Strandrit: VERANTWOORD??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 03:24

Heb niet alles doorgelezen maar mag ik je wel met klem adviseren om de zachte zandstukken in stap over te gaan.
Langs de waterkant op het hardere en stevige zand kan je wel de galop pakken.
Op andere stukken niet ivm peesklappen (die kunnen ze maar 1 keer krijgen...daarna moeten ze afgemaakt namelijk..).

You_Turn

Berichten: 27
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: In Nederland

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:21

ik zou het niet doen
mijn mening ...
jou paarden zijn onervaren dan kan misschien de eerste keer dat die paarden naar het strand gaan eerst een ervaren strandrijder erop zetten ...

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:22

Wat is er dan zo vreselijk eng aan het strand dat je niet met je paard naar het strand kunt terwijl je wel met je paard in het bos kunt rijden?

Rinde

Berichten: 823
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: Raamsdonksveer

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:25

Ik ben een tijd geleden ook voor het eerst gegaan samen met iemand anders op strand-'onervaren' paarden.
Ook wij hadden nooit eerder op het strand gereden.
Het ging werkelijk super, maar dat komt misschien een beetje omdat de paarden wel wat
gewend waren aan de open vlaktes op de Drunense Duinen. Ik denk dat het beste is om, als
je het zo eng vind, niet te gaan. Wanneer je zo zenuwachtig bent kun je erop rekenen dat er iets
gebeurd. Gewoon lekker ontspannen, dan gaat het wel goed.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:31

You_Turn schreef:
ik zou het niet doen
mijn mening ...
jou paarden zijn onervaren dan kan misschien de eerste keer dat die paarden naar het strand gaan eerst een ervaren strandrijder erop zetten ...


Ja , maak het nog wat spannender voor de paarden door er een onbekende ruiter op te zetten...
Gewoon lekker zelf gaan en normaal doen , rustige rit , dan komt alles vast wel goed.

De wijdsheid van het strand en het geluid van het water zijn al spannend genoeg , als je zorgt dat er voor de rest niks raars of spannends bijoomt dan moeten ze dat best kunnen hebben.

You_Turn

Berichten: 27
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: In Nederland

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:41

pmarena schreef:
You_Turn schreef:
ik zou het niet doen
mijn mening ...
jou paarden zijn onervaren dan kan misschien de eerste keer dat die paarden naar het strand gaan eerst een ervaren strandrijder erop zetten ...


Ja , maak het nog wat spannender voor de paarden door er een onbekende ruiter op te zetten...
Gewoon lekker zelf gaan en normaal doen , rustige rit , dan komt alles vast wel goed.

De wijdsheid van het strand en het geluid van het water zijn al spannend genoeg , als je zorgt dat er voor de rest niks raars of spannends bijoomt dan moeten ze dat best kunnen hebben.



ja dat is waar maar als ze zo onervaren zijn !!
je kan natuurlijk wel gaan
maar IK zou het niet doen

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:47

Als je het echt doodeng vindt , dan is het ook de juiste keus om niet te gaan.
Want dan heb je het strand helemaal niet nodig om je paard zenuwachtig te maken , dat doe je dan zelf al wel Tong uitsteken

_lotteke_

Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:03

vraag an die manege of je met je eigen paarden met de groep meekan, als het goed gaat kan je de volgende keer met sn tweetjes

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:14

Ik heb het vorig jaar met mijn verzorgpaard ook gedaan. Gewoon in mijn eentje. Ik heb er expres niet voor gekozen om met een manegegroep mee te gaan. Maneges hanteren de ietwat idiote mening dat er op het strand namelijk gegaloppeerd moet worden in een zo hoog mogelijke versnelling, kom jij met je 'groene' paard aan.

Ik heb een afspraak gemaakt met een mij bekende manegehouder in Egmond om mijn paard daar op terrein uit te mogen laden. Vervolgens heb ik eerst een uur door het duin gereden en ben heel rustig het strand op gegaan. Eigenlijk geen problemen gehad.

Mocht je paard aan het rennen gaan, ik denk altijd maar 'vasthouden en ze komen vanzelf de Pier van Scheveningen wel een keer tegen'. Oftwel, ze stoppen vanzelf wel een keer. Voor de zekerheid een dogtag aan je zadel vastmaken met daarop de naam van je paard, telefoonnummer van jezelf en een zogenaamd ICE-nummer erop.

xxKayleigHxx
Berichten: 57
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: baarlo

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:31

ik ben een keer op strand rit geweest maar dat was niet met mijn eigen paard maar een van een kennis van ons in zeeland.. het was heel mooi
ik vond het wel verantwoord maar dat licht ook aan hoe je rijd en hoe je paard reageert het paard waar ik mee heb gereden daar reed bijna dagelijks over t strand. dus het kan on en ook verantwoord zijn.

love_plien
Berichten: 84
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:55

Mag ik even tussendoor iets vragen?

Is er een verschil (behalve andere plaats Tong uitsteken ) tussen noordwijk en katwijk, ivm dat je bij noordwijk niet overal op het strand mag en bij katwijk wel? En moet je je ruiterbewijs hebben? Zo ja, als je je ruiterbewijs hebt (zoals ik Tong uitsteken ) mag je dan één iemand meenemen, alszijnde dat ik diegene begeleid?
Laatst bijgewerkt door love_plien op 30-03-08 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:57

Bij Katwijk rij je richting het zuiden (wassenaar) en bij Noordwijk naar het noorden.

Noordwijk heeft wat meer duin waar je in kan, bij Katwijk moet je wat verder over het strand voordat je in het duin zit.

love_plien
Berichten: 84
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:01

Ik wil juist graag over het strand rijden, maar vroeg me af of er veel verschil zit tussen de drukte en de strandtentjes enzo? En als je naar noordwijk gaat, kan je dan ergens parkeren waar je gelijk het strand/duin in kan, waar dat ook mag (bepaalde stukken, voor de boulevard zijn 'verboden')

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:06

Dan zou je of naar Langevelderslag kunnen of naar Katwijk.

Vanaf 1 mei begint het badgasten seizoen weer, dus voor die tijd is er nog wel wat mogelijk.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:16

ik had vroeger een paard dat uit de bossen kwam,ik ging toen naar het srtrand alleen met hem en hij vond het doodeng Clown
heel in de verte zag hij mensen lopen en dat was heel raar Clown
hij liep achteruit ,snuiven en z`n hoofd kon niet hoger Knipoog
heb de eerste week alleen maar gestapt op strand en toen was het over.

paard stond vlakbij strand en had geen bak en reed altijd buiten.

met mijn pony die ik nu heb .ben ik samen met mijn vriendin naar strand gegaan ,ze vond het allemaal best alleen het water was eng
maar nu loopt ze daar zo in.
ik ga nooit scheuren op strand,een lekker vlot galopje soms
een strandrit is voor mij ontspanning .lekker stappen en draven door het water
meestal ga ik met een vriendin maar ook veel alleen.
ik galoppeer ook met een los teugeltje,heerlijk ontspannen Knipoog

je leert je paard zelf om keihard te gaan op strand als je daar keihard gaat rennen, ik heb het meegemaakt dat we met een groep gingen
en de eerste ging er al vandoor terwijl de laatste nog bovenaan het pad stond, dat was een x en nooit weer Knipoog levensgevaarlijk voor de laatste!

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:20

Had ik dus met een stalgenoot , die van mij was toen helemaal nogal hieperdepiep en nerveus enzo.... we gaan het laatste duin op , stalgenoot achter slaakt een oorlogskreet en zet Fries in volle galop , Rena schrikt zich de *enge ouderwetse ziekte* en gaat als een bezetene op de vlucht in galop met gillende stalgenoot en jagende Fries op haar hielen , lekker is dat zo van dat duin af , levensgevaarlijk !!! Boos! MAN wat was ik pissig toen Stoom uit je oren

Lekkere strandervaring heb je dan meteen , beest helemaal stijf van de spanning op de rem moeten trekken , dier was helemaal ontdaan en strand is nu nog steeds superspannend Boos!

k8mb3rly

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-12-06
Woonplaats: rotjeknorr

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:57

ik moet eerlijk toegeven dat ik het onverantwoord vind tegen over jullie zelf en de paarden om samen naar het strand te gaan.. Paarden raken vooral door de ong. nog best opgehitst en als ze eenmaal gaan.. nou dan gaan ze! Ik ben zelf uitgenodigd om mee tegaan met een grote groep maar ik durf het niet al is mijn paardje nog zo lief.. Ten eerste staan de paarden een uur in de trailer waardoor ze al flink opgehitst zijn, je komt dan in een lastige situatie terrecht omdat ze, en over de zeik zijn van de trailer en in een hele nieuwe omgeving terrecht komen.. Het is mischien wel een idee om met nog 2 a 3 andere paarden die het wel gewend zijn om op het strand te rijden mee te nemen. Dit is voor jullie paardjes ook wat gerust stellender.. Ik zelf ging trouwens ook niet mee omdat ze bij ons met een groep van ong. 20 man gaan en al die meiden willen lekker racen enzo en dan is je paard echt niet tegen te houden.. Mijn mening.. neem mensen mee met ervaring (en ervaren paarden) of neem eerst eens af en toe een ritje langs een meer Haha! (om te wennen)

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:00

Apple @ ligt 1 van de stranden niet open?(Noordwijk waren ze toch bezig en gingen daarna direcht door aan katwijk?)

love_plien
Berichten: 84
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:06

Ow, maar is katwijk volgende week nog goed? In ieder geval wel bedankt voor de antwoorden. Heb al even gekeken en met goed weer wordt het dan waarschijnlijk katwijk, ergens tussen 7.00 en 15.00 uur want dan is het eb.

Enne, wat maken sommige er een overdreven probleem van. Langs de weg rijden lijkt mij gevaarlijker dan op het strand... Mijn pony wordt totaal niet opgefokt van in de trailer staan, eerder van andere paarden. Dus op het moment dat hij samen met een ander paard is dat hij kent + met zijn oude vertrouwde baasje, in een omgeving waar je alle ruimte hebt, dus waar je niet meteen in de sloot staat als hij wegspringt, niet onder een auto terecht komt bij een sprintje, maar waar je je paard gewoon richting de duinen kunt sturen (ivm mul zand) op het moment dat hij te hard gaat. En als je gewoon blijft stappen en misschien een drafje + goed je aandacht erbij houden en niet teveel geiten, dan komt het vast helemaal goed.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:07

Love_plien @ ik vraag t nu even voor je na Knipoog

Edit : even gevraagt en is al t goed is gewoon open Ja

love_plien
Berichten: 84
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:13

Super! Dankje Haha! Nu nog hopen op goed weer Haha!

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:24

smurffie schreef:
Apple @ ligt 1 van de stranden niet open?(Noordwijk waren ze toch bezig en gingen daarna direcht door aan katwijk?)


Bij noordwijk is een gedeelte idd gesloten (van het strand). Een gedeelte wat zeer aan te raden is, is bij de langevelderslag, dit gedeelte is nog wel open. (hier is trouwens ook een parkeerterrein waar ik ook nog wel eens trailers zie staan Knipoog). Je moet dan eerst bos en duin door voordat je op het strand bent... Ik rij daar altijd van de manege (er zitten daar meerdere manege's in de buurt waaronder Smit en Bakker).

Het strand van Katwijk kan ook altijd, maar daar is het volgens mij wel drukker (wel goede parkeermogelijkheden op het grote parkeerterrein). Volgens mij was het een leuke route om vanaf katwijk naar wassenaar 'Meijendel' (als ik het zo goed schrijf) te rijden...

Booooo
Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:28

Eens moet toch de eerste keer zijn Knipoog

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:35

Rijden op een strand vind ik veel minder gevaarlijk dan rijden bij een drukke weg/op een verharde weg. daar kun je als het misgaat ook goed onderuit gaan.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Strandrit: VERANTWOORD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:54

k8mb3rly schreef:
ik moet eerlijk toegeven dat ik het onverantwoord vind tegen over jullie zelf en de paarden om samen naar het strand te gaan.. Paarden raken vooral door de ong. nog best opgehitst en als ze eenmaal gaan.. nou dan gaan ze! Ik ben zelf uitgenodigd om mee tegaan met een grote groep maar ik durf het niet al is mijn paardje nog zo lief.. Ten eerste staan de paarden een uur in de trailer waardoor ze al flink opgehitst zijn, je komt dan in een lastige situatie terrecht omdat ze, en over de zeik zijn van de trailer en in een hele nieuwe omgeving terrecht komen.. Het is mischien wel een idee om met nog 2 a 3 andere paarden die het wel gewend zijn om op het strand te rijden mee te nemen. Dit is voor jullie paardjes ook wat gerust stellender.. Ik zelf ging trouwens ook niet mee omdat ze bij ons met een groep van ong. 20 man gaan en al die meiden willen lekker racen enzo en dan is je paard echt niet tegen te houden.. Mijn mening.. neem mensen mee met ervaring (en ervaren paarden) of neem eerst eens af en toe een ritje langs een meer Haha! (om te wennen)

als jouw paard dat doet [ er vandoor gaan als hij het strand ziet] dan is er toch iets fout qwa rijden van jou.
het moet nl helemaal niets uit maken of je nu op een groot grasveld of op strand rijd
mensen maken zelf scheurijzers van hun paard op het strand.
de mijne gaat echt niet hard ervandoor, ze gaat rustig met los teugeltje draven door het water,niks geen stress
hoevaak ik al paarden tegen gekomen ben die op het ruiterpad naar het strand al in volle galop zitten en dan in volle galop het strand oprennen Gestoord echt geen verstand.
als je normaal op je paard rijd en gewoon normaal een galopje doet zal je paard er echt niet vandoor gaan ,dat ligt echt aan de manier van rijden!