Zwerte schreef:Ik weet dat zo'n dekje niet snel gezien wordt, zal me ook eigenlijk worst wezen, hem em gekocht omdat ik het gaaf vond. Zoals ik al eerder zei is de veiligheid totaal afhankelijk van je eigen gedrag. Maar ik heb vaak donkere kleding aan en dan zie je een geel hesje toch echt eerder dan een donkere jas tussen de bomen hoor!!
Ben ik met je eens, hoor. Daarom doe ik ook wel eens bij slechter licht een hesje aan.
Zwerte schreef:Met zo'n zadel is een lampje bevestigen erg handig maar op mijn zadel (of zonder zadel hoe ik meestal rijd) past dat niet. En dan gaat je eigen redenering weer onderuit want het is niet op ooghoogte!! (wat te denken van vrachtwagens dan trouwens? die zitten veel hoger!) Een automobilist die alleen maar zo laag kijkt vind ik trouwens sowieso een gevaar op de weg maar dat is weer een andere discussie.
Ik zou zo'n lampje ook niet op die plek aan het zadel maken, de kans is groot dat het lampje door de achterhand van het paard wordt afgeschermd als je dichterbij bent met een auto. Als het een sterk lampje is ben je wel van een afstand zichtbaar, dus dan is de automobilist al wel attenter op je aanwezigheid. Ideaal gezien zou zo'n lampje op de staartwortel moeten worden bevestigd, maar ik vrees dat de meeste paarden daar iets op tegen hebben
Het zicht van een vrachtwagenchauffeur is inderdaad vanuit een andere hoek, maar het meeste verkeer dat je als ruiter in de schemering tegenkomt bestaat uit personenwagens, dus het is belangrijk dat je daar het meeste rekening mee houdt. Verlichting van een vrachtwagen zit trouwens niet zoveel hoger, dus met reflectiemateriaal hou je nog steeds het punt van waar die lichtbundel komt en dat is dus altijd laag.
Zwerte schreef:Ik zie gewoon veel liever iemand die een reflectiehesje aan heeft of wat lichtjes bij zich, ook al is dit in een bandje wat "nauwelijks" te zien is. Mijn mening is dat dit nog altijd beter zichtbaar is dan niks!
Ik zou willen dat die bandje met slechte lampjes gewoon niet verkocht zouden worden, ze geven de drager het idee dat ze zichtbaar zijn, terwijl dat dus helemaal niet zo is.
Enne, ga maar eens uitproberen in het donker wanneer je iemand met alleen een hesje ziet, je zult er van schrikken