Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiboune

Berichten: 2301
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: ergens in het boerenland

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:55

mijn paardje weigerde opeens een bepaald stuk in een straat te willen rijden..op de helft van de straat stil gaan staan niet vooruit willen steigeren.. zelfs een keer in de leegstaande lage sloot ernaast beland met haar achterbenen..
toen werd ik gewoon zo boos ben afgestapt en heb haar een schop onder der... gegeven.. niet leuk om te zien en al helemaal nietleuk om te doen..maar ik wist bij haar lag het puur om dwars te liggen aanstellerij..en wat denk je..daarna madam liep zonder morren gewoon door en heeft het nooit meer geflikt nergens niet!!!
tuurlijk is ze wel eens bang maar dan moedig ik haar aan met goede woordjes en een klein zetje voorwaarts en dan gaat ze wel...

bij jou is het volgens mij meer echt bangheid dan dwars willen liggen.. dan lijkt t mij verstandig de eerst volgende keren met een ander paardje het stuk te lopen en daarna alleen proberen..

Ik vind jij bent de baas over je paard hij of zij niet over jou ook al is het nog zo eng erlangs over eroverheen zal ze gaan..

maar ja dit ismijn mening..

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:09

Afstappen is inderdaad een teken van onmacht Knipoog net als slaan.
Waarneer jij boos word geef je TOE dat je ht op een normale manier niet aankan DUS dat je paard boven jou staat Knipoog want hij kan jou makkelijk kwaad krijgen en weet dan dat hij gewonnen heb : jij afstapt zodat hij er niet alleen over/langs hoeft Knipoog

Waarneer hij wel durft met jou ernaast maar neit met jou erop betekend dat echter wel dat hij het niet vertrouwd. dus moet je eens flink aan de vertrouwensband gaan werken Knipoog

Doet je paard het ook met een andere ruiter? dat zou je namelijk ook nog een heel eind kunnen helpen Ja

Maar eigelijk was de stap om iemand te laten helpen al fout Knipoog je geeft hem gelijk dat t eng is, iets dat eng is blijft eng Knipoog

heene040
Berichten: 194
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Sint Jansteen

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:14

mijn fjord heeft dat soms ook. tja noem mij maar een watje maar ik stap af loop een stukje rechtdoor met hem, stap weer op en ga vrolijk verder. en tot nu toe gaat hij gewoon langs die enge plekken waar hij voor heen stopte. wat het werk van een watje al niet kan doen he? Haha!

dus niet slaan schoppen of wat dan ook. maar duidelijk maken dat het niet eng is en BELONEN als hij er langs gaat.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:16

En ik moet nu stiekem een beetje lachen om een verhaal dat ik met een oude bijrijdpony van me heb gehad.

Voor de duidelijkheid; ik stap nooit, maar dan ook nooit af. Als je paard er vandoor gaat, heb je niets meer te vertellen. Dit heb ik ooit aan de hand gehad bij een spoorwegovergang en dit wil ik niemand toewensen.

Achteruitlopen was deze heer een ster in. Zo zijn wij met z'n tweeen ooit bijna in een sloot beland en zijn wij ongeveer achteruit een winkel ingelopen (nee, geen grapje). Omstanders begonnen te roepen 'kijk uit, hij staat bijna op de fietsenrekken'. Ik had zoiets van 'dat moet ie dan vooral doen', mijn grootste zorg was om niet die mercedes te beschadigen.

Het grootste punt is om erachter te komen waarom je paard begint te staken. En pas daar je reactie op aan. Bij het winkelverhaal had meneer gewoon besloten dat het genoeg was en was een kwestie van haflingerkoppigheid (hij liep er 1 keer per week gewoon langs). En op dat moment dan kreeg hij ongenadig op zijn flikker.

Bruggetjes was een ander verhaal, daar was hij echt heel bang voor. De uitdrukking op zijn hoofd werd dan ook heel anders. Dan had het geen enkel nut om hem op zijn flikker te geven. Meestal stonden we zeker een kwartier voor een bruggetje tot een lieve voorbijganger ons aan de overkant wist te krijgen. Uiteindelijk ging dit langzaamaan beter.

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:58

Nou zoals beloofd hier mijn verslag. Mijn man en zoontje gingen voetballen op het grasveld en ik ging alleen op pad ( bos is niet groot en ik had mijn mobiel mee ). Hij vond het super spannend maar ik ben maar gaan zingen. Op de hele route van ruim 4 km. ben ik maar 1X afgestapt omdat hij echt bang was. Ik ben echt superblij met dit resultaat!! Later liep hij zelfs over smalle bruggetjes waar hij de vorige keer absoluut niet overheen durfde.Ik ben er nu van overtuigt dat als hij echt bang is, ik beter even af kan stappen. Het sterkt zijn vertrouwen in mij....want zo stoer als vandaag is hij nog niet geweest. Het zal voor elk paard anders zijn wat het beste werkt, maar je merkt wel verschil tussen angst of uitproberen.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:02

klavertje schreef:
Nou zoals beloofd hier mijn verslag. Mijn man en zoontje gingen voetballen op het grasveld en ik ging alleen op pad ( bos is niet groot en ik had mijn mobiel mee ). Hij vond het super spannend maar ik ben maar gaan zingen. Op de hele route van ruim 4 km. ben ik maar 1X afgestapt omdat hij echt bang was. Ik ben echt superblij met dit resultaat!! Later liep hij zelfs over smalle bruggetjes waar hij de vorige keer absoluut niet overheen durfde.Ik ben er nu van overtuigt dat als hij echt bang is, ik beter even af kan stappen. Het sterkt zijn vertrouwen in mij....want zo stoer als vandaag is hij nog niet geweest. Het zal voor elk paard anders zijn wat het beste werkt, maar je merkt wel verschil tussen angst of uitproberen.


Ik vind jouw paard iig stoer! En jou natuurlijk ook! Gewoon doen wat voor jou goed voelt!

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:03

klavertje schreef:
Nou zoals beloofd hier mijn verslag. Mijn man en zoontje gingen voetballen op het grasveld en ik ging alleen op pad ( bos is niet groot en ik had mijn mobiel mee ). Hij vond het super spannend maar ik ben maar gaan zingen. Op de hele route van ruim 4 km. ben ik maar 1X afgestapt omdat hij echt bang was. Ik ben echt superblij met dit resultaat!! Later liep hij zelfs over smalle bruggetjes waar hij de vorige keer absoluut niet overheen durfde.Ik ben er nu van overtuigt dat als hij echt bang is, ik beter even af kan stappen. Het sterkt zijn vertrouwen in mij....want zo stoer als vandaag is hij nog niet geweest. Het zal voor elk paard anders zijn wat het beste werkt, maar je merkt wel verschil tussen angst of uitproberen.

Goed gedaan meid! Pling

En onthou: take babysteps. Kleine stapjes nemen voor uitbreiding van je ritten. Niet te snel van alles willen en verwachten.

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:56

Dankje , dankje....enne ik ben blij met iedere kleine vooruitgang. Ik heb Ranu nu ruim 5 maanden en als je zag hoe hij was en hoe hij nu al is (mede dankzij priveles natuurlijk) is dat een wereld van verschil. Ik ben supertrots op ons.

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:21

Jeanine84 schreef:
Henrieke schreef:
Inderdaad, nooit afstappen trouwens! Dat is echt het domste wat je kunt doen vind ik. Een meisje die op een paard heeft gereden waar ik daarna mee heb gereden die heeft dat ook gedaan bij een paard. Zij wou het erf zogenaamd niet af. Toen ik dus de eerste paar keren met haar het bos in ging wou ze niet verder, ze ging gewoon stilstaan. Niet steigeren oid (gelukkig). Heb toen een keer 5 min. in de brandende zon daar stil gestaan en uiteindelijk is ze gewoon gegaan. En later liep ze er altijd gewoon vloeiend doorheen en was er niets meer aan de hand. En ook als ze ergens van schrikken en je staat er naast, dan begin je er echt niets aan.


Dus jij laat je paard wel achterwaarts de sloot of prikkeldraad inlopen? Want die van mij blijft dus niet dom staan kijken, die gaat wel op dr achterbenen staan! Ik voorkom liever dit soort ongelukken! En vandaag probeerde ze het idd ook op het erf maar dan krijgt ze de sporen er gewoon over dwars in hoor! Maar als het gevaarlijk wordt stap ik wel af maar vervolg mijn buitenrit wel! Ik ga NOOIT terug!

Nee tuurlijk niet, maar dat lijkt me logisch. Als er geen gevaar is, dan ook niet afstappen!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:28

Laat iedereen maar bazelen hoor........
Je hebt het super gedaan.

Afstappen is echt geen schande.
Als een klein kindje ergens bang van is neem je die toch ook aan de hand mee.(Bijvoorbeeld: Kindje is bang als deze naar de peuterspeelzaal moet voor het eerst. Dan ga je als moeder toch ook mee en zet je hem toch ook niet af bij de deur en schop je hem naar binnen dat ie niet moet zeuren)
Paard precies zo, deze moet weten dat hij veilig is bij je.
En zoals je zelf wel ziet, werkt dat ook.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:43

Silence schreef:
Laat iedereen maar bazelen hoor........
Je hebt het super gedaan.

Afstappen is echt geen schande.
Als een klein kindje ergens bang van is neem je die toch ook aan de hand mee.(Bijvoorbeeld: Kindje is bang als deze naar de peuterspeelzaal moet voor het eerst. Dan ga je als moeder toch ook mee en zet je hem toch ook niet af bij de deur en schop je hem naar binnen dat ie niet moet zeuren)
Paard precies zo, deze moet weten dat hij veilig is bij je.
En zoals je zelf wel ziet, werkt dat ook.


Maar een paard moet je ook kunnen vertrouwen wanneer je op zijn rug zit, anders kun je bij elk obstakeltje af gaan stappen...

Je vergelijking vind ik overigens wel heerlijk krom, hoe moeten wij op een peuter gaan rijden Haha! Bovendien is de angst die je omschrijft niet te vergelijken met de angst die een paard heeft voor een bepaald object.

Bij de peuter gaat het om angst voor acceptatie, weg uit vertrouwde omgeving, onbekende mensen (wat kan ik van hen verwachten? zijn ze wel aardig? zijn ze te vertrouwen? etc. etc.). De angst van een paard richt zich meestal op een onbekent object wat een bepaalde vorm, kleur of geur heeft of een geluid produceert wat het paard angst aan jaagd. Je kunt beter de vergelijking maken tussen een mens wat bang is voor een slang en een paard wat bang is voor een bruggetje.

Wanneer overwint de mens zijn angst voor de slang? Wanneer iemand hem zegt dat ze slang niks doet, niet giftig is etc. en vervolgens moet de persoon die bang is ZELF de slang durven oppakken.

Wij moeten de paarden het gevoel van vertouwen geven en aangeven dat het bruggetje niks voorsteld, maar uiteindelijk moet hij er ZELF over. Wanneer hij zijn leiderfirguur over de brug volgt spelen andere factoren als kuddegedrag een grote rol. Dus reken er maar op dat de kans groot is dat je het hem de volgende keer nog eens mag laten zien. Hij moet ZELF en ALLEEN over het bruggejte om zijn angst te overwinnen. Dat vertrouwen hier een slechts ondersteunende en niet begeleidende rol speelt is voor veel mensen onvatbaar....Daarom heb je paarden die na een jaar nog niet verkeersmak zijn...

En dat kleine kindje??? Misschien dat we hem een keer begeleiden...en dan moet het alleen! In zo'n fase leert een kind net dat hij een individu is en ook alleen dingen kan doen en dit moet bevordert worden, vooral met oog op de ontwikkeling van een eigen identiteit! Hoe kan een kind nou zelfvertrouwen krijgen in zichzelf wanneer we het de kans niet geven daar mee te experimenteren?

Paarden net zo! Leuk dat ze ons vertrouwen, maar ze moeten ook zichzelf kunnen vertrouwen! Ze moeten ZELF de angst kunnen overwinnen.

MAAR! tot slot wil ik betogen dat elk paard anders is en iedere ruiter zijn aanpak heeft! Zolang we maar verantwoord de weg op kunnen gaan, dat is het belangrijkste!!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:45

Je hoeft zeker niet bij ieder obstakeltje eraf.
Maar in het begin kun je je paard dat extra vertrouwen op de grond geven, uiteindelijk vertrouwd deze je ook onder het zadel.
Duurt misschien wat langer, maar je krijgt er wel een betrouwbaar paardje door.
In mijn ogen beter dan nu je paard overal maar langs dwingen, of in sommige gevallen hier schoppen, maar dan krijgt je paard nooit dat vertrouwen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:07

Silence schreef:
Je hoeft zeker niet bij ieder obstakeltje eraf.
Maar in het begin kun je je paard dat extra vertrouwen op de grond geven, uiteindelijk vertrouwd deze je ook onder het zadel.
Duurt misschien wat langer, maar je krijgt er wel een betrouwbaar paardje door.
In mijn ogen beter dan nu je paard overal maar langs dwingen, of in sommige gevallen hier schoppen, maar dan krijgt je paard nooit dat vertrouwen.


Ik rij veel paarden in voor andere mensen. De laatste heb ik vorig jaar ingereden, een Friese merrie van 3. We hebben in de bak al veel dingen gedaan als over plastic zeilen heen laten lopen etc. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen een keer van haar af ben gestapt. Ook als ze iets eng vond bleef ze gehoorzamen, ze stond altijd nog aan het been en reageerde hier uitmuntend op. En ook dat ik vertrouwen: ondanks spanning en angst je ruiter (de leider!!!!!) die op je rug zit nog weten te gehoorzamen. Dat heb ik liever dan dat ik er van af moet stappen. Afstappen doe ik alleen als ik denk dat ofwel mijn paard of ik (of allebei) in ernstig gevaar komen als ik het niet doe. Verder niet.

Het paard moet toch leren er "alleen" (ik zit op haar rug, dus alleen is ze niet, maar goed, ik loop niet voor haar neus) langs te gaan, klaar...

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:09

Citaat:
Het paard moet toch leren er "alleen" (ik zit op haar rug, dus alleen is ze niet, maar goed, ik loop niet voor haar neus) langs te gaan, klaar...


Klopt helemaal, maar sommige paarden hebben nou eenmaal een steuntje in de rug nodig in het begin.
We hebben niet allemaal van die koele kikkers Knipoog

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:11

Silence schreef:
Citaat:
Het paard moet toch leren er "alleen" (ik zit op haar rug, dus alleen is ze niet, maar goed, ik loop niet voor haar neus) langs te gaan, klaar...


Klopt helemaal, maar sommige paarden hebben nou eenmaal een steuntje in de rug nodig in het begin.
We hebben niet allemaal van die koele kikkers Knipoog


I know Clown Daarom quate ik nog even een stuk uit het antwoord wat ik hierboven gaf

adil18 schreef:
MAAR! tot slot wil ik betogen dat elk paard anders is en iedere ruiter zijn aanpak heeft! Zolang we maar verantwoord de weg op kunnen gaan, dat is het belangrijkste!!


Maar je hebt zeker gelijk. Je hebt gewoon van die bloederige dingen die door een rondvliegend boterhamzakje al de benen nemen Knipoog

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:19

Citaat:
Maar je hebt zeker gelijk. Je hebt gewoon van die bloederige dingen die door een rondvliegend boterhamzakje al de benen nemen Knipoog


Amen Vork

_Yvonne_

Berichten: 728
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:27

Wat goed van TS dat ze toch bereikt heeft wat ze wilde, een bosrit maken zonder al te veel gekke dingen. 1 keer afstappen is echt niet erg. Maar het zal altijd afhankelijk blijven van het paard, een paard dat voor ieder ding stopt en staakt, ja daar ga je niet iedere keer bij afstappen.