Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:55

Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar er wordt wel "iets" doorgegeven door de spoorstaven. De seinen reageren nl op de treinen, als er een trein aankomt is er een soort kortsluiting wat er voor zorgt dat het sein in het baanvak waar de trein op rijd op rood staat, en de 2 seinen in de baanvakken voor en na de trein op geel. Als er iets gebeurd met een trein waardoor er op dat baanvak geen treinverkeer meer mag rijden worden er speciale kortsluitkabels geplaatst op het spoor naast de betreffende trein, zodat die seinen ook op rood en geel komen te staan.
Deze signalen worden zo minimaal mogelijk gehouden ivm het passeren van paarden en honden, maar ik heb een tijdje geleden in een paardenblad (weet niet meer welke) dat nog niet alle trajecten zijn aangepast.
Ik denk wel dat de kans op een schok pas aanwezig is als het paard 2 spoorstaven tegelijk aanraakt.
Dat je na het passeren van een auto wel kan passeren is trouwens flauwekul, rubber geleid geen stroom.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:57

ik ben 2 keer over een spoor geweest( heen en terug uit het bos)
Ik wist dit niet, blij dat ik het gelezen heb!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:59

wij proberen het ook altijd zo te doen dat er eerst een auto of fiets over het spoor gaat voor wij de paarden erover heel laten gaan. Helaas niet altijd mogelijk. Maar ook al zijn er auto's overheen geweest let dan nog goed op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:03

Ging voorheen regelmatig over het spoor maar nog nooit iets gemerkt ervan ik wachte wel altijd maar was soms op een overweg waar niemand met de auto komt en dan kan je lang wachten natuurlijk. Dus gewoon erover en niks aan het handje (tot nu toe dan) ze staat rondom op ijzers

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:21

auto's helpen niet Knipoog rubber geleid niet zoals hierboven al gezecht wordt, en het ontlaad ook niet.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:24

Dat wist ik helemaal niet! wat een goed topic!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:26

iedereen zaait wel erg paniek opeens hea....
of zie ik dat verkeerd, half nederland gaat opeens niet meer te paard over t spoor Nagelbijten / Gniffelen

mijne gaat maar leren om over de rails heen te stappen zodra ze van dr ijzers is, en als ze er weer opgaat doet ze t maar goed

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:38

thanks voor tip, wist ik ook niet.
Vind het zowiezo maar eng om er over heen te gaan met de pony Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:43

eng nee gewoon goed opletten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:47

hmm..
ik ben al een aantal keren over het spoor geweest, maar hier heb ik nog niet bij nagedacht..
eigenlijk zelf eerst afstappen, paard loslaten en de rails aaien dan? Nagelbijten / Gniffelen

vriendin van mij gaat elke dag zowat te paard het spoor over, en die heb ik er nog nooit over gehoord trouwens..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:52

Ik ga iig niet meer over zo'n kleine overgang. Toen ik nog naar de RV ging was de kortste weg over een overgang van een meter breed. Daar is Anouar ook een aantal keer de lucht in gesprongen.
Later reed ik een stukje om en ging ik gewoon over de weg, dan heb je net wat meer ruimte als hij de lucht in springt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:54

Jolliegirl schreef:
ikke schreef:
Fijn, weer een topic vol gezwam.
Wil degene die mij precies kan uitleggen hoe dit werkt, technisch inhoudelijk, mij een een PB sturen.
Het is volstrekte l*lkoek, die nergens over gaat.
Zodra mensen horen dat er spanning op de rails staat, gaan ze gelijk over de zeik, terwijl ze geen flauw idee hebben waar het over gaat; blijkt ook hier weer.
Kom eens langs, dan gaan we met speciale meetapparatuur op het spoor kijken hoe het zit. Ik HEB die apparatuur, dus voel je vrij.

pardon? wil je nu zeggen dat het niet waar is?
Dien van mij krijgt weldegelijk klappen!
Ik kom graag eens langws, OV is vanaf januari geldig, zeg maar wanneer je tijd hebt,

Die zie je goed, het is NIET waar. Hoe zeker weet jij het het elektrische schokken zijn? Meterje bij je?

Inoterry schreef:
Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar er wordt wel "iets" doorgegeven door de spoorstaven. De seinen reageren nl op de treinen, als er een trein aankomt is er een soort kortsluiting wat er voor zorgt dat het sein in het baanvak waar de trein op rijd op rood staat, en de 2 seinen in de baanvakken voor en na de trein op geel. Als er iets gebeurd met een trein waardoor er op dat baanvak geen treinverkeer meer mag rijden worden er speciale kortsluitkabels geplaatst op het spoor naast de betreffende trein, zodat die seinen ook op rood en geel komen te staan.
Deze signalen worden zo minimaal mogelijk gehouden ivm het passeren van paarden en honden, maar ik heb een tijdje geleden in een paardenblad (weet niet meer welke) dat nog niet alle trajecten zijn aangepast.
Ik denk wel dat de kans op een schok pas aanwezig is als het paard 2 spoorstaven tegelijk aanraakt.
Dat je na het passeren van een auto wel kan passeren is trouwens flauwekul, rubber geleid geen stroom.

Je verzint een leuk eind heen, maar kennis van zaken heb je duidelijk niet.
Het klopt wel dat er spanning op de rails staat, die inderdaad wordt gebruikt voor de sturing van de seinen en overwegen, maar daar houdt het op; de rest komt uit je dikke duim.
Die spanning is zo laag (12 - 24V) dat ook paarden het niet waar kunnen nemen en er dus ook niet van kunnen schrikken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:57

maar wat zou dan de reden kunnen zijn dat paarden een gat in de lucht springen?

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:59

Ik ga met mijn vz- fjord ook vaak een treinspoor over,
dit omdat de paddock waar hij in staat over een spoor is.
Qua schokken heb ik nog nooit meegemaakt,
maar gelukkig vind hij het niet meer eng ..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:00

splash1999 schreef:

Weet ik veel, ik heb ze het nooit kunnen vragen, aangezien ik het nooit heb meegemaakt. En ja, ik ben regelmatig het spoor overgestoken, op diverse plekken in NL en met diverse paarden en nog nooit heb ik iets meegemaakt wat ook maar in de buurt kwam van wat hier gesuggereerd wordt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:04

Anouar is toch echt meerdere keren de lucht in gesprongen en stond daarna helemaal te shaken. Wel toevallig dan dat hij dat nooit doet en ook niet doet als hij z'n voeten niet op de rails zet

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:05

Ik ben ook wel benieuwd of het waar of niet waar is.
Ben vroeger ook regelmatig met het paard over het spoor gegaan, nooit wat gemerkt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:23

@ikke zou het kunnen zijn dat de ruiter al wat meer gespannen is dan met het spoor over te steken.
Heb het nog nooit gedaan maar in de toekomst wil ik het ook gaan proberen.
Nu weet ik van mezelf dat ik best gespannen ben omdat ik lopend het al eng vind om over het spoor te gaan er zijn hier geen slagbomen dus je moet extra op letten of er ook niet net toevallig een trein aankomt.
Aan de ene kant geloof ik het dus wel dat er een bepaalde spanning op staat en zeker na de verhalen die ik hier lees.
Ben dus echt benieuwd of dit een fabel is of toch waarheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:29

ikke schreef:
splash1999 schreef:

Weet ik veel, ik heb ze het nooit kunnen vragen, aangezien ik het nooit heb meegemaakt. En ja, ik ben regelmatig het spoor overgestoken, op diverse plekken in NL en met diverse paarden en nog nooit heb ik iets meegemaakt wat ook maar in de buurt kwam van wat hier gesuggereerd wordt.

Bij deze nodig ik je uit om met mijn pony over het spoor te komen rijden Lachen en mee de lucht in te gaan
stuur maar even een pb.

ik denk dat jij het niet helemaal weet, ooit gehoord van statishe contacten?

en nee ik was niet angstig om over het spoor te gaan, tot ze 3x de lucht in is gesprongen en ik ging nadenken, dat er wel eens geleiding kon zijn!

ohja als je hier de voltmeter op t spoor legt, geeft deze weldegelijk iets aan, dus wete niet wat jij nu roept met je ''meetapperatuur''

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:37

Jolliegirl schreef:
Bij deze nodig ik je uit om met mijn pony over het spoor te komen rijden Lachen en mee de lucht in te gaan
stuur maar even een pb.

ik denk dat jij het niet helemaal weet, ooit gehoord van statishe contacten?

en nee ik was niet angstig om over het spoor te gaan, tot ze 3x de lucht in is gesprongen en ik ging nadenken, dat er wel eens geleiding kon zijn!

*proest* Dan snap ik niet dat zoveel bedrijven bereid zijn grof geld te betalen om mijn kennelijk niet aanwezige kennis van elektriciteit.
Ja, ik weet alles van statische elektriciteit, kopieermachines werken ermee en die heb ik 10 jaar onderhouden. Contacten zijn altijd dynamisch, anders zijn het geen contacten maar vaste verbindingen. Statische contacten bestaan dus niet Duivel
Welkom in de wereld die elektrotechniek heet. Wanneer zal ik komen om je volledig in te wijden in deze boeiende materie? Het is mijn vak, voor het geval je dat nog niet door had Haha!
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-12-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:39

Zie maar eem wanneer je tijd hebt, dan mag je het me even uitleggen, en mijn paard over het spoor begeleiden zonder dat deze in de lucht springt.

Ohja en na staat te shaken en te dribbelen.. terwijl ze normaal de koelste kikker is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:42

Als de paarden in ons grote land staan moeten we ALTIJD over het spoor. Ze zijn wel eens geschrokken als bellen ineens begonnen te rinkelen als ze er dichtbij waren, maar verder is het altijd goed gegaan. Lachen En we moeten nu toch al wel 7 jaar over het spoor, als het niet langer is.

Mijn pony wordt nergens warm of koud van, maar mijn paard neemt uit zichzelf een aanloopje en springt vervolgens nogal lomp over de rails. Dat heeft echter niets te maken met het krijgen van een schok.

*edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-12-07 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:42

en hoe gaan de bomen dan naar beneden Ikku? leg dat eens uit
komt door de spanning op de rails die er eventjes opstaat

maar ik heb nu ff wat anders, rubber geleid niet... maar als ik het anders bekijk geleid het wel..
stel .. je auto krijgt een bliksemstoot
jij krijgt niks --> kooi van faraday
maar de auto ontlaad wel,ondanks de rubber banden

jaja ik ken ook iemand die dr verstand van heeft Lachen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 28-12-07 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:45

Paarden krijgen alleen stroom als er net een trein overheen is gekomen. Dit is geleidestroom. Daarna staat er GEEN stroom meer op het spoor. Van het werk van mij is er navraag naar gedaan bij de spoorwegen en dit wordt bevestigd. Het kan zijn dat je paard dit een keer heeft meegemaakt en hier dus a;tijd op reageert ookal krijgt hij geen stroom. Het geluid van ijzer op ijzer kan het paard ook zo'n reactie geven. Het zou ook niet zo fraai zijn als er stroom op het spoor zou staan.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:46

Wellicht is het een idee om even naar de NS te bellen? Een telefoontje is zo gepleegd. Ik kan mij niet voorstellen dat ze daar niet meer informatie hebben over de mogelijke gevaren bij spoorwegovergangen en hoefijzers. Schokgevoeligheid en statische electriciteit met dit koude weer kan ik mij wel voorstellen; ik ben zelf ook lekker aan het knetteren Knipoog