Drammen met terug weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GraceZarif

Re: Drammen met terug weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:16

Hallo allemaal,

dit probleem had ik ook en helaas voor ons rijders betekende dit in paardentaal;

...ik (het paard dus) tolereer je, maar heb geen respect voor jou...

dankzij de simpele oefeningen van Natural horsemanship heb ik dit weten te verhelpen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:22

om het even of je het met nh (algemene term gebruikt wordt voor verschillende methodes Knipoog ) of weetikveelwat gaat oplossen, je paard hoort te doen wat jij zegt, anders ben jij niet de leider.
en ja, dit kan ook zonder je paard pijn te doen.

popez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:49

Ik zou mijn paard elke keer wanneer hij gaat drammen omdraaien en weer terugrijden daar krijgen ze snel genoeg van Bloos

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:17

Dat komt mij nogal erg bekent voor :|
Mijn Fjord doet dat ook xD
Maar ik geef haar dan lange teugel en dan is ze
rustig maar zodra ik de teugels weer pak dan begin
ze weer te dribbelen. en gewoon ontspannen. Haha!

xx

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:47

Heb ik ook altijd last van. Ze weten altijd wel wanneer de rit richting huis gaat (helaas)...
Ik let er altijd op dat ik dan niet meer hard ga draven of galopperen.
Fijn dat het al wat beter lukt!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:50

ja, die van mij ook!
soms wordt ze zo druk van de terugweg dat ik het laatste stukje moet lopen met haar aan de hand omdat ze 'm er anders uitnaait Bloos!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:54

Mone doet dit ook. Als we het laatste spoor over zijn en we rijden op de oprit gaat ze het liefst zo hard mogelijk. Maakt niet uit als er anderen bijzijn, dat laatste stukje durft ze wel alleen Knipoog .
Ik houd haar in stap, maar ik raak de teugels zo min mogelijk aan. Ze mag van mij dan wel sneller stappen, maar we gaan niet draven. Maar Mone is van zichzelf niet zo voorwaards, dus ik gebruik het ook een beetje om haar te stimuleren om voorwaards te lopen. Dan ga ik het niet afstraffen door haar in te houden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:04

Animal_ABC schreef:
@ Fojoe: als je je paardstilzet en spanning op je teugels houdt om hem te laten stilstaan, dan kan een paard zich beginnen op te fokken en in die druk van de teugels gaan, dat is waar.
Maar als ie met losse teugel leert stil te staan, omdat ie anders gewoon niet verder mag, leert hij zelfbeheersing Knipoog

Dan mag je dat mijn merrie eens komen vertellen Clown
Zij dramt op de terug weg ook als ze niet haar eigen tempo mag lopen, houd ik haar in gaat ze scheef lopen, zet ik haar stil ( met losse teugel, want ze reageert wel op de hulp ) wordt ze nóg drukker of komt omhoog.
Draai ik om, loopt ze weer mijn tempo en moet ik zelfs bijdrijven maar zodra ze weer weet dat ze richting huis gaat begint ze weer te drammen. Loop ik het hek voorbij vind ze dat ook prima, maar zodra we weer richting stal gaan begint ze weer. Halthouden op terug weg zonder stress is bij mijn merrie niet mogelijk, zeer zeker niet in de winter, in de zomer wilt ze nog wel eens even blijven staan.

Ik praat tegen haar dat ze rustig moet lopen, en wanneer dat niet helpt maak ik een ophouding en laat de teugel weer los ( rijd altijd met lange teugel buiten )

Ik denk dat het gewoon natuurlijk is dat ze terug willen naar de rest van de paarden en de plaats waar ze gevoerd worden. Zolang ze niet gaat rennen accepteer ik het maar gewoon.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:07

de weg naar huis volgen, maar de laatste afslag nemen, dat lang doen, zodat ze in de gaten krijgt dat die weg niet asltijd de weg naar huis betekent.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:11

alleen maar wachtoefeningen rijden. stap - halt - stap - halt - paar pasjes voorwaartse stap - halt - achterwaarts - voorwaartse draf - halt - achterwaarts etc.
hou haar aan het werk!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:35

Zij dramt op de terug weg ook als ze niet haar eigen tempo mag lopen, houd ik haar in gaat ze scheef lopen, zet ik haar stil ( met losse teugel, want ze reageert wel op de hulp ) wordt ze nóg drukker of komt omhoog.
Draai ik om, loopt ze weer mijn tempo en moet ik zelfs bijdrijven maar zodra ze weer weet dat ze richting huis gaat begint ze weer te drammen. Loop ik het hek voorbij vind ze dat ook prima, maar zodra we weer richting stal gaan begint ze weer. Halthouden op terug weg zonder stress is bij mijn merrie niet mogelijk, zeer zeker niet in de winter, in de zomer wilt ze nog wel eens even blijven staan.
Ik praat tegen haar dat ze rustig moet lopen, en wanneer dat niet helpt maak ik een ophouding en laat de teugel weer los ( rijd altijd met lange teugel buiten )

Ik denk dat het gewoon natuurlijk is dat ze terug willen naar de rest van de paarden en de plaats waar ze gevoerd worden. Zolang ze niet gaat rennen accepteer ik het maar gewoon.[/quote]

dit heb ik wel eens eerder als reactie gelezen, maar ik snap niet wat het uitmaakt of het nou zomer of winter is hoe druk je paard is op de terugweg?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 03:08

Justice_ schreef:

Ik denk dat het gewoon natuurlijk is dat ze terug willen naar de rest van de paarden en de plaats waar ze gevoerd worden. Zolang ze niet gaat rennen accepteer ik het maar gewoon.

dit heb ik wel eens eerder als reactie gelezen, maar ik snap niet wat het uitmaakt of het nou zomer of winter is hoe druk je paard is op de terugweg?[/quote]

Omdat ze het in de winter koud heeft en in de zomer niet? In de winter reageert ze sowieso veel feller en vind ze stappen en stilstaan al helemaal niks. Laat staan het laatste stuk naar huis, want dan stappen we uit en moet ze dus langer stappen als op de heenweg en of/ tussendoor.