven door foto's te plaatsen met een paard op neckrope in het verkeer of op wedstrijd. Volgens mij heb je als ruiter die met dit soort technieken werkt in de eerste plaats een voorbeeldfunctie waarbij je de veiligheid voorop moet stellen.

Net zoals ik vind dat een verantwoordelijke volwasssen ruiter voor foto's die hij op bokt plaatst gewoon even een cap op moet zetten. Want voor mensen die een voorbeeld aan je nemen (ook als ze die verantwoordelijkheid itt jou niet aankunnen) moet je ook instaan. Dat is dan mijn mening.