Huifkartocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Re: [centraal] Huifkartocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:22

josie schreef:
Een goed bedrijf is 't Hoefijzer in Zwiggelte.
Zorgen prima voor hun dieren, zijn bereikbaar als er iets zou gebeuren, zorgen voor vervanging van een pony als die een probleem krijgt tijdens jou vakantie, je krijgt voer, water e.d. mee, een uitgebreide instructie en zelf ook alles doen (van poetsen tot en met optuigen en aftuigen en voor de wagen zetten e.d., zonder dat ga je niet op pad!
Goede kaarten mee!
Ik wens je veel plezier op jou rit en hopelijk valt het bedrijf mee.
Ik weet wel dat er eentje zit in W'bork die je niet wilt hebben, maar of het die is, dat weet ik niet.
Ik weet geen naam, maar wel de plaats nl..

Ik heb met dit bedrijf ('t Hoefijzer in Zwiggelte) ook hele positieve ervaringen Lachen
Precies wat jij zegt, veel uitleg, eerst zelf tuig op en af doen, allemaal instructies mee, een campinglijstje mee, van te voren al inlichten dat je maximaal 30km kan rijden en daar rekening mee moet houden bij het uitzoeken van campings.
Ze verhuren geen huifkar aan mensen waarbij niemand ouder is dan 16 (hebben wij ondervonden heel wat jaartjes geleden) Knipoog

Keet

Re: Huifkartocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:45

kent iemand een bedrijf dat samen werkt met bungalows oid?
heb namelijk een gruwelijke hekel aan campings en tentjes dus zou liever in een B&B of hostel zitten

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:08

Evelli schreef:
kent iemand een bedrijf dat samen werkt met bungalows oid?
heb namelijk een gruwelijke hekel aan campings en tentjes dus zou liever in een B&B of hostel zitten

Als je op huifkarvakantie gaat, dan slaap je in de huifkar.

Meestal zit er een stapelbed is. Maar ook wel eens een tafel die je ombouwt tot bed. ligt eraan hoeveel persoons huifkar je hebt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:09

hmmmmmn dat is dus al geen optie voor mij
dat is echt een grote pot ellende, in een huifkar of tent slapen

wel jammer, lijkt me gaaf om te doen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:13

manie schreef:
Die verhuur huifkarren zijn echt een drama in Drenthe.
Maakt imo niet uit van welk bedrijf.
Alleen al het feit dat zo maar iedereen een kar en paard mee krijgt vind ik totaal onverantwoord (al zijn het meestal wel erg slome dieren voor de wagens)
Het is in het verkeer ook echt niet lollig, zo'n sjokkende fjord zorgt ervoor dat we zomers ineens filevorming in Drenthe hebben No Cheer
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het echt leuk is, de hele dag in een sjoktempo door de provincie....maar ieder zijn ding Knipoog

Nou ja weet niet wat erger is, hele kuddes fietsende mensen die niet aan de kant gaan. irritant naast elkaar blijven lopende pieterpaters of een huifkar.

Wij stippelde onze route altijd helemaal uit(wij hadden die map gekocht waar alle ruiterroutes in staan, daar staat ook in waar je met de huifkar langs kan). en wij gingen voornamelijk door de bossen en over de heide.

Niks zo relaxed en onthaastend als lekker op je dooie akker in de huifkar te zitten.

Wij reden alleen 'sochtends vanwege het warme weer. En s'middags huurde we fietsen (1e keer hadden we fietsen mee, zat een rek achterop de kar) en gingen we andere dingen doen. en dan 's avonds een heerlijke buitenrit!

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:30

Eigenlijk zou er een keurmerk voor dit soort bedrijven moeten komen. Maar ook als gemeente zou ik het in de gaten houden, is toch een soort visiteplaatje voor je stad of dorp.
Zou het ook wel eens willen maar dan met mijn eigen paardje. Huifkar huren, Jacks ervoor en dan lekker een maandje ofzo rondtrekken. Heerlijk

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:00

Evelli schreef:
hmmmmmn dat is dus al geen optie voor mij
dat is echt een grote pot ellende, in een huifkar of tent slapen

wel jammer, lijkt me gaaf om te doen

tja ik vind het hartstikke leuk. en je hebt geen gedoe met tenten kookpotjes meenemen enz.. want dat zit er allemaal in. als je een stapelbed hebt kun je dat gewoon laten liggen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:58

Mag je eigenlijk ongeacht leeftijd/ervaring een huifkar huren?

Dat gaat hier een beetje anders, vooral i.v.m. verzekering. Je moet je kennis/ervaring kunnen aantonen. Een van de redenen waarom ik mijn menbewijs gehaald heb hier, wil geen sjorriemorrie met de verzekering als er wat gebeurd...

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:58

Adil18 schreef:
Mag je eigenlijk ongeacht leeftijd/ervaring een huifkar huren?

Dat gaat hier een beetje anders, vooral i.v.m. verzekering. Je moet je kennis/ervaring kunnen aantonen. Een van de redenen waarom ik mijn menbewijs gehaald heb hier, wil geen sjorriemorrie met de verzekering als er wat gebeurd...
x_spekkie_x schreef:
Ze verhuren geen huifkar aan mensen waarbij niemand ouder is dan 16 (hebben wij ondervonden heel wat jaartjes geleden) Knipoog

Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:59

is het nederlandse koetssiersbewijs genoeg voor is dsl dan bijv?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:04

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:10

paardje2005 schreef:
Huifkarvakantie is echt heel leuk. Heb het zelf 2 keer gedaan, maar heb ook heel wat drama's langs zien komen hoor. Dan had ik de tranen in mijn ogen staan bij het zien van sommige pony's.

de 1 keer dat wij weg gingen hadden wij een kar met pony gehuurd bij een kleine camping. Kreeg ook zadel mee.Het was toen erg warm.
Wij vertrokken elke dag om 7.30 en probeerde om 12.00 op plaats van bestemming te zijn, dan stond de pony de hele dag in de wei, en ging ik 's avonds een buitenritje maken. Was een heerlijke vakantie. Goed tuig, goed voer(hadden zak krachtvoer meegekregen).

2e keer was drama. Dachten bij een goed bedrijf te huren(andere pony was overleden en hadden geen andere). Goed tuig, goede kar.
Maar de ijzers waren flinterdun, en de 1e dag is er ook een ijzer doormidden gebroken. Wij hebben opgebelt en geeist dat er nieuwe ijzers onder kwamen. Dat kon niet want de hoefsmid had vakantie. Hij bracht wel een andere pony(ik weigerde om met een pony op 3 ijzers verder te gaan). Bracht hij een oud beestje die stokkreupel was en ook op flinterdunne ijzers stond. Hij had hem gebracht toen wij weg waren. Dus toen wij terug kwamen en die pony zagen ben ik helemaal door het lint gegaan. Toen kwam de andere pony terug en had hij zowaar nieuwe ijzers...
en al van dat soort grapjes.

Wij kwamen de gruwelijkste dingen tegen... een gezin met vader/moeder/oma en 6 kinderen en een pony van 34, die zo stram was als maar zijn kon.
Mensen hadden geen enkel verstand van paarden, en zij wisten dus ook niet dat 34 behoorlijk oud was. en ze reden elke dag van 9 uur tot een uur of 8. Maar ja zij wisten niet beter...
Toen ik de naam op de zijkant van de huifkar zag begon mijn bloed te koken, met dat bedrijf hebben wij ook wel eens wat problemen gehad.

Ik hoor ook verhalen waar ik niet erg vrolijk van word.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:15

sabine1985 schreef:
de Bosrand in Spier is trouwens een regelrechte afrader.

de paardjes daar lopen het hele seizoen op 1 paar ijzers en het tuig zit met plakband aan elkaar!!!!

Dit is echt niet waar. Mijn tante die heeft een bungalo op het terein. Zij heeft ook veel ervaring met paarden en ik heb het zelf gezien dat ze goede tuigen hebben. En dat 1 paar ijzers weet ik niet.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:20

kitty_gomez schreef:
Volgende jaar wil ik samen met 1 vriendin en mijn zus een huifkarvakantie gaan doen bij het hoefijzer in zwiggelte.

We hebben gemaild voor de prijzen. Weet iemand hoe duur de kosten ongeveer zijn voor een midweek of week?

Bij ons was een midweek 205
Een week 345
Dit is echter wel de goedkoopste die we hebben gevonden. Ik hoor over hun ook goede verhalen! Het is al over 2 weken dus ik zal de ervaring ook even hier zetten! Knipoog De site van hun is http://members.home.nl/joop-janssen/index.htm.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:20

Weet iemand nog iets wat ik mee moet nemen? Wat echt handig is?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:29

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:38

cantlover schreef:
kitty_gomez schreef:

Bij ons was een midweek 205
Een week 345
Dit is echter wel de goedkoopste die we hebben gevonden. Ik hoor over hun ook goede verhalen! Het is al over 2 weken dus ik zal de ervaring ook even hier zetten! Knipoog De site van hun is http://members.home.nl/joop-janssen/index.htm.

dankje wel, en dat is dan zonder slaalplaats? dat moet je dus elke dag nog zelf betalen?

Je moet inderdaad nog apart betalen. maar we hebben nu al een lijst gekregen de campings varieren tussen de 4 en de 15 euro!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 08:52

iemand anders nog ervaringen of tips?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:05

.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:23

cantlover schreef:
sabine1985 schreef:
de Bosrand in Spier is trouwens een regelrechte afrader.

de paardjes daar lopen het hele seizoen op 1 paar ijzers en het tuig zit met plakband aan elkaar!!!!

Dit is echt niet waar. Mijn tante die heeft een bungalo op het terein. Zij heeft ook veel ervaring met paarden en ik heb het zelf gezien dat ze goede tuigen hebben. En dat 1 paar ijzers weet ik niet.

dan heb jij je ogen misschien dicht zitten?!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:49

Ik ben toevallig net terug van onze 3e huifkarvakantie. Eerste keer was in Zwiggelte, inderdaad echt tópmensen. Dat is eigenlijk de enige verhuurder die ik echt kan aanraden. Heel gemoedelijk, nemen echt de tijd om het inspannen en uitspannen te leren, als er wat is en je belt ze, komen ze meteen langs, echt súper!
Enige nadeel vind ik de huifkarren daar.. Die hebben namelijk geen deurtjes en moet je dus afsluiten met het 'zeil' (hoe heet dat? Clown ) wat over de hele huifkar zit, met touwtjes, en dat lukt nooit helemaal, dus zit je met wespen, dazen en muggen in je huifkar (en als het regent ook met water Tong uitsteken ).

Daarom zijn we de twee keren daarna bij Thor-Heste in Gees geweest. Eerste keer was werkelijk een ramp Verdrietig We kregen een veel te kleine fjord mee, echt een C-maatje, die dan onze zware huifkar moest trekken. Lukte niet, ze moest de hele tijd draven om hem te kunnen trekken. Na de tweede rit, toen we op het punt stonden om die man te bellen dat dit zo niet ging, werd er tegen ons gezegd dat de pony kreupel op het land stond. Eraf gehaald, maar ze was inderdaad echt stokkreupel.
Dus alsnog die man gebeld, dat ze kreupel was, dat we haar zo niet terug op het land wilden zetten want ze had écht ontzettend veel pijn. Zegt ie: 'Oooh, ja, ik kom morgenavond wel even kijken..'. Dus opgehangen, en na een paar minuten beseften we wat hij had gezegd. Dus weer terug gebeld, dat hij nú moest komen!
Pony opgehaald, kregen we een andere pony mee. Eentje die al 3 maanden op het land stond, en eerst beslagen moest worden. Omdat die man niet wist hoe die pony zou reageren om meteen mee de straat op te gaan, spoot ie maar een halve spuit tranquilizer erin, dus wij met een halfverdoofde pony op pad.. Viel dat beest halverwege zowat om van de slaap.
Volgende dag stonden we op een boerderij met twee ezeltjes, bleek dus dat onze fjord panisch werd van ezels. Ging onder geen beding meer voor de kar, steigeren, proberen uit te breken, geen land meer mee te bezeilen.
Kortom, echt een rotvakantie Nagelbijten / Gniffelen Pony's konden er natuurlijk ook niks aan doen, en ondanks dat die man wel alles heeft proberen op te lossen, vond ik het niet eerlijk voor de pony's.

Maargoed, om al het ongemak te compenseren kregen we een gratis week huifkarvakantie, weer bij Thor Heste natuurlijk. Daar zijn we net van terug (nog een extra week aangeplakt, dus we zijn 2 weken geweest) en echt dúídelijk gevraagd om een grote, stevige pony, die het aankon om voor de kar te staan.
Gelukkig alles goed gegaan deze week Lachen Behalve dan dat het tuig van alle kanten begon te scheuren, haha, maar dat werd ook netjes opgelost. Oh, en behalve dat de pony van deze keer "een beetje een traanoog had, maar dat had ze al 5,6 jaar", volgens de verhuurder. Wat niet zomaar een klein traanoogje was, maar een zwaar ontstoken oog, wat helemaal naar binnen was verschrompeld, waar ze niks meer mee zag (wat hij niet eens wist?) en wat helemaal blauw/geel/bruin was van binnen.. Gelukkig leek ze er geen pijn aan te hebben

Maargoed, ik zou dus Het hoefijzer uit Zwiggelte zéker aanraden, en inderdaad rijmaaraan ábsoluut niet. We hebben op een camping daar tegenover gestaan, dus ben even langsgelopen daar, wat een drama. Pony's in de zon aan zo'n balk, of al voor een huifkar aan het wachten tot de volgende gekken komen om een ritje met ze te maken. Las in een oud topic over huifkarritten ook dat iemand voor 4 uur een huifkar had geboekt, en dat die pony meteen daarna weer voor een aantal uur verhuurd werd. Dat vind ik echt niet kunnen, absoluut geen aanrader dus..

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 11:01

cantlover schreef:
sabine1985 schreef:

dan heb jij je ogen misschien dicht zitten?!

Misschien was het vroeger slechter..

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 11:01

Myukii schreef:
Ik ben toevallig net terug van onze 3e huifkarvakantie. Eerste keer was in Zwiggelte, inderdaad echt tópmensen. Dat is eigenlijk de enige verhuurder die ik echt kan aanraden. Heel gemoedelijk, nemen echt de tijd om het inspannen en uitspannen te leren, als er wat is en je belt ze, komen ze meteen langs, echt súper!
Enige nadeel vind ik de huifkarren daar.. Die hebben namelijk geen deurtjes en moet je dus afsluiten met het 'zeil' (hoe heet dat? Clown ) wat over de hele huifkar zit, met touwtjes, en dat lukt nooit helemaal, dus zit je met wespen, dazen en muggen in je huifkar (en als het regent ook met water Tong uitsteken ).

Daarom zijn we de twee keren daarna bij Thor-Heste in Gees geweest. Eerste keer was werkelijk een ramp Verdrietig We kregen een veel te kleine fjord mee, echt een C-maatje, die dan onze zware huifkar moest trekken. Lukte niet, ze moest de hele tijd draven om hem te kunnen trekken. Na de tweede rit, toen we op het punt stonden om die man te bellen dat dit zo niet ging, werd er tegen ons gezegd dat de pony kreupel op het land stond. Eraf gehaald, maar ze was inderdaad echt stokkreupel.
Dus alsnog die man gebeld, dat ze kreupel was, dat we haar zo niet terug op het land wilden zetten want ze had écht ontzettend veel pijn. Zegt ie: 'Oooh, ja, ik kom morgenavond wel even kijken..'. Dus opgehangen, en na een paar minuten beseften we wat hij had gezegd. Dus weer terug gebeld, dat hij nú moest komen!
Pony opgehaald, kregen we een andere pony mee. Eentje die al 3 maanden op het land stond, en eerst beslagen moest worden. Omdat die man niet wist hoe die pony zou reageren om meteen mee de straat op te gaan, spoot ie maar een halve spuit tranquilizer erin, dus wij met een halfverdoofde pony op pad.. Viel dat beest halverwege zowat om van de slaap.
Volgende dag stonden we op een boerderij met twee ezeltjes, bleek dus dat onze fjord panisch werd van ezels. Ging onder geen beding meer voor de kar, steigeren, proberen uit te breken, geen land meer mee te bezeilen.
Kortom, echt een rotvakantie Nagelbijten / Gniffelen Pony's konden er natuurlijk ook niks aan doen, en ondanks dat die man wel alles heeft proberen op te lossen, vond ik het niet eerlijk voor de pony's.

Maargoed, om al het ongemak te compenseren kregen we een gratis week huifkarvakantie, weer bij Thor Heste natuurlijk. Daar zijn we net van terug (nog een extra week aangeplakt, dus we zijn 2 weken geweest) en echt dúídelijk gevraagd om een grote, stevige pony, die het aankon om voor de kar te staan.
Gelukkig alles goed gegaan deze week Lachen Behalve dan dat het tuig van alle kanten begon te scheuren, haha, maar dat werd ook netjes opgelost. Oh, en behalve dat de pony van deze keer "een beetje een traanoog had, maar dat had ze al 5,6 jaar", volgens de verhuurder. Wat niet zomaar een klein traanoogje was, maar een zwaar ontstoken oog, wat helemaal naar binnen was verschrompeld, waar ze niks meer mee zag (wat hij niet eens wist?) en wat helemaal blauw/geel/bruin was van binnen.. Gelukkig leek ze er geen pijn aan te hebben

Maargoed, ik zou dus Het hoefijzer uit Zwiggelte zéker aanraden, en inderdaad rijmaaraan ábsoluut niet. We hebben op een camping daar tegenover gestaan, dus ben even langsgelopen daar, wat een drama. Pony's in de zon aan zo'n balk, of al voor een huifkar aan het wachten tot de volgende gekken komen om een ritje met ze te maken. Las in een oud topic over huifkarritten ook dat iemand voor 4 uur een huifkar had geboekt, en dat die pony meteen daarna weer voor een aantal uur verhuurd werd. Dat vind ik echt niet kunnen, absoluut geen aanrader dus..

Wel jammer dat alles fout ging! Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:20

Evelli schreef:
is het nederlandse koetssiersbewijs genoeg voor is dsl dan bijv?

Ja