ruiterbewijs waar op letten!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

Re: ruiterbewijs waar op letten!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:31

ILoveMyHorse schreef:
Weten jullie ook misschien WAAR je zo'n ruiterbewijs kan halen? Ik woon namelijk in de kop van Noord-Holland en ik heb geen idee hoe of wat.

Bij de boschhoeve. Worden weken georganiseerd waarin je een vaste pony/paard krijgt waar je heel de week 2x daags mee oefend. 's Avonds wordt de theorie uitgelegd en heb je tijd om te leren.

Waar je vooral op moet letten (het is al weer 6 jaar gelee denk ik), waren vooral de ziektes.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:52

Ik heb dus mijn ruiterbewijs vorig jaar behaald, en zal even opnoemen wat je moet doen met de praktijk.

-Goede manier op en afstijgen
-Hindernis van 60 cm nemen
-Door een nauwe doorgang met doeken rijden
-Met één hand rijden

voor meer vragen mag je mij een berichtje sturen Haha!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:14

ktink schreef:
angelaatjuh schreef:
ik ga naar manege reelaer 26-27 april, jij ook?

ik vind het moeilijkste het paard zelf de rest gaat wel! maar ik heb af en toe te weinig tijd om te leren! dat is wel jammer!

Goede keuze Bloos haha.. Ik heb hem ook op het Reelaer gehaald, en vond het ontzettend goed te doen (destijds als 13-jarig meisje) het is volgensmij in de tussentijd niet veranderd..
Je word er super goed voorbereid! Maar wel leren hé Knipoog.

ILoveMyHorse schreef:
Weten jullie ook misschien WAAR je zo'n ruiterbewijs kan halen? Ik woon namelijk in de kop van Noord-Holland en ik heb geen idee hoe of wat.

Bij het Reelaer Haha!! Het is echt een aanrader zoals ik hierboven ook al zei.. Haha!

daar ga ik ook heen in het weekend van 18 mei,, om het te halen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:27

Al die praktijkdingen die jullie noemen heb ik niet hoeven doen Bloos

Wij moesten alleen een paar rondjes, stappen, draven en galloperen en idd een hindernisje springen en toen de weg op! En daar moesten we 1 voor 1 voorop..En dat was het Rolleyes

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:16

oeh, relaxte ruiterbewijsmeneer! (of hoe je het ook noemt) We moesten ook idd naar buiten en 1 voor 1 voorop, en we zouden een aardig lang rondje doen, maar die meneer vond het te lang, toen werd het al een stuk korter.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:44

Een bomproof paard kan en hoeft niet. Hij moet wel braaf zijn, maar er kan ALTIJD wat gebeuren tijdens de buitenrit van het examen. Het gaat er dan om HOE je dat oplost. Niet dat je je paard een tik geeft omdat ie niet braaf is als ie ergens van schrikt, nee, correct en vooral rustig oplossen. Die examinatoren weten ook wel dat een paard kan schrikken.
Toen ik de examentest buiten reed schrok mijn paard van een grote tractor die langsreed. Hij dook zowat in de sloot. Kreeg alleen maar commentaar dat ik het zo netjes opgelost had. Dus niet panikeren als dat gebeurd! Knipoog

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:18

angelaatjuh schreef:
ik ga naar manege reelaer 26-27 april, jij ook?

ik vind het moeilijkste het paard zelf de rest gaat wel! maar ik heb af en toe te weinig tijd om te leren! dat is wel jammer!

Pfoe morgen gaan we er heen naar het ruiterbewijs dus daarna zullen we wel zeggen hoe het was gegaan en waar je op moet letten( ik ga samen met Angelaatjuh)
Succes met leren

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:27

Bij ons was het examen een lachertje. Was wel het eerste jaar dat dit gedaan werd. We zijn niet eens van stal geweest. Meneer de examinator stond in zijn regenjas naast de buitenbak met een paraplu en iedereen moest maar gewoon wat rijden. Twee mensen met eigen paard kregen een compliment omdat het zo goed ging, logisch t.o.ruiters met manegepaarden. We hebben niet eens een sprongetje moeten maken. We hebben het geschonken gekregen. Iedereen was geslaagd, kon meneer tenminste meteen naar huis.

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:04

Nou ik ben met Angelaatjuh en nog een vriendin dit weekend geweest bij t reelaer. Het was ten 1e echt enom leuk we hadden een gezellige groep met oudere mensen en jongere en helaas is maar 1 iemand voor theorie niet geslaagd en dat was de vriendin die met ons mee was Boos! maar die mag het gewoon over doen en ze had 9 fout dus ze zat er niet heel erg naast maar verder was ze wel voor praktijk geslaagd!
Maar je moet vanalles wel wat weten en alle onderwerpen gaan niet heel diep, wij hadden een hele aardige examinator echt heel aardig er was een vrouw afgevallen met springen en hij ging haar helemaal helpen met waar de fout zat en hoe ze het moest doen en toen mocht ze nog gewoon springen! Maar gewoon het boek goed doorlezen en de vragen maken en dan heb je al heel veel gedaan!
Succes!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:12

Diesel is een super leuke pony Pling!
Echt zonde dat zei niet was geslaagd voor der theorie Boos!

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:55

Is er ook een in de buurt van Rotterdam ik wil hem ook gaan halen maar weet niet waar zou iemand me een pb kunnen sturen dieniet al te ver is

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:00

ik heb hem zelf gehaald toen ik 12 was en ik vond hem niet moeilijk hoor, gewoon veel vragen over paarden in het algemeen, en dan nog ziektes en giftige planten enzo Knipoog

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 17:09

jongens !!!!!!!!!!!!!!! ik heb het gehaald Haha! en het ging super goed
en ook heel makkelijk omdat je de hele week erop oefend.
gelukkig rij ik zelf veel dus ik had geen spierpijn van het rije.
Het was een pittig progamma met het rije s,ochtens ong 2 uur oefenen en dan s,middags weer het verkeer in.
de theorie was makkelijk gewoon leren en die cd rom doen.
ik ben blij dat ik het heb

groetjes

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:13

Ik ha d 0ft op de theorie vorig jaar. Niet te veel stressen en gewoon een samenvatting voor jezelf maken van belangrijke dingen.

Praktijk ook allemaal goedjes, gewoon lekker jezelf zijn en naar een manege gaan waar ze een weekeind spenderen aan het doornemen en leren van theorie en praktijk, komt helemaal goed Knipoog

Ik was trouwens bij het reelaer (op Ginny)

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:03

Weet iemand waar je in de buurt van nijmegen (gelderland) zo'n ding kan halen????
Ik heb namelijk echt geen idee Bloos .

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:08

Ik ga volgende week voor mijn ruiterbewijs.
Ik en me zus gaan dan een weekend naar Stal 't Reelaer, en daar gaan we hem proberen te halen.

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:12

stal t Reelaer ben ik ook geweest..
theorie goed doorlezen, vooral de beenstanden en de ziektes en zo goed kennen.. als je daar heen gaat
ga je op zaterdag een 'proefexamen' doen.. ze hebben alle moeilijke vragen dan samen gesteld in 1 examen en die maak je dan met zn alle.. das heel handig leer je een hoop van..

praktijk is ook goed te doen, gewoon mooi zitten en je hoeft je paard heus niet na te laten geven! Knipoog

ik had 0 fout op de theorie Haha!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:16

wow Da's goed! Haha!
de beenstanden en ziektes ga ik extra oefenen, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:20

Ik moet 14 juni bij Hippisch Centrum Muiderberg een poging doen! Vind het al best spannend, ik zal dit topic even volgen Lachen

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:38

Ik wil zoo graag mijn ruiterbewijs halen. Het programma lijkt me niet zo heel erg moeilijk (ik rij vaak buiten) en de theorie ook niet. Het enige is die sprong van 60cm, die ik erg eng vind. Dat heb ik nooit gesprongen. De boomstammen in het bos zijn altijd lager.
Kan iemand mij vertellen hoe het hiermee zit?

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:59

Hihi t valt erg mee hoor de hindernis! Lachen ik vond het anders niet hoog.. *ik spring zelf ook altijd regelmatig*
gewoon oefenen alvast van te voren.. dan komt t vast goed hoor!

de praktijk was een hindernis maken, met 1 hand kunnen rijden ( de linker want de rechter is dan vrij, vroeger konden ze dan vechten met zwaarden;) ) en van de groep weg kunnen rijden en een volte maken en dan weer terug rijden naar de groep * in galop *
je moet ook nog tussen twee hindernissen door gaan en dan de balken aan tikken * voor hekjes open te kunnen doen ed *
als je dat allemaal goed hebt gedaan * is meestal zo! * dan mag je mee naar buiten en dat is ook vrij makkelijk
wij gingen in twee tallen een stukje op de weg rijden en dan moet op de helft de ander voor..
gewoon goed de regeltjes volgen zoals hand uisteken goed acherom kijken en zeggen welke gang je wil gaan rijden.. Lachen

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:43

Gewoon goed doorlezen en oefenvragen maken met de theorie Cool

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:08

zijn het eigenlijk meerkeuze vragen of open vragen???

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:10

Tijgertje86 schreef:
Cursus Ruiterbewijs is voor praktisch iedereen wel te halen. Alle theorievragen zijn MC en van de 25 mag je er vijf fout hebben, heel royaal!
Leer gewoon goed je boek en let even extra op: giftige planten, beenstanden, aftekeningen en verkeersregels. Het examen gaat niet erg diep in op de stof, het is een vrij globaal examen. Succes!

Je mag er 7 van de 35 fout hebben;) staat in het boek;) Ben nu ook aan het leren. Maar ik denk dat ik eerder zak op de praktijk(rijd hem niet op mijn eigen pony en ben als de dood voor springen!)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:12

moonfish13 schreef:
zijn het eigenlijk meerkeuze vragen of open vragen???

meerkeuze;)