Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:25

Wat een droom idd!
Het lijkt me heel erg gaaf, maar ik zou niet weten hoe ik het zou moeten redden 3,5 a 4 maanden zonder inkomsten.
En gewoon even uit nieuwsgierigheid: Waarom juist daarheen en zo ver? Is het daar heel mooi ofzo?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:27

Ja, het is daar echt zo ontzettend mooi. Wil daar ook gaan wonen over een aantal jaar.
Maar zoals je boven je reactie kunt lezen, behoort een kortere trektocht ook tot de mogelijkheden.
Blijkt toch vrij moeilijk om iemand te vinden die dan ook net de mogelijkheid heeft voor zo´n grote tocht.
Maar een tocht zoals hierboven ligt misschien voor meer mensen in de mogelijkheid.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:28

Wow dat lijkt me wel gaaf om te doen! Waneer zou je zo iets op touw willen zetten dan??
Die korte tocht heb ik het dan over he...
Ik zie mezelf (helaas) ook niet 4 mnd ertussen uit gaan.....Denk ook niet dat mijn beestje er voor geschikt is...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:30

De korte trektocht kan geheel in overleg gepland worden.
Het is wel mijn idee, maar dat wil niet betekenen, dat ik alles uitmaak Knipoog
Dus als ik daar iemand voor heb, zouden we kunnen kijken voor overnachtingsadressen, mogelijkheden qua vertrek enz.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:30

Ja dat klinkt heel erg leuk om mee te beginnen. Ik vraag me af hoeveel km per uur een paard gemiddeld maakt? En hoeveel uur je op zo'n dag dus ongeveer rijdt. Ik maak nu soms ritten van 3 a 4 uur.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:32

De afstanden staan erbij. Hoe lang je erover doet, hangt natuurlijk af van de snelheid waarmee je rijd.
Ook is dit maar een voorbeeld natuurlijk, aanpassen kan altijd.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:33

je vraagt nu serieus een vreemd iemand die met je mee gaat voor een aantal maand.. pff, word heel lastig. Het is natuurlijk een droom, mjah.. en typisch zon penny-verhaal:D heerlijk zou t zijn, hoop echt voor je dat je het ooit eens kan waarmaken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:35

Uhm...waarom zouden alle dromen Penny zijn? Vreemde mensen kun je leren kennen, waarom denk je dat ik er nu al mee begin.
En misschien zijn er net mensen die een uitdaging ook wel aan willen gaan en ook dan net afstuderen Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:37

Ja dat klopt, maar even uitgaande van een stap.
Een mens loopt gemiddeld 5 km/uur. Een paard een stuk sneller. Het dubbele? 10 km/uur? En dan nog af en toe een drafje denk ik? Het lijkt mij dat de 10 dagen van Someren-eind naar Vaals heel ruim genomen zijn. Maakt mij op zich niet uit verder.
Maar wat doe je de rest van de dag zeg maar.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:38

Silence schreef:
Ook is dit maar een voorbeeld natuurlijk, aanpassen kan altijd.

Eej, niet editten als ik aan het typen ben, dan klopt mijn verhaal niet meer Clown ROFL

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:39

10km per uur red je niet in stap. Als ik kijk naar onze Endurance wedstrijden, moeten we toch flink draven en een galopje tussendoor om 10km per uur te kunnen halen. Silence neemt niet zulke grote passen.
Dus tussendoor genieten van de omgeving enz. En natuurlijk wat rustdagen tussenin.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:42

Oke, daarom. Ik weet het echt niet. Dan is 10km/uur idd veel.
En rustdagen kun je uiteraard niet schrappen.

Ik ga er eens een nachtje over slapen. Lijkt me gaaf. Moet even kijken, want heb even geen vakantie dagen meer...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:57

Een paard stapt (rustig stapje) 6 km. met lange benen 7
draf komt ie op 12 km. en rustige galop ± 17/18
Als je blijft stappen een hele dag van 8 tot 17.00 uur kan je makkelijk 35km doen op een dag, met de rustpauzes incluis.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:35

En dan is je dag dus inderdaad al snel vol Knipoog
Kijk maar even Girlgamer, kan ook altijd nog in het voorjaar van 2009.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:44

ik noem je niet ''penny, als bokt penny'' maar jouwn droom kan zo uit zon boekje komen, waar ik vroeger heerlijk bij weg droomde. En het zou geweldig zijn om dat echt te kunnen doen! ik gun het je van harte. maar vrienden zijn niet zo makkelijk op te trommelen.. was het maar waar:) maar hoop dat het je lukt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:45

Ik snap Knipoog Ik dacht al....hoe bedoeld ze dit nou Dromen

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:02

Hoi allemaal,

Wij hebben vorig jaar de tocht Swalmen -->Vaals gereden. En afgelopen jaar een dagrit Swalmen --> Stramproy, en deze maand Stramproy --> Laar (Weert).
Wij rijden de ritten vooral in stap, en dan ook nog met een niet verkeersmak en tevens ongetraind paard. Dat "niet-verkeersmakke" betekent dat je onderweg nogal eens moet improviseren, en dat vertraagt. Feit dat bij ons 1 persoon op de fiets zit, en de ander te paard vertraagt ook, omdat de fietser (ik) het paard niet bijhoudt. Temeer omdat we natuurlijk zoveel mogelijk "mooie" stukken in de route willen hebben zitten. Als fietser ploeg je dus onherroepelijk door kniehoog gras, en door lekker mul zand)
Verder hebben we onderweg nog stukken moeten herzien (wegen afgezet, of toch niet zo'n veilige weg als we dachten, of een betere oversteekplaats voor je paard vinden, etc).

Voor getrainde, verkeersmakke paarden, met een uitgestippelde route, moet het sneller te doen zijn. Verkeersmak is in deze bom-proof! In de betreffende route hebben we ons paard onder andere op een smal ijzeren fietsbruggetje door de fietssluis geloodsd, dat soort dingen kost tijd. Als onze paniekvogel dit goed doet, mag hij als beloning even ontstressen / grazen. Kost weer extra tijd Clown

Anyway, hier zijn onze rijtijden (ik heb zojuist de kaarten er nog eens bijgepakt om het na te kijken):

*** DAGTOCHT ***

Roermond --> Stramproy
Afstand: 35 km
Rijtijd: 6 uur
Moeilijkheden: Maasbrug met een niet-verkeersmak paard ging goed op zondagochtend 07:00 uur Clown Halverwege de route staken we dwars door het bos en zakten paard en ruiter tussen houten balken door in een soort moeras. Paard de eerste passen linksvoor stokkreupel, maar liep het er aan de hand weer uit. We zijn ernaast blijven lopen (ruim 16 km) naar het eindpunt. Er stond een ijzige wind, dus ik heb mijn jas over zijn achterhand gelegd... Ik was wel blij toen we ons bij de nieuwe stal konden opwarmen Lachen

*** TREKTOCHT NAAR ZUID-LIMBURG ***

Swalmen --> Mariahoop (Putbroek)
Afstand: 20 km
Rijtijd: 5 uur
Moeilijkheden: 5x op hol geslagen tijdens de eerste 800 meter. In het bos stond een ijzeren hekwerk (ivm aanleg A73 destijds) en we hadden de keuze: 7 km omrijden, of langs het hekwerk wurmen. Toch voor dat laatste gekozen, paard natuurlijk volledig in paniek, stond te trillen op zijn benen. Vervolgens was het paard 1 uur lang opgefokt, sprong hij weg of draaide 180 graden voor elke eikel die uit de boom viel... en er vallen behoorlijk wat eikels uit de bomen eind september. Daarna 1 hoosbui over ons heen gekregen, nat tot op het vel. Verder geen bijzonderheden. Wel een hoop vertraging!

Mariahoop (Putbroek) --> Brunssum
Afstand: 30 km
Rijtijd: 7,5 uur
Moeilijkheden: Heel erg zwaar voor mountainbike met gammel fietskarretje... Enkele zeer drukke wegen moeten kruisen. Vrij lange graaspauzes met het paard gehouden, het was een heerlijke dag. En een hele mooie route!!

*** Hierna hebben we een rustdag ingelast. Niet zozeer voor de fysieke inspanning die geleverd was, maar meer voor de psychische kant van het verhaal. Zowel ruiter als paard moeten enorm veel verwerken. Het is allemaal heel intens voor een ongeoefende combinatie ***

Brunssum --> Simpelveld
Afstand: 20 km
Rijtijd: 7,5 uur (inclusief 2,5 uur in de achtertuin grazen bij de ouders van mijn vriend in Heerlen en "beppen" bij de oom van mijn vriend)
Moeilijkheden: Druk kruispunt in centrum Landgraaf, verschillende drukke wegen oversteken, route zoeken in Heerlen (stukken waren afgezet), zwaar terrein voor fietser (inmiddels zonder fietskarretje Clown )

Simpelveld --> Vaals
Afstand: 10 km
Rijtijd: 3 uur
Moeilijkheden: Veel smalle asfaltwegen geeft veel vertraging met een niet verkeersmak paard. Verkeerd gereden levert 30 minuten vertraging op.

*** OVERIG ***

Ik ben nu bezig met het uitzetten van de route Stramproy --> Laar (ten noorden van Weert). Maar vanwege de dazen-aanvallen ben ik daar tijdelijk even mee gestopt. (Ik probeer dan harder te fietsen - om die engerds voor te blijven - dan goed ik voor mijn slechte (geopereerde) knietje. En ja, wil je een route over de mooie stukjes laten lopen, dan moet je toch richting de habitat der dazen...) Wordt vervolgd.

Zodra we in Laar zitten, ga ik van daaruit een meerdaagse route uitstippelen in de bossen rondom Weert, Someren, Geldrop, Heeze, Budel, en een stukje Belgie. Afhankelijk van de mogelijkheden zal die tussen de 60 en 80 km lang worden, dus ook leuk voor 3-4 dagen rijden. Of voor de geoefende ruiter met verkeersmak paard: 1-2 dagen Lachen

Welke mensen zitten er in de buurt van Weert / Maarheeze, en voelen wel eens iets voor een kortere tocht?
Silence, altijd goed om dat met meerderen te doen, en misschien kom je daar wel je maatje tegen voor je trektocht naar het Beierse Woud?
Op zich denk ik dat je met een getraind paard gemakkelijk 30 km per dag af kan leggen. In 20 dagen tijd zou je dan naar het Beierse Woud kunnen rijden - in theorie...
Plak daar nog eens 40 rustdagen aan vast, en dan heb je een rit van 2 maanden. Misschien vind je dan iets gemakkelijker een maatje voor onderweg?
Da's ongeveer een schoolvakantie op MBO / HBO / Universiteit, toch?
Laatst bijgewerkt door Jazzit op 05-08-08 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:20

O ja, voordat ik het vergeet: de tocht van Swalmen naar Vaals was werkelijk ongekend fantastisch! Je bent van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat alleen maar met hele basic dingen bezig.
Hoe kom ik van A naar B zonder kleerscheuren? Wat doen we met eten? Waar laten we het paard grazen? Waar regelen we een emmer water? Etc.
Maar omdat dit ongeveer het enige is, is dat dus wel heel intensief.

Mijn vriend en ik hebben beiden drukke / stressy banen... maar we hebben welgeteld slechts 5 dagen nodig gehad om dat helemaal te vergeten.
Het leek veel langer te hebben geduurd, gewoon omdat deze vakantie niet jachtig was. Ontstressen pur sang !!
Maar misschien niet voor iedereen weggelegd (qua improviseren en sowieso qua primitief gebeuren enzo)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 08:02

Hartstikke bedankt voor je inbreng Knipoog
Als jouw schema wordt aangehouden zou de tocht naar Duitsland wel sneller kunnen inderdaad.
Heb vorige week even gekeken, toen we daar waren. Vanaf ons huis gezien, zou het 707km zijn.
Maar dat valt natuurlijk ook altijd in te korte door het eerste stuk met trailer te rijden.

Maar das voor later. Als ik niemand gevonden krijg, houd die tocht simpelweg op.
Maar voor Limburg is misschien wel meer mogelijk.
Eventueel ook de tocht waar je nu mee bezig bent.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:18

Niet te snel opgeven hoor; het is een mooi idee. Ik zou ooit ook eens een trektocht maken met een vriendin. Alles geregeld, handpaard mee, super! We zijn niet ver gekomen, eerst hing de bagage onder het handpaard, toen haakte handpaard achter een boom en toen we eindelijk op weg konden begon het te plenzen en werd het niet meer droog. Een rit van 5 km zonder overnachtingen was het resultaat haha! Een gedegen voorbereiding waarbij je enkele tochten van een aantal dagen maakt is echt een must. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 08:21

Vandaar dat ik er inderdaad ook nu al mee begin Knipoog
Heb net wel een reactie van een bokker gekregen, die de tocht wel ziet zitten. Dus wie weet....

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:06

Hey Silence, Ik heb zojuist een topic geopend over buitenrijden & trektochten in de buurt van Weert. Ik hoop dat er bokkers zijn die hun gegevens erbij zetten, dan ontstaat er misschien een "pool" van ruiters met paarden waar iedereen uit kan putten bij hun zoektocht naar maatjes voor buitenritten / dagtochten / trektochten. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe meer jij (en ik en iedereen) kan oefenen, en hoe beter je straks voorbereid bent Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:48

OK dan! Ik ga hem meteen opzoeken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 17:30

Bedankt Knipoog

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:02

ik heb hierin heel veel ervaring, maar kan helaas zelf niet mee omdat ik een gezin met drie kinderen heb, maar zelf reizen we elk jaar met onze paarden, voor dat de kleine kinderen er waren reed ik gewoon te paard. en nu we drie kinderen hebben gaan we noodgedwongen met paard en wagen. maar wat afstanden betreft, doen wij het nu erg rustig aan en wij leggen per vier weken ongeveer 400 kilometer af, dus is het beierse woud zondermeer in twee maanden te rijden, dan heb je niet meer dan 30 km per dag te doen, en kan je ook nog regelmatig blijven plakken op mooie stekjes. dus wat je ook maar vragen wilt. brand los, ik vind het heel erg leuk dat er mensen zijn die zoiets doen, mijn eerste trektocht heb ik niet aleen gereden, maar samen met mijn vriend. mijn fjord. volgens vele heb ik de tocht aleen gereden, maar ik weet dat ik hem niet aleen maar samen heb gereden. samen met mijn beste maatje (ook toen ik nog geen mobieltje had)
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-08-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van beginpost verwijderd.