Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:55

Als paarden en ruiters net zo snel en dichtbij worden gepasseerd als fietsers, krijg je (o.a. hier op bokt) negatieve reacties van ruiters over het te dichtbij of te snel passeren. Ruiters willen dat er met paarden iets meer rekening wordt gehouden dan met bijvoorbeeld fietsers

Verder speelt mee dat ruiters per definitie worden gezien als recreatieverkeer (en dat meestal ook zijn) terwijl fietsen "gewoon" vervoer van A naar B zijn. Voor veel beroepsverkeer (tractors, vrachtwagenchauffeurs etc.) is het frustrerend als zij moeten wachten op van die recreanten die langzaam op "hun" weg rijden en ook nog eens vragen om extra ruimte.
Begrijpelijk maar niet goed te praten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:57

Fietsers gaan bij ons de berm niet in hoor. Knipoog En over voetgangers begin ik al helemaal niet. Lips are sealed
Die lopen netjes aan de verkeerde kant van de weg zodat ze het verkeer zien aankomen. Maar doen er vervolgens niets mee en blijven lopen waar ze lopen. Verward
Als fietser stel ik het ook niet op prijs als ik rakelings wordt ingehaald! En als ik loop ook niet. Helemaal niet door groot verkeer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:13

oomens schreef:
Citaat:
en weet je .. DIT MAG kapstok regel noemt men dat ..

NEE!
Dit mag niet.

Het door jou genoemde "kapstokartikel", artikel 5 van de Wegenverkeerswet, http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wegenverkeerswet%201994 stelt:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Verder stelt het "reglement verkeersregels en verkeerstekens":http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=REGLEMENT%20VERKEERSREGELS%20EN%20VERKEERSTEKENS%201990%20%28RVV%201990%29
"Artikel 8, lid 1: Ruiters gebruiken het ruiterpad.
lid 2: Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt."

Over fietspaden staat hier niets genoemd. Verder is het belangrijk dat je verder kijkt dan je neus lang is. "Gevaar of hinder voorkomen" betekent niet hetzelfde als "alleen gevaar of hinder voor jezelf voorkomen". Voor jou als ruiter/menner kan het misschien veiliger zijn om op het fietspad te rijden, maar voor de fietsers, die daar wel mogen komen, is het dat zeker niet altijd.
Fietsers hoeven geen ruiters of mencombinaties te verwachten op "hun" fietspad en houden er logischerwijs dus ook geen rekening mee dat er ineens een groot, eng paard de bocht om kan komen. (of een klein shetje met een brede wagen erachter)
Op een fietspad is er - zelfs als het breed genoeg is voor een menwagen of ruiter en een fiets naast elkaar - meestal niet genoeg plaats om met ruime afstand te passeren. Snel passerende wielrenners die je niet aan hoort komen heb je ook op fietspaden en daar mógen ze zelfs rijden.

Het hierboven genoemde artikel 5 WVW is géén vrijbrief voor het voor eigen rechter spelen op de weg.
Het is bedoeld voor die situaties waarin andere regels niet voorzien en om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen wanneer (andere) verkeersdeelnemers zich niet aan de regels houden. (Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om iemand bewust aan te rijden omdat hij door rood rijdt terwijl jij groen had)

idd wij mogen NIET op fietspad en op een voetpad zal je me iig nooit zien
heb een shet met wagen die wagen is 3 stoeptegels breed ..

a .. gaf ik al aan IN de berm te gaan zodra er een wandalaar fietser brommer of scootmobiel in het zicht komt
b rijden wij in de berm/op fietspad uit veiligheids oogpunt van IEDEREEN

we hebben het hier over fietspaden NAAST een provinciale weg .. of doorgaand verkeers weg ..wegen buiten de bebouwde kom waar hard word gereden ..
niet toeristische fietspaadjes ..

ruiterpaden zijn hier niet , ja wel 1tje door het bos , 1 dezelfde in en uitgang je kan er in naar achter rijden en weer terug met gevaar voor eigen en paard leven ivm slecht onderhoud
om daar te komen echter ...

als ik axel inrij heeft meneer de agent mij velen malen liever op het fietspad dan op de weg aldaar
en nee de berm is geen optie ivm het ontbreken van deze Knipoog

daarbij geloof mij als wij met 3 a 5 km per uur over de weg gaan dat meneer agent dat echt wel ziet als hinder en gevaarlijke situaties creëren..en niet alleen hij/zij Knipoog

hier in het dorp 50km weg met daarnaast een fietspad daar rijden wij braaf over de weg
daar zou het veilig genoeg moeten zijn ..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:54

nickyu schreef:
we hebben het hier over fietspaden NAAST een provinciale weg .. of doorgaand verkeers weg ..wegen buiten de bebouwde kom waar hard word gereden ..
niet toeristische fietspaadjes ..

'we hebben het hier over' ..... naar eigen goeddunken de verkeersregels negeren.

Of iemand zich nu door aangesproken volet of niet de feiten liggen simpel:
- de ruiterij kent de verkeersregels niet voldoende
- de ruiterij past de regels die ze wel kennen naar eigen idee toe
- het verkeer mag ervan uitgaan dat de deelnemers zich aan de regels houden en hun voertuig beheersen
- de verantwoordelijkheid voor het eigen voertuig ligt bij de bestuurder, in dit geval de ruiter

Ruiters die de regels niet kennen, zich daar niet aan houden en/of hun voertuig onvoldoende beheersen mogen niet op de openbare weg.

Kijk op bokt en om je heen en bepaal zelf of de ruiterij in de regel wel/niet op de openbare weg thuishoort.
Ik heb vanmorgen weer eens twee ruiters ingehaald die er níet thuishoren. Twee engelse amazones compleet met brits ruiterbewijs, sporen, bit, helm op en lévensgevaarlijk.
Volkomen onvoorspelbaar en in het geheel niet door de ruiters gestuurd waar de paarden heen gingen. ZES!!!! meter brede weg 'versperd'.
Ik kwam er in een rustig drafje achterop en dat was al genoeg voor chaos Gestoord
Het is toch van de zótte dat je op een 6 meter brede weg geen twee paarden in een rustig drafje kan inhalen?!
Ik kan me goed voorstellen wat een loonwerker ervan denkt als die daar met zijn bonkende kar met 40 of zo op aan komen rijden en koffie had kunnen drinken in de tijd die de dames nodig hebben om 'zijn' weghelft vrij te maken.
Wat die dames bereiken is dat de loonwerkers en vrachtwagenchauffeurs een negatief beeld over engelse ruiters ontwikkelen. Ik ook Duivel

Als je niet kan rijden, je voertuig een potentieel ongeleid projectiel is, je de regels niet kent of je er niet aan wil houden, hoor je niet in het verkeer. Wat is daar nu moeilijk aan?!

hc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:08

Goh, heb jij als meneer-van-de-regels nooit geleerd dat je andere ruiters in stap passeert?! Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:44

Needje schreef:
Goh, heb jij als meneer-van-de-regels nooit geleerd dat je andere ruiters in stap passeert?! Clown

Jammer dame, maar dat is GEEN verkeersregel Haha!
Zelfs geen fatsoensregel, alleen een verkapte erkenning van algemene ruiterombekwaamheid.

Het is buiten de bebouwde kom eígenlijk zelfs normaal dat je in een verzameld galopje kunt passeren. Het is belééfd te vragen of dat kan maar wat de verkeersregels betreft is aangeven dat je gaat inhalen en dat vlot zonder hinderen te doen voldoende.
Een verzameld galopje is zeg 15 km/uur sneller dan een stappend paard. Niet echt een excessief snelheidsverschil. Of mogen fietsers, brommer en autos jou ook niet met 20-25 km/uur inhalen?
Idem als een ruiter draaft...

Oh, jouw paard wil met mee als het in galop ingehaald wordt!!! Wenu, dat is een ruitervaardigheidsprobleem Pling Exact de crux van dit topic Haha!

hc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:47

Wees niet bang, ik hou m'n paard wel bij me hoor.
Maar ik vind t een vrij natuurlijke reactie van een paard om "met de rest" mee te willen.
Maar ik begrijp hieruit dat jij robots onder je hebt. Tsja, t is maar waar je van houdt.

En we hebben het over aso rijgedrag. Bij mij valt langs andere paarden galoperen zonder toestemming te vragen daar onder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:16

Needje schreef:
Wees niet bang, ik hou m'n paard wel bij me hoor.
Maar ik vind t een vrij natuurlijke reactie van een paard om "met de rest" mee te willen.
Maar ik begrijp hieruit dat jij robots onder je hebt. Tsja, t is maar waar je van houdt.

En we hebben het over aso rijgedrag. Bij mij valt langs andere paarden galoperen zonder toestemming te vragen daar onder.

Dit is niet minder dan een verklaring van eigen onvermogen.
Wat "bij jou" onder iets valt is niet interessant. Je hoort thuis in de bak, niet op de openbare weg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:21

Whahahahahaha
Ik geloof niet dat jij voor mij gaat bepalen of ik wel of niet op de openbare weg thuis hoor. Dat kan ik heel goed zelf.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:50

sorry maar als je in galop passeerd dan gedraag je je gewoon asociaal

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:56

galoperen jullie dan gewoon over het asfalt als jullie inhalen? DAt is goed voor het paard zijn benen Rolleyes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:57

Maar als iemand je in galop passeert/inhaalt dan heb jij het daarmee te doen... Buitenom of het asociaal is of niet.

Ik zou er ook niet blij mee zijn, proberen de ander te vragen dit in het vervolg niet te doen. Maar daarmee kan ik niet voorkomen dat het gebeurt.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:46

Als jij als paardenmens een ander in galop inhaalt vind ik je niet alleen asociaal maar breng je ook een ander moedwillig in gevaar en hoor je naar mijn idee zelf niet op de weg met je paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:48

Jullie missen totaal het punt waar het omdraait; het gaat er hier niet om of het galopperend passeren wel of niet asociaal is, of dat galopperen op asfalt ongezond is voor paardebenen etc.
Het gaat erom of jij je paard onder dergelijke omstandigheden onder controle kunt houden. Uit de reacties hierboven lees ik dat dat bij velen niet/nauwelijks het geval is,onder meer uitspraken als "moedwillig in gevaar gebracht worden" .
Wel ik bepaal daarmee voor niemand wat hij wel of niet mag doen, maar bij een dergelijk laag gehalte aan rijkunst ben je veiliger af in de bak. En moet je zéker niet gaan lopen zeiken over gedrag van je medeverkeersdeelnemers (of die nu op een paard zitten of niet),want door met een dergelijke combi de weg op te gaan ben jij het zelf die jezelf en anderen in gevaar brengt..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 01:06

och rijd rustig over de verkeers ader bij goes
of waar dan ook , paard goed genoeg onder controlle
maar als wij hier op de doorgaande weg waar we horen te rijden
met paard en wagen kunnen ze ons niet veilig inhalen ivm de drukte veroorzaken we een file van een paar km
dat is als ze ons niet toch proberen in te halen
mijn pony zijn reaftie ben ik absoluut niet bang voor
die interesseerd zich geheel niet voor vrachtwagens al dan niet tuterend , trafctoren al dan niet met zwaailicht tuters en bellen combines wat ever motoren langs vliegende autos of er achterhangend of half zijn kop er af snijdend

men verwacht enlekd niet dat daar een auto 3 a 5 km per uur rijd en de kans dat de volgende auto boven op de auto achter ons knalt of boven op ons is meer dan aanwezig

laatst op een stuk veiligere weg zelfs door agenten aangesproken of wij niet liever op het fietspad er naast wilden rijden ivm remmende auto;s en het daardoor creeren van een
onveilige situatie

nogmaals normaliter nemen wij gewoon de weg
mits het een onveilige situatie creëert
en nee dan heb ik het niet over of wij onze paarden dan wel of niet onder controlle
hebben maar ivm reacties of rijstijl van het overige verkeer

ben vd zomer samen met een vriendin op trektocht geweest
niet in een natuur gebied gewoon een zeeuws eiland doorkruist
veel polder wegen maar ook over de brugen en langs de grotere verkeersaders
simpel weg omdat deze niet te mijden zijn als je ergens komen wilt
hebben ons netjes aan de verkeers regels gehouden
muv de auto weg her en der waar wij niet opmochten de
enige weg was buiten keuze 2 het fietspad
daar in het algemeen belang maar voor het fietspad gekozen Knipoog

we zijn dan wel verkeer maar wel extreem langzaam verkeer
en vind dat je als ruiter of menner zijnde zelf erg goed rekening moet houden
met die snelheid en de anticipatie van andere weggebruikers
zelf kiezen voor de veiligste weg voor iedereen
andere verkeer deelnemers (fietsers / voetgangers etc maar ook automobilisten etc) NIET hinderend

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 07:16

Kuggur schreef:
Jullie missen totaal het punt waar het omdraait; het gaat er hier niet om of het galopperend passeren wel of niet asociaal is, of dat galopperen op asfalt ongezond is voor paardebenen etc.
Het gaat erom of jij je paard onder dergelijke omstandigheden onder controle kunt houden. Uit de reacties hierboven lees ik dat dat bij velen niet/nauwelijks het geval is,onder meer uitspraken als "moedwillig in gevaar gebracht worden" .
Wel ik bepaal daarmee voor niemand wat hij wel of niet mag doen, maar bij een dergelijk laag gehalte aan rijkunst ben je veiliger af in de bak. En moet je zéker niet gaan lopen zeiken over gedrag van je medeverkeersdeelnemers (of die nu op een paard zitten of niet),want door met een dergelijke combi de weg op te gaan ben jij het zelf die jezelf en anderen in gevaar brengt..

Volgens mij wil je het gewoon niet begrijpen hoe wij het zien.
Nogmaals, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die de weg op gaan met een paard die daar niet geschikt voor is. Echter blijven het ten alle tijden vluchtdieren!! Hoe braaf ze ook zijn, en hoe braaf ze ook zijn als ze ingehaald worden door groot verkeer en galoperende paarden. Als jij links wordt ingehaald en er komt rechts ineens een kind uit de bosjes kan een paard daar van schrikken. Ze hoeven daar niet voor op hol te slaan, maar 1 pasje naar links kan al een aanrijding veroorzaken als je niet met gepaste afstand inghaald wordt.
En ik haal het nog een keer aan, zulke dingen kunnen ook gebeuren met bv fietsers. Hoe vaak zie je niet dat een fietser ingehaald wordt op een voorangskruizing, maar komt er uit de zijstraat zo hard iemand op de kruizing afgereden dat de fietser uit reactie iets naar links gaat. Zelfde idee, zelfde effect en zelfde kans op een aanrijding.
En ga nou niet zeggen dat fietsers dan ook maar in hun tuin moeten gaan rijden als ze kunnen schrikken. Clown Clown
Het gaat erom dat je als verkeersdeelnemer de situatie moet in schatten. Met welk voertuig je je ook op de weg bevind.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:01

idd needje
het kan zelfs zijn dat je paard amper schrikt maar dat doordat
de ruiter schrikt (kan ook nog) deze onbewust het paard stap opzij stuurt (soms gebeurt er ineens iets waar ik vele malen harder van schrik als mijn paard (opvliegende vogel naast me bv)
mijn paard kijkt dan "owh ..vogull " terwijl ik nog zit van pfff dat was schrikken Clown )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:34

Alleen je bent niet je verantwoordeijkheid als bestuurder kwijt als je paard schrikt.....integendeel. Dus hoe maf of aso de situatie op dat moment is, je zal om ongelukken te voorkomen je paard toch bij je moeten houden. Super als je medeweggebruikers rekening met je houden, de aso doet dit niet (vandaar de benaming asociaal) en als je die tegenkomt ligt alle druk op jou schouders als bestuurder zijnde... Asjeblieft.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:31

Het is uiteraard zo dat je als eigenaar van een paard niet zo maar de straat op moet gaan, maar daar zijn tig topics over te vinden.
Ga er gewoon even van uit, dat jij niets verkeerd doet en ineens in een levensgevaarlijke situatie terecht komt omdat iemand zichzelf heel erg grappig vind.
Dat punt wilde ik eens bespreken in dit topic.
Wat moet je ermee met zulke mafkezen?

Is het belangrijk dat er meer aandacht word besteed aan hoe om te gaan met paarden, bij het nemen van auto rijlessen.
Dan heb ik het niet over wie voorrang heeft, of wat een handje van de ruiter betekend, maar dan praat ik over, wat te doen als je een paard tegenkomt dat zich duidelijk niet op het gemak voelt om ergens langs te moeten.

En de grapjassen die expres lollig gaan doen en denken ik zal dat peerd wel eens op/weg jagen. Zoiets is levensgevaarlijk. Je gaat een paard met ruiter (erop/ernaast) niet achterna zitten, omver rijden of wat dan ook, puur omdat je daar nu even zin in hebt.
Wat moet je in hemelsnaam beginnen als begeleider van dat paard zijnde. Je poept in je broek van alle kanten.

Nu had ik enkele voorbeelden van topics aan gehaald, maar hier in dit topic zijn er toch ook enkele die zeggen, ik heb ook in zo'n situatie gezeten.
Moet je je er dan bij neerleggen dat de wet zegt, foei dat mag niet, of is het zo, dat als het zo vaak al gebeurt, je gerust bang mag zijn dat dit (rekening ermee houdende dat mensen steeds sneller opgefokt raken) in de toekomst steeds vaker voor zal gaan komen? Dus dat je zegt, misschien is het nog niet eens zo'n verkeerd idee om hier toch eens aandacht voor te vragen, zodat er nog eens goed naar eventuele straffen of maatregelen gekeken gaat worden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:49

holly schreef:
Ga er gewoon even van uit, dat jij niets verkeerd doet en ineens in een levensgevaarlijke situatie terecht komt omdat iemand zichzelf heel erg grappig vind.
Dat punt wilde ik eens bespreken in dit topic.
Wat moet je ermee met zulke mafkezen?

Zorgen dat ze geen vat op je hebben Knipoog

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:03

Zelf ben ik zeker van mening dat je zelf ook zeker verantwoordelijk bent voor jezelf en je paard. Daar hoort dus ook bij dat je veiligheidsmaatregelingen neemt en niet "zomaar" even de weg op gaat. Nou hoor ik veel mensen zeggen "Je moet met een verkeersmak paard de weg op gaan". Klopt maar je krijgt je paard pas echt verkeersmak door juist met hem de weg over te gaan. Uiteraard kan je eerst het beste in bak een schriktraining doen, veel met hem aan de hand langs rare objecten gaan en later ook weg op aan de hand. Maar dan komt de dag dat je voor het eerst rijdend met je paard de weg op gaat. Een fel jasje met daarop een L vindt ik nog niet eens z'on gek idee.

Wel denk ik dat het beste is om een campagne op TV en radio te laten draaien met de gevaren en uitleg over paarden op de weg. Zo kan je enigsins begrip opwekken bij medeweggebruikers.

Ook is het belangrijk de gevaren te laten zien zowel voor andere weggebruikers maar ook voor ruiters zelf. Niet iedere ruiter gaat namelijk goed doordacht de weg op.

Helaas zal je altijd mensen tegenkomen die er "lol" aan beleven een paard heel hard er vandoor te zien gaan. Het liefst dan met een spectaculaire val van de ruiter. (moet dat stomme paardenmeisje maar les nemen Boos! ) Helaas zijn er ook genoeg ruiters die zichzelf overschatten en weigeren voorzorgsmaatregelingen te nemen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:05

Het is natuurlijk altijd handig als er bij autorijlessen meer aandacht wordt besteed aan het omgaan met paarden en ruiters op de weg.

Helaas heeft dit hooguit nut voor de mensen die vanaf nu hun rijbewijs nog gaan halen. Het overgrote deel van de verkeersdeelnemers zal hier (zeker de eerste jaren) niets aan hebben en hun gedrag zal er niet door veranderen.
Het geeft een vals gevoel van veiligheid als ruiters gaan denken: "Er is op het rijexamen meer aandacht gekomen voor paarden, dus de gemiddelde automobilist houdt rekening met mij en mijn paard."

Grootschalige voorlichtingscampagnes (zoals met de smurfen op de fiets die van rechts kwamen of met de BOB) kunnen misschien enig effect hebben, maar omdat de ruiterij nog steeds maar een klein deel van de verkeersdeelnemers vertegenwoordigt, zal het budget voor deze reclamecampagnes beperkt zijn en zal maar een deel van het publiek bereikt worden.

Tegen mensen die bewust proberen paarden te laten schrikken of op andere manieren moedwillig ongevallen proberen te veroorzaken, zal voorlichting helaas niet helpen.

Het is best mogelijk dat dit "asociale" (verkeers-)gedrag de laatste jaren toeneemt, (ik kan zelf niet goed vergelijken met vroeger door gebrek aan levenservaring) maar als dit zo is dan moet je er dus rekening mee houden dat je er zelf ook slachtoffer van kunt worden.
Je kunt erop hopen dat door de overheid beter voorgelicht en gehandhaafd wordt, maar je zult ook moeten zorgen dat jij en je paard - nog beter dan vroeger - op elkaar, op het (normale) verkeer en op andere "enge" situaties voorbereid en ingespeeld zijn. Het wordt misschien gevaarlijker op de weg, maar zolang je als ruiter het verkeer niet genoeg kunt veranderen, (hooguit proberen dit te bewerkstelligen) zul je de oplossing bij jezelf moeten zoeken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:32

Als je ziet hoe de BOB actie is aangeslagen is er nog hoop. En je moet je idd niet veilig gaan voelen omdat deze campagne er is. Wel denk ik dat er mensen zijn die gewoon niet het gevaar erin zien. Voor ons is het misschien heel logisch dat een paard kan schrikken maar voor buitenstaanders niet.

Ik denk dat je met een schokkende reclame toch een bewustwording van een aantal personen kan veranderen. Als is het maar die ene die jij elke zondagmiddag tegenkomt. Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:08

dat je als ruiter of menner goed moet anticiperen staat buiten kijf , dat je er zo veel mogelijk aan doet , bv schrik training, om je paard voor te bereiden is ook een punt

maar al je iemand gebaart iets af te remmmen op een grindpad ivm opspringende steentjes en deze geven juist gas bij ben je niet blij

het zou fijn zijn als het overige verkeer zou begrijpen wat onze handgebaren betekenen
aub langzamer ..ga naar rechts of links ..ga verlangzamen

dat als je op een stuiterend paard zit die duidelijk iets heeel erg eng vind
dat men op dat moment dus NIET op mm afstand inhaalt , extra gas geeft of tuterd

zoals laatst dat mijn pony helemaal strak stond omdat er mannen op het dak zaten
mannen horen duidelijk niet op het dak te zitten
en toen er op het moment dat er een dakpan viel te gelijkertijd een zeer luide hond vanaf de andere kant ineens tegen het hek op sprong met alle herrie vandien
ja dat was ook mijn paardje even te veel
godzijdank begreep voor dat mijn pony midden op de weg ging zitten de achterop komende
auto mijn handgebaar van aub even rustig en was heel lief achterons op veilige afstand gebleven anders hadden we echt op zijn motorkap gezeten (letterlijk)
dit is typisch een situatie waar je niet makkelijk een pony op trainen kan en
toch zomaar voor kan komen en heeft dus niks te maken met verkeers mak
(bang voor verkeer al dan niet gasgevend tuterend etc is hij imo niet)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:17

Orangiste schreef:
Voor ons is het misschien heel logisch dat een paard kan schrikken maar voor buitenstaanders niet.

Precies. In dagelijkse dingen op stal zie je het al vaak genoeg. Neem bv je moeder, vader, broer, zus, ik zeg maar even wat. Er is altijd wel iemand die je er op moet wijzen niet zo dicht achter een paard langs te lopen omdat een paard kan schrikken van je.
Dat doet niemand expres, maar omdat ze het niet weten.
Ik bedoelde dan ook niet dat wat meer aandacht bij de auto rijlessen aso gedrag voorkomt, maar het laat mensen wellicht iets beter om kunnen gaan met het tegenkomen van een paard onderweg.
Zo zullen meer mensen een ruimer bochtje om je heen maken of wanneer het paard even twijfelt ergens langs te gaan zullen minder mensen nog snel even achter je door willen wurmelen.

Mensen die iets hebben geleerd bij het nemen van autorijlessen over hoe paarden kunnen reageren, kunnen dan ook later niet aan komen met smoesjes, ik wist toch ook niet dat dat paard zo idioot zou doen als ik het achterna zit.
Campagnes op tv is misschien wel een idee, maar idd paarden in het verkeer is maar een klein groepje, dus of er uberhaupt wel moeite voor gedaan zal worden, ik vraag het me af.