.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Veiligheidspullen, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:49

Oke, volstrekt on topic: de enige "must" is wat mij betreft gezond verstand. Al het andere is daaraan ondergeschikt. Knipoog Reflectiemateriaal gebruik ik zelden, ik rij in principe alleen met daglicht buiten, als ik tegen schemering aanzit, doe ik reflectie om de benen van het paard en als ik het niet vergeet zelf een fluoriserend geel hesje aan, want ze is bruin en dus in schemer (dus voor je verplichting voor verlichting ingaat) slecht zichtbaar. Maar in principe zorg ik dat ik voor die tijd al "thuis" ben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:12

Nog een verzoekje: kan het iets minder schreeuwend? Al die hoofdletters e.d. Ik snap dat je een punt wil duidelijk maken maar dat hoeft niet zo overdreven.
Ik weet dat zo'n dekje niet snel gezien wordt, zal me ook eigenlijk worst wezen, hem em gekocht omdat ik het gaaf vond. Zoals ik al eerder zei is de veiligheid totaal afhankelijk van je eigen gedrag. Maar ik heb vaak donkere kleding aan en dan zie je een geel hesje toch echt eerder dan een donkere jas tussen de bomen hoor!
Met zo'n zadel is een lampje bevestigen erg handig maar op mijn zadel (of zonder zadel hoe ik meestal rijd) past dat niet. En dan gaat je eigen redenering weer onderuit want het is niet op ooghoogte!! (wat te denken van vrachtwagens dan trouwens? die zitten veel hoger!) Een automobilist die alleen maar zo laag kijkt vind ik trouwens sowieso een gevaar op de weg maar dat is weer een andere discussie.
Ik zie gewoon veel liever iemand die een reflectiehesje aan heeft of wat lichtjes bij zich, ook al is dit in een bandje wat "nauwelijks" te zien is. Mijn mening is dat dit nog altijd beter zichtbaar is dan niks!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:25

Tegen wie heb je het nu? Tegen HC of tegen mij?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:35

oh sorry, dat schreeuwende was tegen HC gericht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:57

Zwerte schreef:
wat te denken van vrachtwagens dan trouwens?!

De verlichting en reflectoren van vrachtwagens zitten ook niet hoog. Juist omdat weggebruikers op ´ooghoogte´ het snelste waarnemen is in het wegenverkeersregelemt een minimum- en een maximumhoogte voor verlichting op voertuigen vastgelegd.

Bij paarden is dat niet vermeld en is er alleen een voorschrift voor één wit naar voren- en één rood naar achteren schijnend continue brandend licht. Ook geen nadere bepaling over sterkte of refelctor-norm.
Het is echter verstandig om zo dicht mogelijk bij de norm van andere voertuigen te blijven omdat dit én het snelste waargenomen wordt én de weggbruikers gewend zijn daar verlichting te verwachten.
Dit geeft gelijk aan waarom andere verlichtng en reflectie snel verwarrend werkt.

Best lastig om goede verlichting op een paard te hangen.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:06

Huertecilla schreef:
Zwerte schreef:
wat te denken van vrachtwagens dan trouwens?!

De verlichting en reflectoren van vrachtwagens zitten ook niet hoog. Juist omdat weggebruikers op ´ooghoogte´ het snelste waarnemen is in het wegenverkeersregelemt een minimum- en een maximumhoogte voor verlichting op voertuigen vastgelegd.

Bij paarden is dat niet vermeld en is er alleen een voorschrift voor één wit naar voren- en één rood naar achteren schijnend continue brandend licht. Ook geen nadere bepaling over sterkte of refelctor-norm.
Het is echter verstandig om zo dicht mogelijk bij de norm van andere voertuigen te blijven omdat dit én het snelste waargenomen wordt én de weggbruikers gewend zijn daar verlichting te verwachten.
Dit geeft gelijk aan waarom andere verlichtng en reflectie snel verwarrend werkt.

Best lastig om goede verlichting op een paard te hangen.

hc

Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar ik bedoelde eigenlijk het zicht van de chauffeurs met mijn vrachtwagen opmerking Haha!
Maar ik blijf van mening dat wat reflecterend of fel gekleurds of lichtje altijd beter is dan helemaal niks. Uiteraard moet je niet overdrijven, dat is ook niet de bedoeling en kan verwarrend werken. Maar als een verkeersdeelnemen ineens iets geels ziet (of reflecterends) weet diegene iig dat er IETS is daar. Anders kunnen ze je zelfs over het hoofd zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:41

Zwerte schreef:
Maar ik blijf van mening dat wat reflecterend of fel gekleurds of lichtje altijd beter is dan helemaal niks.

Schrijf ik dan van niet? Ik plaats een link van een lampje Knipoog

Het is erg jammer dat er geen veilige verlichting voor paarden op de markt is. Alles wat te koop is, is zwaar onvoldoende in verstedelijkte gebieden en reflecterend materiaal geeft daarbij alleen maar schijnzekerheid wat het probleem alleen maar groter maakt.
Goed zichtbare verlichting op een paard is over 180 graden zichtbaar en heeft net zoveel vermogen als een achterlicht van een auto of motorfiets.
Dat maakt een 12V accuutje noodzakelijk.
De techniek ís er, zelfs met klein zonnepaneeltje, maar je zal het voor gebruik op een paard moeten aanpassen.
Wanneer ik in een verstedelijkt gebied buiten de daguren zou rijden zou de enige acceptabele keuze zijn:
- Normaal zichtbaar 12V verlichtingssysteem voorop de borstriem en achterop de staartriem.
- Oranje fietswielreflectoren aan de zijkant van de stijgbeugels.
- Evt. fietstrapper-reflectoren onder de stijgbeugels.
Zichtbaar en herkenbaar = zo goed mogelijk waarneembaar.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:07

Zwerte schreef:
Ik weet dat zo'n dekje niet snel gezien wordt, zal me ook eigenlijk worst wezen, hem em gekocht omdat ik het gaaf vond. Zoals ik al eerder zei is de veiligheid totaal afhankelijk van je eigen gedrag. Maar ik heb vaak donkere kleding aan en dan zie je een geel hesje toch echt eerder dan een donkere jas tussen de bomen hoor!!

Ben ik met je eens, hoor. Daarom doe ik ook wel eens bij slechter licht een hesje aan.

Zwerte schreef:
Met zo'n zadel is een lampje bevestigen erg handig maar op mijn zadel (of zonder zadel hoe ik meestal rijd) past dat niet. En dan gaat je eigen redenering weer onderuit want het is niet op ooghoogte!! (wat te denken van vrachtwagens dan trouwens? die zitten veel hoger!) Een automobilist die alleen maar zo laag kijkt vind ik trouwens sowieso een gevaar op de weg maar dat is weer een andere discussie.

Ik zou zo'n lampje ook niet op die plek aan het zadel maken, de kans is groot dat het lampje door de achterhand van het paard wordt afgeschermd als je dichterbij bent met een auto. Als het een sterk lampje is ben je wel van een afstand zichtbaar, dus dan is de automobilist al wel attenter op je aanwezigheid. Ideaal gezien zou zo'n lampje op de staartwortel moeten worden bevestigd, maar ik vrees dat de meeste paarden daar iets op tegen hebben Haha!
Het zicht van een vrachtwagenchauffeur is inderdaad vanuit een andere hoek, maar het meeste verkeer dat je als ruiter in de schemering tegenkomt bestaat uit personenwagens, dus het is belangrijk dat je daar het meeste rekening mee houdt. Verlichting van een vrachtwagen zit trouwens niet zoveel hoger, dus met reflectiemateriaal hou je nog steeds het punt van waar die lichtbundel komt en dat is dus altijd laag.

Zwerte schreef:
Ik zie gewoon veel liever iemand die een reflectiehesje aan heeft of wat lichtjes bij zich, ook al is dit in een bandje wat "nauwelijks" te zien is. Mijn mening is dat dit nog altijd beter zichtbaar is dan niks!

Ik zou willen dat die bandje met slechte lampjes gewoon niet verkocht zouden worden, ze geven de drager het idee dat ze zichtbaar zijn, terwijl dat dus helemaal niet zo is.
Enne, ga maar eens uitproberen in het donker wanneer je iemand met alleen een hesje ziet, je zult er van schrikken Ach gut

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:24

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:29

Waratje schreef:
Ik zou willen dat die bandje met slechte lampjes gewoon niet verkocht zouden worden, ze geven de drager het idee dat ze zichtbaar zijn, terwijl dat dus helemaal niet zo is.

¡Píng!

Het meest practische compromis voor een achterlicht is aan/op een sellette (of een xairel) op een staartriem. Zie de fotolink welke ik al gegeven heb Magda...
De lamp zit dan niet achter de kont verscholen maar bóven het hoogste punt van de achterhand, dus ook van een lager gezichtspunt van achter goed zichtbaar.
Bijkomend voordeel is dat je jas er minder snel overheen hangt omdat de lamp verder naar achteren zit.
Een paard heeft nu eenmaal geen achterbumper en een goed licht met 180 graden uitstraling is dan van afstand al prima zichtbaar.

Hier in de campo is de 4LED voldoende maar niet in een verstedelijkt gebied.
Een sterkere lamp is in de campo trouwens een nádeel omdat het de ruiter en paard ´verblindt´. In het echt donker passen je ogen zich heel best aan en zie je verrassend veel. Strooilicht van je eigen lichtbron maakt dat de oegen zich niet volledig aanpassen. Dat speelt echter niet als je toch al strooilicht vanuit de omgeving hebt.

In NL is het in mijn ogen problematisch dat er geen goede verlichtingssetje voor paarden te koop zijn. De slechte setjes geven alleen maar een vals en dus gevaarlijk gevoel van veiligheid.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:34

Wellicht duidelijker foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-HIJZRTX8.jpg

Gemaakt voor vertrek rond zonsondergang.

Verder naar achteren kan het op zich ook op de gesp van de staarriem doch dat beweegt blijkbaar veel meer en blijft niet fijn zitten.
Heb er daar drie ´versleten´: 1 afgeschopt met afstappen, 1 verloren, 1 het rode dekseltje van verloren.

hc

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:05

Bedankt voor de foto Lachen

Ik ga zelf kijken voor lichtjes die je bij een outdoorzaak kunt krijgen. En dan zal ik eventueel voor de toekomst een borstuig en een staartriem erbij kunnen halen.

Ik heb het allemaal opgeschreven en hopelijk kan ik met een toekomstig verzorg/bijrijdpaard een fijne buitenrit maken Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:23

HC: duidelijk verwoord! Nog 2 puntjes: als eerste, blijft nog mijn vraag waar ik een lichtje kwijt moet op een veelzijdigheidszadel? erg handig als je western rijd dit, maar voor mij werkt dat dus niet. Ik heb ook geen borsttuig... je zou beide aan moeten schaffen voor de veiligheid? Het is absoluut de beste oplossing maar er moet vast wat mogelijk zijn zonder... Je zet me wel aan het nadenken zeg!
Ten tweede, die schijnveiligheid heb je voor een groot deel helemaal gelijk in, maar dat gaat niet altijd op. Ik gebruik zelf ook die "schijnveiligheid" maar let zelf goed op, veiligheid begint bij je eigen gedrag. In dat geval is het geen schijnveiligheid maar een stuk veiliger dan zonder. Wilde dit even nuanceren want je praat alsof het altijd schijn is en dus altijd overbodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:02

Op het moment dat je denkt zichtbaarder te zijn door zo'n bandje met lichtjes, zul je, ook als je verder oplet, er vanuit gaan dat mensen je zien. DAT is schijnveiligheid, want dat bandje wordt pas gezien als de auto al bovenop je zit (en misschien zelfs dan nog niet).
Inderdaad bepaald je eigen gedrag voor een bijzonder groot deel je veiligheid.

Bevestiging van die lampjes zou ik of aan de jas doen en/of aan de onderbenen van de ruiter. Controleer wel hoe de zichtbaarheid is en pas je bevestiging daarop aan.
Wat je bij een engels (of western) zadel ook zou kunnen doen is er een bananentas aan vastmaken en daarop het lampje bevestigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:45

Zwerte schreef:
als eerste, blijft nog mijn vraag waar ik een lichtje kwijt moet op een veelzijdigheidszadel? erg handig als je western rijd dit, maar voor mij werkt dat dus niet. Ik heb ook geen borsttuig... je zou beide aan moeten schaffen voor de veiligheid?

Western? Ik heb/rij dat niet Haha!
Ook op mijn ecuyer (Hoge School) zadels zitten beugels voor een borsttuig en staartriem. Hier http://www.mijnalbum.nl/Foto-FC4ZKZZ6.jpg met xairel.

Als je licht op een zichtbare plek wil hangen zal je dat op een verstandige plek moeten doen.

Wees creatief en als er geen mogelijkheid is, houdt het op.
Verplichting blijft verplicht en goéde verlichting een kwestie van gezond verstand. Kan dat niet, dan moet je of een ander zadel kopen of niet buiten gaan rijden onder die omstandigheden.

´Op het moment dat je denkt zichtbaarder te zijn door zo'n bandje met lichtjes, zul je, ook als je verder oplet, er vanuit gaan dat mensen je zien. DAT is schijnveiligheid,...´ blijft verder erg belangrijk.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:55

oh sorry ik had alleen snel gekeken en dacht dat het een westernzadel was... ik kon de helft van je termen al niet plaatsen Haha!
Nogmaals ben ik het niet eens met je schijnveiligheid... Ik ga er namelijk NIET vanuit dat ik gezien wordt, ik rijd met de vooronderstelling dat NIEMAND me ziet of iedereen me wil aanrijden, en daar pas ik me op aan. Misschien ben ik daar een uitzondering in maar niet iedereen gaat daar dus vanuit. Veel wel ben ik bang.

Atchoo

Woonplaats: Nu nog in Utrecht, over een paar maanden in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:47

Ik heb zelf reflectorbanden om de benen en een reflector vest. Veiligheid begint bij jezelf. Ik rij zelf nooit in het donker, maar af en toe stap ik dan wel uit aan de hand, in dat geval heb een zweetdeken met aan de achterkant een lichtje (bij en outdoorzaak vandaan) en aan de voorkant een lichtje. Ik heb dan zelf ook weer een vest aan het het paard weer die reflectorbanden en een reflectorhalster.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:37

Huertecilla schreef:
manex schreef:
Stel dat je van je paard valt en hij gaat er vandoor, neemt hij ook je telefoon mee.

LEES!!!

Dan hoor je mijns inziens niet op de openbare weg: je brengt dan anderen in gevaar. Een loslopend paard is een ongeleid projectiel van 500+ kilo en daar mag je anderen niet aan blootstellen.

hc

Gut HC, eerst maak je Paard Natuurlijk zo onveilig dat je een iedereen wegjaagt die kritiek op jouw manier van rijden levert en nu ga je hier maar verder?
Ik dacht dat ik hier geen last van jouw eeuwige negatieve geschreeuw zou hebben.
Om even iets over die mobiel te zeggen. Mijn paard week verleden winter uit voor een trekker, danste achteruit in de berm richting sloot, laat daar nu de kant weggespoelt zijn! Grond brokkelde af onder 's paards hoeven, paard knalde anderhalve meter naar beneden zo de sloot in. Gelukkig heb ik nooit maar dan ook nooit mijn mobiel in mijn zadeltas, maar altijd op mijn lijf. Ik kon een hulpdienst bellen.
Jouw commentaar nu? Laat me raden. Eeeeh??

JE HOORT MET ZO EEN PAARD NIET OP DE WEG TE KOMEN!!!!! PAARDEN HOREN TE WETEN DAT DE KANT ONDER DE BERM WEGGESPOELT KAN ZIJN.

Of iets dergelijks?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:46

sandratien schreef:

Jij hebt jouw paard in gevaar gebracht. Je had het ernstig kunnen blesseren.

Leer eerst wat goed ruiterschap is: het voorkómen van problemen.
Ook had je toen het dreígde te escaleren af moeten stappen.

Daarná is het voor jouw paard fijn dat jij om de gevolgen van jouw incompetentie door een ander te laten oplossen een mobiel bij je hebt en het geluk had bereik te hebben.

Verder is jouw reactie off topic en persoonlijk.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:50

totaal offtopic maar schrikreacties en ongelukjes zijn gewoon niet altijd te voorkomen!! Ook al heb je zo'n braaf paard, het blijft een vluchtdier die best kan schrikken en daarbij een pas verkeerd zetten. Als je zo redeneert mag geen enkel paard op de weg! Want je kan zeggen wat je wil, ELK paard kan schrikken! En afstappen als het dreigt te escaleren...tja ik ben ook wel eens bijna achteruit in een sloot beland en als ik dan was afgestapt waren we er zeker ingegaan maar nu kon ik hem nog voorwaarts eruit krijgen... Beetje kort door de bocht allemaal HC! Ik heb zelf ook altijd mn mobiel in mn zak, niks mis mee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:51

Moderatoropmerking:
Bij deze nogmaals het verzoek om ontopic te blijven. Lachen Daarnaast kan een discussie alleen maar zinvol zijn, wanneer men reageert op de discussie en niet op de personen, die hier aan mee doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:05

Zwerte schreef:
Ik heb zelf ook altijd mn mobiel in mn zak, niks mis mee.

LEES, dat schrijf ik ook niet Haha!
Ik schreef dat de mijne in een tasje aan het zadel zit. Daarbíj dat het inherent veilig dat mijn paarden niet weglopen.
Dat ik de mobiel niet op me draag heeft als voordeel dat ik het ding niet stuk kan vallen; been there, done that Bloos

Poep gebeurt. Dat hoort echter voor de ruiter een leerervaring te zijn; wát er ook fout gaat, het blijft míjn fout daar eventueel niet op geanticipeerd te hebben of er niet voldoende tijdig of -adequaat op gereageerd te hebben.

Terug naar het onderwerp houdt dit in dan je als ruiter in duistere omstandigheden goede verlichting voert en eventueel gepast voor extra zichtbaarheidsaccessoires kiest doch verantwoordelijk BLIJFT voor in hoevere jouw paard afhankelijk is van of jullie door een ander waargenomen worden.

Dat is geen kwestie van bang zijn of negativiteit: het is accepteren van de realistische risicos en
daarop anticiperen.
Als ik in het donker ergens een onoverzichtelijk kruising over moet rij ik liever een HEEL stuk om dan erop te vertrouwen dat ik gezien wordt. Als ik geen alternatief heb wacht ik, stap eventueel af,wat-dan-ook, om te voorkomen dat we afhankelijk zijn.

Ter voorkoming van onbegrip: ik gebruik soms echt wel ´zichtbaarheidsspul´. Trek soms zo´n autohesje aan, doe soms een bodywarmer achterop.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YVCBFO73.jpg
Soms ook niets http://www.mijnalbum.nl/Foto-EB37CZEW.jpg

De kern is dat je altijd zelf door jouw eigen gedrag bepaalt welk risico je loopt. De laatste foto is tijdens een rit waarop ik geen verkeer tegen kán komen. Een fikse stok of speer tegen verwilderde
honden (de zwartwitte waterhond op de foto stuurde ik wat verder terug naar huis) is dan zinvoller
dan een veiligheidshesje Haha!
Een mobiel neem ik dan helemaal niet mee, want ik zal me toch zelf moeten redden.

hc

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:12

Huertecilla schreef:
sandratien schreef:

Jij hebt jouw paard in gevaar gebracht. Je had het ernstig kunnen blesseren.

Leer eerst wat goed ruiterschap is: het voorkómen van problemen.
Ook had je toen het dreígde te escaleren af moeten stappen.

Daarná is het voor jouw paard fijn dat jij om de gevolgen van jouw incompetentie door een ander te laten oplossen een mobiel bij je hebt en het geluk had bereik te hebben.

Verder is jouw reactie off topic en persoonlijk.

hc

Precies de reactie die ik van je had verwacht. Je zult nooit toegeven dat je een grote oen bent dat je je mobieltje niet bij je draagt maar bij je paard hebt.
Je weet immers niets van de situatie waarin ik mij bevond. Je kunt hier bij de weg niet zien dat over een breedte van zeker tachtig centimeter de grond die onder de bermkant zit is weggespoeld. Kun je helemaal niets op anticiperen.

Even weer ontopic nu. Het heeft ook wel voordelen hoor als je paard niet altijd bij je blijft. Zag ik verleden jaar hier bij ons in het bos. Een paard liep gezadeld en wel langs de weg te kuieren. De politite heeft onmiddelijk een zoekactie ingezet om de berijder te zoeken die ongetwijfeld ergens bewusteloos in het bos lag.

Oh HC, kom nu alstjeblieft niet weer met onzin als: Je moet dermate getraind zijn dat je nooit van je paard valt, je paard mag je nooit en te nimmer af werpen, een goed getriand paard houdt altijd zijn ruiter op de rug enzovoort." Iedereen hier op Bokt heeft wel eens een keer naast zijn paard gelegen denk ik. En als je een beetje ongelukkig valt raak je buiten bewustzijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:18

Mensen, jullie dwalen af. Ik vroeg om simpel spullen die kunnen meehelpen aan de veiligheid, niet om discussies of je uberhaupt de weg opmag of niet.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:24

Ik heb gisteren ook een reflecterende uitrijdeken gekocht. Deze valt heel erg op.