Ruiterbewijs WAAROM??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koetjes

Re: Ruiterbewijs WAAROM??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:20

tja... mocht je ergens rijden waar het toevallig wel verplicht is, kun je beter die boete betalen. dat is nog goedkoper dan het hele ruiterbewijs halen.!

Ik heb een mail gestuurd naar de KNHS, nu wil ik er ook het fijne van weten.
en inderdaad.... ik was 12 jaar op die foto.... onherkenbaar!

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:57

ik heb het er allemaal niet zo op, heb altijd buiten gereden en nog nooit problemen ermee gehad, daarbij een ruiterbewijs of niet, wilt nog niet zeggen dat je echt geweldig kan rijden naar mijn idee..

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:58

Waarom, da theb ik me ook al afgevraagd. Een manegeruiter zou het nog halen, ik zie het nut er echt niet van in.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:15

RUI --> BRT

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:16

ik heb mijn ruiterbewijs gehaald dit jaar maar nog nooit nodig gehad Nagelbijten / Gniffelen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:21

Volgens mij is ie op de veluwe wel verplicht, in bepaalde gebieden.

Dit jaar vergunning voor het Montferland bos gehaald en toen hoefden ze het ruiterbewijs ook niet te zien.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:27

0Whisper0 schreef:
Toevallig heb ik hem net verlengt. Ik heb hem 10 jaar geleden gehaald ( toen ik 9 jaar was hihi) En heb hem echt nog nooit nodig gehad. Maargoed ik blijf hem wel steeds verlengen. Maar die foto die erop staat Haha! die mag best wel vervangen worden. Ik lijk er niet eens meer op hihi

Met 9 jaar? Ik dacht dat je 12 moest zijn om op te mogen..
Dat met die foto heb ik ook, maar iedereen heeft het over een pasje, is het net als een rijbewijs tegenwoordig ter grootte van een pinpas of is het nog steeds dat niet handige formaat?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:28

Tegenwoordig moet je idd wel 12 zijn minimaal.

Het ruiterbewijs is handig voor jezelf om de regels te leren kennen met betrekking op het met paard op de weg gaan en daarnaast is het inderdaad verplicht in meerdere gebieden.

Daarnaast is het o.a. een aanspreekpunt voor terreineigenaren, die misschien hun terrein wel open willen stellen voor ruiters mét het ruiterbewijs. Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:30

Als je je ruiterbewijs hebt gehaald ben je toch ook lid van de fnrs? maar je kon dat toch ook afzeggen als je niet lid was van zo'n manege? zou iemand mij daarmee kunnen helpen Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:30

en hoe zit dat nou met ruiterbewijs en verzekering?

ik hoor echt hardnekkige verhalen dat je zonder ruiterbewijs niet verzekerd zou zijn als je paard schade aanricht.

maar daar heb ik toch mijn WA voor?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:33

Heb geen ruiterbewijs, wel koetsiersbewijs. Als ik nog s een keer in een melige bui ben ga ik gewoon spiegels rijden. Verzekering betaalt. Nee geintje.

Wou het gewoon goed leren en deed het ook wel voor het papiertje.

Judje

Je bent idd verzekerd op de weg met je WA, maar alleen wanneer jij zelf aangeeft een paard te hebben. Het ruiterbewijs keert alleen geld uit wanneer jouw WA verzekering dat niet doet.

Met het ruiterbewijs ben je geen lid van de FNRS, maar van de KNHS. De SRR valt daar tegenwoordig onder.

Edit: het leerboek vond ik ook wel interessant.

Silly1972

angelaatjuh schreef:
Als je je ruiterbewijs hebt gehaald ben je toch ook lid van de fnrs? maar je kon dat toch ook afzeggen als je niet lid was van zo'n manege? zou iemand mij daarmee kunnen helpen Clown

leden van de FNRS krijgen korting op het ruiterbewijs, maar je bent niet verplicht lid te worden of te blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:36

Judje schreef:
Je bent idd verzekerd op de weg met je WA, maar alleen wanneer jij zelf aangeeft een paard te hebben. Het ruiterbewijs keert alleen geld uit wanneer jouw WA verzekering dat niet doet.

oke en hoe kom ik er achter waarom mijn WA iets niet zou uitkeren?

gewoon hen opbellen?
dat ik een paard heb weten ze, al mijn paardenspul is apart aangegeven in de verzekering

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:38

Dát is een goede vraag, die ik helaas niet voor je kan beantwoorden. Ik ben en WA verzekerd en heb mijn ruiterbewijs.

Je zou anders kunnen kijken of je alle voorwaarden van jouw WA op internet kan vinden of anders bellen idd.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:45

Volgens mij ligt het gewoon aan de vereniging waar je je ruiterbewijs gaat halen, of je lid bent van FNRS of KNHS, Ligt eraan waar die vereniging bij is aangesloten!

Ik ga namelijk begin september mn ruiterbewijs halen, ben lid van de KNHS, maar moet toch een FNRS-Paspoort aanvragen omdat die manege daarbij is aangesloten..

Waarom ik hem ga halen?
het dekt meer als WA, en ik rij buiten in 't gooi, daar is het verplicht..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:00

Silly1972 schreef:
angelaatjuh schreef:

leden van de FNRS krijgen korting op het ruiterbewijs, maar je bent niet verplicht lid te worden of te blijven.

Maar hoe kun je er dan vanaf komen, want nu betaal ik wel per jaar iets van 30 euro voor dat ding ofzo.. en ze hadden verteld dat je er niet perse lid van moest zijn omdat ik niet op een fnrs manege rijd (ook geen knhs)

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:57

Even nog over die WA, ik heb een WA verzekering speciaal voor mijn paard (ook bij een paarden verzekeraar) is dat dan nog niet voldoende??

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:32

Heej angela!

Je moet gewoon eventjes het FNRS opbellen, of een mail sturen, daar kunnen ze het je vast wel vertellen!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:49

Haha ja ga ik wel doen, maar beetje irritant dat je altijd overal zelf achteraan moet Huilen van het lachen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:18

Tjongejonge, het is weer zo ver. Voor de zoveelste keer: je eigen AVP (WA) dekt gewoon de schade die je paard aanricht, daar heb je dat flutpapiertje van de SRR niet voor nodig. Het enige dat je krijgt voor je geld is een paar keer per jaar een tijdschriftje waar een hoop onzin in staat. Het ruiterbewijs hoef je alleen maar te hebben als je in dat handjevol gebieden wil rijden waar het (nog) verplicht is om het te hebben. Maar ook het aantal gebieden waar het verplicht is wordt eerder minder dan meer.

En voor de duidelijkheid: als je twijfelt over de dekking van je AVP, dan bel je ze gewoon op en vraagt gewoon of schade door je paard gedekt is. Mocht je verzekering daar moeilijk over doen, dan ga je naar een andere maatschappij!!
De verzekering van het ruiterbewijs keert alleen uit als je geen AVP hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:22

Dat verplichten roepen ze al sinds ergens in 1970
Zolang dat ding dus niet verplicht is ga ik hem ook niet halen...

Verzekerd is elk fatsoenlijk mens in NL al.
Dus daar heb je het niet voor nodig

Tegen de tijd dat hij verplicht word (wat ik niet ineens zie gebeuren) hoop ik wel dat ze het nivo omhoogschroeven...nu kun je het halen na 10 manege lessen.

Verder moet de theorie hoognodig aangepast worden...want je rijd niet veiliger of je weet dat je paard een bles of een snepje heeft...
Verder moest je volgens de theorie je paard 5 kg brok voeren...mag de examinator van mij kawa en zanda voorrijden...kijken of die slaagt Haha!

Al met al...onzin dus

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:29

Ja precies, ik hoorde overigens van een vriendin van me dat je met je paard volgens de theorie altijd op een rijbaan moet rijden.... Tja, ik zie het al voor me met mijn vorige paard, er hoeft maar een keer een bus/tractor of vrachtwagen langs te rijden en je hebt een steigerend paard. Terwijl ze heel rustig in het verkeer is als je gewoon op het fietspad rijd....

Hebben de mensen die het ruiterbewijs in elkaar zette uberhaupt verstand van veiligheid? Niet ieder paard loopt zijn rondje als je er een kwartje in stopt Haha!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:17

Jeevan schreef:
Ja precies, ik hoorde overigens van een vriendin van me dat je met je paard volgens de theorie altijd op een rijbaan moet rijden.... Tja, ik zie het al voor me met mijn vorige paard, er hoeft maar een keer een bus/tractor of vrachtwagen langs te rijden en je hebt een steigerend paard. Terwijl ze heel rustig in het verkeer is als je gewoon op het fietspad rijd....

Dat is nou eenmaal de wet. Met een paard hoor je op de rijbaan, vergelijkbaar met een trekker.
Dat de meeste mensen voor de veiligheid de berm of het fietspad kiezen is dus feitelijk het overtreden van die wet Clown (met name op het fietspad rijden.....)

Jeevan schreef:
Hebben de mensen die het ruiterbewijs in elkaar zette uberhaupt verstand van veiligheid? Niet ieder paard loopt zijn rondje als je er een kwartje in stopt Haha!

Hoeveel verstand van zaken die mensen van het ruiterbewijs hebben, vraag ik me ook wel eens af. Wat ik zo langs zie komen aan verhalen over theorie en praktijk geeft me weinig hoop..... Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:35

Hier rijdt iedereen op het fietspad (indien mogelijk) uit veiligheidsoverwegingen. De politie doet er niet moeilijk over, hoor. Knipoog
Wordt allemaal gedoogd, het barst hier van de paarden in dit dorp. Overigens is het hier ook een gebied waar het ruiterbewijs verplicht is. Ik rij al meer dan 30 jaar, heb 'm nooit gehaald, rij dus al jaren illegaal buiten. Inmiddels heb ik mijn eigen paard en als wij naar buiten gaan krijg ik mijn ''ruiterbewijs labeltje'' van mijn staleigenaresse. Die moet je aan je hoofdstel doen, anders word je aangehouden. Mijn staleigenaresse doet ruiterbewijzen, maar snapt heel goed dat het voor iemand als ik onzin is om hem te gaan halen (a 145 euro). Het voegt niets toe, haar eigen woorden, hahaha...... Het is wel een idee voor al die kinderen, die het examen wel doen. Zij leren meer over de verkeersregels e.d.

Dus, nee, ik zal hem nooit gaan halen.
En houdt iemand me wel aan, dan betaal ik die boete wel. Mij een biet.