2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:46

ik heb wel eens gehoord dat ze een veulen aan de merrie vastbonden. (halstertouw om de hals van de merrie en het veulen er met een andere halstertouw aan vast) maar weet niet of je dat met twee volwassen paarden kunt doen.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:52

Ik was het niet van plan. En ga het ook maar niet uit proberen!
Neem gewoon de ene aan mijn leadrope mee, en hou ik vast over mijn teugels heen! Met beide handen aan het stuur zal ik maar zeggen! En niet te vergeten met handschoenen aan! Hoop maar dat het morgen beter weer is. Hier waait het nog te hard om het te gaan proberen! Is ook weer zo sneu voor mijn vriend tegen de wind in trappen! Haha!

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:54

Zeeuwtje68 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
doe handschoenen aan, ik heb 3e graads brandwonden opgelopen doordat ze uit elkaar sprongen doordat een hond ineens tevoorschijn kwam


Jeetje bedankt voor je tip. Zal zeker handschoenen aan doen!
Maar gelukkig zijn de mijne honden wel gewend, nog gekker die gaan altijd mee op pad!
Dus daar zullen ze niet zo snel van schrikken! Vogels daarintegen wel die ineens opvliegen! Uit het niets.
Maar daarom gebruik ik ook een leadrope die lang genoeg is! Mocht er 1 schrikken.
Dan is op zij springen alles wat ze doen soms nog minder!
Dus we zien het wel!


ik heb zelf honden die met buitenrijdne vaker meegaan
maar als je langs een bosje rijdt en er ineens 1 begint te blaffen vanuit die bosjes, ,,, knappe pony die niet schrikt

veel succes en plezier

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:58

Ja daar heb je ook weer gelijk in. Al is hier in de polder, alles open en zal je niet snel een bosje vinden! Maar ik snap helemaal wat je bedoeld! Kan nu helemaal niet wachtten tot morgen. Als er eenmaal iets in mijnkop zit, wil ik het ook gelijk gaan uit proberen.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 20:13

Nog meer mensen met ervaringen met een handpaard erbij?

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:04

Zeeuwtje68 schreef:
patsur schreef:
Wat ik deed (ik had er 2 of 3), gewoon een lang touw en dat vasthouden. Dan had ik aan de ene hand 2 touwen en een teugel, en in de andere hand het andere touw en een teugel. Ging prima voor stapritjes Lachen


wow dat zijn er wel heel veel tegelijk! Maar goed als het kan waarom niet Knipoog
Ik begin er maar met 1 als handpaard. Maar heb er nog 1 staan dus als dit gaat zie ik wel verder!
Maar ben je dan niet te breed op de weg als er verkeer aan komt? bv


Het waren bijzonder brave paarden, en het waren bergritjes waarbij je misschien in totaal 60 meter over een stuk weg heen moest waar bijna niemand reed.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:33

Ik wou het vandaag gaan proberen. Maar vond het toch het verstandigste om gewoon mijn vriend mee te nemen op de fiets met mijn draver vast. Ik had al een tijdje niet kunnen rijden door de storm en we gingen een andere kant op als die ze kennen. Dus moet ik het nog even uitstellen. Mijn pony was best nogal pittig daardoor. Maar het gaat zeker gebeuren vroeg of laat. Ik heb wel heerlijk kunnen rijden lekker stukjes gegallopeerd enzo in de berm. Knipoog
hebben ook maar 1 auto gezien op een rit van ong 1,5 uur. Echt super rustig weer! En het weer was echt super heerlijk. Maar goed binnenkort ga ik het toch maar proberen met een handpaard erbij!

Anoniem

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:55

mhollander schreef:
ik heb wel eens gehoord dat ze een veulen aan de merrie vastbonden. (halstertouw om de hals van de merrie en het veulen er met een andere halstertouw aan vast) maar weet niet of je dat met twee volwassen paarden kunt doen.


Het veulen bind ik nooit vast. Die lopen wel makkelijk mee, maar ik vind het toch veiliger om zelf het touw vast te houden.

Interessant topic. Ik wil over een paar maanden, misschien zelfs pas in de winter, mijn 3-jarige mee gaan nemen als handpaard. Nu krijgen ze allebei (handpaard en rijpaard) nog een veulen, dus pas als de veulens ouder zijn wil ik daar mee beginnen.

Ik heb dus al wel ervaring met een veulen meenemen, een ouder paard nog niet. Ik kom wel redelijk wat verkeer tegen ( pony's zijn wel verkeersmak). Hoe doen jullie dat? Dat is het enige waar ik me een beetje zorgen om maak, met twee paarden ben je toch breder.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:00

RedPassion schreef:
Het veulen bind ik nooit vast. Die lopen wel makkelijk mee, maar ik vind het toch veiliger om zelf het touw vast te houden.

Dat hangt een beetje van het veulen af, hoor. Tweede veulen van mijn merrie had dat "met Mamma meelopen" al heel snel wel gezien en ging gewoon haar eigen weg, als je niet uitkeek. Knipoog
En nee, die heb ik nooit als handpaard meegenomen op ritten, daarvoor was ze veel te veel een handvol.

RedPassion schreef:
Ik heb dus al wel ervaring met een veulen meenemen, een ouder paard nog niet. Ik kom wel redelijk wat verkeer tegen ( pony's zijn wel verkeersmak). Hoe doen jullie dat? Dat is het enige waar ik me een beetje zorgen om maak, met twee paarden ben je toch breder.

Zorg dat je je leidpaard op verschillende posities kunt zetten. Dus niet alleen netjes naast je houden, maar het ook achter (of voor, maar dat is meestal minder handig) je rijpaard kunt laten lopen. Daarom ook een lange leadrope Knipoog

Anoniem

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:09

Waratje schreef:
Dat hangt een beetje van het veulen af, hoor. Tweede veulen van mijn merrie had dat "met Mamma meelopen" al heel snel wel gezien en ging gewoon haar eigen weg, als je niet uitkeek. Knipoog
En nee, die heb ik nooit als handpaard meegenomen op ritten, daarvoor was ze veel te veel een handvol.


Ik heb altijd zulke veulens Knipoog En ook een merrie die het niet zoveel boeit dat het veulen niet dicht in de buurt loopt. Juist daarom doe ik ze altijd een halster om. Ik wil het risico niet lopen dat ze in het bos weglopen.

Waratje schreef:
Zorg dat je je leidpaard op verschillende posities kunt zetten. Dus niet alleen netjes naast je houden, maar het ook achter (of voor, maar dat is meestal minder handig) je rijpaard kunt laten lopen. Daarom ook een lange leadrope Knipoog


Dit kan ik ze zeker alleen aanleren door al daadwerkelijk te gaan rijden en die ene aan de hand mee te nemen? Of kan ik voorbereidingen treffen met grondwerk?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:25

Voorbereiding is inderdaad via grondwerk. Zorg dat je het paard op elke positie ten opzichte van jezelf kan laten lopen en verfijn dan de hulpen daarvoor naar zodanig dat je ze vanuit het zadel kunt geven. Enne, je rijpaard mag natuurlijk geen neiging hebben om te meppen. Lijkt me op zich vanzelfspreken, maar je weet maar nooit.... Clown
Je kunt natuurlijk eerst eens oefenen in de bak of wei met het feitelijke rijden, als je je nog niet zo zeker voelt met de praktijk Knipoog Ik zou niet zomaar het verkeer induiken met een onervaren combi.

Anoniem

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:33

Nee, ik ga sowieso niet ineens naar buiten met ze, eerst maar eens zien hoe het in de wei gaat Lachen

Ze kunnen goed met elkaar overweg, ik voorzie daarin geen problemen. Nog een paar maanden om te oefenen in elk geval. Als het niet gaat is het gewoon einde verhaal, als het wel lukt is het leuk.

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:12

Waratje schreef:
Binolover schreef:
Met mijn westernzadel maak ik de leadrope van het handpaard gewoon altijd aan de horn vast Lachen

Leuk, als één van beide paarden schrikt en een run inzet, heb je dus potentieel een flink probleem of nog leuker als ze allebei schrikken en verschillende kanten opgaan Ja

@Ikke20: uitstekend gebruik van een slof OK dan!

ik heb jaren zo gereden, maar het is sterk afhankelijk van de paarden of je ze vast kan maken aan het zadel, het mogen geen paniek vogels zijn, dan kan je wachten op problemen

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:16

mirano schreef:
Tis natuurlijk een ruime lus, dat snap ik ook wel. Als je het niet houdt moet ik het toch kunnen loslaten en mag het niet om mijn pols klemmen. Helaas gaat 3 meter bij mijn paardjes niet op en zo zie je maar dat het afhankelijk is van de combinatie. Mijn merrie als handpaard kan er niet enigszins voorkomen, want dan snijdt ze af. Ze heeft nu eenmaal een beetje race-gevoel.

Ik geef dus een voorkeur voor een korter touw.

dat langere touw kan je ook kort vasthouden, maar dan heb je de mogenlijkheid om in geval van nood het touw te laten vieren , zonder dat je los moet laten, veiligheid.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:03

Nou ik heb het eindelijk gedaan vandaag en het ging super goed!
Ben van plan om het om de dag te blijven doen.
Rijden op mijn ene paardje bitloos.
En mijn draver er aan de hand naast met een leadrope en een touwhalster.
We hebben gestapt, gedraafd en gegaloppeerd.
Met passerende auto's netjes samen in de berm.
Heb maar 1 auto gezien maar toch!
Het ging fantastisch Haha!
We hebben echt genoten en zo zijn ze beiden gedaan Tong uitsteken

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:18

Leuk dat het zo goed ging! Ik heb ook veel met handpaard(en) gereden. Aan mn handpaard een handpaardsingel (soort longeersingel) met daar het volgende handpaard weer aangeknoopt. Zo heb ik een aantal jonge paarden leren meelopen aan het halster Lachen Mijn eigen paarden ook geprobeert, gewoon met halster of hoofdstel. Helaas nog niet zo'n succes *klik* Zal het 1 dezer dagen weer eens proberen, ze zijn nu vriendinnen dus lijkt me beter te gaan.

Anoniem

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:38

Thokkadisje, wat op jouw foto staat gebeurde bij mij ook. De dames hebben in de wei totaal geen problemen met elkaar, maar het gedonder begon al toen ik ze naast elkaar zette op de poetsplaats. Rijpaard wilde het handpaard niet eens naast haar hebben staan. Een klein stukje langs de weg geprobeerd te rijden, maar constant zure blikken en happen naar elkaar Clown

Maar goed, ze zijn allebei wat humeurig nu ze hoogdrachtig zijn, dus voorlopig probeer ik het niet weer. Alleen het veulen mag straks mee als handpaard, en over een maand of 8 zien we wel verder Knipoog

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:45

Oh daar heb ik absoluut geen last van.
Deze twee pony's zijn altijd en overal de beste maatjes.
Zijn ook bijna even oud.
Rijpony is net 4 geworden en draver word het in mei dus vlak bij mekaar!
En ze kennen mekaar al van de vorige stalling.
Nee zijn geen betere maatjes dan die twee. Haha!
Vandaar dat ze ook helemaal op mekaar vertrouwen op vreemde weggetjes!
Al met al ben zo blij dat het zo goed ging vandaag! Knipoog
Kan niet wachtten tot overmorgen hahaha

Anoniem

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:46

Fijn dat het bij jou wel zo goed gaat Lachen

Ik denk dat het bij mij wel op te lossen is, maar ik laat de chagrijnige aanstaande mama's voorlopig gewoon even met rust Knipoog