Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oomens schreef:Citaat:en weet je .. DIT MAG kapstok regel noemt men dat ..
NEE!
Dit mag niet.
Het door jou genoemde "kapstokartikel", artikel 5 van de Wegenverkeerswet, http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wegenverkeerswet%201994 stelt:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Verder stelt het "reglement verkeersregels en verkeerstekens":http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=REGLEMENT%20VERKEERSREGELS%20EN%20VERKEERSTEKENS%201990%20%28RVV%201990%29
"Artikel 8, lid 1: Ruiters gebruiken het ruiterpad.
lid 2: Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt."
Over fietspaden staat hier niets genoemd. Verder is het belangrijk dat je verder kijkt dan je neus lang is. "Gevaar of hinder voorkomen" betekent niet hetzelfde als "alleen gevaar of hinder voor jezelf voorkomen". Voor jou als ruiter/menner kan het misschien veiliger zijn om op het fietspad te rijden, maar voor de fietsers, die daar wel mogen komen, is het dat zeker niet altijd.
Fietsers hoeven geen ruiters of mencombinaties te verwachten op "hun" fietspad en houden er logischerwijs dus ook geen rekening mee dat er ineens een groot, eng paard de bocht om kan komen. (of een klein shetje met een brede wagen erachter)
Op een fietspad is er - zelfs als het breed genoeg is voor een menwagen of ruiter en een fiets naast elkaar - meestal niet genoeg plaats om met ruime afstand te passeren. Snel passerende wielrenners die je niet aan hoort komen heb je ook op fietspaden en daar mógen ze zelfs rijden.
Het hierboven genoemde artikel 5 WVW is géén vrijbrief voor het voor eigen rechter spelen op de weg.
Het is bedoeld voor die situaties waarin andere regels niet voorzien en om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen wanneer (andere) verkeersdeelnemers zich niet aan de regels houden. (Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om iemand bewust aan te rijden omdat hij door rood rijdt terwijl jij groen had)
nickyu schreef:we hebben het hier over fietspaden NAAST een provinciale weg .. of doorgaand verkeers weg ..wegen buiten de bebouwde kom waar hard word gereden ..
niet toeristische fietspaadjes ..
Needje schreef:Goh, heb jij als meneer-van-de-regels nooit geleerd dat je andere ruiters in stap passeert?!
Needje schreef:Wees niet bang, ik hou m'n paard wel bij me hoor.
Maar ik vind t een vrij natuurlijke reactie van een paard om "met de rest" mee te willen.
Maar ik begrijp hieruit dat jij robots onder je hebt. Tsja, t is maar waar je van houdt.
En we hebben het over aso rijgedrag. Bij mij valt langs andere paarden galoperen zonder toestemming te vragen daar onder.
Kuggur schreef:Jullie missen totaal het punt waar het omdraait; het gaat er hier niet om of het galopperend passeren wel of niet asociaal is, of dat galopperen op asfalt ongezond is voor paardebenen etc.
Het gaat erom of jij je paard onder dergelijke omstandigheden onder controle kunt houden. Uit de reacties hierboven lees ik dat dat bij velen niet/nauwelijks het geval is,onder meer uitspraken als "moedwillig in gevaar gebracht worden" .
Wel ik bepaal daarmee voor niemand wat hij wel of niet mag doen, maar bij een dergelijk laag gehalte aan rijkunst ben je veiliger af in de bak. En moet je zéker niet gaan lopen zeiken over gedrag van je medeverkeersdeelnemers (of die nu op een paard zitten of niet),want door met een dergelijke combi de weg op te gaan ben jij het zelf die jezelf en anderen in gevaar brengt..
holly schreef:Ga er gewoon even van uit, dat jij niets verkeerd doet en ineens in een levensgevaarlijke situatie terecht komt omdat iemand zichzelf heel erg grappig vind.
Dat punt wilde ik eens bespreken in dit topic.
Wat moet je ermee met zulke mafkezen?
Orangiste schreef:Voor ons is het misschien heel logisch dat een paard kan schrikken maar voor buitenstaanders niet.