Jacobspad en Pieterpad te paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Jacobspad en Pieterpad te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:36

Adrian schreef:
Hoi,
Kwam jij mij toen niet tegemoet met een mooie en pittige aangespannen Haflinger? Ja dan heb ik bij jullie overnacht bij stalhouderij Olthuis. Een aardige knul ving me toen op. Heel mooie stalhouderij trouwens. Nog hartelijk bedankt voor de gastvrijheid. HG.A3

Haha ja dat klopt dat was ik, zat er toen bij op ja!
Haha graag gedaan hoor, nou leuk om je foto's eens terug te zien en wist niet dat je zo'n lange tocht had gemaakt!

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:11

Ik vind het echt een hele gave tocht dat je gemaakt hebt! Mooie foto's ook, sommige stukken komen me bekend voor, heb stukjes PP gelopen en ook in Limburg gelopen. (zonder paard welliswaar maar wel met bepakking).

Ik vroeg me af wat voor tent je daar mee hebt is dat een van het merk Vaude?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:05

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:59

Ik vind het heel gaaf dat je zoiets gedaan hebt Lachen Ook leuk dat je gewoon alleen bent gegaan. Wat een avonturier Lachen

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:16

Volgend jaar half mei wil ik mijn tocht weer gaan vervolgen vanaf Givet, via Vezelay, door de Morvan naar Le Puy en vervolgens schuin naar de Pyreneeen om te eindigen bij Col du Somport. Zijn er nog meer ruiters hier, die ook daadwerkelijke plannen hebben om volgende jaar een trektocht te paard, door Frankrijk te gaan maken? Misschien wel leuk om daarmee in contact te komen. Ben benieuwd!
hg. A3

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:28

Wat tof! Een vriendin en ik hebben wel vorig jaar een trektocht over de veluwe gemaakt, 5 dagen en afgelopen zomer met de menkar een weekend. (dit was met de 2 haflingers van die vriendin) Dit was inderdaad heel leuk, maar is ook zwaar zoals je vertelde. Alles kost meer tijd dan je denkt, en daarbij is slapen in een tentje echt niet zo comfortabel haha (daarbij heb ik een blessure aan rug en schouders, waardoor ik het nu denk ik echt niet meer trek om op een matje te overnachten, uberhaupt zolang rijden dagen achter elkaar...)
Die vriendin en ik hebben ook zitten denken om het pieterpad te rijden en ook nog zitten denken (nou ja dagdromen meer haha) over de route naar Santiago de Compostella te rijden te paard en dit voorjaar hadden we nog plannen om ergens in het buitenland een trektocht te maken (duitsland of frankrijk). Frankrijk lijkt me persoonlijk heel gaaf maar ook de ardennen.
Ik heb zelf dan nu net een new forest (sinds 2 maanden) en zou daar ook zeker wel een trektocht mee willen rijden, natuurlijk beginnende in nederland (wat dan over de veluwe zal worden, gezien ik aan de veluwe woon, in rheden) en dan zien hoe geschikt hij hiervoor is. En zien of ik het aan kan (door die blessure).
Je hebt wel een mooie uitrusting trouwens!

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 19:21

Hallo Pivanti,

Leuke reactie, bedankt !
Onze reis over het Jacobspad en Pieterpad, maakt deel uit van een groter plan nl. het rijden van de langst mogelijke pelgrimstocht vanuit Nederland naar Santiago de Compostela in Spanje. Ik wilde eigenlijk dit jaar vanuit Vezelay in 3 maanden naar Santiago reizen. Door onverwachte pech vlak voor de start, heb ik dat plan moeten bijstellen. Ik probeer het nu te doen in 3 etappes. De eerste zit er op. Volgend jaar de tweede. Mocht je belangstellend zijn naar onze dagelijkse ervaringen tijdens dit eerste deel, kijk dan op http://www.reisnaarmorgen.nl
Ik adviseer, eerst te lezen onder de knoppen geschiedenis en waarom/voorbereiding alvorens het weblog te gaan lezen, dat begint in april 2008. Veel leesplezier. Gr. A3

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:24

Hallo Adrian,
Met heel veel belangstelling en plezier heb ik je website gelezen.
Zelf heb ik ook veel ervaring met trektochten (maar dan bovenin Nederland,over de grens met Duitsland) met mijn eigen Fries.
Hij reageert precies hetzelfde als die van mij: komt er iets engs op je pad (zoals het paraplu-incidentje op de brug), dan staat hij gnorkend stil, niet in beweging te krijgen.
Het valt mij op (en ook bij jou herkende ik dat), hoe behulpzaam de mensen zijn die je onderweg tegenkomt. Ook de ontmoeting van nieuwe mensen is een fantastische ervaring die je niet meer afgenomen kan worden. Toch is het niet altijd romantiek: net zoals jij heb ik vaak (soms TE vaak) in de druilerige of stortregen door moeten rijden. Op zo'n moment wil je alleen maar snel naar de camping of hutje, ervoor zorgdragen dat je paard het goed heeft en warm worden!!!
A3, ik wens je (en je Fries Waldo) heel veel succes met de voortzetting van JULLIE tocht, mijn complimenten voor jullie doorzettingsvermogen, lef en durf.
Ik zal je weblog met belangstelling volgen.
Hartelijke groeten van Yetse.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:35

Oke leuk, ik zal de site eens lezen! Lachen

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 22:26

Hallo Yetse,
Leuk dat je dit soort dingen herkent. De ervaringen met al die leuke en behulpzame mensen tijdens de reis, pakt niemand mij meer af, dat klopt. De intense band die je krijgt met je paard is wonderbaarlijk en ook niet in woorden uit te drukken. Hele stukken liep ik naast/voor Waldo en hij volgde mij overal, zonder halstertouw, waar ik ook ging. Het was net of hij mij aanvoelde. Als ik ergens moe neerplofte, stond hij direct naast me te dutten, liep ik een beetje door bv. vlak voor een spoorwegovergang, dan draafde hij kwiek achter me aan. Op bospaden met veel dazen, kon ik met een trui om zijn oren slaan teneinde die prikkende dazen te verjagen, zonder dat hij ook maar opkeek of schrok. We liepen ook veel langs korenvelden met rijpe aren tarwe en haver. Ik liet hem grazen langs de grasbermen maar hij mocht niet eten van het koren. Dat wist hij, omdat ik zijn pogingen daartoe had bestraft met een ruk aan het halstertouw. Als ik stond te kijken taalde hij er ook niet naar. Stond ik even te praten met iemand of ik was even gaan zitten, dan zag ik later toch weer afgebeten aren. De gluiperd !!
Onderweg zocht hij veel lichamelijk contact met me. Vaak zijn neus in mijn nek of zijn hoofd over mijn schouder, kleine pijnloze beetjes in mijn arm kennelijk allemaal om aandacht te vragen en/of genegenheid te tonen. Ik maakte dan tijd om hem uitgebreid te krassen tussen zijn kaken, tussen zijn oren en op zijn schoft. Heeeerlijk vond hij dat dan. Een paard alleen is onnatuurlijk en blijkbaar focuste hij zich helemaal op mij. Als mijn tentje naast zijn weiland stond, kwam hij regelmatig even buurten en bedelen om een kroel. Tja..allemaal dingen die je normaal niet beleeft met je paard.
Ik ben al weer even thuis na mijn reis, maar ik mis dit alles enorm.. Nog steeds komt Waldo op me af rennen, als ik het land in loop en knuffelt hij mij op dezelfde manier als tijdens de reis. Voordien had hij dat nooit gedaan. Ik kan haast niet wachten tot Mei... hg. A3.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:49

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen om het drenthe pad te gaan rijden. 265 km in 8 dagen. Ik ga dan overnachten bij kennissen en B&B waar ook paarden welkom zijn (het wordt dan wel een beetje duurder van), maar knoeien met tentjes e.d. heb ik helemaal geen zin in en leen ekker bed vind ik ook wel fijn.
Ik heb jaren geleden ook een trektocht gemaakt door drenthe (zo'n mooie provincie Lachen) Waar me toen opviel is dat de paarden tijdens de 3de dag de pijpen helemaal leeg hadden en nauwelijks nog gemotiveerd waren. Dag 4 was het helemaal over (gelukkig maar want je schrikt er behoorlijk van).
Heeft jou paard dat ook gehad?
Ik zag op een paar foto's dat je paard in een weiland staat met een draadje met prikpaaltjes. Heeft de boer dat geregeld?

vrolijke groetjes,

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:00

Gaaf!!
Ik wil ooit een tocht naar Santiago de Compostella maken met een van mijn paarden/pony's!
Als gezelschap en bagagedrager.
Prachtig, prachtig.
*droomt weg*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:42

yarrah schreef:
Ik heb jaren geleden ook een trektocht gemaakt door drenthe (zo'n mooie provincie Lachen) Waar me toen opviel is dat de paarden tijdens de 3de dag de pijpen helemaal leeg hadden en nauwelijks nog gemotiveerd waren. Dag 4 was het helemaal over (gelukkig maar want je schrikt er behoorlijk van).

Dat is een bekend verschijnsel. Was het voor alle paarden de eerste trektocht? Meestal hebben ze het op de tweede trektocht beter door. Probleem waar ze mee zitten is dat ze niet gewend zijn om altijd "dezelfde richting" op te gaan, normale buitenritten zijn altijd een "rondje". Derde dag moet je ook echt een kortere dag plannen voor onervaren paarden.
Als je met een groepje gaat waar ervaren trektochtpaarden bij zijn is het een stuk gemakkelijker, dan trekken die het hele spul wel mee.
Wanneer wil je gaan?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:06

Ik wil eind mei begin juni 2009 vertrekken. Ik doe hem bij nader inzien waarschijnlijk in twee keer. Lachen ik heb niet zoveel vrije dagen de tweede deel wordt eind september. In juli maak ik ook nog een korte tocht op de hoge veluwe die wordt georganiseert door de NVVR.

vrolijke groetjes,

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:39

@Yarrah

Hoi,

Nee, ik had die ervaring niet, integendeel, mijn paard ging steeds harder lopen. Onze tochten kan je ook niet vergelijken. Wij liepen met volle bepakking en maakten 30 km per dag met zo'n 5 km per uur. Ik liep er ook veel naast en hadden maanden getraind. Ik weet wel wat je bedoeld, omdat ik ook al vele tochten heb gemaakt, zoals jij die maakte en nog gaat maken. Vooral ongetrainde paarden, die normaal een uurtje of een paar uurtjes per dag worden bereden, krijgen na een paar dagen last van hun rug en verzuring van de spieren, waardoor ze niet graag meer lopen. Probeer het langzaam op te bouwen en wissel lopen af met rijden. Las regelmatig graaspauzes in.

Het schriklint, waarachter Waldo liep, was verzorgd door de campinghouder. Stond geen stroom op, maar dat besefte hij niet. Hij bleef er keurig achter.

Veel plezier met je voorbereiding en nog veel meer met je tocht rijden !! Gr. A3

@Manie

Maak je droom waar !! Ik heb een lijst van vele overnachtings adressen(met paard) langs de route. Mocht je ooit willen gaan, mail me maar. Hg. A3.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:08

Adrian schreef:
@Yarrah

Hoi,

Nee, ik had die ervaring niet, integendeel, mijn paard ging steeds harder lopen. Onze tochten kan je ook niet vergelijken. Wij liepen met volle bepakking en maakten 30 km per dag met zo'n 5 km per uur. Ik liep er ook veel naast en hadden maanden getraind. Ik weet wel wat je bedoeld, omdat ik ook al vele tochten heb gemaakt, zoals jij die maakte en nog gaat maken. Vooral ongetrainde paarden, die normaal een uurtje of een paar uurtjes per dag worden bereden, krijgen na een paar dagen last van hun rug en verzuring van de spieren, waardoor ze niet graag meer lopen. Probeer het langzaam op te bouwen en wissel lopen af met rijden. Las regelmatig graaspauzes in.

Het schriklint, waarachter Waldo liep, was verzorgd door de campinghouder. Stond geen stroom op, maar dat besefte hij niet. Hij bleef er keurig achter.

Veel plezier met je voorbereiding en nog veel meer met je tocht rijden !! Gr. A3

@Manie

Maak je droom waar !! Ik heb een lijst van vele overnachtings adressen(met paard) langs de route. Mocht je ooit willen gaan, mail me maar. Hg. A3.

Bedankt voor je aanbod!
Mocht het er tzt van komen, dan weet ik je te vinden Knipoog
Ik heb me gisteravond al prima vermaakt door op je site te lezen.
Erg leuk Lachen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:59

A3 Lachen bedankt voor de tips!

Vrolijke groetjes,