Motorcrossers in het bos

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:35

Yep die van mij rennen ernaast als het moet mee.
Wie het hardste kan.
Ook als we ze voor de wagen hebben maakt het niet uit wat ons passeert.
In de marathon komen ze ook de gekste dingen/geluiden tegen

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:46

en @ Echwel: niet alle paarden wennen daar aan. Sommige wel en sommige niet. En ga maar eens met een jong paard langs dat kattengejank :p dan denk ik niet dat dat jong paard om ter hardste gaat doen Clown. Misschien wel om van die motor uit de buurt te komen Lachen.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:52

Juist met jonge paarden erlangs gaan hoe denk je dat ze er bij ons aan wennen.
Ik kan toch niet hebben dat ik met de wagen op pad ben en ze zijn ergens bang voor.
Ik ben zelfs een keer met tweespan per ongeluk op en crosswedstrijd beland. verkeerde aflsag
op het hoofdterrein zagen ze vlaggen hoorden muziek en ze dachten alleen maar
joepie hindernissen

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:55

idd, sommige paarden kun je politie paard laten worden...een heleboel ook niet...
En die zijn dan wel gewoon verkeersmak voor normaal verkeer...maar er zit een hoop tussen een jankende 2 takt die galmd in een bos, of verkeer wat ze gewoon aan zien komen.
Verder wil er per ras, aantal bloed ook nog wel eens verschil inzitten

En super dat jullie er geen last van hebben, maar is het zo erg je in te leven in een ander? In een eerder artikel stond ook al dat het bijv in Brabant een ware plaag was in sommige gebieden.
Denk je nu echt dat op de plaats waar ik eerst reed dure heli's werden ingezet om ze te pakken omdat ze daar zo keurig reden?? Denk je echt? Lachen

Verder blijf ik erbij dat dat geluid niet in een bos hoort... hoezo van de natuur genieten?
We hebben al genoeg asvalt in NL, gaan ze daar maar grote snelheden halen...daar gaat ook niemand wandelen om van de rust te genieten...moet dat beetje groen wat we nog over hebben ook nog vergast en vol herrie komen??

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:30

Ik denk toch dat paarden die voor de sgmw gebruikt worden veel bomproofer zijn dan
het gemiddelde dressuur/spring/recreatie paard.
Hoe dat komt weet ik niet, denk aan de manier van trainen/wedstrijden rijden.

Dat het de rust verstoort is idd vervelend en niet nodig, maar dat vind ik ook van crossfietsen en andere dingen die niet in het bos thuishoren.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:41

op de openbare paden vind ik dat iedereen daar moet kunnen komen , ook crossmotoren

op wandelpaden mogen alleen wandelaars
op ruiterpaden ruiters
daar verwacht je ook geen motor of gezin met kinderwagen
al kom je ze daar wel regelmatig tegen ..

heb veel positieve ervaringen met motorrijders (ook hele groepen) op de openbare weg

helaas ook paar slechte op het ruiterpad ..

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:50

Ik heb een bijna bomproofpaard. Kijkt van weinig op, maar crossers maken zoveel herrie, dat ze daar echt van schrikt. Ik denk dat de manier van trainen zeker een rol speelt bij het wel/ niet bomproof zijn. Ik denk dat karakter ('heetheid') en ervaring op vreemd terrein ook belangrijke waardes zijn. Mijn paard heeft de laatste drie jaar meerdere keren per week in het bos gelopen, hoe vaker ik het doe, hoe beter het gaat. Honden, mountainbikers en reeen kijkt ze amper meer naar.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:53

Yep maar de slechte maken naam, de goede hoor je niets van
Kan wel hele ervaringen vertellen van slechte ruiters, daar wordt over gesproken zorgen ervoor
dat je bijna nergens meer het bos in kunt..

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:00

Daar ben ik het mee eens Echwel. 'Ons' bos is relatief klein en de ruiters die daar rijden kun je op één hand tellen. Wij 'zorgen' een beetje voor ons bos (gaten op paden dichtmaken), grote takken aan de kant leggen en wij melden onregeltheden bij Staatsbosbeheer. Allen zijn wij ervaren ruiters, die ons bos willen behouden. Maar als ik soms kijk bij een bos in de buurt van de manege, danschrik ik soms echt wat daar gebeurt. Dat bos wordt intensief gebruikt door ruiters en je treft ze (letterlijk) overal aan. Paarden die middenin een heidegebied staan (voor een mooie foto), paarden op de picknick plaats en op alle paden. Iedereen doet daar maar wat in hem opkomt. Als ik daar na kijk, dan ben ik erg blij met 'ons' bos en de vaste ruiters die er komen. Ja

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:10

Mijn paarden reageren er ook niet op, dat kost veel training maar met een crossterrein om de hoek is dat wel makkelijker oefenen. Hier rijden, motoren en jeeps. Beiden worden gedeeltelijk op aanhangers aangevoerd en gedeeltelijk erheen gereden (die met kenteken). Mijn pony loopt sinds 2 maanden voor de kar en verschiet hier totaal niet van, zondag ben ik nog een rit gaan maken en de ene motor en zware jeep na de andere kwam langs, hij kijkt niet op of om. Ik ben blij dat ze er niet op reageren, maar kan me ook voorstellen dat mensen een paard hebben wat er wel van verschiet (mijne deden dat eerst ook het zijn namelijk geen coole kikkers van zichzelf) maar veel oefenen en zelf erop vertrouwen dat het niet eng is helpt al heel erg. Echwel rijdt misschien zelf motor en straalt haar gevoel voor de motor over op haar paarden waardoor ze rustig zijn.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:23

Ruiters kunnen idd ook lastig doen en daar heb je veel rotte appels tussen. Voor mijn part mogen ze die mensen ook aanpakken.

Maar natuur is natuur en daar horen geen motors, auto's, bromfietsen,... Er zijn wegen genoeg om te crossen. Mij gaat er niet om dat de paarden er schrik van hebben want al de paarden die ik rijd en heb gereden konden langs de crosspiste. Maar dat houd niet weg dat ik ze gewoon iritant vind in de natuur. Gewoon omdat ze zoveel lawaai maken, de geur + de snelheid die ze aannemen. Er zijn veel wegen waar je uit veiligheidsoverweging geen 110 km/uur moogt rijden en dan zullen die motorcrossers het maar eens doen in het bos. Ik vind dat ze in het bos ook maar flitspalen moeten plaatsen Clown.

En je paard mag dan nog zo bomproef zijn. Maar wat als er een brommer komt aanrazen op een smal padje en je KUNT niet opzij... Geeft volgens mij gezellige taferelen. Of wat als je ze passeert en ze beginnen ineens kuren uit te halen (gas geven, wat stijgeren enz...) want dat heb ik ook meegemaakt. Als je dan een paard hebt die het nog moet leren kennen heb je denk ik wel problemen.

Of vinden jullie het zo gezellig dat er regelmatig een motorcrosser passeert als je rustig een wandelingetje aan het maken bent.

En inderdaad veel crossers houden rekening met ruiters. Ben een keer een hele grote groep tegengekomen (zat toen op een paard die het nog niet goed kent) en ze stopten allemaal tot ik gepasseerd was. Ik heb ze toen stuk voor stuk bedankt omdat ze gestopt waren. Ik was net voorbij en ze raazden direct verder waarop het paard verschoot. (niet slim van de mensen in plaats van even te wachten tot ik verder was marja niet iedereen heeft evenveel paardenkennis en ik was al blij dat ze mij niet al crossent passeerden Lachen )

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:35

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een motorcrosser geen rekening hield met paarden en er zitten hier heel wat motorcrossers.
Maar ligt misschien ook aan de omgeving, hier zijn heel veel paarden en de meeste motorcrossers zijn boertjes, dus die zijn niet vreemd met dieren.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:39

Lenneke_ schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een motorcrosser geen rekening hield met paarden en er zitten hier heel wat motorcrossers.
Maar ligt misschien ook aan de omgeving, hier zijn heel veel paarden en de meeste motorcrossers zijn boertjes, dus die zijn niet vreemd met dieren.


Dat denk ik ook. Wij hebben echte professionele crossers die er erg ''gelikt'' uitzien. Volgens mij hebben die mannen geen flauw benul van natuur, dieren en andere bosgebruikers. In de Achterhoek zijn ook veel crossers, maar ik hoorde dat zij doorgaans wel rekening houden met anderen. Als het écht zo is, wil ik de crossers wel ruilen. Schijnheilig Wie interesse in associale, professionele crossers? In totaal negen stuks! Ruilen maar! Haha!

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:59

Dat jij dat niet hebt meegemaakt wil dat niet zeggen dat het overal zo netjes gaat...

Kawa is ook alround opgeleid en niet alleen maar tussen een paar witte hekjes.
Zoals ik eerder heb gezegt..de wegmotor van mijn vriend start zelfs op stal.
Geeft hij niks om.
Maar een crossmotor...nee daar word hij helemaal panisch van. En als hij niet weet waar ze zijn nog erger dan dat hij ziet waar het vandaan komt.
En dat heb ik met meer paarden gemerkt.
ja wel paarden in het bloed en geen hafjes en shetjes...en dat bedoel ik niet denigrerend, maar die zijn vaak wel wat koeler in de kop dan een wat hoger in het bloed staande wpn-er.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:41

Als je mijn diergarde daarmee bedoelt dan spijt het mij dat mijn haf niet meer gereden mag worden, want als er een opgefokt paardje rondloopt is zij het wel. Heel eerlijk nu ze niet meer gereden wordt neem ik haar niet alleen mee aan de hand voor een wandeling, altijd gaat een van de shetten mee voor de rust in haar koppie, want anders stuitert ze alle kanten uit. Maar ook die dwaas heb ik kunnen trainen zodat ze er niet meer bang voor was, nogmaals dit is ook geen aanval als een paard het niet leert, want hij hoeft zich maar een keer goed te bezeren als hij schrikt en je hebt een probleem om hem te leren dat het niet eng is. Daarnaast heb ik het ideale oefen terrein, een groot crossterrein met een stuk of 30 crossers te gelijk, waar een ruiterpad langsloopt en daar oefen ik op de herrie, het ruiterpad, is lang en van goede kwaliteit, dus verschieten ze een keer gebeurt er niet snel iets, en je kunt er zonder gevaar voor andere op te leveren oefenen met het geluid.

Overigens heeft mijn zus twee kwpn-ers die het op dezelfde manier ook geleerd hebben en er ook niet op reageren, evenals de arabieren en dergelijke die hier in de buurt lopen. Ik wil alleen zeggen dat een paard het wel kan leren, dat je er niet op zit te wachten kan ik me dan nog steeds voorstellen en illigaal in het bos horen ze ook niet. Maar ik kom er voornamelijk met kenteken tegen op de openbare weg en daar kan ik moeilijk beweren dat ze er niet thuis horen. Dus zullen mijn paarden eraan moeten wennen, evenals aan vrachtverkeer, bussen en gillende kinderen en dergelijke.

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:44

het kan dat jij een haf hebt die heter is...maar algemeen is dat niet zo...
Net als dat een kwpn-er met minder bloed vaak ook wat rustiger is... die zie je ook vaker bij de politie..zal geen toeval zijn Lachen

al die dingen die jij noemt kan die van mij tegen...maar tegen het jankende geluid van een crosser niet... en vooral niet als hij het niet kan zien, maar wel horen.
overigens heb ik dat ook met andere paarden gemerkt.


En over een nromale geasfalteerde weg, hoor je me weinig van zeggen (en daar zien ze ze ook aankomen)
Maar in een bos...nope...teveel slechte motorrijders van gezien...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:45

Dan valt mijn arabier zeker onder de categorie shetties Haha!

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:48

ja Ja

Tong uitsteken
uitzonderingen bevestigen de regel, dat weet iedereen, ik heb het ook niet over de uitzonderingen
Maar jullie mogen het mijn ouwe bok komen leren...en doe zanda ook meteen ff...zal ik toekijken...en lachen Tong uitsteken Clown
Ken ze ondertussen goed genoeg en weet echt dat ik zal lachen *LOL*

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:49

Ligt ook wel aan de opvoeding dat hete van mijn haf, voordat wij haar kregen had ze nog nooit een stap buiten de binnenbak en stal gezet (oke als veulen stond ze op een wei met andere paarden, maar daar worden ze ook niet verkeersmak van). Nu ze 20 is is het ergste er wel afgesleten, maar soms dan ziet ze echt overal kabouters.

Over het algemeen is het inderdaad zo hoe minder bloed hoe relaxter. Mijn shet haat wannebe jeeps (jeep achtige, met herrie maar net geen echte jeep) en motor doet hij niks voor.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:51

Moet ik wel zeggen dat ik arabieren wat dat betreft veel makkelijker vind dan warmbloeden.

Oje, snel weer on topic

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:51

Miss scheelt het waar ze in het land staan
ik zet jonge dieren altijd langs de weg dat ze alles leren.
Liefst ook de jongens op de brommers en crossers.
De crossers gaan bij ons ook heel vaak over de velden als de mais eraf is, naast het weiland waar de paarden staan..

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:53

ja dat is idd heel erg jammer Ja
Dan is het zeker moeilijker

maar als ik kijk naar Kawa, tractoren op het erf, motoren op het erf... heeft parcoursen gelopen en van alles gezien, vlaggen speakers. Hij keek wel...want zo is hij, snurkte en trepelde vaak, maar zonder panniek, ook gewoon erlangs te krijgen.
maar een crossmotor...hij is nooit sterk of zwaar in de hand, maar dan heb ik 100 kg en is hij in 3 sec over zijn hele lijf wit van het schuim.

En als er dan elk weekend motoren in het bos zijn (daar waar bordjes staan dat ruiters alleen op de paden mogen en de honden aangelijnd en gemotoriseerd verkeer verboden is) dan ben je het na een tijdje kostsbeu

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:54

Dat hoor ik overigens ook vaak zeggen lenneke
dat de volbloes, zowel engels als arabier 100% makkelijker zijn dan de kruisingen.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:58

Mijne langs de autoweg en hemelsbreed 100 m vanaf het crossterrein, dus dat kan schelen inderdaad.

Heeft iemand overigens meegekregen wat er in Helden aan de hand is, de gemeente heeft het vermoeden welke categorieen bosgebruikers het op elkaar gemunt hebben, maar zeggen natuurlijk niet welke. Hier wordt ook illigaal gecrost in het bos en er komen veel recreanten voor de rust. Sinds vorige week zijn er een aantal professioneel aangelegde valkuilen inclusief spiezen ontdekt. Dat vind ik dus echt laag en niet kunnen. Want zelfs als je last van elkaar hebt, kun je hier mee mensen van het leven beroven moedwillig, dat gaat wel heel ver lijkt mij.

RK hoe reageer jij als je een motor tegen komt. Ik heb dit ook lang gehad en dus de tijden waarop ze croste gemeden om te rijden, tot ik de tip kreeg, rij erlangs alsof de wereld van jou is en je paard nooit ergens van schrikt en wat bleek nadat zij een keer dwaas gedaan had, reageerde ik op het geluid. teugels strakker, meer gespannen en dus spande zij zich aan en dan kom je er niet meer uit. Ik ben toen echt alsof ik gek was langs datzelfde terrein gereden met een losse teugel en liedjes zingend (ontspannen) en zowaar ze liep erlangs alsof ze nooit anders gedaan had.

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:04

welke mensen er in helden niet met elkaar kunnen weet ik niet..maar zoiets doe je niet.

Ik rij er gewoon langs van niet zeiken..maar hij is vaak al over de zeik voordat hij de motors ziet en daar kan ik niets aan veranderen. Hij hoort ze vaak ook eerder dan ik.
En idd neem de teugels niet strakker of anders, heb ze ook al eens losgegooid, of geen contact, maar dat betekend, makkelijk om kunnen draaien en naar huis. Dan kan ik hem overigens wel gewoon weer stilzetten, maar hij beeft als een ritje en rent dan bijv vrolijk van het pad af de bomen in als de druk te hoog wordt...en dat is niet fijn voor je knieën
hij is panisch...

En dat heb ik dus met meer paarden gehad..en nee niet omdat ik het aangeef, want ik heb eerder zoiets van...ooh deze is zo koel, die doet dat wel...en hup paniek in de tent.

maar nogmaals, hier komen ze niet rustig rijden...nee jakkeren door het bos, zo snel mogelijk erdoor voor dat je wordt gesnapt...