Bang voor buitenrijden...maar toch graag willen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Bang voor buitenrijden...maar toch graag willen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:36

Klinkt goed, dus ga vooral zo door. Heel fijn dat je zo'n overbuuf hebt OK dan!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:39

Nou, vandaag met twee paarden dus naar buiten geweest, ging echt super! Harley gedroeg zich super en liet het andere paard zien dat ie nergens bang voor hoefde te zijn hihi!
Zelfs een stukje gegaloppeerd, hij was lekker rustig, ging wel wat hard maar was goed terug te nemen.
Ik ben nu de drempel over en het was vandaag al veel minder spannend dan gisteren voor mij.
Ik ga een leuke vakantie tegemoet met heerlijke buitenritten!
Dank jullie wel voor al jullie tips!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:40

Wat fijn dat ie zo braaf is gebleven !
Dat geeft jou ook vertrouwen.
Nog even en ze zien jullie helemaal niet meer in de bak Tong uitsteken

meid1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:25

hey,

ik ken t probleem.... iedereen heeft zo makkelijk praten: gewoon doen!!! maar ik krijg al knikkende knieen bij t idee, ook bij mij alleen maar doemscenario`s in gedachten.
d`yke gaat soms met andere mee naar buiten en hij vind t geweldig!!!!! punt is dat mijn slome vent veranderd in een zeer attent, actief (maar braaf) beessie. stress... hij wordt dus anders.... ander stress punt: hij kent de route al en weet dat die drukke weg, die smalle dijk en die berm waar hij mag crossen eraan komen.
zucht.... voorlopig mag hij met andere mee naar buiten, geniet ik van hun verhalen en ontwijk ik hun blikken als ik zeg dat ik t zelf niet zie zitten.
denk dak wel in een onbekend bos durf. samen met z`n maatje (en mijn zusje). paarden verlaten de kudde niet in vreemde omgeving. ik heb er dan veel meer vertrouwen in, vertrouw zijn maatje en mijn zusje, geen enge autos, alleen bospaden, waar ie niet weg kan.

ben al druk bezig mezelf moed in te praten......

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:07

meid1979 schreef:
hey,

ik ken t probleem.... iedereen heeft zo makkelijk praten: gewoon doen!!! maar ik krijg al knikkende knieen bij t idee, ook bij mij alleen maar doemscenario`s in gedachten.
d`yke gaat soms met andere mee naar buiten en hij vind t geweldig!!!!! punt is dat mijn slome vent veranderd in een zeer attent, actief (maar braaf) beessie. stress... hij wordt dus anders.... ander stress punt: hij kent de route al en weet dat die drukke weg, die smalle dijk en die berm waar hij mag crossen eraan komen.
zucht.... voorlopig mag hij met andere mee naar buiten, geniet ik van hun verhalen en ontwijk ik hun blikken als ik zeg dat ik t zelf niet zie zitten.
denk dak wel in een onbekend bos durf. samen met z`n maatje (en mijn zusje). paarden verlaten de kudde niet in vreemde omgeving. ik heb er dan veel meer vertrouwen in, vertrouw zijn maatje en mijn zusje, geen enge autos, alleen bospaden, waar ie niet weg kan.

ben al druk bezig mezelf moed in te praten......

Lees de update van TS... hopelijk geeft het ook jou vertrouwen om over de drempel heen te stappen!

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:39

Het enige wat helpt is doorzetten. en je er overheen zetten. ALs je het zo graag wilt niet aan die enge ervaring denken maar aan het leuke.

Veel Plezier Lachen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 11:40

Gisteren weer een buitenrit samen met de overbuurvrouw gehad.
We zijn behoorlijk natgeregend maar gelukkig werd het op een gegeven moment droog en hebben we toch nog ruim 2 uur kunnen rijden.
Deze keer was ik wat gespannen, voelde me ook niet zo lekker (dag ervoor waarschijnlijk iets verkeerds gegeten). Gelukkig ging het toch erg goed.
Een keer flink gegaloppeerd, jeetje wat ging dat hard maar Harley deed het zó braaf. Lekker in verlichte zit vol gas over het zandpad achter Numbuco (paard van overbuurvrouw) aan. We konden ze haast niet bijhouden. Wanneer Numbuco stopte, stopte Harley ook braaf.
Op de terugweg sprong meneer een keer met alle beentjes in de lucht (lag waarschijnlijk iets waarvan hij op het laatste moment bedacht maar niet overheen te lopen), ik bleef goed zitten en meneer liep weer rustig verder.
Volgende week gaan we weer, nu eventjes aan de dressuur werken, heb maandag weer les.
Ik ben blij dat ik deze drempel genomen heb.
Ik heb een hele andere Harley leren kennen en het lijkt of de omgang met hem nu ook veel beter gaat.
Ik merk ook met het dressuren dat hij minder protesteert en wat beter zijn best doet, ook al vindt hij het moeilijk.
Ik ben helemaal blij dus!

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:59

Misschien kan je als je met een ander paard naar buiten gaat een keertje voorop rijden. Dan heb je toch nog het vertrouwen van het paardje achter je, maar heb je wel de ruimte voor je die je ook hebt als je alleen rijd.
Veel plezier met (buiten)rijden iig, met en/of zonder anderen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:03

Dat is toevallig wat ik voor de volgende buitenrit in de planning heb staan!

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:11

Ik hoop dat het allemaal goed gaat dan.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:14

Ik zet hier ff een stipje ik heb het zelfde nadat mijn paard een aantal keer levensgevaarlijk voor de tracktor en vrachtauto is gesprongen kan ik niet meer gerust op buitenrit bang om een mega vrachtauto of rinkelende tracktor tegen te komen Verdrietig

Lin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:05

Wat fijn om te horen dat er meer mensen "bang" zijn om naar buiten te gaan! Mijn fjordje is bang voor tractors, vrachtwagens, busjes en noem maar op... (jaja, heb ik weer; een bange fjord... Lachen )
Ik ben er wel achter gekomen dat ze het leuk vindt om erop uit te gaan.... Nu ik nog! Ik ben al bang als ik een paar kilometer verderop een tractor hoor! Bloos haha!
Maar deze verhalen geven de mens weer moed! (misschien toch zondag maar weer eens naar buiten...?)

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 05:26

Ik denk dat je gewoon op een rustige dag, bijvoorbeeld zondag, moet proberen.

Door gewoon een aantal keer kleine stukjes te doen kun je jezelf ervan overtuigen dat het misschien toch helemaal niet zo eng is allemaal. En wedden dat je dan binnenkort lange ritten kunt rijden!!

Ik vond het ook doodeng!! Ben eerst een paar keer op een zandweggetje gaan rijden...dat ging goed dus ik super trots! Haha!
Dus daarna steeds iets verder weg..naar het bos, en dat ging goed. Hij wou wel erg hard maar was wel te sturen!

Daarna zonder bit gaan rijden...en nu is het een topper buiten!

Dus ik zou zeggen, hou het eerst bij die kleine ritjes en maak ze steeds iets langer...je overtuigd jezelf snel genoeg!

berenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:14

het is echt supersuper leuk eigenlijk moet je het bos in dat is lekker rustig of op de hei je pony vind het vast heel leuk gewoon doen je kan het wel

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:54

Het is alsof ik over mijzelf lees. Ik durfde alles totdat ik 2 jaar geleden een paard in Renesse had gehuurd voor een strandrit want dat was mijn droom!

Mijn vriendin viel eigenlijk meteen van de door haar gehuurde paard eraf ( Paard bokte en daarna gelijk omhoog)
Eenmaal op het strand lekker in rengalop ging het paard voor mij bokken en slaan naar mijn paard. Mijn paard reageerde door opzij te springen en gooide de achter benen omhoog. Ik verloor mijn evenwicht en knalde op mijn rug op het strand( de krater is vast nog te zien)
Ik had dus mijn rug zwaar gekneusd maar moest van de leiding die mee was er gelijk op sindsdien ben ik gewoon bang.
Ik ga wel naar buiten heb ook pas een paard gekocht maar galopperen.......eng. Ik weet wat ik moet doen en neem ook zeker jullie tips mee in mij achterhoofd. bedankt!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:29

ik ben niet bang om buitenritten te maken ofiets ( na 6 jaar niet gereden te hebben en ik ga weer beginnen ben ik sowiezo bang of ik het nog kan) maar waar ik echt heel bang voor ben is dit:

jaren geleden op de manege waar ik stond, stond ook een man met zijn paard, hij ging een buitenrit maken en op een dag kwam hij alleen terug, helemaal in paniek, zijn paard had een hartaanval en was overleden, daar ben ik echt bang voor

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:11

Gisteren weer een buitenritje gemaakt, was op vakantie geweest dus het was al weer 2 weekjes geleden. Ik was dus weer wat gespannen.
Vriendin was met de fiets meegeweest.
Ondanks dat ik wat gespannen was ging het goed, ik durfde zelfs een klein stukje alleen te galopperen.
Had ik nog niet gedaan zonder paard voor me.
Hij was goed terug te nemen dus dat viel weer mee!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:17

wat super dat het u wel gaat!!! en ik heb even in je profiel gesnuffeld, wat een mooie pony!! succes en veel plezier samen. buitenrijden is zooooooooooooo lekker!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:19

Dank je! Ja hij is echt leuk! Dressuren vindt ie wat minder maar buitenrijden vindt ie echt geweldig.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:21

dat heb ik ookk met mijn paard, in de bak is ie niet vooruit te branden (dan werk ik harder dan hij...) en buiten is hij lekker voorwaarts en vind ie het echt leuk

xbibi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 00:13

ik heb zelf een soort van zelfde probleem gehad
ik wilde heel erg graag rijden maar als ik dan naast het paard stond.. ik durfde gewoon niet meer.
uiteindelijk was er iemand die me gewoon een kwartier lang bleef aanmoedigen.
ik stapte toch wel op, het was alleen maar even stappen maar toen had ik echt iets van nu durf ik het weer.
ben meteen weer op les gegaan en rijd nu gewoon weer op mijn eigen paardje.
als je zeker weet dat je een rustig paard hebt voor de buitenrit is het misschien gewoon een kwestie van gewoon doen.

Mooi dat het je nu wel is gelukt!
x