Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:30

nou dat zeggen ze op mijn werk Knipoog en de andere manege in de buurt daar moest het personeel het ook allemaal halen!

Het ging om een certificaat, weet niet precies of het een veiligheidscertificaat was. maar iig ene belangrijk iets voor de verzekering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:49

beantsje schreef:
Da's dus niet (meer) waar. SRR heeft het convenant met Natuurmonumenten een paar jaar geleden opgezegd. (vroeger betaalde SRR van de 2jaarlijkse bijdragen geld aan Natuurmonumenten, dit was bestemd voor het onderhoud van ruiterpaden. Alleen werd het daarvoor niet gebruikt).
Tegenwoordig geeft natuurmonumenten zelf dagkaarten uit voor deze gebieden.

Correctie: Natuurmonumenten heeft het convenant opgezegt, waarbij één van de argumenten was, dat er wel de verplichting was, maar dat de SRR er verder geen geld voor over had!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:56

Ikke, ik zie dat jij Wiki-schrijver bent. Zie mijn vorige post in dit topic... Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:00

Waratje schreef:
MandyR schreef:
Ik hem hem ook ooit eens gehaald. Na 14 jaar betalen heb ik hem laten verlopen. Er is nog nooit naar gevraagd of ik hem wel had. Het enigste voordeel is dat je regelmatig zo'n blaadje thuis gestuurd krijgt.

Ja, da's een leuk blaadje om het spelletje "zoek de fouten" mee te doen Duivel

is dat echt zo erg? Haha!
dat is toch de paard en sport?
ik krijg die met mijn ruiterbewijs ja, ik ga eens kijken! Vork

popez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:31

Ik heb 4 jaar geleden ongeveer mijn ruiterbewijs gehaald, nooit nodig gehad. Of het ruiterbewijs en de praktijk die je daarmee moet doen zinvol is weet ik niet (lees: op en afstappen, sprongetje maken ed) maar de theorie over bijvoorbeeld in het verkeer te gedragen vind ik lang zo gek nog niet. (Ik vind eigenlijk dat er bij een "normaal" rijbewijs aandacht geschonken moet worden hoe om te gaan met paarden in het verkeer maar goed dat is offtopic Schijnheilig )

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:03

popez schreef:
de theorie over bijvoorbeeld in het verkeer te gedragen vind ik lang zo gek nog niet.

Kennis over hoe je je als ruiter in het verkeer dient te gedragen is inderdaad lang zo gek nog niet. Des te gekker is het wel, zeker in deze context, dat de terreinen waarvoor je het ruiterbewijs nodig hebt nu juist net uitgestrekte natuurgebieden zijn, waarin je in het algemeen niet al te gek veel verkeer tegen zult komen en niet de openbare weg. Pling

marijk1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:51

Toevallig heb ik afgelopen weekend m'n ruiterbewijs gehaald. Daarvoor ben ik een weekend naar Les Chevaux in Drenthe gegaan. Daar is enkele malen per jaar afname van het ruiterbewijs. Mij is het heel goed bevallen. Je kunt rijden op een paard van hun, of je eigen paard mee nemen. Ik heb een paard van hun gereden. De aankomst was op vrijdag middag. We hadden een extra les bijgeboekt op het paard waar we examen op zouden doen zodat je "kennis"kon maken met het paard en kijken of dat beviel. Op zaterdag hadden we proef examen en op zondag examen. Daar werden we goed voorbereid en het examen is echt heel goed te doen. Als je een beetje kan rijden moet dat geen problemen opleveren. De theorie moet je natuurlijk van tevoren goed leren, maar dan is dat ook niet moeilijk. Je kan kijken op www.leschevaux.nl daar staat meer erover.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:11

Bedankt voor jullie reacties, denk dat ik toch maar wacht met ruiterbewijs.
Met de opmerking om auto/brom enz rijders theorie te geven hoe te gedragen bij paarden ben ik het eens! Het enigste wat er geleerd wordt is dat je bestuurder bent zodra je een paard in je handen hebt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:18

Zoals ik al eerder heb aangegeven, twijfel ik zwaar aan het nut ervan!

maar als je het leuk vindt, laat je dan vooral niet tegenhouden. Het is toch wel heel leuk om te doen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:35

Tja, ik woon (net als Tinkerloos Knipoog ) in zo'n gebied waar het verplicht is ('t Gooi), maar ik rij dus illegaal zonder ruiterbewijs rond. Vork
Ik rij vanaf mijn 6de, heb als jong meisje vaak buiten gereden op de heide hier en nu als bijna 40er voel ik me niet geroepen 'm alsnog te gaan halen. Het voegt totaal niets toe, verre van zelfs, want ik heb nogal wat kritiek op de theorie en de praktijkuitvoering van het examen en maar niet te spreken over de gehele geldklopperij er om heen. Vork
Dus...... Ga gerust je gang om het te halen (een makkie overigens, vind ik Haha! ), maar voor mij is het door een emailuitwisseling met het SRR een principe kwestie geworden en ik vertik het. Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:08

inderdaad. Een vaardigheidsbewijs vind ik overigens nog tot daar aan toe, maar een aansprakelijkheidsverzekering verplicht stellen die meestal dubbel is en waarvan je de maatschappij niet eens zelf kan kiezen, vind ik te gek voor woorden.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:47

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Opaal77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:50

Zoals eerdere reacties ben ik ook een inwoner van het Gooi. Ik ben afgelopen voorjaar naar Raalte gegaan naar stal 't Reelaer en heb daar in een weekend mijn ruiterbewijs gehaald. Één van de redenen om het te halen is dat ik anders maar nerveus wordt en dat het rijden natuurlijk niet aangenamer maakt, een andere was een gezellig weekend met een vriendin en dat is het inderdaad geworden.
Bij Reelaer ziet weekend er als volgt uit.
vrijdag: aankomst, kennismaking, toewijzen paarden (als je geen eigen paard meeneemt) en een half uurtje rijden om te zien of het klikt met het paard er kan dan nog geruild worden.
zaterdag: oefenen theorie, oefenen gesimuleerde verkeerssituaties in de bak en oefenen 'vrij rijden', springen en nauwe doorgang in de grote wei en tenslotte de route in het dorp wandelen
zondag: theorie, rijden in de wei (als je onvoldoende niveau toont mag je niet mee naar het dorp) en met z'n allen naar het dorp om daar in tweetallen de route te rijden met halverwege een wissel van voorste paard.

Mocht je met eigen paard gaan hou er dan rekening mee dat het wachten op je beurt in het dorp tegenover het treinstationnetje met naastgelegen overgang gebeurt. Dit kan een mooie oefening zijn (rustig station, relatief stille trein) maar kan natuurlijk ook een stressfactor voor je paard zijn waardoor er misschien onnodig veel onrust is voor je aan de route begint.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:56

bij mijn vorige baas deed al het pesoneel mee aan het halen van het ruiterbewijs,we hebben het in 1 dag gehaald en stelde echt niks voor,we hadden een paar weken van te voren de theorie boeken binnen gekregen,en heb daar wel even een paar keer in moeten kijken hoor haha,maar ik ben wel blij dat ik hem heb,maar nog nooit nodig gehad,we hebben die dag wel een hoop lol gehad Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:15

Ik heb mijn ruiterbewijs 20 jaar geleden gehaald, toen was het nog spannend voor mij om te doen. Als ik nu terug kijk op wat er gevraagd wordt en wat de aannames van de SRR zijn denk ik daar heel anders over.
Ik hoefde gelukkig niet te springen, dat kwam pas later. En ik heb in heel mijn leven nog geen boomstammetje in het bos gehad waar ik niet of gewoon overheen kon stappen, of omheen moest. Want of de hele boomkruin lag over het pad, of alles wat spekglad door de blubber en in beide gevallen is springen niet mogelijk of zelfs onverantwoord.
Verkeersregels, gedragsregels en aanverwante zaken best, maar moeten kunnen springen veilig buiten te kunnen rijden is in mijn ervaring onzin cq overbodig. (Om het maar niet te hebben over de andere aannames van de SRR over wat belangrijk is)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:07

Je kunt op zich bij bijna iedere manege je ruiterbewijs halen geloof ik. Misschien even vragen? Wellicht handig om met een braaf paard van daar te doen maar je mag vast ook wel je eigen paard mee. Theoriecursus heb ik ook ooit op de manege gedaan maar ja.. dit alles was 20 jr geleden........

Succes met halen!!