Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Miss_Montana schreef:Een fietser moet gewoon kunnen passeren zonder daar iets voor te hoeven doen! Wij als ruiter moeten ervoor zorgen dat onze paarden eraan gewend zijn. We kunnen nl moeilijk met een bord op onze rug gaan rijden met de tekst: 'gelieve eerst bellen voor passeren'. Daarnaast is het naar mijn mening aan mij de taak om mijn paard op dat soort dingen voor te bereiden. En is mijn paard nog niet gewend aan fietsers is het aan mij om haar daaraan gewend te laten raken.
Kiimmiiee schreef:Ik heb liever niet dat mensen me meteen passeren aangezien ik altijd op paarden rijd die ik niet ken aangezien er geen bak aanwezig is en ze verhuurd worden voor buitenritten. Bellen of vragen of ze er langs mogen vind ik wel gepast, maar meestal kijk ik zelf even achterom en ga aan de kant rijden zodat de fietsers er alsnog langs kunnen!
Lest schreef:...En als amazones/ruiters het er al niet over eens zijn hoe ze gepasseerd willen worden, hoe moet een niet paardenliefhebbende fietser dat dan weten?
...
Bolieke schreef:By the way, een ruiter mag NOOIT op het fietspad rijden. Als je het wel doet, hou dan zelf in het oog of er fietsers komen en ga opzij. Een ruiter is een voertuig en moet op straat rijden.
hestejente schreef:Daarnaast ben ik (ruiter) geen voertuig. Dat ben ik pas als ik op een paard klim
hestejente schreef:Bolieke schreef:By the way, een ruiter mag NOOIT op het fietspad rijden. Als je het wel doet, hou dan zelf in het oog of er fietsers komen en ga opzij. Een ruiter is een voertuig en moet op straat rijden.
Ja dat mag wel, maar alleen wanneer het niet veilig is om op de weg te rijden. Uiteraard hoor je dan rekening te houden met fietsers, skaters en andere gebruikers van dat fietspad.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 01-07-2008) schreef:Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Bolieke schreef:Ahja, een goed gelanceerde campagne om de niet-paardliefhebbende medeweggebruiker te informer, zou al een begin zijn. Maar ja, wie houdt zich daarmee bezig?
Bolieke schreef:En ach, dan krijg je toch reacties van de niet-paardenliefhebber: "als ze niet kunnen rijden, moeten ze niet met zo'n beest de weg op... ". Maak hen dan maar wijs dat je alleen door met je paard buiten te komen, het paard het ook zal leren. Schriktraining in de piste is nog altijd iets anders dan buiten op de weg. OK het helpt wel en je leert ook goed hoe je paard reageert etc, maar het zijn en zullen vluchtdieren blijven die onverwacht kunnen reageren. Dat maakt het stiekem ook zo spannend...
oomens schreef:Je bent als ruiter nooit een voertuig, zelfs niet als je op een paard klimt. Je bent wél een bestuurder, maar dat ben je ook als je je paard aan de hand meevoert terwijl je er zelf naast loopt.
oomens schreef:hestejente schreef:Ja dat mag wel, maar alleen wanneer het niet veilig is om op de weg te rijden. Uiteraard hoor je dan rekening te houden met fietsers, skaters en andere gebruikers van dat fietspad.
Waar haal je dat vandaan?
mick75 schreef:Wat ik eigenlijk veel erger vind is ruiters die denken dat de hele weg van hen is en lekker midden op de weg blijven rijden, liefst stapvoets en in een druk gesprek verwikkeld zonder op de omgeving te letten.