bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:43

Helemaal juist wat je zegt, Adil.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:45

Huertecilla schreef:
Mbt het topic is het antwoord dus volslagen helder.
Al de bestuurder van een paard hier niet vaardig genoeg voor is ...... is het antwoord net zo helder en bij wet geregeld.

Wa ik doé ligt blijkbaar buiten de referentiekaders, hoe iskdat bereik kennelijk ook.
Voor mij geldt dan wat er boven de oude hoofdingang van de universiteit van Leiden staat dus Doei, doei en ik wens de bona fide ruiterij sterkte.

hc

Kun je misschien 1 keer jouw achterlijke, kleinerende opmerkingen achterwege laten? Dat is nergens voor nodig!!!!

@ Rider: Ben je er van op de hoogte dat ongeschreven recht in meer gevallen dan je denkt voor het geschreven recht gaat?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:55

griebels schreef:
Dat snap ik, maar dat zei HC ook Ja
Het gaat om het 'gedrag' wat na het reflex komt...

Oef..ik dacht al dat ik de enige was die zich zit te ergeren aan het gebrek aan begrip hier.
Bij een loslopend paard komt er wat na het schrikken, een reactie. Dat kan gaan van niets doen tot, lopen of een mep uitdelen. Als ik in de buurt ben wil ik dat mijn paarden checken bij mij of er al dan niet een reactie mag komen, en zo ja, wat. Na het schrikken moeten ze 100 % bij mij zijn.
Die reactie om eerst en zich eerst en vooral op de baas te richten is training en vervolgens vertrouwen. Dat vraagt oefening en tijd. Tot je bent waar je wil zijn met je paard dien je imo vooruit te denken, en zo veel mogelijk te vermijden dat je in situaties komt waar je paard niet klaar voor is.

Dat gezegd vind ik een aanvallende hond negeren echt wel basis voor een ruiter op de straat. Ik verwacht van mijn paarden, zelfs van een 2,5 jarige, dat een niet-dreigende hond tot tussen hun benen kan komen lopen, en dat bij een dreigende hond rustig stil gestaan wordt zodat ik even kan inschatten wat het gaat worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:57

Bandida schreef:
griebels schreef:

Oef..ik dacht al dat ik de enige was die zich zit te ergeren aan het gebrek aan begrip hier.
Bij een loslopend paard komt er wat na het schrikken, een reactie. Dat kan gaan van niets doen tot, lopen of een mep uitdelen. Als ik in de buurt ben wil ik dat mijn paarden checken bij mij of er al dan niet een reactie mag komen, en zo ja, wat. Na het schrikken moeten ze 100 % bij mij zijn.
Die reactie om eerst en zich eerst en vooral op de baas te richten is training en vervolgens vertrouwen. Dat vraagt oefening en tijd. Tot je bent waar je wil zijn met je paard dien je imo vooruit te denken, en zo veel mogelijk te vermijden dat je in situaties komt waar je paard niet klaar voor is.

Dat gezegd vind ik een aanvallende hond negeren echt wel basis voor een ruiter op de straat. Ik verwacht van mijn paarden, zelfs van een 2,5 jarige, dat een niet-dreigende hond tot tussen hun benen kan komen lopen, en dat bij een dreigende hond rustig stil gestaan wordt zodat ik even kan inschatten wat het gaat worden.

We hebben over het over een dreigende hond...Het topic doorlezen voordat je reageerd zou ook leuk zijn Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:58

Ja ik ook, zelfde opmerking.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:02

Bandida schreef:
Ja ik ook, zelfde opmerking.

Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:03

Bandida schreef:
griebels schreef:

Eens!!!
Maar... als de hond IN de hakken van een paard hangt mag hij/zij zich verdedigen.
Daarvoor moet het indd stil staan! Desnoods stap ik zelf af om de hond een pak rammel te geven. Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:06

@ Griebels: begeleiders van paarden/vee tellen als bestuurders en moeten zich aan de verkeersregels voor bestuurders houden.

@ Suleilitha: Ja, dat klopt, een vervoersmiddel is niet per definitie een voertuig. Maar, voertuig of niet, je dient je vervoersmiddel nog steeds 100% onder controle te hebben.

@ Adil18: ik heb enige tijd Nederlands Recht gestudeerd dus ik ben bijzonder goed op de hoogte van de conventies. De praktijk leert dat de wet bijna zonder uitzondering in de eerste plaats van het geschreven recht uitgaat, anders konden we de openhaard wel aansteken met onze wettenbundels. Ongeschreven recht komt alleen voor als de rechter(s) tot de conclusie komen dat de inhoud van het wetboek niet specifiek genoeg is of in een bepaald opzicht niet van toepassing.

Daarbij, dat er soms 'ongeschreven recht' toegepast wordt, wil niet zeggen dat het daarom maar verantwoord is om het wetboek verder te negeren. Knipoog

En toon mij graag dat aansprakelijkheidsartikel waar je het over had, want bij mijn weten ben je alleen strafrechtelijk aansprakelijk als je je hond bewust iemand laat aanvallen. privaatrechtelijk ben je altijd aansprakelijk voor schade toegebracht door hond, aangelijnd of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:07

Op dat laatste haak ik even in, Rider. Ik ben dus zelf door een hond aangevallen, met als gevolg blijvend letsel. De hond is niet opgehitst, maar de eigenaar is wel strafrechtelijk vervolgd.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:10

@ Suleilitha: Op welke gronden dan? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Ik zou me in zo'n situatie voor kunnen stellen dat de eigenaar van de hond op één of ander wijze lichte mishandeling in de schoenen wordt geschoven, maar dat is in ieder geval niet gangbaar. En bij welk type rechter is de zaak dan voor geweest? Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:11

rider schreef:
@ Griebels: begeleiders van paarden/vee tellen als bestuurders en moeten zich aan de verkeersregels voor bestuurders houden.

Excuus, een voetganger met hond is een begeleider. Ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of vee, behoren tot bestuurders Ja
Laatst bijgewerkt door griebels op 06-11-08 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:13

De ins en outs moet ik even verder navragen bij mijn rechtsbijstandverzekering. Verder is het iets harder aangekomen dan "lichte mishandeling" bij mij want mijn handfunctie wordt nooit meer wat het is geweest en dat is soms als ruiter zijnde erg lastig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:14

griebels schreef:
Maar... als de hond IN de hakken van een paard hangt mag hij/zij zich verdedigen.
Daarvoor moet het indd stil staan! Desnoods stap ik zelf af om de hond een pak rammel te geven. Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.

Dat stilstaan en 'vragen' wat het volgende is is toch gewoon veiligheid, niet? Wat als het geen hond is maar een langsvegende mountainbiker, joelende kindjes enz.. eigen intitatief van het paard mag gewoon niet in zo'n dingen.

Tja, echt bijten.. nooit meegemaakt, gewoonlijk is het veel lawaai en dan uit met de actie als je de voorkant van je paard naar de hond draait. Dat je paard een hond probeert af te trappen die al in zijn huid hangt lijkt me vrij logisch.
Maar inderdaad, ik stap desnoods ook wel af om hem zelf een steen toe te gooien of zo.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:19

griebels schreef:
Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.

Dat is tegennatuurlijk Verward

Dus jij mag pas je armen voor je gezicht houden als iemand je al een vuistslag heeft verkocht?

Nee, reflexen dienen om het mogelijke gevaar af te wenden voordat het resulteert in pijn. Een paard kan dus schoppen wanneer het zich bedreigd voelt en denkt dat de hond hem pijn zal gaan doen.

Reflexen dienen ter bescherming. Dan sluit niet uit dat er inderdaad paarden zullen zijn die pas trappen nadat ze gebeten worden, maar het sluit ook niet uit dat er paarden zijn die preventieve maatregelen nemen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:24

Bandida schreef:
Dat stilstaan en 'vragen' wat het volgende is is toch gewoon veiligheid, niet? Wat als het geen hond is maar een langsvegende mountainbiker, joelende kindjes enz.. eigen intitatief van het paard mag gewoon niet in zo'n dingen.

Tja, echt bijten.. nooit meegemaakt, gewoonlijk is het veel lawaai en dan uit met de actie als je de voorkant van je paard naar de hond draait. Dat je paard een hond probeert af te trappen die al in zijn huid hangt lijkt me vrij logisch.
Maar inderdaad, ik stap desnoods ook wel af om hem zelf een steen toe te gooien of zo.

Help me ff want ik snap niet wat je bedoeld met het eerste stukje??

Voorkant van het paard naar de hond draaien levert ook weleens een flinke beet in de neus of borst op... Ook niet echt prettig want dan KAN een paard zich niet meer verdedigen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:25

Adil18 schreef:
griebels schreef:
Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.

Dus jij mag pas je armen voor je gezicht houden als iemand je al een vuistslag heeft verkocht?
Nee, reflexen dienen om het mogelijke gevaar af te wenden voordat het resulteert in pijn. Een paard kan dus schoppen wanneer het zich bedreigd voelt en denkt dat de hond hem pijn zal gaan doen.

Reflexen dienen ter bescherming. Dan sluit niet uit dat er inderdaad paarden zullen zijn die pas trappen nadat ze gebeten worden, maar het sluit ook niet uit dat er paarden zijn die preventieve maatregelen nemen

Verkeerde vergelijking!
Ik mag pas terugslaan als ik geslagen wordt. Ik sla niet als ik denk geslagen te worden

En wat als een paard denkt pijn te krijgen terwijl dat in werkelijkheid niet zo is???
dan heb je dus een paard wat bij elk voor hem dreigende situatie zich de rambam zal trappen... Lekker veilig is dat Verward
Laatst bijgewerkt door griebels op 06-11-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:26

suleilitha schreef:
De ins en outs moet ik even verder navragen bij mijn rechtsbijstandverzekering. Verder is het iets harder aangekomen dan "lichte mishandeling" bij mij want mijn handfunctie wordt nooit meer wat het is geweest en dat is soms als ruiter zijnde erg lastig.

Ik bedoelde het niet denigrerend, maar ik ben gewoon erg benieuwd naar de aanklacht. "Lichte mishandeling" leek mij in dit geval de meest voor de hand liggende strafgrond, maar dat was gewoon een gok, ik ken de casus natuurlijk niet. Met zulke verwondingen kan ik me voorstellen dat er moeite is gedaan voor vervolging op strafbaar gebied. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat daarom per definitie de regel is, van wat ik uit je tekst opmaak was dit sowieso een uitzonderlijk agressieve hond.

Het is namelijk voor zover ik weet wel zo dat, indien de 'schuldige' niet vervolgbaar is (zoals bij een hond, of bijvoorbeeld een kind) de verantwoordelijke strafbaar gesteld kan worden. Uit een soort van professionele interesse ben ik daarom benieuwd naar hoe het proces technisch in elkaar stak, maar als je de details niet weet, doe geen moeite hoor. Lachen

Edit: ik bedenk me net dat in een geval als dit de eigenaar misschien strafbaar is gesteld wegens 'nalatigheid', ofwel wegens het niet aanlijnen van de hond ofwel wegens het nalaten een vals dier af te laten maken.

@ Griebels: hmm, wellicht een fout van mijn kant. Ik heb het even nagezocht via internet (wettenbundel helaas niet bij de hand) maar ik kan daar geen uitsluitsel vinden. Bij mijn weten dienen geleiders in ieder geval een deel van de regels voor bestuurders te volgen.... Maar misschien is het gewoon een van de instanties waarin de wet het zelf eigenlijk ook niet weet. Nagelbijten / Gniffelen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:38

griebels schreef:
Voorkant van het paard naar de hond draaien levert ook weleens een flinke beet in de neus of borst op... Ook niet echt prettig want dan KAN een paard zich niet meer verdedigen

Haha! ok sorry, wat warrig uitgelegd. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik als enige reactie na het schrikken stilstaan en wachten wil, omdat ik dan kan beslissen hoe veilig of onveilig de situatie is. Je paard zal zich maar een hoedje schrikken van een kind wat plots opduikt en gelijk een mep uitdelen.. ik moet er niet aan denken.

Over de voorkant. Ik heb net in een ander topic neergeschreven dat ik een soort van 'kuil' in mijn dijbeen heb. Die is er in gekomen omdat een paard zich tegen mij dacht te moeten verdedigen. En dan was hij nog lief, hij had me zonder moeite met zijn hoef op mijn hoofd kunnen meppen. En toch, liefde op het eerste gezicht, ik heb hem een half uur later gekocht :p
Een paard kan echt heel gevaarlijk zijn met de voorhoeven, en mijn hengstepuppies verkiezen voor alle meppen (in de wei dus) de voorbenen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:40

Adil18 schreef:
griebels schreef:
Oh en ik dresseer mijn paard daar niet voor, dat is niet nodig. Vertrouwen is het sleutelwoord Ja

Verschieten mag, maar vluchten of trappen is not-done!

Een hond die in zijn hakken hangt, vind ik een ander verhaal, dat is geen reflex of gedrag, dat valt bij mij onder verdedigen, en ik zal hem daarbij helpen Duivel

Griebels, wij begrijpen elkaar! Kijk, jij ziet tenminste in dat een paard dan kam/mag trappen ter verdediging! Haha!

Nog een medestander..

Op de vraag van de TS: vind wel dat je mensen met/zonder honden in stap of, als de situatie het toelaat, in een sukkeldrafje passeert. Hetzelfde geldt voor een wei met paarden. Kijk zelf altijd hoe de paarden in de wei reageren en pas mijn tempo daarop aan. Kwestie van goed fatsoen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:43

griebels schreef:
rider schreef:

Excuus, een voetganger met hond is een begeleider. Ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of vee, behoren tot bestuurders Ja

Ah ik deed iets fout, wilde mijn bericht quoten maar heb hem per ongeluk aangepast.. hier dan alsnog mijn bericht Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:45

Bandida schreef:
griebels schreef:

Haha! ok sorry, wat warrig uitgelegd. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik als enige reactie na het schrikken stilstaan en wachten wil, omdat ik dan kan beslissen hoe veilig of onveilig de situatie is. Je paard zal zich maar een hoedje schrikken van een kind wat plots opduikt en gelijk een mep uitdelen.. ik moet er niet aan denken.

Daarom zei ik ook dat hij mag pas trappen als het gebeten wordt, niet als hij denkt dat er gevaar dreigt.

Over de voorkant. Ik heb net in een ander topic neergeschreven dat ik een soort van 'kuil' in mijn dijbeen heb. Die is er in gekomen omdat een paard zich tegen mij dacht te moeten verdedigen. En dan was hij nog lief, hij had me zonder moeite met zijn hoef op mijn hoofd kunnen meppen. En toch, liefde op het eerste gezicht, ik heb hem een half uur later gekocht :p
Een paard kan echt heel gevaarlijk zijn met de voorhoeven, en mijn hengstepuppies verkiezen voor alle meppen (in de wei dus) de voorbenen.

Als een hond in de borst hangt, kan hij niets meer met zijn voorbenen, wel als de hond nog in de aanval zit Ja
Mijn hengst verkiest toch echt zijn tanden en achterbenen. Voorbenen gebruikt hij zelden. Alleen om tegen elkaar op te steigeren maar dat doet hij niet met een hond

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:52

Mijn paard mag een aanvallende hond gerust een flinke trap geven, ik ga niet wachten tot die hond in mijn paard hangt. Ik heb geen zin in een flinke dierenartsrekening.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:55

snap ik, maar wat als het een kind is waarvan je paard zich bedreigd voelt??
Mag hij die ook een flinke trap geven? Een paard weet niet wanneer iets aan gaat vallen, wel wanneer hij zich bedreigd voelt, en dat kan terecht zijn, maar ook zeker onterecht!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:57

griebels schreef:
Adil18 schreef:

Verkeerde vergelijking!
Ik mag pas terugslaan als ik geslagen wordt. Ik sla niet als ik denk geslagen te worden

En wat als een paard denkt pijn te krijgen terwijl dat in werkelijkheid niet zo is???
dan heb je dus een paard wat bij elk voor hem dreigende situatie zich de rambam zal trappen... Lekker veilig is dat Verward

Goede vergelijking, jij snapt hem niet: Als iemand jou wil slan hou je als reflex je armen voor je gezicht ter bescherming...

Als je zegt dat een pard pas mag trappen NADAT hij gebeten wordt, valt dat dus te vergelijken met dat jij je armen pas voor je gezicht mag houden NADAT jij geslagen wordt. En wat voor nut heeft een reflex dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:58

Citaat:
Mijn hengst verkiest toch echt zijn tanden en achterbenen. Voorbenen gebruikt hij zelden. Alleen om tegen elkaar op te steigeren maar dat doet hij niet met een hond

Offtopic, maar hé, wat een verschil. Ik vraag me af hoe 'persoonsgebonden' dat dan is. Hier zie ik alleen mijn ruin zijn achterkant gebruiken om wat duidelijk te maken. En dan nog alleen als ze er bv iets te baldadig bovenop springen. Verder is het allemaal maaien en bijten, voorkant dus.
Als ze spelen dus he, voor er mensen denken dat ze mekaar hier uitmoorden in de wei Clown