Geen fatsoensnormen meer op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: Geen fatsoensnormen meer op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:12

Ik ben met halloween en kerst verkleed gaan rijden Knipoog (met een vriendin en dr paard) en dat vinden de mensen ook erg leuk, ik krijg een hoop leuke reacties. En daar komt bij dat het ook goede ervaringen zijn voor de mensen die we tegenkomen. Ik krijg de indruk dat voetgangers mensen op paarden arrogant enzo vinden, sowieso omdat je op ze neerkijkt, en als je dan sago kijkt lijkt het me geen leuke ervaring Tong uitsteken

het valt me wel op dat mensen paarden erg leuk vinden, tot ze moeten poepen Nagelbijten / Gniffelen

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:16

Ik zeg altijd netjes gedag, en krijg altijd "hoi" terug Ja!
Laatst sprong mijn paard geheel onverwacht opzij vóór een fietser, mevrouw zei gelijk sorry. Terwijl ik degene was die sorry had moeten zeggen, ik had dat aan moeten voelen komen. Lachen Heb haar nog heel erg bedankt dat ze het niet erg vond dat er zomaar een paard voor haar neus stond Ja

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:24

Ik heb hier nog niet zo heel veel meegemaakt. Ik probeer altijd sociaal te zijn. Ik passeer iedereen in stap (als dat lukt..), als een hond moeilijk doet, ga ik stilstaan en wacht totdat de eigenaar hem te pakken heeft. Ik groet iedereen die ik tegenkom of maak zelfs een praatje.
Wat ik wel doe is midden op de weg gaan rijden, de auto's minderen vaak geen vaart en om of midden in de sloot te belanden of in de auto te belanden vind ik niet zo'n succes. Dus dan ga ik midden op de weg rijden, totdat de auto is afgeremd en dan ga ik aan de kant en bedank dmv hand opsteken.
Mest ruim ik ook niet op, maar het is echt het platteland daar, dus er ligt toch al mest (er rijden daar dagelijks meerdere paarden langs), dus echt shoon wordt het niet ineens als ik het wel opzij schuif. Als ik door een woonwijk zou rijden, zou ik dat iets heel anders hebben gevonden en het wel opzij schuiven.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:32

Ik passeer vrijwel altijd in stap ( op een enkele hardloper of fietser na dan en alleen als het kan). Als ik naar "buiten" ga moet ik eerst door een drukker gedeelte en ik merk dat ik dat steeds minder makkelijk doe, steeds meer mensen, jongeren, loslopende honden, langsracende scooters, hard rijdende auto's mijn pony is braaf, maar ik merk wel dat ik het zelf steeds minder prettig vind. Ik vind het risico dat er wel wat gebeurt steeds groter worden En dan rijd je niet eens naar een bos, maar naar een polder.
Dus tegenwoordig gaan we eerder met de trailer naar een "echt bos", bij voorkeur op een doordeweekse dag, is het rustiger. En ook daar passeer ik mensen netjes in stap!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:35

Ik probeer ook zoveel mogelijk rekening te houden met anderen.
Ik wandel altijd, ik rijd nooit met mijn pony, maar voor fietsers en ruiters ga ik altijd aan de kant, en voor voetgangers ook, al gaan die bijna altijd voor mij al aan de kant Knipoog . Verder zeg ik altijd gedag.
Ik probeer hem meestal op tijd aan de kant te zetten als hij gaat poepen, maar op een ruiterpad laat ik het liggen, op een voetpad schuif ik het aan de kant.

Ik verwacht van honden-eigenaren dat ze hun honden aanlijnen of even bij zich houden. Daar ga ik ook niet extreem voor aan de kant als ze nog loslopen, want als ik in de berm stil ga staan komen ze juist naar me toe. Ik probeer gewoon extra uit te kijken, en opletten als mijn pony boos gaat kijken.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:30

mensen reageren meestal ook wel leuk, ik zeg altijd goeiedag Tong uitsteken (goeiemoggel Tong uitsteken) haha, en ze zeggen altijd ohh, dat is een mooi paard Huilen van het lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:16

DeniseES schreef:
Ik ben met halloween en kerst verkleed gaan rijden ;) (met een vriendin en dr paard) en dat vinden de mensen ook erg leuk, ik krijg een hoop leuke reacties. En daar komt bij dat het ook goede ervaringen zijn voor de mensen die we tegenkomen. Ik krijg de indruk dat voetgangers mensen op paarden arrogant enzo vinden, sowieso omdat je op ze neerkijkt, en als je dan sago kijkt lijkt het me geen leuke ervaring Tong uitsteken

het valt me wel op dat mensen paarden erg leuk vinden, tot ze moeten poepen Nagelbijten / Gniffelen

inderdaad
ik merk ook dat ik met mijn kleine (1,35) fjord met dikke teddyvacht en ondeugend hoofd meer begrip krijg dan een vriendin op een stuiterende donkere welshcob

Met kerst gooi ik bij de mijne ook een kerstmuts op zijn hoofd, moeten voetgangers ook altijd erg om lachen Ja

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:12

Ik probeer ook altijd vriendelijk te zijn en passeer zoveel mogelijk in stap.Ik rijd in een erg druk park en om in de polder te rijden moet ik door druk verkeer.
Eens kijken....

Mesten...ligt eraan waar het is,in het park stap ik af en schop het in de berm als hij het niet in de berm heeft laten vallen.Ik vind niet dat mensen over zo'n grote hoop heen moeten lopen/fietsen in een park.

passeren...doorgaans in stap,soms in in draf of tölt maar dat ligt geheel aan de situatie.Als ik loslopende honden zie die erg geïnteresseerd zijn dan ga ik zeker over in stap. Maar heb wel eens een keer een heerlijk handgalopje gereden in de berm en toen zat ik in hetzelfde tempo als een fiets met een kindje achterop...die zat helemaal te genieten dus toen heb ik netjes gevraagd of ik mocht passeren en dat vond mama goed.Als ik voetgangers voor mij zie vraag ik eigenlijk altijd of ik mag passeren,vind ik wel zo netjes.

Honden....laat ik meestal links liggen maar bedank altijd als iemand de hond bij zich roept of aanlijnt.
Valt een hond aan dan gaan we erachteraan.Meestal staan mensen schaapachtig te kijken wat hun hond doet of letten er niet eens op.Als baasje hond niet opvoed dan zorg ik er zelf wel voor dat hond het niet meer in zijn hoofd haald om in de buurt te komen.Ben vaak genoeg aangevallen door honden en ik was dat gewoon zat,ik heb ook zweep mee voor oa dat soort dingen.

Verkeer....Ligt eraan...als ik denk dat verkeer niet gaat afremmen ga ik midden op de weg lopen en bedank vriendelijk als ze dan afremmen en ik veilig een parkeerhaven of een berm op kan zoeken.Soms zie je wel eens rood aangelopen chauffeurs met een brok stuur tussen hun tanden Bloos maar da's hun probleem.
Als we voorrang krijgen wordt er standaard voor bedankt en als mensen flink vaart minderen om te passeren ook...gewoon even glimlach en handje omhoog.Kost geen moeite en de volgende keer doen ze het weer Knipoog

Op bepaalde situaties reageer ik weleens hmmmm..iets pittiger dan ik eigenlijk zou willen...als ik wordt aangevallen door een hond,de hond links laat liggen...de hond weer terugkomt maar nu meet baasje op de fiets en baasje begint boos te bulderen dat we moeten oplazeren met die pony's omdat er toch al zo weinig mogelijkheden zijn om de honden los te laten....tsja...dan kunnen ze hem krijgen.Hoe zou het nu komen dat er zo weinig gebieden zijn om de hond los te laten met zulke aso bazen met grote bek Bloos

Passeren van paarden...in stap maar kom ze bijna nooit tegen Tong uitsteken

Kinderen....och...die willen vaak even aaien en knuffelen...dat mag wel als het maar niet te koud is...warme pony's en stilstaan in de volle wind is geen goed plan maar anders mag het best.Een enkele keer heeft er wel eens een een doorslag en mag er even opzitten Knipoog

Verder zijn er vaak genoeg mensen die het leuk vinden en met de hond lopen,even gezellig een praatje mee maken,vooral als mensen aangeven dat de hond nog nooit een paard heeft gezien.Nou dan mogen ze best even kijken.
Op de foto zijn we ook vaak genoeg gezet en de reacties zijn enorm uiteenlopend...
sommige mensen vinden het geweldig en vinden het heerlijk om zo;n klein stukje platteland in de stad te zien en de ander vind dat we met die k#tpaarden moeten oprotten...tsja dat zijn altijd meningen waar je niet om vraagt maar naar je hoofd geslingerd krijgt Clown .Wens ze maar gewoon een fijne dag Bloos

Ben vast wel iets vergeten...rijd al een jaar of 19 buiten en heb genoeg meegemaakt Tong uitsteken

Groetjes,Tinky

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:16

Wij hebben twee honden, en gaan ook elke week wandelen in het bos. Wanneer er een paard aankomt lijnen we de honden aan en laten we ze dicht bij ons.

Wanneer ik op het paard zit, passeer ik zowel wandelaars, harlopers, honden etc. in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:36

Ik probeer ook altijd netjes te zijn áls we uberhaupt iemand tegenkomen. In de Belgische Ardennen kom je nl niet snel mensen tegen. Maar daar is het heel gewoon dat als je iemand tegenkomt in het bos dat je even bonjour zegt hoor. Honden worden altijd aangelijnd als ik langs rijd en wij houden onze hond ook bij ons als wij aan het wandelen zijn en er komt een ruiter aan. En ik zou het niet in mijn hoofd durven halen om iemand in draf voorbij te gaan

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:50

Als ik aan het rijden(met de grote) of aan het wandelen(met de kleine) ben, komen we vaak langs het golfterrein, je krijgt dan vaak hele leuke reacties van t 'gepeupel' daar. Ik passeer ook altijd in stap, laat de grote altijd kijken als hij een caddy of een buggy spannend vindt, en dat zorgt wel voor respect bij mensen. Ik vertel ze dan dat hij nog jong is en alles moet leren.
Zo ook bij de kleine (shet van 80 cm). Ik krijg bij haar ook ontzettend leuke reacties: "oh, haha, ik dacht dat t een hond was! Eééénig heur, zo'n paardje"
Een keer was een hondje echt heeel bang van dr. Die wist niet of hij t nou met een hond of een paard te maken had. Ik heb dr rustig stil laten staan (grazende) en hem dichterbij laten komen. Toen ging het wel beter. Ondertussen hadden mijn vriend, ik en de eigenaar van t keffertje natuurlijk grote lol Tong uitsteken . De kleine is ook voor heel weinig bang en krijgt vaker positiever commentaar omdat ze zo schattig oogt (maar ondertussen... Duivel ).

Wat ik wel heel vervelend vind zijn de mountainbikers die soms heel snel over een bospad heen schieten. Mijn beide bomproof verzorgpaarden staan dan 180 hoor! En nog commentaar hebben ook.. Niet leuk Boos!

Kinderen zijn soms wel leuk, bij de grote heb ik liever dat ze op afstand blijven, hij kan nogal lomp zijn.
T shetje lokt t natuurlijk uit. Als ik kinderen zie aankomen, laat ik r aandraven en verdwijn achter een bosje of muurtje.
Als dat mislukt, laat ik t allemaal maar over me/ons heenkomen. Paardje aaien, paardje aaien, mag ik erop? Aaien mag, als het maar rustig gebeurt (anders heb ik een stuiterend shetje op de terugweg, die spiegelt als geen ander) en erop zitten onder geen beding, ze is pas 2.5 Tong uitsteken Op kinderen heb ik het niet zo met paarden, ouders zijn daarin veel te vrij en weten vaak zelf ook niet hoe ze met paarden om moeten gaan. Ik ben juf, dus kan het ze allemaal wel goed uitleggen en zo, maar liever niet. Ik train meestal met de shet in het bos (gehoorzaamheid), dus dan is de concentratie voor de rest van de weg ver te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 04-01-08 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:56

Mijn gedrag op buitenrit is denk ik redelijk te noemen, aangezien de mensen hier een beetje angstig zijn voor paarden gaan ze zo ver mogelijk aan de kant en ik passeer ze ook altijd stapvoets en zeg ze vriendelijk gedag.
Op mijn laatste buitenrit dacht ik hellaas een beetje teveel aan mezelf en blijft maar door mijn hoofd spoken dat ik een groepje mensen in draf gepasseerd ben omdat het donker begon te worden en moest een stuk over de weg zonder dat ik en Flash opviel.
Een beetje egoistische houding dus Bloos
Als ze een praatje willen maken (woon in een dorp) stop ik en praat altijd en als ze Flash erg leuk vinden vraag ik of ze willen aaien.
Mijn mest ruim ik niet op en stuur mijn paard ook niet op tijd de berm in Bloos .
Als er honden aan de staart van Flash beginnen te hangen waarschuw ik de eigenaren maar vaak zijn ze me al voor met terug roepen.
Verder rijd ik alleen maar buiten dus ik houd graag rekening met de andere natuurgenieters.
In het gewone leven probeer ik ook rekening te houden met mijn medemens. Maar ben een mens en soms maken die ongewild fouten.
Maar daar leer je ook weer van Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:09

Juut schreef:
En toch heb ook ik hier nog wel eens apparte situaties mee gemaakt. Zo reden een vriendin en ik eens samen; zij midden op, ik in de berm. We passerden een groepje mensen die net uit de auto stapten, en de opa daar werd toch boos! Mijn vriendin hoorde niet middenop, wij hoorden eigenlijk helemaal niet in het bos en wij reden de paden kapot...een week later werd ons verweten dat we op een asfaltweg reden; paarden hoorden in het bos Clown

Huilen van het lachen

Ik moet met mn paard de weg over, en kom ook klein stukje over fietspad.
Komt er een wielrenner aan, die stopt. Vet boos doen tegen mij, Hoe asociaal dat ik met mn paard langs een weg rijd, Paarden horen in een weiland dus daar moest ik maar weer snel naar toe Huilen van het lachen .. Sure Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:21

Marjo_x schreef:
Juut schreef:
En toch heb ook ik hier nog wel eens apparte situaties mee gemaakt. Zo reden een vriendin en ik eens samen; zij midden op, ik in de berm. We passerden een groepje mensen die net uit de auto stapten, en de opa daar werd toch boos! Mijn vriendin hoorde niet middenop, wij hoorden eigenlijk helemaal niet in het bos en wij reden de paden kapot...een week later werd ons verweten dat we op een asfaltweg reden; paarden hoorden in het bos Clown

Huilen van het lachen

Komt er een wielrenner aan, die stopt. Vet boos doen tegen mij, Hoe asociaal dat ik met mn paard langs een weg rijd, Paarden horen in een weiland dus daar moest ik maar weer snel naar toe Huilen van het lachen .. Sure Knipoog

wielrenners horen toch alleen op de tour de france route?? Blond Tong uitsteken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:18

Marjo_x schreef:

Das vast dezelfde die ik hier ook altijd in de zomer tegenkom Bloos is ook altijd aan het schelden op zijn fietsie.Mooi weer rijder denk ik,zie hem nooit als het plenst Tong uitsteken
Zeer onbeleefde en egocentrische meneer die vind dat de hele wereld alleen voor hem is...nou,hij mag opwaaien Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:46

Ik denk dat ik me toch heel beleefd gedraag als ik met Silence buiten ben.
Wandelaars, fietsers, auto´s haal ik altijd in in stap.
Wij hebben hier heel veel ruiterpaden, maar mogen daar ook vanaf wijken.
Lopen wij echter op wandelpaden, krijgen de wandelaars ten alle tijden voorrang.
Dat loopt vaak uit in een praatje en daar heb ik ook helemaal geen problemen mee.
Hier lopen eigenlijk nooit wandelaars op het ruiterpad, dus daar heb ik geen ´last´ van.
Wel lopen er bij ons enkele mountainbike routes over de ruiterpaden. Daar heb je er natuurlijk altijd van bij (mountainbikers) die totaal geen rekening met je houden. Gelukkig doet Silence niet moeilijk daarover, dus dan ga ik maar gewoon even stil staan.
Niet dat er dan van hun kant een vriendelijk woord af kan maar goed, dat nemen we maar voor lief.
Als iemand mij voorlaat, bedank ik wel altijd vriendelijk.
Qua honden, die nemen de mensen hier eigenlijk altijd netjes vast als ze je aan zien komen. Dan bedank ik ook altijd even en dat loopt vaak ook uit op een praatje. Wat soms voor leuke taferelen zorgt tussen de hond en Silence Clown
Als wij kinderen tegenkomen onderweg en ze willen Silence aaien, dan heb ik daar geen problemen mee. Meestal waarderen de ouders dat ook wel. Of ze erop mogen zitten, heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik denk niet dat ik daar echt moeilijk over zou doen. Ligt er natuurlijk wel aan, of we een plezierritje rijden, of een echte trainingsrit van de endurance. Dan kan ik niet in eens stil gaan staan uit het niks als we lekker op tempo zijn.

Dus ik denk dat ik een hele schappelijke ruiter ben om tegen te komen Knipoog
Nou moet ik ook wel zeggen dat we hier ook hele paardvriendelijke mensen hebben wonen.
Een aantal boeren gaat zelfs stil staan als ze met hun collosale landbouwvoertuigen langs komen, zodat je er rustig langs kunt.
Auto´s blijven in de regel (je hebt altijd uitzonderingen) netjes achter je, tot je in een inhammetje/paadje/oprit gaat staan en dan halen ze je rustig in. Mensen op de fiets groeten je ook altijd.

Dat was bij onze vorige stal wel anders, levensgevaarlijk vond ik het om daar naar buiten te gaan.
Auto´s remde nooit voor je, gingen zelfs lekker hard voorbij enz.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar gelukkig is dat verleden tijd, dus ik ga daar maar allemaal niet aan terug denken Clown

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:30

Ik gedraag me wel netjes met een buitenrit (vind ik dan Bloos ) Ik zeg altijd gedag tegen iedereen die ik tegen kom (niet dat iedereen dan ook iets terug zegt Haha!)
En ik stuur mijn paard altijd netjes de berm in, passeer mensen altijd in stap enz.
Alleen ruim ik niet de mest op Schijnheilig

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:34

ik begroet de mensen altijd netjes op buitenrit , en paseer ook alle mensen /fietsers enz in stap ( wel zo netjes , en mijn paard wil nog wel eens opzij springen is niet grappig voor die mensen die er dan net naast lopen Clown )
als mijn paard moet poepen stuur ik hem optijd in de berm , poept hij in een woonwijk ruim ik het op .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 12:50

Als jullie mensen van achter willen passeren wat roep/vraag je dan?
Ik roep altijd 'trrring' en dan vraag ik of we mogen passeren, wel zo net toch?

Verder let ik altijd op fietsers achter ons, maar helaas heb ik het niet altijd door. Als je dan heel vriendelijk 'sorry' zegt, lachen ze en fietsen vrolijk door. Hier nog nooit last van wielrenners gehad, die gaan meestal voor ons aan de kant Tong uitsteken
Kinderen komen we eigenlijk weinig tegen op buitenrit. Thuis op de kinderboerderij wel weer.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:00

Als ik wil passeren, dan vraag ik dat.
Vaak schrikken mensen van een paard, dus dan zeg ik: niet schrikken hoor, maar mag ik passeren?

Ik ben verder altijd vriendelijk en houd -vind ik- veel rekening met andere mensen en auto's.

Knik vriendelijk naar mensen als ze netjes aan de kant gaan etc etc.
Ga zelf ook vlot aan de kant als er auto's aan komen, blijf niet onnodig midden op de weg lopen, wat sommige stalgenoten van mij wel doen, dat levert veel frustratie op bij automobilisten, vind ik..

Er wordt altijd gezeurd over de weggebruikers, maar ik vind dat de oorzaak ook deels bij de berijder van het paard ligt.

Het is een beetje geven en nemen.

En ik blijf erbij: met een onervaren paard ga je niet alleen op pad, maar met een groep. En als je alleen gaat, zoek dan een moment uit dat ze geen last van je hebben, rustige tijden (zondagochtend bijvoorbeeld).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:07

Ik roep ook altijd even aan, meestal iets in de richting van:

Sorry, hij doet niks hoor, maar zouden we er even langs mogen.

Wordt altijd prositief opgevat, omdat ik het lachend vraag.

Mam fietst eigenlijk altijd mee, dus zij rijd ook weleens vooruit als ik net wandelaars een bocht om zie gaan en als ik weet dat ik er sneller ben dan hun de bocht door zijn. Dan kan zij ze waarschuwen en overval ik ze niet.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:30

oeh wielrenners zijn bij ons juist irritant, die schreeuwen van een meter of 20 al! of die gaan domme dingen zeggen, dan zeg ik altijd dat ze hun fiets moeten poetsen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:09

^ liever dat ze zich even aankondigen in plaats van ineens voorbij flitsen Knipoog

Tess_Liss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:11

ik merk wel dat mensen met honden toch vaak aan de kant gaan staan. en wat betreft poepen, in het bos ruim ik t niet op ( zou ook niet weten hoe) maar ik moet ook door de wijk, als ze daar poept ga ik netjes terug met de schep.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:12

ik heb nog niet veel buitengereden, maar ik let altijd heel goed op anderen.
Inhalen-stap
Altijd vriendelijk groeten
Mensen bedanken als ze langzamer voor ons gaan (knikken naar mensen in auto's)

gelukkig is mijn paard niet bang voor honden, want vandaag liep er een vrouw met een hond, en die hond stormde langs ons, naja dat vind ik wel een beetje onbeleefd, maargoed.