Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Hoe wil je gepasseerd worden door fietsers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:08

Bij mij hoeft er ook niet gebeld te worden. Zou wat zijn, als ik dat zou verwachten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:03

Ik zie dat ook hier de voorkeuren van ruiters nogal uiteenlopen.
Weet iemand hoe ik hierover een poll kan toevoegen?

Antwoord mag ook per PB.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 00:40

Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Vaak kijk ik ook regelmatig achterom om het zelf in de gaten te houden, alleen zat ik vanavond even te dromen en ze liep een beetje midden op het fietspad, ze keek naar links met haar hoofd en er stond reed er een fiets naast me. Mijn fout, want ik zat gewoon weg even niet op te letten maar het was wel fijn geweest als hij even gebeld had. Niets gebeurd en het ging ook net en mijn paard is gewoon fietsmak, maar ik had graag even voor hem aan de kant gegaan.

Kiimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:41

Ik heb liever niet dat mensen me meteen passeren aangezien ik altijd op paarden rijd die ik niet ken aangezien er geen bak aanwezig is en ze verhuurd worden voor buitenritten. Bellen of vragen of ze er langs mogen vind ik wel gepast, maar meestal kijk ik zelf even achterom en ga aan de kant rijden zodat de fietsers er alsnog langs kunnen!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:49

Laat fietsers mij maar gewoon inhalen zoals ze een andere fietser ook zouden inhalen.
Ze mogen even bellen (want inderdaad, ik zie ze soms pas als ze me al voorbij zijn) maar hoeft niet. Ik vind dat ik / ruiters maar moet(en) zorgen dat het paard niet van een fietser schrikt of in ieder geval de reactie onder controle heb.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:56

fietsen heb ik nooit echt heel veel problemen mee...
maar auto's met ene kar dr achter die gewoon heel hard rijden vind ik wel zwaar irritant ...

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:03

Maakt me echt niet uit, lijkt me dat als je met je paard de weg overgaat hij niet van fietsers schrikt.. Dus behalve als ze hele rare dingen doen moet je paard daar imo gewoon tegenkunnen.

Al is het wel fijn als mensen niet van hun fiets afvallen als ze voorbij komen Clown dat vindt Roos wel eng kwam ik laatst achter, klein meisje viel van dr fiets achter de bosjes naast het ruiterpad en begon te huilen, maar goed, dat deed ze vast niet expres Haha! .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:04

Miss_Montana schreef:
Een fietser moet gewoon kunnen passeren zonder daar iets voor te hoeven doen! Wij als ruiter moeten ervoor zorgen dat onze paarden eraan gewend zijn. We kunnen nl moeilijk met een bord op onze rug gaan rijden met de tekst: 'gelieve eerst bellen voor passeren'. Daarnaast is het naar mijn mening aan mij de taak om mijn paard op dat soort dingen voor te bereiden. En is mijn paard nog niet gewend aan fietsers is het aan mij om haar daaraan gewend te laten raken.

Vind ik ook Ja Bellen hoeft niet, mag wel, dat doet het paard niks. Graag een beetje vlot inhalen zonder ons te raken Tong uitsteken Ik rijd in de stad en paardje is wel wat gewend. En ja, ik rijd op het fietspad, en waar dat kan natuurlijk in de berm. Zoals de eigenaar van het paard zou zeggen: de A10 is een beetje druk...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:06

Kiimmiiee schreef:
Ik heb liever niet dat mensen me meteen passeren aangezien ik altijd op paarden rijd die ik niet ken aangezien er geen bak aanwezig is en ze verhuurd worden voor buitenritten. Bellen of vragen of ze er langs mogen vind ik wel gepast, maar meestal kijk ik zelf even achterom en ga aan de kant rijden zodat de fietsers er alsnog langs kunnen!

Dat snap ik niet. Hoe geef je aan dat je niet gepasseerd wilt worden, en waarom? Een paard waar mensen voor betalen om mee naar buiten te kunnen moet toch juist 100% bomproef zijn?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:22

Ik heb het liefst dat ze even met hun bel rinkelen op gepaste afstand, dus niet vlak achter m'n paard Haha! . Dan is m'n paard gewaarschuwd en kijkt hij er niet naar om. Soms hebben ze geen bel, dan mogen ze best even iets roepen. Nu gillen natuurlijk, gewoon even "opgepast, ik kom eraan". Als de fiets op zich al wat lawaai maakt, is m'n paard ook gewaarschuwd natuurlijk. Maar tegenwoordig zijn fietsen zo stil en komen ze ineens voorbij geraast, dan kunnen paarden lelijk schrikken.
By the way, een ruiter mag NOOIT op het fietspad rijden. Als je het wel doet, hou dan zelf in het oog of er fietsers komen en ga opzij. Een ruiter is een voertuig en moet op straat rijden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:26

Bellen hoeft van mij niet. Fietsers kunnen gewoon op tijd aangeven dat ze langs komen. Niet als ze vlak achter je zijn een gil geven of met die bel tekeer gaan. gelukkig doen niet alle fietsers het. Ik maak ook fietsers mee die netjes en langzaam voorbij fietsen of even voor je wachten als je ze van voren nadert.
Op gepaste afstand heb ik er trouwens niet zo'n probleem mee als ze even bellen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:38

Gewoon alsof ik er niet ben. Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de fietsers om zich aan te passen, maar die van de ruiter. Daarnaast rij ik nooit op het fietspad, dus ze hoeven ook niet te bellen/kuchen om er langs te kunnen. Mijn pony is alleen echt bang voor ligfietsen, maar ik zorg er daardoor voor dat ik op de weg waar de ligfiets regelmatig langsrij extra allert ben. En als amazones/ruiters het er al niet over eens zijn hoe ze gepasseerd willen worden, hoe moet een niet paardenliefhebbende fietser dat dan weten?

Hier lopen trouwens gedeeltes ruiterpad/fietscrosspad gelijk op, maar eigenlijk hoor ik crossfietsers altijd wel aankomen die zijn niet zo geluidloos. Dan zorg ik ervoor dat ik even een stukje aan de kant ga.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:03

Lest schreef:
...En als amazones/ruiters het er al niet over eens zijn hoe ze gepasseerd willen worden, hoe moet een niet paardenliefhebbende fietser dat dan weten?
...

Dat vraag ik me dus ook af.
Ruiters vragen wel altijd om begrip van medeweggebruikers, maar intussen maken ze het onmogelijk voor niet-ruiters om het goed te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:08

Bolieke schreef:
By the way, een ruiter mag NOOIT op het fietspad rijden. Als je het wel doet, hou dan zelf in het oog of er fietsers komen en ga opzij. Een ruiter is een voertuig en moet op straat rijden.

Ja dat mag wel, maar alleen wanneer het niet veilig is om op de weg te rijden. Uiteraard hoor je dan rekening te houden met fietsers, skaters en andere gebruikers van dat fietspad.

Daarnaast ben ik (ruiter) geen voertuig. Dat ben ik pas als ik op een paard klim Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:27

hestejente schreef:
Daarnaast ben ik (ruiter) geen voertuig. Dat ben ik pas als ik op een paard klim Knipoog

Je bent als ruiter nooit een voertuig, zelfs niet als je op een paard klimt. Je bent wél een bestuurder, maar dat ben je ook als je je paard aan de hand meevoert terwijl je er zelf naast loopt.
hestejente schreef:
Bolieke schreef:

Ja dat mag wel, maar alleen wanneer het niet veilig is om op de weg te rijden. Uiteraard hoor je dan rekening te houden met fietsers, skaters en andere gebruikers van dat fietspad.

Waar haal je dat vandaan?
Ik weet niet beter dan:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 01-07-2008) schreef:
Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Daar staat helemaal niets over een fietspad in. Ik heb ook nergens anders kunnen vinden dat het wel zou mogen, maar ik leer graag bij.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:40

Op een normale manier ze hoeven van mij geen geluid te maken of aan te kondigen dat ze eraan komen als ze voor hun eigen veiligheid maar voldoende ruim om me heen fietsen.
Voordeel is denk ook dat mn paard zo goed als 1.70 hoog is en ook vrolijk dr koppie optilt om alles goed te kunnen bekijken buiten en een reet heeft waar je u tegen zegd hahaha :p dus de meeste mensen fietsen wel met boogje om me heen.

Kwam gister zo een maffe ligfiets tegen die kwam van voor aan rijden toen ik op de dijk reedt (de dijk is ongeveer 3/4 meter breedt 2 auto's kunnen elkaar met moeite passeren als ze beide zover dat kan in de berm gaan, berm is maar 40/50cm breed met prikkeldraad erlangs)gelukkig keek mn knollie alleen maar van hummmm weennie wat dat nou weer is maar zal wel goed zijn dus die sjokte gewoon relaxed door :p

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:44

De Belgische wetgeving (veronderstel dat dit voor Nederland ook geldt) beschouwt ruiter met paard als een voertuig en bijgevolg gelden dezelfde reglementering dan als je met de auto rijdt. Dus niet op het fietspad rijden of parkeren Haha! . Ik weet niet welk artikel ik je kan voorleggen, maar dit leer je oa als je het A-brevet gaat afleggen. Je mag dus ook bv op een baan met 2 vakken, het hele rechtervak in beslag nemen met je paard. En niet sneller als 30 rijden als het is aangegeven Knipoog .

Ahja, een goed gelanceerde campagne om de niet-paardliefhebbende medeweggebruiker te informer, zou al een begin zijn. Maar ja, wie houdt zich daarmee bezig?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:10

Bolieke schreef:
Ahja, een goed gelanceerde campagne om de niet-paardliefhebbende medeweggebruiker te informer, zou al een begin zijn. Maar ja, wie houdt zich daarmee bezig?

Wat moeten ze de 'niet-paardliefhebbende medeweggebruiker' dan vertellen in die campagne als zelfs de ruiters het daarover niet eens kunnen worden?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:24

@ oomens: tja daar heb je een punt. Misschien dat bv de fietser zich even kenbaar moet maken als men een paard langs achter benadert? Da's voor interpretatie vatbaar nietwaar Knipoog .

En ach, dan krijg je toch reacties van de niet-paardenliefhebber: "als ze niet kunnen rijden, moeten ze niet met zo'n beest de weg op... ". Maak hen dan maar wijs dat je alleen door met je paard buiten te komen, het paard het ook zal leren. Schriktraining in de piste is nog altijd iets anders dan buiten op de weg. OK het helpt wel en je leert ook goed hoe je paard reageert etc, maar het zijn en zullen vluchtdieren blijven die onverwacht kunnen reageren. Dat maakt het stiekem ook zo spannend... Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 21:26

Bolieke schreef:
En ach, dan krijg je toch reacties van de niet-paardenliefhebber: "als ze niet kunnen rijden, moeten ze niet met zo'n beest de weg op... ". Maak hen dan maar wijs dat je alleen door met je paard buiten te komen, het paard het ook zal leren. Schriktraining in de piste is nog altijd iets anders dan buiten op de weg. OK het helpt wel en je leert ook goed hoe je paard reageert etc, maar het zijn en zullen vluchtdieren blijven die onverwacht kunnen reageren. Dat maakt het stiekem ook zo spannend... Knipoog

Helemaal mee eens dat de bak niet hetzelfde is als het echte verkeer, en dat je een paard ook niet volledig verkeersmak kunt maken in een rijbak, maar ik blijf erbij dat te veel ruiters onvoldoende voorbereid de weg op gaan.

Er zijn helaas genoeg ruiters die hun paard bijna alleen maar op de weg proberen verkeersmak te maken, terwijl ze op zijn minst iets aan voorbereiding in een gecontroleerde omgeving zouden kunnen (en volgens mij ook moeten) doen.
Er zijn ook genoeg mensen die buitenritten maken op paarden waarop ze hooguit 5 minuten hebben rondgestapt, en die dus per definitie in iedere situatie onvoorspelbaar reageren.

Natuurlijk zijn onvoorspelbare vluchtdieren 'spannend', maar door een beetje voorbereiding kun je zowel dat 'onvoorspelbare' als het 'vlucht'-aspect zo terugbrengen dat je niet meteen een gevaar bent voor je omgeving. Het kan dan nog steeds spannend zijn, maar je kunt dan in ieder geval met een gerust(er) hart de weg op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:51

oomens schreef:
Je bent als ruiter nooit een voertuig, zelfs niet als je op een paard klimt. Je bent wél een bestuurder, maar dat ben je ook als je je paard aan de hand meevoert terwijl je er zelf naast loopt.

Okee, bestuurder van het "voertuig" paard dan.

oomens schreef:
hestejente schreef:

Waar haal je dat vandaan?

Van de ruiterbewijsexaminator van mijn vorige lesgenootje. Reden: je moet kiezen voor de veiligste optie. Verwacht jij echt dat ik een paard tussen de vrachtwagens op de weg zet? Of dat ik hem in de winter tot zijn voorknieen in de blubberige berm jaag? Dacht het toch even niet, zijn eigenaar verwacht namelijk wel dat ik 'm ook weer heelhuids inlever.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:26

Aangezien we, waar ik woon, alleen fietspaden, 'grote wegen' (ach, het heet dreef, maar ze rijden er knoerthard én verwachten er geen paarden) en woonwijken hebben (oja, en ruiterpaden in het bos), werd er bij mijn lessen voor het ruiterbewijs ook verteld dat de politie liever heeft dat ruiters zich op de fietspaden houden, ipv over de drukke dreven de kachelen.
Was trouwens ook een tijdje terug op Blik op de weg, daar zeiden ze ook dat paarden in principe op de weg horen, maar uit veiligheidsoogpunt liever op de fietspaden werden gezien. Alleen, met sommige berichten over getrapte fietsers kun je je afvragen voor wie die veiligheid dan geldt...

Maargoed, los daarvan, vind ik dat je als ruiter, als je gedoogd wordt op een fietspad, je ten alle tijden dient te gedragen als een beleefde gast. Dat vul ik in door voortdurend op te letten of er fietsers e.d. in de buurt zijn en dan adequaat te reageren op de situatie. De fietsers hoeven mij dus niet anders te behandelen als een medefietser; gewoon bij langs gaan op gepaste afstand (op die fiets word ik immers ook niet graag van mijn sokken gefietst). Bellen mag, maar hoeft niet, meestal heb ik de fietsers al gespot voordat ze mijn paardje gezien hebben en begroeten we elkaar netjes.
Voor scooters geldt hetzelfde, daarbij vind ik het wel fijn als ze iets gas terug nemen ipv zo snerpend langs te sjeesen (alweer, hou ik ook niet van als ik op de fiets zit).

De paardjes zijn uiteraard verkeersmak en gemakkelijk onder controle te houden, op de momenten dat ik daar aan twijfel ga ik simpelweg de weg niet op. Niet alleen omdat ik heelhuids terug wil komen, maar ook voor de paardjes en al helemaal voor het verkeer. Desnoods dan maar niet rijden...

Al met al lijkt het me best moeilijk om een goede campagne op te zetten voor 'niet-paardrijders'. Inderdaad, als de ruiters al onderling niet eens zijn over hoe gepasseerd dient te worden. Misschien dan maar tegelijk met de 'wel-paardrijders'? Zodat voor beide partijen duidelijk is wat men van elkaar kan en mag verwachten?
Of 'gewoon' netjes met elkaar omgaan, elkaar een beetje de ruimte gunnen om te doen wat men aan het doen is en elkaar dus ook met gepast respect passeren. Okay, is een leuke droom, de wereld is nu eenmaal wat asocialer tegenwoordig. En toch merk ik door mijzelf vriendelijk te gedragen dat negen van de tien keer mensen ook aardig terugreageren. Zélfs mountainbike/racefietsers en langsraggende scooterjeugd...
(kán aan mijn uitermate sprankelende uitstraling (ahum) liggen of aan de betoverende verschijning van de paardjes, maar ik gok toch op mijn gedrag)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:38

Ik heb graag dat ze gewoon langs komen rijden, het liefst iets zeggen zodat mijn paard zich niet dood schrikt of ikzelf Clown .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:25

Ik let zelf gewoon goed op de omgeving, controleer regelmatig zowel voor me als achter me of er wat aankomt en kan mijn reactie aanpassen aan de omgeving. Buitenrijden doe je nou eenmaal niet met twee vingers in je neus. En ik laat haar altijd meekijken, zodat ze ook weet wat ze kan verwachten. Bij echt enge dingen (in haar ogen dan) stap ik even af en leg mijn ene arm om haar hals, hou met de andere de teugels vast en praat zachtjes tegen haar. Op die manier kunnen de meest enge dingen probleemloos voorbij komen. Dat kan alleen omdat ze mij volledig vertrouwt.

Wat ik eigenlijk veel erger vind is ruiters die denken dat de hele weg van hen is en lekker midden op de weg blijven rijden, liefst stapvoets en in een druk gesprek verwikkeld zonder op de omgeving te letten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:37

mick75 schreef:
Wat ik eigenlijk veel erger vind is ruiters die denken dat de hele weg van hen is en lekker midden op de weg blijven rijden, liefst stapvoets en in een druk gesprek verwikkeld zonder op de omgeving te letten.

Wat ik nóg erger vind, zijn ruiters die wel opletten, en dan expres hun paard dwars middenop de weg zetten als er verkeer nadert "zodat ze wel ruim móeten passeren".

Ten eerste is de weg niet van hun alleen, en bovendien is dat niet de manier om als ruiters respect van het overige verkeer af te dwingen.

Als een automobilist enkele keren een paard op zo'n manier dwars voor zijn bumper heeft gehad, zal hij in het vervolg ook van mening zijn dat ruiters niet in het verkeer thuishoren. En ik denk dat ik hem dan niet eens volledig ongelijk geef.