Paard mee op vakantie, hoelang in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: Paard mee op vakantie, hoelang in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:37

ikke schreef:
Nathaliia schreef:
ik ga ook met mijn pony naar Zeeland, maar ik zou hem er inderdaad niet uit halen... je weet niet wat ja paard ervan vind, zo wil die niet meer laden of gaat ie ervan door ofzo? ik laat hem ook lekker op de trailer staan is ruim genoeg.. we stoppen gewoon een paar keer :)

Arm paard. Staat ie daar elke keer maar te staan. Welk nut denk je dat het heeft voor het paard om steeds te stoppen?

nou om even te kijken? we gaan echt niet uren stil staan hoor... Lachen lijkt mij ook wel fijn voor een paard om even lekker te staan, jij zou het toch ook niet fijn vinden om de hele tijd aan een stuk door rijdend je evenwicht maar te moeten bewaren Knipoog en we stoppen ook niet 10x ofzo hoor, 2x ofzo Knipoog hebben we onderweg naar drenthe ook gedaan.. en het is zeker geen arm paard, wil aleen maar het beste hoor Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:47

Alexx: uhm ik hoef de spullen niet mee te nemen op het paard Knipoog Die blijven lekker op stal.
En van de 7 dagen trekken we er maar 3 dus Knipoog
Zou fijn zijn als het hoofdstel knapt dat er op stal een reserve paar ligt dan hoef ik niet halverwege opgehaald worden Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:33

Nathaliia schreef:
ikke schreef:
[Arm paard. Staat ie daar elke keer maar te staan. Welk nut denk je dat het heeft voor het paard om steeds te stoppen?

nou om even te kijken? we gaan echt niet uren stil staan hoor... Lachen lijkt mij ook wel fijn voor een paard om even lekker te staan, jij zou het toch ook niet fijn vinden om de hele tijd aan een stuk door rijdend je evenwicht maar te moeten bewaren Knipoog en we stoppen ook niet 10x ofzo hoor, 2x ofzo Knipoog hebben we onderweg naar drenthe ook gedaan.. en het is zeker geen arm paard, wil aleen maar het beste hoor Knipoog

Als je het beste wilt rij je door. Al dat gestop en optrekken levert veel meer "werk" voor het paard dan gewoon doorrijden. Een paard hoeft echt niet constant te "werken" om te blijven staan; tenzij je chauffeur zo'n pedalenridder is die constant versnelt en vertraagt en van links naar rechts over de rijstrook slingert (je wil ze de kost niet geven).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:00

Hilde_q schreef:
Alexx: uhm ik hoef de spullen niet mee te nemen op het paard Knipoog Die blijven lekker op stal.
Zou fijn zijn als het hoofdstel knapt dat er op stal een reserve paar ligt dan hoef ik niet halverwege opgehaald worden Knipoog

Neem een touwhalstertje mee voor dat soort "noodgevallen" (of een hoofdstel dat niet zomaar kapot gaat), neemt amper plek in, weegt bijna niets, je kunt ze gemakkelijk bij een pauze aan de hand laten grazen en je kunt er uitstekend mee thuiskomen. Voor de rest voldoet een strotouwtje erg goed. Alles wat je op trektocht niet meeneemt, hoeft je paard niet extra te slepen. Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:01

Waratje schreef:
Hilde_q schreef:

Neem een touwhalstertje mee voor dat soort "noodgevallen" (of een hoofdstel dat niet zomaar kapot gaat), neemt amper plek in, weegt bijna niets, je kunt ze gemakkelijk bij een pauze aan de hand laten grazen en je kunt er uitstekend mee thuiskomen. Voor de rest voldoet een strotouwtje erg goed. Alles wat je op trektocht niet meeneemt, hoeft je paard niet extra te slepen. Knipoog

als julie even leren lezen mijn paard hoeft niks mee te slepen behalve mij als ruiter

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:08

Kun je even normaal reageren? Er wordt gewoon een goedbedoelde tip gegeven om mee op je bestemming te komen als je hoofdstel knapt.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:13

Citaat:
Als je het beste wilt rij je door. Al dat gestop en optrekken levert veel meer "werk" voor het paard dan gewoon doorrijden. Een paard hoeft echt niet constant te "werken" om te blijven staan; tenzij je chauffeur zo'n pedalenridder is die constant versnelt en vertraagt en van links naar rechts over de rijstrook slingert (je wil ze de kost niet geven).

Nee, mijn vader rijdt niet als een achterlijke gek Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:21

Langste trailerritten die gemaakt heb zijn een uur of 4. Mijn paard leek daar geen last van te hebben. Ik stopte soms wel en soms niet, als ik moest plassen wel anders niet. Haha!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:46

Karin schreef:
Kun je even normaal reageren? Er wordt gewoon een goedbedoelde tip gegeven om mee op je bestemming te komen als je hoofdstel knapt.

weet ik maar paard hoeft niets te dragen wat ik al 2 keer heb gemeld Knipoog
Dus ik ga niet met strotouwtjes werken als ik ook gewoon extra onderdelen mee kan nemen Knipoog
Wat ik persoonlijk fijner vind Knipoog
maar toch bedankt voor de tip Wartertje Knipoog

trouwens halster neem ik ook mee voor te grazen dus dat komt goed Knipoog
Laatst bijgewerkt door Hilde_q op 04-07-08 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:52

Ik ken een springruiter die heel Europa deed met zijn concourspaarden en die ging ze toch geregeld een keer uitladen op parkings en zo, paarden waren het goed gewend.
Zelf zou ik niet uitladen.
Ik denk dat 5 a 6u nog zeker goed te doen is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:03

Net wat de anderen zeggen: een paard is die vreemde plek niet gewend, al dat verkeer wat langs raast. Het is meer voor de mensen dat die stop even lekker is, de benen strekken, kunnen wisselen van chauffeur. Vaak zullen wij dat dan ook naar het paard verplaatsen, die zal het ook vast wel lekker vinden even de benen strekken. In de praktijk vaak dus niet of je moet van die kouwe kikkers hebben die zich nergens wat van aantrekken en je weet zeker dat hij dan ook weer in wil laden. (voor zover je dat dan zeker kunt weten....)Mijn paard heeft als langste op de trailer gestaan 4 uur en dat ging goed.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:34

ik denk dat als je gewoon een constante snelheid aan houdt op de snel weg dat voor een paard net zou rustig is als dat je stopt misschien nog wel rustiger zelfs. Knipoog

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:20

Ik heb gelezen dat een paard of pony (en vee) maximaal 24 uur in de trailer mag staan volgens de wet, als het er 8 of meer uur in staat komen er wel strenge regels. en er worden hier ook goede tips gegeven.

Groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:29

Hilde_q schreef:
Karin schreef:

weet ik maar paard hoeft niets te dragen wat ik al 2 keer heb gemeld Knipoog
Dus ik ga niet met strotouwtjes werken als ik ook gewoon extra onderdelen mee kan nemen Knipoog
Wat ik persoonlijk fijner vind Knipoog
maar toch bedankt voor de tip Wartertje Knipoog

trouwens halster neem ik ook mee voor te grazen dus dat komt goed Knipoog

Touwhalstertje en strotouwtje zijn bedoeld voor als er tijdens een rit iets kapot zou gaan, dan kun je je rit namelijk gewoon uitrijden en hoeft er niet iemand moeilijk te doen om een trailer te krijgen waar hij niets te zoeken heeft.
Maar goed, veel plezier hoor.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:51

@Hilde; hoe rij je dan een trektocht? Zonder paarden? Begrijp er de ballen van

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:55

Alexx schreef:
@Hilde; hoe rij je dan een trektocht? Zonder paarden? Begrijp er de ballen van

www.reelaer.nl

Het is 3 dagen trekken van camping tot camping. Met de auto is het overal goed bereikbaar Lachen

Ja sorry had het ook niet goed uitgelegt zie ik nu ! Bloos!
MAar strowtouwtjes zijn opgeschreven bij de bananentas Lachen

Sorry voor mijn botte reactie heb nogal rotnieuws gehad gisteren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:11

Nathaliia schreef:
Citaat:

Nee, mijn vader rijdt niet als een achterlijke gek Knipoog

Dat is niet nodig. Het verschil zit 'm juist in de details. Eerst combinatie recht, daarna pas gas geven. Een combinatie niet met een schok tot stilstand brengen maar juist voordat je stilstaat rustig de rem lossen, waardoor je de laatste halve meter of zo uitrolt. Dit zijn zo wat kleine voorbeelden van simpele dingen die een wereld van verschil kunnen maken in het reiscomfort van je paard.

jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:40

sorry maar wat is HPS? Verdrietig

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:22

ik heb niet zo'n zin om met jou in discussie te gaan.... maar ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn paard.. Lachen en ik controleer gewoon afentoe, en het maakt ook niet uit of ik nou een keer 10 minuten stop of die 10 minuten rij....

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:52

ik ben naar zweden geweest met mijn paard
reis van 20 uur voor mijn paard in 2 paardstrailer.
om de 4 uur gestopt en eten en drinken gegeven. 2 kleine overtochten per boot.
paard was heel braaf en goed gedragen... liep op de terug weg meteen (heel gemoedelijk) de trailer weer in!!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:00

Mijn moeder gaat ieder jaar naar Duitsland voor een week ( omgeving Hamburg ) om mee te rijden met een jacht die een vriend van haar daar organiseert ( voordat daar commentaar op komt: geen honden, geen vossen.. de "vos" is een persoon die 100 meter voor de groep uitrijdt en de rest volgt ). Dan staan de paarden zo'n 6 uur op de trailer zonder problemen. Stoppen doen we niet vaak, omdat meneer Tinker dan denkt dat hij op de plaats van bestemming is en de trailer afbreekt als hij er niet binnen 5 minuten uit mag Tong uitsteken . Verder is hij altijd rustig op de trailer. Hooibaal in de trailer, wordt actief van gegeten en hier gaat alles gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:02

Wij nemen mijn paard ook mee dit jaar, 3 uur rijden naar de Ardennen. Voor de 1e keer dus vind het echt super spannend! Maar we gaan wel lekker voor 3 weken, onderweg zijn we van plan 1x te stoppen om haar water te geven en mss wat hooi bij te vullen Lachen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:37

Aanvulling op alle goede adviezen zijn:
Ga vroeg in de ochtend rijden als het een warme dag gaat worden, ga desnoods om 04.00 uur weg dan heb je nog wat aan de dag.
De dag tevoren de trailer laden met spullen, hoef je alleen je paard er nog maar in te doen.
Maak een checklist van alle dingen waar je nu aandenkt.
Neem appelsap mee om in het water te doen; dan drinken de paarden vaak wel op een lange rit.
Voor een korte snack voor mens en dier; donkerbruin roggebrood.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:39

Een vriendin van mij is een paar weken geleden naar Zweden gereden met haar paard in de trailer.

Ze zijn een 3x gestopt, om water te geven. en 1x om te longeren omdat ze op camera zaggen dat hij wat onrustig werd Knipoog

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:49

Hilde_q schreef:
fijn topic is dit Lachen
Ik ga over 5 weekjes op vakantie met paardlief Lachen

Dat is 3-4 uur rijden, mij hebben ze ook de tip gegeven om ze er niet uit te halen want de paarden worden er alleen maar onrustiger van Ja

Wij stoppen een keer om te eten en de rest rijden we zo veel mogelijk Knipoog
Ik hang een hooinet in de trailer en neem een emmer mee met 1.5 liter waterfles maar ervaring is dat de paarden niet veel drinken op de trailer Knipoog

Ikke: moet ik nog iets meenemen of iets zeker niet vergeten ? Lachen

Doe je wel bescherming om anders heb je een bont paard als hij zij de trailer uit komt