Ben hij verzekerd op je fiets? Ja...dan ook op je paard

Elk fatsoenlijk mens heeft dat in NL
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Kimmiej_Star schreef:Ik vind het ook niet nodig. Je bent dan wel verzekerd, maar er kan altijd iets gebeuren. Of je het bewijs nu hebt of niet!
Anna023 schreef:Ik geef je helemaal gelijk!!!![]()
En ik vind dat iedereen die goed kan rijden en vaker buiten heeft gereden geen bewijs nodig heeft!
Als je het kan en je hebt er verstand van hoef je daar toch geen bewijs van te hebben.
het is je eigen verantwoordelijkheid dus als jij nog nooit hebt buitengereden maar je gaat gewoon lekker meteen op het strand en er gaat wat mis dan is het je eigen schuld jij koos ervoor.
Ninx schreef:Ik ga het ruiterbewijs dit najaar halen in 1 weekend bij Stal 't Reelaer....
Ik ben nu 32, en rijdt al vanaf mijn tiende jaar.... in die vroege jaren natuurlijk nog heel erg op z'n 'houtje-touwtjes'... maar okay.
Ik heb zoooooo ontzeeeeeeettend vaak buiten gereden, jaaaaren lang, iedere dag, en soms hele dagen onderweg... op verschillende paarden. Maar dat was in Friesland....
Nu woon ik in 't Gooi, en zonder ruiterbewijs mag ik geen boskaart kopen, en zonder boskaart wordt ik op de bon geslingerd.... je begrijpt dat er dus gewoon 'geen keuze' is. Natuurlijk ben ik heel stout toch buiten gaan rijden zonder boskaart, maar zit niet lekker.... telkens over je schouder loeren of je een boswachter ziet is niet echt ontspannen.
Natuurlijk voelt het 'lichtelijk overdreven' dat ik na al die jaren nog een ruiterbewijs moet gaan halen.
Toch houdt het misschien wel een hoop klunzen uit het bos... en dat is dan weer de positieve kant ervan, de bossen zijn hier nl al overcrowded!
Dus ja, nuttig of niet nuttig.... het zal toch moeten helaas![]()
Ik heb echter wel een goed gevoel over 't Reelaer, krijg de indruk dat het geen afgeragde 'automaten' zijn.....
Pallatin schreef:Nee, omdat...toen ik het ruiterbewijs zelf haalde (jaaaaaren geleden) reden er mensen mee in de praktijk die amper hun paard de bak rond konden sturen en die haalden het ook...wat een wassen neus! Geen idee hoe dat nu is trouwens!
Wat betreft de opmerking dat het misschien een idee is om jongeren onder de zestien niet buiten te laten rijden zonder begeleiding...toen ik zelf 16 was reed ik net zo verantwoord als nu, ik heb nu wel meer ervaring, maar toen ook al een jaar of acht... Voor kinderen onder de twaalf is het misschien wel een idee. maar als een paard buiten schrikt, kun je als begeleider ook niet altijd iets doen. te paard moeilijk, er naast loop je zelf de kans omvergelopen te worden door een opzij springend paard...
Waratje schreef:Pallatin schreef:Nee, omdat...toen ik het ruiterbewijs zelf haalde (jaaaaaren geleden) reden er mensen mee in de praktijk die amper hun paard de bak rond konden sturen en die haalden het ook...wat een wassen neus! Geen idee hoe dat nu is trouwens!
Wat betreft de opmerking dat het misschien een idee is om jongeren onder de zestien niet buiten te laten rijden zonder begeleiding...toen ik zelf 16 was reed ik net zo verantwoord als nu, ik heb nu wel meer ervaring, maar toen ook al een jaar of acht... Voor kinderen onder de twaalf is het misschien wel een idee. maar als een paard buiten schrikt, kun je als begeleider ook niet altijd iets doen. te paard moeilijk, er naast loop je zelf de kans omvergelopen te worden door een opzij springend paard...
Een volwassen begeleider kan ook beoordelen of de jonge combinatie wel naar buiten kan. Als dat niet verantwoord is, dan kun je daar natuurlijk gewoon passende consequenties aanhangen: NIET GAAN.
Als het paard niet voldoende is opgevoed om aan de hand respect te hebben voor de begeleider, dan gaat hij maar gewoon niet naar buiten. Als het paard te moeilijk is voor de ruiter, dan gaat die ruiter er niet (los) op naar buiten.
En dat jij met 16 wel verantwoord naar buiten ging, betekent niet dat alle 16-jarigen al zover waren......![]()
Het belangrijkste punt is dat kinderen de risico's niet correct kunnen inschatten en dus niet zullen inzien dat met dat paard naar buiten gaan gewoon niet verantwoord is. Daarvoor heb je een volwassene nodig, met kennis van zaken.
dat is meer de aard van het beestje!
Pallatin schreef:Ik ben met je eens dat een volwassene hopelijk kan beoordelen of een jonge combinatie het aan kan om naar buiten te gaan, maar hoe bepaal je die criteria, en voor een eventueel landelijk beleid? En wie wordt de volwassene met kennis van zaken? Mijn ouders hebben en hadden geen verstand van paarden, dus gingen ze op mijn oordeel af. 16 jarigen mogen ook alcohol en een brommer besturen, de wet gaat ervan uit dat ze daar volwassen genoeg voor zijn, waarom dan niet met een paard. Van een 16-jarige mag je toch hopen dat ze hun kunnen zelf goed genoeg inschatten. Voor jonge kinderen is dat anders, dat ben ik met je eens!
Wat niet wegneemt dat de ene 16-jarige heel veel verantwoordelijkheid aankan en een andere een stuk minder. Maar goed, dat geldt net zo goed voor 18-jarigen, 28-jarigen, 38-jarigen, etc. Tot op zekere hoogte mag je er vanuit gaan dat volwassenen enigszins kunnen inschatten of hun kind enige kennis en kunde in huis heeft. Al is het maar dat ze af en toe een babbeltje maken met de instructeur. Pallatin schreef:En trouwens, op een aantal paarden heb je in rare situaties meer overwicht erop dan ernaast en ook omgekeerd, opvoeding van het paard hangt daar lang niet altijd mee samendat is meer de aard van het beestje!
Pallatin schreef:Misschien kunnen ze beter het buitenrijden in bodyprotector verplicht stellen, daar heeft iedereen in iedere gevaarlijke situatie baat bij
maris_wonder schreef:Ik ga over twee weken naar stal 't reelaer om mijn ruiterbewijs te halen. Het lijkt me gewoon leuk om het te doen en mischien word mijn kennis nog een beetje bijgespijkert door het theoriegedeelte. Had al geoefend zonder te leren uit boek ong 80% goed van de 87 vragen dus met een beetje leren komt het goed.

Citaat:Heej, ik ga van het najaar ook een weekend naar 't reelar om mn ruiterbewijs te halen![]()
Welk weekend ga je:P?