Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Huertecilla schreef:Mbt het topic is het antwoord dus volslagen helder.
Al de bestuurder van een paard hier niet vaardig genoeg voor is ...... is het antwoord net zo helder en bij wet geregeld.
Wa ik doé ligt blijkbaar buiten de referentiekaders, hoe iskdat bereik kennelijk ook.
Voor mij geldt dan wat er boven de oude hoofdingang van de universiteit van Leiden staat dusen ik wens de bona fide ruiterij sterkte.
hc
griebels schreef:Dat snap ik, maar dat zei HC ook
Het gaat om het 'gedrag' wat na het reflex komt...
Bandida schreef:griebels schreef:Dat snap ik, maar dat zei HC ook
Oef..ik dacht al dat ik de enige was die zich zit te ergeren aan het gebrek aan begrip hier.
Bij een loslopend paard komt er wat na het schrikken, een reactie. Dat kan gaan van niets doen tot, lopen of een mep uitdelen. Als ik in de buurt ben wil ik dat mijn paarden checken bij mij of er al dan niet een reactie mag komen, en zo ja, wat. Na het schrikken moeten ze 100 % bij mij zijn.
Die reactie om eerst en zich eerst en vooral op de baas te richten is training en vervolgens vertrouwen. Dat vraagt oefening en tijd. Tot je bent waar je wil zijn met je paard dien je imo vooruit te denken, en zo veel mogelijk te vermijden dat je in situaties komt waar je paard niet klaar voor is.
Dat gezegd vind ik een aanvallende hond negeren echt wel basis voor een ruiter op de straat. Ik verwacht van mijn paarden, zelfs van een 2,5 jarige, dat een niet-dreigende hond tot tussen hun benen kan komen lopen, en dat bij een dreigende hond rustig stil gestaan wordt zodat ik even kan inschatten wat het gaat worden.
Bandida schreef:Ja ik ook, zelfde opmerking.
Bandida schreef:griebels schreef:Dat snap ik, maar dat zei HC ook
Oef..ik dacht al dat ik de enige was die zich zit te ergeren aan het gebrek aan begrip hier.
Bij een loslopend paard komt er wat na het schrikken, een reactie. Dat kan gaan van niets doen tot, lopen of een mep uitdelen. Als ik in de buurt ben wil ik dat mijn paarden checken bij mij of er al dan niet een reactie mag komen, en zo ja, wat. Na het schrikken moeten ze 100 % bij mij zijn.
Die reactie om eerst en zich eerst en vooral op de baas te richten is training en vervolgens vertrouwen. Dat vraagt oefening en tijd. Tot je bent waar je wil zijn met je paard dien je imo vooruit te denken, en zo veel mogelijk te vermijden dat je in situaties komt waar je paard niet klaar voor is.
Dat gezegd vind ik een aanvallende hond negeren echt wel basis voor een ruiter op de straat. Ik verwacht van mijn paarden, zelfs van een 2,5 jarige, dat een niet-dreigende hond tot tussen hun benen kan komen lopen, en dat bij een dreigende hond rustig stil gestaan wordt zodat ik even kan inschatten wat het gaat worden.
rider schreef:@ Griebels: begeleiders van paarden/vee tellen als bestuurders en moeten zich aan de verkeersregels voor bestuurders houden.
griebels schreef:Maar... als de hond IN de hakken van een paard hangt mag hij/zij zich verdedigen.
Daarvoor moet het indd stil staan! Desnoods stap ik zelf af om de hond een pak rammel te geven. Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.
griebels schreef:Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.

Bandida schreef:Dat stilstaan en 'vragen' wat het volgende is is toch gewoon veiligheid, niet? Wat als het geen hond is maar een langsvegende mountainbiker, joelende kindjes enz.. eigen intitatief van het paard mag gewoon niet in zo'n dingen.
Tja, echt bijten.. nooit meegemaakt, gewoonlijk is het veel lawaai en dan uit met de actie als je de voorkant van je paard naar de hond draait. Dat je paard een hond probeert af te trappen die al in zijn huid hangt lijkt me vrij logisch.
Maar inderdaad, ik stap desnoods ook wel af om hem zelf een steen toe te gooien of zo.
Adil18 schreef:griebels schreef:Mijn paard mag pas reageren als hij daadwerkelijk gebeten wordt, niet eerder.
Dat is tegennatuurlijk
Dus jij mag pas je armen voor je gezicht houden als iemand je al een vuistslag heeft verkocht?
Nee, reflexen dienen om het mogelijke gevaar af te wenden voordat het resulteert in pijn. Een paard kan dus schoppen wanneer het zich bedreigd voelt en denkt dat de hond hem pijn zal gaan doen.
Reflexen dienen ter bescherming. Dan sluit niet uit dat er inderdaad paarden zullen zijn die pas trappen nadat ze gebeten worden, maar het sluit ook niet uit dat er paarden zijn die preventieve maatregelen nemen

suleilitha schreef:De ins en outs moet ik even verder navragen bij mijn rechtsbijstandverzekering. Verder is het iets harder aangekomen dan "lichte mishandeling" bij mij want mijn handfunctie wordt nooit meer wat het is geweest en dat is soms als ruiter zijnde erg lastig.
griebels schreef:Help me ff want ik snap niet wat je bedoeld met het eerste stukje??
Voorkant van het paard naar de hond draaien levert ook weleens een flinke beet in de neus of borst op... Ook niet echt prettig want dan KAN een paard zich niet meer verdedigen
ok sorry, wat warrig uitgelegd. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik als enige reactie na het schrikken stilstaan en wachten wil, omdat ik dan kan beslissen hoe veilig of onveilig de situatie is. Je paard zal zich maar een hoedje schrikken van een kind wat plots opduikt en gelijk een mep uitdelen.. ik moet er niet aan denken. Adil18 schreef:griebels schreef:Oh en ik dresseer mijn paard daar niet voor, dat is niet nodig. Vertrouwen is het sleutelwoord
Verschieten mag, maar vluchten of trappen is not-done!
Een hond die in zijn hakken hangt, vind ik een ander verhaal, dat is geen reflex of gedrag, dat valt bij mij onder verdedigen, en ik zal hem daarbij helpen
Griebels, wij begrijpen elkaar! Kijk, jij ziet tenminste in dat een paard dan kam/mag trappen ter verdediging!
griebels schreef:rider schreef:@ Griebels: begeleiders van paarden/vee tellen als bestuurders en moeten zich aan de verkeersregels voor bestuurders houden.
Excuus, een voetganger met hond is een begeleider. Ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of vee, behoren tot bestuurders
Bandida schreef:griebels schreef:Help me ff want ik snap niet wat je bedoeld met het eerste stukje??
Voorkant van het paard naar de hond draaien levert ook weleens een flinke beet in de neus of borst op... Ook niet echt prettig want dan KAN een paard zich niet meer verdedigen
ok sorry, wat warrig uitgelegd. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik als enige reactie na het schrikken stilstaan en wachten wil, omdat ik dan kan beslissen hoe veilig of onveilig de situatie is. Je paard zal zich maar een hoedje schrikken van een kind wat plots opduikt en gelijk een mep uitdelen.. ik moet er niet aan denken.
Daarom zei ik ook dat hij mag pas trappen als het gebeten wordt, niet als hij denkt dat er gevaar dreigt.
Over de voorkant. Ik heb net in een ander topic neergeschreven dat ik een soort van 'kuil' in mijn dijbeen heb. Die is er in gekomen omdat een paard zich tegen mij dacht te moeten verdedigen. En dan was hij nog lief, hij had me zonder moeite met zijn hoef op mijn hoofd kunnen meppen. En toch, liefde op het eerste gezicht, ik heb hem een half uur later gekocht :p
Een paard kan echt heel gevaarlijk zijn met de voorhoeven, en mijn hengstepuppies verkiezen voor alle meppen (in de wei dus) de voorbenen.

griebels schreef:Adil18 schreef:
Dat is tegennatuurlijk
Dus jij mag pas je armen voor je gezicht houden als iemand je al een vuistslag heeft verkocht?
Nee, reflexen dienen om het mogelijke gevaar af te wenden voordat het resulteert in pijn. Een paard kan dus schoppen wanneer het zich bedreigd voelt en denkt dat de hond hem pijn zal gaan doen.
Reflexen dienen ter bescherming. Dan sluit niet uit dat er inderdaad paarden zullen zijn die pas trappen nadat ze gebeten worden, maar het sluit ook niet uit dat er paarden zijn die preventieve maatregelen nemen
Verkeerde vergelijking!
Ik mag pas terugslaan als ik geslagen wordt. Ik sla niet als ik denk geslagen te worden
En wat als een paard denkt pijn te krijgen terwijl dat in werkelijkheid niet zo is???
dan heb je dus een paard wat bij elk voor hem dreigende situatie zich de rambam zal trappen... Lekker veilig is dat
Citaat:Mijn hengst verkiest toch echt zijn tanden en achterbenen. Voorbenen gebruikt hij zelden. Alleen om tegen elkaar op te steigeren maar dat doet hij niet met een hond