Ik ben toevallig net terug van onze 3e huifkarvakantie. Eerste keer was in Zwiggelte, inderdaad echt tópmensen. Dat is eigenlijk de enige verhuurder die ik echt kan aanraden. Heel gemoedelijk, nemen echt de tijd om het inspannen en uitspannen te leren, als er wat is en je belt ze, komen ze meteen langs, echt súper!
Enige nadeel vind ik de huifkarren daar.. Die hebben namelijk geen deurtjes en moet je dus afsluiten met het 'zeil' (hoe heet dat?

) wat over de hele huifkar zit, met touwtjes, en dat lukt nooit helemaal, dus zit je met wespen, dazen en muggen in je huifkar (en als het regent ook met water

).
Daarom zijn we de twee keren daarna bij Thor-Heste in Gees geweest. Eerste keer was werkelijk een ramp

We kregen een veel te kleine fjord mee, echt een C-maatje, die dan onze zware huifkar moest trekken. Lukte niet, ze moest de hele tijd draven om hem te kunnen trekken. Na de tweede rit, toen we op het punt stonden om die man te bellen dat dit zo niet ging, werd er tegen ons gezegd dat de pony kreupel op het land stond. Eraf gehaald, maar ze was inderdaad echt stokkreupel.
Dus alsnog die man gebeld, dat ze kreupel was, dat we haar zo niet terug op het land wilden zetten want ze had écht ontzettend veel pijn. Zegt ie: 'Oooh, ja, ik kom morgenavond wel even kijken..'. Dus opgehangen, en na een paar minuten beseften we wat hij had gezegd. Dus weer terug gebeld, dat hij nú moest komen!
Pony opgehaald, kregen we een andere pony mee. Eentje die al 3 maanden op het land stond, en eerst beslagen moest worden. Omdat die man niet wist hoe die pony zou reageren om meteen mee de straat op te gaan, spoot ie maar een halve spuit tranquilizer erin, dus wij met een halfverdoofde pony op pad.. Viel dat beest halverwege zowat om van de slaap.
Volgende dag stonden we op een boerderij met twee ezeltjes, bleek dus dat onze fjord panisch werd van ezels. Ging onder geen beding meer voor de kar, steigeren, proberen uit te breken, geen land meer mee te bezeilen.
Kortom, echt een rotvakantie

Pony's konden er natuurlijk ook niks aan doen, en ondanks dat die man wel alles heeft proberen op te lossen, vond ik het niet eerlijk voor de pony's.
Maargoed, om al het ongemak te compenseren kregen we een gratis week huifkarvakantie, weer bij Thor Heste natuurlijk. Daar zijn we net van terug (nog een extra week aangeplakt, dus we zijn 2 weken geweest) en echt dúídelijk gevraagd om een grote, stevige pony, die het aankon om voor de kar te staan.
Gelukkig alles goed gegaan deze week

Behalve dan dat het tuig van alle kanten begon te scheuren, haha, maar dat werd ook netjes opgelost. Oh, en behalve dat de pony van deze keer "een beetje een traanoog had, maar dat had ze al 5,6 jaar", volgens de verhuurder. Wat niet zomaar een klein traanoogje was, maar een zwaar ontstoken oog, wat helemaal naar binnen was verschrompeld, waar ze niks meer mee zag (wat hij niet eens wist?) en wat helemaal blauw/geel/bruin was van binnen.. Gelukkig leek ze er geen pijn aan te hebben
Maargoed, ik zou dus Het hoefijzer uit Zwiggelte zéker aanraden, en inderdaad rijmaaraan ábsoluut niet. We hebben op een camping daar tegenover gestaan, dus ben even langsgelopen daar, wat een drama. Pony's in de zon aan zo'n balk, of al voor een huifkar aan het wachten tot de volgende gekken komen om een ritje met ze te maken. Las in een oud topic over huifkarritten ook dat iemand voor 4 uur een huifkar had geboekt, en dat die pony meteen daarna weer voor een aantal uur verhuurd werd. Dat vind ik echt niet kunnen, absoluut geen aanrader dus..