veeroosters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liberance

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:58

Silence schreef:
Als je achterlijk bezig wilt zijn, moet je hier overheen rijden.
Meer kan ik er niet over zeggen...het is zo verschrikkelijk onverantwoord.

met kleine pony's moet je er niet overheen gaan inderdaad..

denken jullie nou echt dat iedereen met een wagen en een groot paard door een hek gaat wat er soms naast gebouwd is?? alleen als een paard er niet overheen durft..
en heb zelf jachtpaarden gehad..met de jacht gaan ze er ook gewoon overheen..met honderden tegenlijk..

Bloos

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:41

Iedereen moet het voor zichzelf weten...
En iedereen bij ons op stal die aangespannen rijdt gaat inderdaad door het hek en niet over het rooster. Aangezien ik regelmatig achterop sta ben ik meestal de hekkenopener en sluiter.. Haha!
En ze gaan er niet overheen omdat het paard het niet durft maar omdat ze zelf het niet veilig vinden.
Maar goed iedereen is vrij om te doen wat hij wil.

Ingridje: ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is om er over heen te stappen....
Het stikt hier van de wildroosters en veeroosters.
Ieder moet het voor zich weten wat ze doen. Ik doe het liever niet. Maar dat is mijn keus. Ik zeg ook niet dat iemand die het wel doet achterlijk is..moeten ze zelf weten maar heb tot nu toe hier meer ongelukken met de roosters meegemaakt als andere dingen.
En stappen langs de weg kan link zijn...maar goed je paard in een wei hebben staan naast een 80 km weg kan ook gevaarlijk zijn...vooral als het paard ontsnapt en onder een vrachtauto terecht komt. Maar goed dat zijn dingen die niet zo vaak gebeuren gelukkig...alleen overkwam het een vriendin van mij wel helaas.
Paard heeft het ook niet overleefd.

Maar goed daar ging het niet over.
Ieder moet voor zich uitmaken of ze wel of niet over een wildrooster gaan. Of ze dat veilig genoeg achten of niet...

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:48

huh...lijkt me niet zo veilig om met je paard over zo'n rooster te gaan.

ik zou het met mijn paard absoluut!! niet doen!

er is vaak speciaal een hekje naast zo'n rooster, waar je met je paard dooheen kunt, neem aan dat die er niet voor niets zijn..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:21

hier zijn die hekjes te smal om er met paard doorheen te gaan Boos!
Ik ga ook niet over de wildroosters die hier her en der liggen... Wandel dan wel langs de draad tot 'k een gat vind...

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:39

Jeetje, wist niet, toen ik dit topic startte, dat het zoveel reacties zou opleveren. Het betreft hier trouwens een wildrooster, dus sorry voor de spraakverwarring, en niet een rooster zoals je op de foto ziet (in de link). Ik zou nooit iets doen, wanneer ik mijn paard er enigszins mee zou kunnen schaden. Maar bedankt voor de reacties.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:43

Nooit doen, brrr... Het zal je maar gebeuren dat je paard vast komt te zitten, dat vergeef je jezelf toch nooit! Leg er dan een rubber stalmat overheen als je er toch per se langs wilt...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:46

wat!!!??

ben je er serieus overheen gegaan?!?!?!

er stond vorig jaar nog een stuk in de krant van een paard die met haar hoef vastzat in een veerooster omdat haar geliefde baasje daar zo graag overheen wou!!

wil jij graag de volgende zijn die op de voorpagina staat?
dacht et niet.

alsjeblieft zeg, doe een beetje voorzichtig met je paardje

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:55

Ik begrijp jullie reacties wel, maar het is echt niet mogelijk dat er een paardenhoef tussen de spijlen van dit rooster blijft zitten. De andere argumenten , zoals brekende spijlen of wegglijden, blijven natuurlijk wel overeind.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:14

Even een (misschien domme) vraag maar hoe zie je en wat is het verschil tussen een wildrooster en een veerooster?

ik ga met mijn pony over geen van beide

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:19

SecretLIN schreef:
Even een (misschien domme) vraag maar hoe zie je en wat is het verschil tussen een wildrooster en een veerooster?

ik ga met mijn pony over geen van beide

hier ben ik ook wel benieuwd naar

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:57

Wildroosters liggen de spijlen dichter bij elkaar en zijn glad.
Bij een veerooster liggen de spijlen verder van elkaar en zijn de spijlen ook gedraaid. Dus de stang/spijl zelf ziet er niet glad uit...daarom heet dat een vee kerend rooster...juist bedoeld om koeien en paarden enz binnen te houden. Wildrooster is alleen bedoeld om herten en zwijnen in bepaald gebied te houden.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:53

ik ga ook over sommige wildroosters, omdat mijn paard hele brede hoeven heeft zit ik er niet over in dat hij vast blijft zitten. Ik stap wel altijd af. Het is natuurlijk altijd opletten geblazen, ik zou het nooit doen met een pony met kleinere hoeven.

sabjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:03

Hm..wij hebben ook een wildrooster bij de brug om niet om te rijden..maar ik rijd liever om via de duinen dan daar over heen..vind ik echt link...

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:24

toen ik in de veluwe was, reden de menkarren allemaal gewoon over de wild/veeroosters, wij zaten daar echt van te kijken, maar er liepen gewoon menpaden en er was geen speciaal hek voor de menruiters

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:51

Ik was laatst in friesland, en waar ik woon heb je alleen veeroosters, daar ga ik niet overheen, vind ik toch een beetje groot risico, al kan het wel, gaan zat paarden overheen hier in de polder, heb er nog nooit iets over gehoord dat het misging.
In friesland had je erg veel wildroosters, ik kan tijdens een buitenrit mijn paard niet af, want dan kom ike r niet meer op.
Hij is dan zo druk, was met nog meer mensen aan het rijden en die gingen er allemaal zo overheen, ging er gewoon achteraan. Niks aan de hand.
Ze kunnen als het glad is wel gaan glijden dat is het gevaarlijkste, vast zitten of er tussen glijden is onmogelijk, ben er nog even op stil blijven staan wilde wel even zien hoe groot de hoef van mijn paard was in vergelijking met de ruimte tussen de spijlen.
We reden ook met wat kleinere pony's die er ook overheen konden, ikd enk dat het met een shetlander of echt klein paard wat lastig word.
Het enigste wat ik gevaarlijk vond toen ik er overheen ging dat het glad zou kunnen worden met regen of sneeuw, dan zou ik het risico ook niet nemen.
Me paard staat vierkant op ijzers en had met die hitte geen last van weg glijden. Heb denk een stuk of 10 wildroosters moeten oversteken, geen probleem bij alle.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:41

Dan heb je andere veeroosters als op de veluwe want die op de veluwe mag je ABSOLUUT NIET met je paard over heen.
Staan overal borden bij dat paarden door het hek moeten omdat het gevaarlijk is om over veerooster te gaan.

Wildroosters hier op de Veluwe zou je in principe over heen moeten kunnen maar vermijd ik zoveel mogelijk als het kan.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:42

Ik vermijd ze ook, hier in de polder ga ik of door het hekkie en als die er niet is ga ik daar niet rijden, ben der een keer overheen gegaan.
Een pad wat ik niet kende ging ik in door een hekje naast een veerooster, na een paar uur rijden kwam er een veerooster maar er zat geen hekje naast. Ja toen ging ik niet helemaal meer terug, was bijna bij huis. Ben ik er gewoon overheen gegaan, kan best. Of ik er een goed gevoel bij heb is iets anders.
Op vakantie in friesland ging elke ruiter die ik tegen kwam over die roosters, we zijn er veel tegen gekomen, de eerste paar had ik nog de kriebels maar daarna had ik ze geen eens meer door.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:45

Dan zijn het niet de veeroosters zoals je ze hier op de Veluwe hebt...de spijlen zijn veel te ruim en je paard gaat dan echt verongelukken. Ik zou het hier niet eens proberen.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:47

nee idd, ik had hier zo veel ruimte, zelfs het puntje van de hoef paste er niet tussen, alleen miss hele kleine schapen voetjes of van een hert of zo.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:50

Owkee..dat is inderdaad anders dan hier..daar is de ruimte zo groot dat de helft of 3/4 van je paardenhoef er tussen verdwijnt.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:56

Oke, nee dan zou ik het idd ook niet doen. Dat zijn dan die rooster voor het grotere vee zoals koeien etc.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:08

Ik heb op een bepaalde route ook een aantal roosters, gelukkig met hekjes erlangs, en gelukkig vindt mijn paard die helemaal niet eng Haha!
Ken ook paarden die je met geen stok door zo'n hekje krijgt...

Vind het ook eng, zo'n rooster, ben bang dat ie er toch tussen blijft haken ofzo...

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:24

Ingridje16 schreef:
Oke, nee dan zou ik het idd ook niet doen. Dat zijn dan die rooster voor het grotere vee zoals koeien etc.

Jep die zijn bedoeld om de schotse hooglanders (die hier gewoon loslopen door het bos heen) binnen het gebied wat voor hun bedoeld is te houden.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:09

Ja dan zou ik er inderdaad ook niet overheen gaan. Maar de meeste veeroosters zijn voor de herten etc daar kan je makkelijk met je paard overheen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:24

Die noemen ze hier wildroosters.
Die zijn voor de herten enz.

Maar de veeroosters zijn juist hier om de wilde paarden en de schotse hooglanders tegen te houden.

Dus het zijn bij ons twee verschillende roosters. De veeroosters zijn hier niet voor de herten enz. Daar zijn de wildroosters voor. Die noemen we hier ook niet veeroosters.