galopperen over "verhard" pad

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:28

Mizora schreef:
Omdat de klap van stap al 4x erger is met ijzers dan draf zonder ijzers. Galop gaat dan nog een flinke stap verder. Het dier heeft dan namelijk een zweefmoment in de galop en land op 1 been, in tegenstelling tot stap. Waardoor de klap nog veel groter is.


Maar zo kan je van alles wel zeggen dat het slecht is..
Springen, dressuur, zelfs het op de rug zitten.. Clown

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:30

Een paard is heel goed in staat zijn benen er onder te houden, mits je maar uitkijkt in de bocht en het paard blijft ondersteunen. Ik heb bij de beredenen gezeten en daar deden we soms niet anders.Van veel op het harde lopen krijgt het paard wel harde pezen. Gezond verstand en controle is het belangrijkste....

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:33

Kuggur schreef:
Arabesk schreef:
galopperen op harde ondergrond kan NIET met paarden die ijzers hebben. Maar zonder ijzers gaat het prima Ja. Een vlakke harde ondergrond is zelfs minder belastend.


Hoi Arabesk, die uitspraak zou ik graag gefundamenteerd zien, ik bedoel dan uiteraard het eerste (ijzer-) deel.


Mijn verzorgpaard draagt ijzers. Als ik soms de grote stal uitloop begint hij te glijden omdat dit een klein beetje afloopt. En dan stappen we alleen nog maar! Ik zou met ijzers dus inderdaad extra uitkijken op asfalt enzo.

Verder denk ik dat het echt geen kwaad kan als één keer per week, één stukje galoppeerd over een verhard gedeelte. Paarden zijn niet van porcelein! Op het verharde rijden stimuleert ook de bloedsomloop. Maarja, alles met mate hè?

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:34

piecon schreef:
Een paard is heel goed in staat zijn benen er onder te houden, mits je maar uitkijkt in de bocht en het paard blijft ondersteunen. Ik heb bij de beredenen gezeten en daar deden we soms niet anders.Van veel op het harde lopen krijgt het paard wel harde pezen. Gezond verstand en controle is het belangrijkste....


Precies!!!!

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:40

Ik weet wel dat een hardere ondergrond beter is voor spieren en pezen dan een zachte ondergrond. Dat zit m in de kootbeentjes. Doordat die terug 'schieten' naar de juiste plek, kan het paard afzetten. Als de bodem heel mul is, moet er meer kracht worden gezet om de beentjes weer terug op de plek te krijgen. Daardoor ontstaan ook veel blessures.

Harde ondergrond is beter dan mulle.

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:41

ja maar als het een ongetraind paard is kun je de pezen er volgens mij ook mee stuk maken. (geloof ik hoor)

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:44

Pezen gaan stuk doordat de spieren van het paard getraind worden en daardoor in omvang toenemen. De pezen niet. Doordat de spier op gegeven moment zo sterk is, kan deze de pezen kapot trekken. Dit gebeurd snel bij jonge paarden, die heel snel de sport in moeten en dus geen tijd word gegeven om de pezen te laten aansterken.

Dat zie je ook bij body-builders. Die trainen hun spieren, maar vergeten de aanhechtingen, pezen dus, op een gegeven moment kan de pees de kracht niet meer aan en scheurt.

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:45

het kan wel gewoon, als je het maar opbouwt. dus niet als je altijd in een losse bak rijd, en dan even als een dolle over een hardere weg gaat..

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:47

Je kan beter als een dolle over de hardere weg, dan trainen in een mulle bak.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:48

saaraah schreef:
Pezen gaan stuk doordat de spieren van het paard getraind worden en daardoor in omvang toenemen. De pezen niet. Doordat de spier op gegeven moment zo sterk is, kan deze de pezen kapot trekken. Dit gebeurd snel bij jonge paarden, die heel snel de sport in moeten en dus geen tijd word gegeven om de pezen te laten aansterken.

Dat zie je ook bij body-builders. Die trainen hun spieren, maar vergeten de aanhechtingen, pezen dus, op een gegeven moment kan de pees de kracht niet meer aan en scheurt.


Helder verhaal. Maar kun je ook iets zeggen over het verschil tussen verharde en onverharde ondergrond? En de effecten van het al dan niet galopperen op een van beide..?

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:59

In bijna ieder land word met paarden over de verharde weg gereden. Al dan niet met en zonder ijzers.

Ik kan niet zeggen of met of zonder ijzers beter is. Al zou ik met ijzers wel uitkijken ivm uitglijden. Maar galopperen over een harde weg kan echt geen kwaad. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je uren achter elkaar over de verharde weg gaat Knipoog

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 09:22

Ik lees dat de meningen erg verdeeld zijn. Het gaat hier om een paard waarmee ik zomers zo'n 3 x per week in het bos rijd en veel draaf over de "grind" paden. De galop doe ik dan echter over de grastroken (omdat ze dan mooi droog zijn). Nu rijd ik 1x per week in het bos en de rest in de bak (ik ben afhankelijk van de avonden en dan is het donker) Paard is dus wel gewend om over harde gedeeltes te lopen, 50% van het bos is verhard. Het pad is ongeveer 500 meter lang, zonder bochten, dus geen lange stukken en hoef geen bochtjes te nemen in galop. Ik zal kijken of ik van het weekend eens een foto kan maken van het pad, dan hebben jullie een beeld ervan. Naar aanleiding van de reacties heb ik besloten gewoon een handgalopje te doen over het pad, anders heb ik van het voorjaar een heet paard als ik een galopje maak, omdat ik de hele winter niet heb kunnen galopperen in het bos en als ik het zo lees zijn de risico,s voor belasting van de pezen en dergelijke niet heel schadelijk, zeker niet als het om af en toe gaat.

Sabbientje

Berichten: 4746
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:37

Een grind/schelpenpad veert meer mee dan asfalt.

Ik gallopeer(de) regelmatig over een schelpenpad. Het was minder glad dan het gras en goed te doen.

Alsfalt en stenen zal ik minder snel nemen voor een galopje. (Lees nooit) Met ijzers om al helemaal niet, dat glijd als een gek. (alhoewel we van een stal verderop wel mensen hebben die in vliegende vaart over de betonplaten langs komen stuiven opweg terug naar stal )

Over het algemeen zit onder een schelpen/ grindpad gewoon de bos/park grond, dus aarde en het zal imo net zoveel meeveren als dat je op gras gallopeerd.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:46

Ik zou zélf zo'n pad niet snel nemen in galop omdat het niet eerlijk zou zijn tegenover mijn paard. Ze loopt namelijk heel erg gevoelig op dit soort paden. In de berm, harde weg, klinkers, aangestampt zand zonder kiezels, geen probleem, maar zo'n aangestampt grindpad kunnen haar voetjes niet aan
Loopt je paard zonder problemen op zo'n ondergrond, dan kan het best.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:07

Idd Annet, mijn vz-pony loopt ook altijd heel voorzichtig op grind, dus dan ga ik daar ook zeker niet op galloperen of draven.
Maar als je pony er geen problemen mee heeft waarom niet...

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:03

Ik gallopeer soms kleine stukjes over verharde weg (paard heeft geen ijzers), maar dan is het omdat de berm echt te drassig is. Mijn paard kiest er dan zelf voor. Ik heb altijd geleerd dat het niet goed is voor de gewrichten, maar in het buitenland maken ze zich er ook niet druk om. Daar galloperen paarden over rotsgrond etc. Het is net waar je je paard aan wend, maar je moet het wel opbouwen. Dan lijkt het mij geen probleem.

Bow_Hoefke

Berichten: 90
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Den Bosch

Re: galopperen over "verhard" pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:57

het zal niet goed voor de pezen zijn Zelfs op een zand pad heb ik sowieso nog peesjes om Knipoog Ter extra bescherming !

ik zou het echt niet doen