ik durf niet op buitenrit, maar wil het zo graag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Re: ik durf niet op buitenrit, maar wil het zo graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:48

Probeer alleen als je ontspannen bent naar buiten te gaan! als je ook maar iets merkt dat je gespannen aanvoelt kun je beter niet gaan, dan gebeuren er sneller ongelukken.

Je kan toch ook aan de eigenaresse vragen of je alleen met haar een keer naar buiten kan zonder anderen (leg je gewoon het verhaal uit, snappen ze vaak wel Knipoog)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:59

dank je voor de tips.

ik ga ook wel op buitenrit. vorig jaar met vorig paard zelfs een week op vakantie geweest. toen geen probleem. mijn paardje liep voorop etc.

wandelen is een optie. maar haalt mijn angst niet weg. ik heb al schriktraining gedaan. kan een plastic zak over mijn paard heen gooien. kan de met de papaplu wandelen en mijn paard in de andere hand. mijn paard is het probleem niet.

ga vanavond op een manege paard (terwijl ik net zeg dat het paard het probleem niet is Tong uitsteken) maar die is minder beinvloedbaar door de ruiter dan een jong paard. en we gaan zwemmen en dat vind hij spannend en dan heb ik anders dus dubbel stress

de tip van het zingen werkt echt. ook dat doen we wel. maar dan vooral kletsen over doelloze dingen en niet nadenken oer het verkeer.

bos is hier niet te vinden. alleen maar bermen met weinig verkeer, maar dan meestal wel trekkers.

en in het bos ben ik eigenlijk ook helemaal niet bang.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:42

beestenfreak schreef:
miss. schriktraningkje/iets in die richting? miss. ben je wat zekerder als je weet dat je paard echt nergens van zal schrikken?

Lees goed beginbericht; paard schrikt nergens van, alleen de ruiter ziet overal spoken!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:27

heb je wandelen al is geprobeerd?
ik zou het wel proberen Ja ookal is jou paard bomproof, er is iets wat jij eng vind en misschien als het met wandelen super gaat en leuk is dat je rijden aandurft!

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:38

ik lees ff mee
klinkt namelijk nogal bekend voor mij.
terwijl mijn 4-jarige ook helemaal bomproof is

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:07

wat ik hier toch al lees...ga wandelen, kun jij er niet afvallen en ben je toch met je paard naar buiten....zo leer je elkaar buiten kennen zeg maar...

Juuliekaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:15

Ga eerst ritjes maken in stap, op paden zonder te veel verkeer ernaast...
En wat idd ook een goeie is, om iemand mee te laten fietsen met een longeerlijn, die jou vast heeft. Geeft een veilig gevoel!

Je kan ook tijdens je buitenrit een body protector aandoen..Tong uitsteken

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:40

Vroeger had ik dit ook.. Ben eens een keer hard van een paard gevallen tijdens een buitenrit en sindsdien was ik bang. Toen weer op hele rustige paarden naar buiten gegaan, gewoon in stap inderdaad. En nu ga ik weer zonder problemen in een snelle galop Lachen . Bodyprotector helpt bij mij wel, ik voel me gelijk veiliger daardoor..

Oh, over dat zingen, ik verzorgde eerst een pony en daar ging ik altijd mee wandelen. En telkens als er iets engs aan kwam, begon ik dus te zingen. De eerste keren hielp het, maar daarna, als ik begon te zingen, stond mevrouw gelijk stil en me bang aan te kijken Huilen van het lachen . Dus als je zingt, de hele tijd door, en niet op sommige momenten. En ook niet de hele tijd 'hooohhooo' doen.. Mijn vorige verzorgpony ging daardoor helemaal stressen..

Veel succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:36

het is het tempo ook niet. draaf het liefste buiten.
alleen als er eng verkeer aan komt.

eigenlijk is het verkeer het enigste wat me niet aanstaat.

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:27

Op de vorige manege waar ik zat reden we alleen maar buiten, maar ik ben vaker gevallen of de pony ging op hol (ze waren al bang van een vallend blaadje) dus sindsdien ben ik ook bang voor buiten rijden...en eigenlijk uberhaupt wat bang met paardrijden.
Het irritante is gewoon dat ik merk dat als ik bang zit, het paard ook minder goed reageerd (natuurlijk) dus zit ik in een vaste circel vast...

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:31

wat jammer voor je.want zo kan je er niet van genieten ,ik denk dat je eerst bij jezelf moet zoeken waarom je zo bang bent.
en daar dan aan werken voordat je weer gaat buiten rijden

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:37

ik zou er dolgraag aan willen werken, maar heb er hulp bij nodig en dat kan ik niet vinden bij een manege dus ben ik maar geheel gestopt. ik denk dat ik wel weet wat erachter zit...maar goed, ik wil dus eens gaan uitzoeken of ik weer kan beginnen met paardrijden, waar en hoe ik het ga aanpakken (en sorry voor het offtopic)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:43

Ik ben ook zo'n broekenpoeperd ondanks dat ik een bomproof haflinger rijd. Ik ga dan maar zingen...........helaas vergeet ik elke songtekst in mijn zenuwen en kom vaak ook niet verder dan een van de kinderliedjes die er vroeger ingestampt zijn. Maar het helpt me wel ontspannen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:53

Ik ben ook zo'n muts die niet alleen op buitenrit durft. Ik heb een heel braaf paard, echt superlief, schrikt niet van trekkers, fietsen vrachtauto's kinderwagens wandelaars (alleen bankjes prullebakken en hekken zijn eng), maar ik word nerveus buiten en geef dat over aan mijn paardje. Die voelt dat haar scherp aan en ziet overal tijgers beren en boskabouters. Dan zit ik dus ook trillend op mijn paard. Terwijl mijn dochter dus rustig alleen gaat. Vaak fiets ik mee en zie gewoon dat paard niets doet. Ik wil wel met iemand anders mee. Met z'n twee-en vind ik het supergezellig en klets ook en rij heerlijk. Niets aan de hand.Maar alleen, ik? nee.
Ik heb gewoon te weinig ervaring in het buiten rijden. En de keren dat ik op buitenrit ging gebeurde er 9 van 10 keer wel iets naars, zodat ik het alleen maar enger vind.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:43

@nyah, dan zou je toch gewoon op een manege kunnen waar ze niet buitenrijden.

we hebben voor eind oktober een paardrijvakantie geboekt. lekker dicht bij het bos, dan is het geen enkel probleem.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:52

Ik ben ook zo'n muts....nog voordat we het erf af zijn zit ik al helemaal stijf op mijn paard omdat ik bang ben voor wat er zou kunnen gebeuren. Hierop reageert mijn paard dus ook door zenuwachtig rond te gaan kijken, waardoor in nog stijver ga zitten... En toch wil ik naar buiten! Mijn paard doet buiten echt niks!
Een aantal mensen op stal kennen mijn probleem en hebben aangeboden om met mij mee te gaan. Ik mag dan de route en het tempo bepalen en zij passen zich aan. Als er een busje ofzo aankomt en ik weer verstijf blijven zij heel rustig tegen mij praten waardoor ik (en dus ook mijn paard) weer wat meer ontspannen. Zingen of fluiten helpt ook inderdaad wel om te ontspannen. En door zo vaker een buitenrit te maken krijg ik steeds meer vertrouwen. Op dagen dat mijn paard echt 'goed' voelt durf ik nu zelfs alleen een rondje met haar buiten te rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:47

Ik ben ook zo'n schijterd, hoor. Mijn pony steigerde bij mijn moeder tussen de vw en de aanhanger en dat heeft ze nogal breed uitgemeten verteld. Dat heeft de schrik er bij mij ingejaagd. Sindsdien zie ik overal vogeltjes vliegen. Mijn lief (hier profiel frankiej) neemt sam altijd mee op buitenrit. Ook met dit forum. Ze maken geregeld ritten in de Drunense Duinen. Laatst heb ik alle moed verzameld en ben ik meegegaan op een manegepaardje. Duidelijk gevraagd om een makkelijk paard en die kreeg ik. Is geweldig goed gegaan. Ook erg goed voor je zelfvertrouwen. Dan kom je er achter hoe goed je zelf al kunt rijden. Halverwege hebben lief en ik geruild. Tot groot verdriet van hem, vond ik het eindeloos leuk op ons eigen paardje, dus hij was hem kwijt. Haha!

Mijn tip: Ga met één ervaren buitenritganger op rit. En bouw het dan rustig uit. Onze Sam heeft al een paar jonge paarden met angstige ruiters op die wijze geleerd om makkelijk en veilig op rit te gaan. Frank ging de eerste keer alleen en ik vond dat een heel erg eng idee. Er zijn zo veel manieren en redenen waardoor je van je paard kunt afvallen. Mijn gevoel is, dat als je dan met tweeën bent er altijd iemand is om hulp te roepen.

De laatste keer waren we met 13 paarden en achteraf was dat niet slim. Sam moest de week erop op concours en dat was geen combinatie. En Sam is een heel mak paard op buitenrit, maar niet als ze met 12 anderen proberen om hem voorbij te rennen in het zand. Dat neemt ie niet. Ik had mijn handen vol aan hem de week er op op training. Bloos

Overigens zullen buitenritten nooit echt helemaal mijn ding worden hoor, ik rij gewoon liever dressuurmatig in een bak en af en toe een wedstrijdje. Heel af en toe even naar buiten vind ik wel leuk. En dan niet over straat. Zelfs mijn lief vindt dat tegenwoordig niet meer verantwoord. Bij ons rijden veel bloemenwagens en tractors die geen van beiden ook maar een km minder hard gaan rijden. Levensgevaarlijk! Wij gaan altijd naar de bossen. Is ook veel leuker hoor! Dan zo'n saaie weg. (vinden wij dan. Knipoog)

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:49

dat heb ik ook een keer gedaan, met een ervaren iemand buiten gereden. Zij op haar pony en ik een manege pony. Is toen ook goed gegaan en heeft me weer wat laten proeven aan hoe leuk paardrijden kan zijn. Nu de stap nemen om werkelijk weer te gaan beginnen Haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:50

ga niet met angsthazen mee op buitenrit maar ga mee met mensen die hun paard goed onder controle hebben en zelfverzekerd zijn, dit zal je rust geven.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:57

Probeer anders eerst ontspannen in de buitenbak te rijden en langzaam aan een klein rondje om de stalling en dat uitbreiden naar verder naar buiten. Misschien werkt dat?

wittespook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:58

Het is een vorm van angstaanpraten wat je zelf in de hand helpt, en ik ken het... helaas alleen op een andere manier. Ik vertrouw niemand die achter het stuur zit, zie overal ongelukken gebeuren en als ik zelf rij ben ik ervanaf...maf he, maar toch heb je dat gewoon!

Dit wat je beschrijft is een controle angst. Je geeft je vertrouwen in de staleigenaar en daar bouw je op, dat is heel goed, maar ook bij haar zou er altijd een risico kunnen bestaan dat er ook iets kan gebeuren. Hoe kom je dan van het andere af?......moeilijk, je zult met jezelf een compromies moeten sluiten. Spreek bijvoorbeeld met 1 andere af wat je gaat doen, tot waar je gaat en ga niet te lang.

En doe je dat zo vaak mogelijk dan stijg je elke keer weer een traptrede omhoog met je vertrouwen.
niet dat dit bovenstaande echt zou helpen maar wellicht kun je je gedachtes omdraaien, en heb vooral LOL.

succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 16:51

wittespook, jij staat de spijker op zijn kop. ik heb controle angst.

maar mensen vandaag op buitenrit geweest en ging super zo trots op mijn paardje. we waren met een grote groep, maar er moest 1 iemand eerder naar huis en dat was allemaal wat vreeemd afgesproken. dus zijn we met zijn 2en verder gegaan (had ook de lange route kunnen doen, maar vond het eigenlijk al wat zwaar voor mijn paard en vertrouwde niet iedereen in de groep en de gene die de korte route deed wel)

zoals ik al zei ging super, auto's motors tegen gekomen geen probleem, dus inderdaad weer een tree hoger qua vertrouwen.

binnenkort met de trailer naar een gebied zonder verkeer. moet helemaal goedkomen.

Nyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:34

de angst bij mij is meer dat ik niet het volledige gevoel van controlle heb. Tuurlijk ben jij het die het paard berijd en het dier onder controlle moet hebben maar het is nooi 100% zeker dat het paard niet op hol slaat oid. Kan gebeuren natuurlijk...en voor die kleine kans dat dat gebeurt ben ik erg bang. Het feit dat je nooit 100% controlle heb...en ik ben me een controlle freak.
Maar daar zou ik zo graag aan willen werken, om weer met plezier te kunnen paardrijden en toegeven aan het feit dat er altijd wat kan gebeuren maar er niet voortsurend bang voor zijn...
hoop dat het wat goed uitgelegd is wat ik bedoel Tong uitsteken

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:36

Je kan wat Rescue nemen dat helpt tegen zenuwachtigheid bij examens maar ook tijdens het paardrijden Knipoog

x. Het helpt echt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:46

haha,.. dat heb ik gehaald voor het rij-examen, maar toen niet gebruikt haah