Yamcha schreef:Ik denk zomaar dat als die man de hond geen schop had verkocht, hij je paard wèl gebeten zou hebben.
Sommige honden zijn nu eenmaal behoorlijk dominant, en moeten af en toe hard op de plaats gezet worden. Doe je dat niet, dan denderen ze over je heen, en kunnen ze echt gevaarlijk worden.
Ik vind niet dat je zomaar honden moet schoppen. Maar een hond heeft bij tijd en wijle wel een duidelijke correctie nodig, en die man gaf duidelijk aan dat de hond niet mocht bijten.
In mijn ogen een uitstekend getimede correctie.
Weet je wat het punt is met mensen die geen hondenmensen zijn? Ze hebben een hekel aan slecht opgevoede honden (terecht, ik ook) maar vinden het ook niet oké als een hond wel gecorrigeerd wordt. En af en toe is dat gewoon nodig.
Over dat janken: dat klinkt vreselijk zielig, ik weet het.
Als mijn hond niet wil luisteren, pak ik hem na een waarschuwing bij zijn oor, doet een moederhond ook, (en die van mij racet door struiken met doorns heen zonder dat ik ook maar íets hoor) en dan jankt hij alsof hij doodgaat. Honden janken als ze op de plek worden gezet. Dat heeft niet zo veel met pijn te maken, maar wel met onderdanigheid.
Die man zal de hond heus een beste knal gegeven hebben, maar de meeste honden zijn niet erg onder de indruk van pijn. Maar omdat zijn baas het doet, is hij wel onder de indruk... ik vind het wel een terechte reactie, in zo'n situatie heb je geen tijd om je hond netjes op de rug te leggen, of het oortje te pakken... maar je mag NOOIT toelaten dat een hond bijt, of het probeert.
Ja, dat bedoel ik dus ook met maar ik had het ook echt niet leuk gevonden als de hond mijn paard had gebeten dus een schop was waarschijnlijk de enige optie...
Je hebt een heel duidelijke uitleg neergezegd en ben het dan ook met je eens.